Bukefalos 28 år!

Att åka med sommardäck för att vara hundvakt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att man håller det man lovar, ja, och inte sätter andra människor på pottkanten för att man själv planerat olyckligt.

Hundägarna ska resa, och har fixat en lösning för hunden. Nu blir de sittande i en krånglig situation pga att TS, som lovat att hjälpa dem, har missat i planeringen.

Pekpinnigt kanske men rimligt gentemot hundägarna.
Fast de läser nog inte här. Och även om de gjorde det skulle det knappast löst hundvaktsfrågan med förnumstigheter mot TS.
 
Mina hundar bor för närvarande hos hundvakten för jag har inte möjlighet att byta däck förrän på fredag och vill minimera körningen med sommardäck eftersom det är snö. Jag ser inte fram emot att köra en mil till däckverkstaden om jag ska vara ärlig, men däcken är där så jag måste. Var hemma med influensa hela förra veckan så då gick det inte.

Men att hundvakten med kort varsel ställer in är ju en mardröm. Jag tycker inte TS ska köra, men fort som attan ta kontakt med hundägarna och diskutera lösningar. Buss, tåg eller om hundägarna hämtar TS. Om däcken är på samma ort som hunden kan de ju medföras så kan TS byta hemma och sen köra själv.
 
Jag har sagt att jag ska vara hundvakt åt en bekants hund i helgen då de ska åka bort.
De bor i min hemort ungefär 20 mil bort. Jag hade enda ett ärende därhemma över helgen så jag sa att jag kunde ställa upp.
Dock kom det massvis med snö och halt häromdagen och jag har ingen möjlighet att byta däck innan helgen.
Hur hade ni gjort i denna situationen ? Ställt upp och åkt endå eller inte ?
Jag hade fixat min resa på ett annat sätt/lånat en bil med vinterdäck. Det går väl bussar/tåg/flyg någonstans närmare hunden iaf, så att hundägarna kan hämta upp dig?
 
Som @lil-sis säger, en kort sväng om det är nödvändigt ja, men en resa på 20 mil i vinterväglag med sommardäck på bilen? Nej!

Sen kan jag hålla med andra om att det verkar lite osmidigt att ha sina vinterdäck 20 mil bort, men nu är det ju så det är och jag hade nog kollat med den där däcken är om denne lite rappt och snabbt hade kunnat komma över med däcken till mig.

Och givetvis hört av mig till hundägaren, förklarat mig och gjort vad jag kan för att lösa problemet. Går det inte att få hem däcken innan helgen, så går det säkerligen att ta buss/tåg/låna bild som har vinterdäck på som sagt.
 
Oavsett hur du väljer att göra: se till att berätta för hundägarna att du har sommardäck på bilen.
För egen del hade jag hellre stannat hemma från en planerad resa än "tvingat" hundvakten att utsätta sig för livsfara för att åka hem till mina hundar. Jag hade inte(!) blivit glad om hundvakten hållit tyst för att "vara snäll" och det sedan hade hänt någon olycka pga sommardäcken...
 
Jag skrev till min bekant igår redan att jag har sommardäckoch bad de kolla efter en annan lösning.
Men hon svara bara att det skulle bli svårt.
Men nej jag kan inte ta tåg osv.
Bor ute på landet.
 
Så det finns ingen alls som kan transportera dig till närmaste station?

Bor själv på landet, ute i skogen typ men nog finns det bussar och tåg som går ändå, bara man tar sig en liten bit ;)

Me too. Har faktiskt bara 500m till bussen.

Men, det går ju att ta taxi till tåg/buss om det är lite längre bort.
 
Så det finns ingen alls som kan transportera dig till närmaste station?

Bor själv på landet, ute i skogen typ men nog finns det bussar och tåg som går ändå, bara man tar sig en liten bit ;)
Nej jag kan inte åka tåg tyvärr.
Hade ett ärende till hemorten i helgen egentligen och kör alltid bil.
 
Eftersom du har lovat att hjälpa dem så tycker jag att det åligger dig att fixa situationen.
Antingen genom att se till att byta däck och åka själv som planerat, eller genom att hitta en ersättare.

Det borde inte vara en överraskning att det kan bli vinterväglag i mitten av november så det borde du ha tagit hänsyn till innan du lovade.

Varför byter du inte däcken själv?
Precis.Eller ta tåget/buss? Det är ju taskigt att ställa något man lovat för att man själv inte kan planera.
 
Jag skrev till min bekant igår redan att jag har sommardäckoch bad de kolla efter en annan lösning.
Men hon svara bara att det skulle bli svårt.
Men nej jag kan inte ta tåg osv.
Bor ute på landet.
Förstår att det kanske inte går tåg/buss/flyg från din tomtgräns. Hur långt har du till närmaste tågstation/buss som kan ta dig närmare hunden?

Förlåt, men jag tycker det börjar låta som bortisar - inte det att du har sommardäck, men det att det inte finns alternativ. Har man lovat att vara hundvakt så har man lovat.
 
Förstår att det kanske inte går tåg/buss/flyg från din tomtgräns. Hur långt har du till närmaste tågstation/buss som kan ta dig närmare hunden?

Förlåt, men jag tycker det börjar låta som bortisar - inte det att du har sommardäck, men det att det inte finns alternativ. Har man lovat att vara hundvakt så har man lovat.
Jag åker inte tåg av personliga anledningar.
Så det går tyvärr inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 115
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp