Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@lil-sis Hoppas det inte är nåt stort problem!

Min ponny är sur som ättika att hantera. Vill jättegärna komma ut från hagen och göra något men all energin sätter sig som vanligt i huvudet så nu är det testing på hög nivå. Idag envisades hon med att vanka fram och tillbaka i stallgången, se dösur ut, vifta lite bak och när jag sedan skulle leda henne till hagen försökte hon slita sig genom att hoppa åt sidan och sedan stegra :meh: suck, det är bara att korrigera och härda ut...
 
Rastade henne på banan igår. Bara grimma.

Ändå bakutsparkar, tydlig irritation bakåt osv. Ungefär som om hon var full med älglus.

Ingen hälta, båda galopperna på plats och efter kanske 20-30min är hon fin och inte längre särskilt irriterad.

Knäna kanske?

Hon får jobba tom 16/12, besöket är 21/12. Det bör visa problemet bäst.
 
Jag har bokat återbesök, 12/1 så en månad kvar. Började räkna efter hur länge hon vilat då sen förra besöket eftersom veterinären sa "vila 2mån, återbesök efter jul". Veterinären behöver nog friska upp sina mattekunskaper :p 11 veckor blir det.

Nangijala är helt galet pigg! Har fått ta henne på två promenader båda dagarna i helgen för att lätta på trycket. Hon går i så rask takt att jag nästan har svårt att hinna med, samtidigt som hon går och skakar halva tiden på huvudet och duttar mig för att få mig att öka takten ännu mer. Kan nästan se energin pysa ut ur öronen :grin: har jag tur så kanske detta är för att hon känner sig bättre
 
Idag tog jag mod till mig och red ut i blåsten.
Walle var rätt lugn men lite upprörd över alla träd som trillat omkull.
Sen blev det plötsligt tvärnit! En stor sten hade ramlat ut på vägen och den var LIVSFARLIG! :p

Ser ni stenen i denna suddiga bilden?

12313957_649301888506367_4763524213205668855_n.jpg


Jag fick till slut sitta av för han tänkte inte gå förbi den.
Hinner väl inte gå mer än 50 meter när hela familjen vildsvin springer över grusvägen och vidare över hygget. Mitt hjärta stannade!!! Huuu, jag gillar verkligen inte vilda grisar.
Innan vi båda hann jaga upp oss så vände jag hemåt.
Det blev en ganska kort runda men väldigt intensiv!
 
Även jag har vågat mig ut i stormen både lördag och söndag.
Jag var beredd på spänd och svårpåverkad häst men blev så himla glad då han lyssnade riktigt bra och gav en jättefin ridkänsla.
Han var lite på tårna men ändå ridbar...
Jag är så himla nöjd och glad!
 
Även jag har vågat mig ut i stormen både lördag och söndag.
Jag var beredd på spänd och svårpåverkad häst men blev så himla glad då han lyssnade riktigt bra och gav en jättefin ridkänsla.
Han var lite på tårna men ändå ridbar...
Jag är så himla nöjd och glad!

Jag tycker faktiskt att min lyssnar bättre när det är blåsigt och en massa liv runt honom (nu sista halvåret).
Är det för tyst och stilla hittar han bara på hyss :p
 
Tömkörde igår efter en veckas linande över bommar.

Lite långsam först men efter lite sidvärts blev det rejält tryck i henne. Skithäftig och dessutom fungerade båda galopperna utan problem.

Genar dock något sanslöst i höger varv så vet-checken kvarstår som planerat.
 
Sitter och väntar på veterinär för andra gången idag. Abbe har feber och är hängig samt uppvisar lite koliksymtom. Hade 39,3 när vet var här på dagen och då fick han febernedsättande och kramplösande. Klockan 3 var han ok/oförändrad men vid 5 skakade han och visade tydliga tecken på magont. Har nu 40,8 i temp och varken äter, dricker eller bajsar. Inte ens betfor vill han ha... Känns konstigt med hög feber och koliktecken, eller?
 
Sitter och väntar på veterinär för andra gången idag. Abbe har feber och är hängig samt uppvisar lite koliksymtom. Hade 39,3 när vet var här på dagen och då fick han febernedsättande och kramplösande. Klockan 3 var han ok/oförändrad men vid 5 skakade han och visade tydliga tecken på magont. Har nu 40,8 i temp och varken äter, dricker eller bajsar. Inte ens betfor vill han ha... Känns konstigt med hög feber och koliktecken, eller?

Jag hoppas det gick bra.

De kan få feber av smärtan.
 
Jag hoppas det gick bra.

De kan få feber av smärtan.
Vet var ute och slangade paraffin och vatten. Han fick kramplösande och dropp. Har kissat och bajsat 2 ggr inatt men har fortsatt hög feber (över 40). Jättetrött och la sig så fort kan lämnade honom utan uppsikt fören stund på natten, men rullade inte eller la sig på sidan. Väldigt sugen på kraft när de andra hästarna fodrades nyss, men har matförbud till dess att vi haft vet.kontakt vid 8. Ytterligare en häst på anläggningen (ej samma stall) har haft samma symtom sedan i torsdags, där har febern gått ner sedan i söndags, men den dricker fortsatt inte.
 
Usch kolik är inge kul. Min dponny är känslig och hos förra fodervärden fick han åka in till strömsholm och stå där i fem dagar för att få bukt med det. Innan har det räckt med att dra ut på långpromenad så har det släppt. Hoppas han blir bättre snabbt!


Nisse har skött sig bra i blåsten! Han bjöd tydligen på några bocksprång i galoppen men jag tror att det hade mer o göra med att hans sällskap också har fått börja galoppera nu. Var värre när jag var ute med pensionären, efter 50m så trodde jag att vi skulle lyfta båda två så fick vända hem igen.

Ska in till ridskolan och rida en ponny ikväll, ska försöka få på vinterdäck på dragbilen så kan nisse och lillryttaren följa med in o rida också. :)
 
Usch kolik är inge kul. Min dponny är känslig och hos förra fodervärden fick han åka in till strömsholm och stå där i fem dagar för att få bukt med det. Innan har det räckt med att dra ut på långpromenad så har det släppt. Hoppas han blir bättre snabbt!

Nej, har varit förskonad från kolik tidigare. Abbe mår dock inte så bra, vi fick köra upp honom till klinik igår då han fortsatt har feber och inte vill dricka. Testade med melassvatten, äppeljuice, betforsoppa och alla tricks jag kunde komma på men han fnös bara. Kom igång och bajsade någon gång, men enligt veterinär på klinik så är han fortsatt spänd i tarmarna och mjälten sitter lite förskjutet + att tarmljuden tyder på mycket gas så det har ju inte släppt. Och så febern då som inte vill släppa så han får stå kvar på kliniken och behandlas. Tyvärr gav inga prover något svar på vad det kan vara igår, så han behandlas bara för symptomen ännu. Om det är infektion från mag/tarm och febern således är sekundär eller om koliken är sekundär för att han inte vill dricka. Hade iaf lite lust på stråfoder enligt vet vid sista uppdateringen igårkväll så det är ju positivt.

Fick även frågan på kvällen hur jag ställer mig till buköppning om det skulle bli akut under natten. Hade tänkt nej innan, men när det ställdes på sin spets kunde jag inte säga annat än att de måste göra vad de kan för min plutt. Min älskade lilla porslinshäst. Det är 3:e gången han står på klinik nu. Försäkringsbolaget måste älska mig...
 
Men stackarn då :(. Hoppas dom hittar felet snarast! I Brians fall så var det förtjockad tunntarm i samband med foderbyte som var boven i dramat.
 
Nej, har varit förskonad från kolik tidigare. Abbe mår dock inte så bra, vi fick köra upp honom till klinik igår då han fortsatt har feber och inte vill dricka. Testade med melassvatten, äppeljuice, betforsoppa och alla tricks jag kunde komma på men han fnös bara. Kom igång och bajsade någon gång, men enligt veterinär på klinik så är han fortsatt spänd i tarmarna och mjälten sitter lite förskjutet + att tarmljuden tyder på mycket gas så det har ju inte släppt. Och så febern då som inte vill släppa så han får stå kvar på kliniken och behandlas. Tyvärr gav inga prover något svar på vad det kan vara igår, så han behandlas bara för symptomen ännu. Om det är infektion från mag/tarm och febern således är sekundär eller om koliken är sekundär för att han inte vill dricka. Hade iaf lite lust på stråfoder enligt vet vid sista uppdateringen igårkväll så det är ju positivt.

Fick även frågan på kvällen hur jag ställer mig till buköppning om det skulle bli akut under natten. Hade tänkt nej innan, men när det ställdes på sin spets kunde jag inte säga annat än att de måste göra vad de kan för min plutt. Min älskade lilla porslinshäst. Det är 3:e gången han står på klinik nu. Försäkringsbolaget måste älska mig...

Vad jobbigt :( Kolik är verkligen hemskt!
 
Magnus har början testa tålamodet på matte. Han stannar/vänder för saker tex stenar/postlådor bäckar mm. Istället för att bråka med han framåt så har vi backat förbi/igenom problemet. Inga protester då utan han backar igenom bäckar mm utan problem och vänder och går åt rätt håll när det läskiga är över. Igår tog jag dock igenom dumheterna att inte gå framåt över bäckarna.Denna bäck var ca 30cm bred och knappt rinnande vatten.
Först fick han backa över (han går över vanligt när det är på hemvägen ) tills han tyckte det blev jobbigt /obekvämt att backa ( ca 20gånger tur/retur) innan han gav upp och gick åt rätt håll utan att testa vända hem.

Imorgon ska jag ta samma tur igen och se om han lärde sig något :)
 
Här hoppar vi mest :o. hoppträning i torsdags, som gick bra men han blir trött i huvudet fort så blev inte så många språng. Under helgen har vi haft hopptävlingar på klubben (som för en gångs skull inte slutade mitt i natten) så åkte och hämtade nisse på lördag em så han fick provhoppa en "riktig" tävlingsbana. Han skötte sig såååå bra:love::love:.

Kunde konstatera att det inte är intrycken från hindren som gör honom trött fort när vi hopptränar utan dom andra hästarna. På träningarna brukar vi få ha både hästar och människor som infångare för han är lite svårstyrd i galoppen. Idag var vi helt själva och han sprang bredvid en enda gång (konstigt plank hälsar Nisse). Han tog tom en knepig dogleg-sväng i fel galopp flera gånger utan att konstra. Sög så fint på hinder och hoppade en bana på 6 hinder med höjder från 50 till 75 cm flera gånger utan att bli trött. Lilla E var så nöjd och lyrisk över hur bra han skötte sig.:heart

Ikväll ska vi in och öva på att rida med många hästar igen. Ska gå framridningen med E för hopptränaren som kommer utifrån, sen blir det lugnt på hoppfronten ett tag :)
 
Abbe har fått komma hem och är definitivt på bättringsvägen. Har fått tillbaka en glupande aptit och är väldigt upprörd över att han inte får krafft på morgonen. Ska börja smyga in det lite försiktigt när jag ser att magen är med på noterna i några dagar. Ska ju ta det lugnt i minst 2 veckor nu så han får sin vintervila nu och han börjar redan bli en odåga att hantera. Typiskt att marken har frusit och han inte kan bralla ur sig allt i hagen för han har BRÅTTOM ut och BRÅTTOM hem och vill väldigt gärna riva och slita i allt han kommer åt i stallet. Måste nog boka upp lite tider i ridhuset på kvällarna och låta honom ösa av sig det värsta. Så samtidigt som jag är SUPERGLAD över att han är pigg och glad igen, så kan jag inte låta bli att tycka att det är väldigt irriterande med en odåga till unghäst att hantera...:p;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 364
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp