Att arbeta hästen med "ryggen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiador Varför får jag en känsla av att både du och Brille är som gamla skivor som hakar upp sig... Man kan inte riktigt förekla det som du så gärna vill för om man resonerar som du så är hela hästen i spänning så fort den måste lyfta ett ben eller för all del att den i överhuvudtaget står upp...........
 
billochbull_1201090873_3884094.jpg
 
@Fiador Varför får jag en känsla av att både du och Brille är som gamla skivor som hakar upp sig... Man kan inte riktigt förekla det som du så gärna vill för om man resonerar som du så är hela hästen i spänning så fort den måste lyfta ett ben eller för all del att den i överhuvudtaget står upp...........
Och du är inte en upphakad skiva då.....trots att du använder samma gamla studie och samma gamla argument? Fånig taktik, men i brist på riktiga argument tar man till enkla knep....

Sen är det faktiskt så enkelt som att om huvudet är bakom lod så måste musker hålla det där, och så länge huvudet befinner sig där måste dessa muskler vara aktiva, så enkelt, men så svårt att ta till sig. Likaså detta med underhalsen, underhalsens muskler är VERKLIGEN i anspänning när huvudet är bakom lod, eftersom halsen böjs så måste någon sida kortas av och eftersom halen böjs neråt, så är det undersidan som kortas av och musker i just undersidan som ativeras, det är därför dom blir kortare och då blir också underhalsen kortare, dom är sammandragna, så att ovansidans muskler kan bli långa och avslappnade.....Fysikens lagar är enkla, så enkla så att om vi bara slutar krångla till det så blir det så himla mycket enklare för våra hästar också....för dom har inget val, dom måste anpassa sig till fysikens lagar och dessutom lyssna på och följa oss...så mycket enklare det blir för hästen när människor börjar inse det...
 
Och du är inte en upphakad skiva då.....trots att du använder samma gamla studie och samma gamla argument? Fånig taktik, men i brist på riktiga argument tar man till enkla knep....

Sen är det faktiskt så enkelt som att om huvudet är bakom lod så måste musker hålla det där, och så länge huvudet befinner sig där måste dessa muskler vara aktiva, så enkelt, men så svårt att ta till sig. Likaså detta med underhalsen, underhalsens muskler är VERKLIGEN i anspänning när huvudet är bakom lod, eftersom halsen böjs så måste någon sida kortas av och eftersom halen böjs neråt, så är det undersidan som kortas av och musker i just undersidan som ativeras, det är därför dom blir kortare och då blir också underhalsen kortare, dom är sammandragna, så att ovansidans muskler kan bli långa och avslappnade.....Fysikens lagar är enkla, så enkla så att om vi bara slutar krångla till det så blir det så himla mycket enklare för våra hästar också....för dom har inget val, dom måste anpassa sig till fysikens lagar och dessutom lyssna på och följa oss...så mycket enklare det blir för hästen när människor börjar inse det...

snarare är det väl så att huvudets och halsens muskler i spänning är en konsekvens av vad som sker med bål och bakben och länd på hästarna.
Jag förstår att folk har svårt att fatta vad du skriver och även Brille, eftersom ni ofta uttrycker er som att det är just den där lilla vickningen av själva huvudet som är problemet och spänner en massa muskler, det är så ni ofta uttrycker er.

Å andra sidan, för att tala krasst objektivt, har jag ungefär lika svårt att förstå andra partens mothuggande a la upphakad skiva i debatten. Det är som sagt ganska enkelt - man rider hästar i balans bakifrån och kan man det och får det att funka, höjer man tonus i mage och bröstkorg och då kommer hästen på tygeln när man utifrån det är i balans.
Om sen en sån balans är ett par cm bakom lod osv, eller inte, så lär det finnas en hel del marginal där i sak som man nog inte behöver snurra in sig på, eftersom om dammsugarslangen verkligen hamnar rätt (om vi nu ska återkoppla till den illustrativa filmen) så är det mesta i balans och inte särskilt mkt spända/överansträngda muskler osv. Men väldigt få kommer till den ridningen, det är väl det som är problemet snarare i sammanhanget.

Jag tycker man ser så himla mycket tråkig ridning i båda spannen av änden, från hobbyfolk som inte riktigt greppat vad de ska utbilda hästarna till, men som ändå sitter och utbildar hästar så att säga. Ena änden på spannet är ryttare som sitter och tycker att deras 3-4 åringar jobbar fint för det ser ut som "de är på tygeln". Dvs de rider hästarna som om de var väldigt "färdiga" hästar men grunden saknas, men hästarna går där och böjer på nacken.
Andra änden är ryttare som tycker deras hästar jobbas ergonomiskt när de joggas omkring i en form ryttaren anser är en arbetsform som heter lång och låg. Hästarna går på bogarna delux, ryttarna sitter i framvikt och trycker ner hästen på framdelen ytterligare, och tycker det känns som arbete för hästen är inte spänd i nacken i sak, och ligger inte på bettet i sak.

Så för mig som sagt, är nog saker och ting knappast särskilt svartvita ;)

Över huvud taget verkar det finnas en enorm inbyggd rädsla hos gemene hobbyryttare idag, att öht rida en häst som går "över tygeln". Det är en av anledningarna anser jag, att svenska ryttare, rent generellt, fått ett visst anseende om sig att rida så mycket med handen, som faktiskt de har en stämpel på sig att göra över lag internationellt om man frågar tränare och lyssnar på och läser såna kanaler osv.
 
Senast ändrad:
snarare är det väl så att huvudets och halsens muskler i spänning är en konsekvens av vad som sker med bål och bakben och länd på hästarna.
Jag förstår att folk har svårt att fatta vad du skriver och även Brille, eftersom ni ofta uttrycker er som att det är just den där lilla vickningen av själva huvudet som är problemet och spänner en massa muskler, det är så ni ofta uttrycker er.

Å andra sidan, för att tala krasst objektivt, har jag ungefär lika svårt att förstå andra partens mothuggande a la upphakad skiva i debatten. Det är som sagt ganska enkelt - man rider hästar i balans bakifrån och kan man det och får det att funka, höjer man tonus i mage och bröstkorg och då kommer hästen på tygeln när man utifrån det är i balans.
Om sen en sån balans är ett par cm bakom lod osv, eller inte, så lär det finnas en hel del marginal där i sak som man nog inte behöver snurra in sig på, eftersom om dammsugarslangen verkligen hamnar rätt (om vi nu ska återkoppla till den illustrativa filmen) så är det mesta i balans och inte särskilt mkt spända/överansträngda muskler osv. Men väldigt få kommer till den ridningen, det är väl det som är problemet snarare i sammanhanget.

Jag tycker man ser så himla mycket tråkig ridning i båda spannen av änden, från hobbyfolk som inte riktigt greppat vad de ska utbilda hästarna till, men som ändå sitter och utbildar hästar så att säga. Ena änden på spannet är ryttare som sitter och tycker att deras 3-4 åringar jobbar fint för det ser ut som "de är på tygeln". Dvs de rider hästarna som om de var väldigt "färdiga" hästar men grunden saknas, men hästarna går där och böjer på nacken.
Andra änden är ryttare som tycker deras hästar jobbas ergonomiskt när de joggas omkring i en form ryttaren anser är en arbetsform som heter lång och låg. Hästarna går på bogarna delux, ryttarna sitter i framvikt och trycker ner hästen på framdelen ytterligare, och tycker det känns som arbete för hästen är inte spänd i nacken i sak, och ligger inte på bettet i sak.

Så för mig som sagt, är nog saker och ting knappast särskilt svartvita ;)

Över huvud taget verkar det finnas en enorm inbyggd rädsla hos gemene hobbyryttare idag, att öht rida en häst som går "över tygeln". Det är en av anledningarna anser jag, att svenska ryttare, rent generellt, fått ett visst anseende om sig att rida så mycket med handen, som faktiskt de har en stämpel på sig att göra över lag internationellt om man frågar tränare och lyssnar på och läser såna kanaler osv.

Håller helt med dig i det du skriver och det är så klart inte svart eller vitt i verkliga ridsituationer när man ska ta hänsyn till många andra aspekter, det är ju levande varelser vi rider på, dessutom har vi vår egen balans och kordination att ta hänsyn till :D, men diskussionen hakar ibland upp sig på detaljer som faktiskt är just svarta eller vita, därav att det kan verka som att åsikterna även i stort är svarta eller vita.

Jag har dock ALDRIG påstått att bakom lod i sig, något/några steg här eller där, är ett stort problem, men i den positionen är man inte i fullständig harmoni, sen finns det ju lika många andra situationer/positioner där man inte heller är i fullständig harmoni, grejen är att åsikten går isär här angående huruvida man jobbar på att komma bort från såna situationer/positioner eller inte.

För mycket nötande i vilken form som helst är ju aldrig bra, man måste variera. Både arbete och vila och stretching behöver varvas hela tiden. Det får ju inte bli tråkigt och nötande, det lär man sig ju inget av, varken ryttare eller häst. Det blir man bara trött och uttråkad av.

Den filmen du lade in var väldigt bra tycker jag, den visar på ett tydligt och enkelt sätt hur viktigt det är att man inte mixtrar med tyglar och huvudposition öht. Att mekaniken faktiskts fungerar ändå. Att tygeln är till för att guida hästen i sidled främst, en hjälp att visa den vägen till att gymnastisera sig till en bättre form. En form som inte kommer framifrån eller tack vare en specifik huvudposition. Men att en felaktig huvudposition faktiskt kan stjälpa hela projektet. Men en del atletiska hästar lyckas ändå, trots ryttaren.:D
 
Amerikanska tränaren George Morris hade clinic nu i helgen och det var väldigt intressant att titta på!
Han är ju känd för att absolut inte gilla overflexion och handridning. Han visade själv jättefint hur han med kort tygel och kontakt- men ridning bakifrån fick hästarna att ta en lätt men stadig kontakt och bli kortare bakom sadeln och i bättre balans. Men när han längde tygeln och lät hästarna slappna av och stretcha kom näsan bakom lod och jag vet att något vi diskuterat mkt är just det faktum att när man lägger ner hästen i formen kan nosen vara bakom lod utan att det är ngt fel. Finns till och med de som menar att det är fördelaktigt i just den formen.

Han gav hästen all tygel och nosen var bakom- inte mkt men ... Självklart kräver det en viss anspänning i hästen men man kan vara avspänd och anspänd på samma gång. Och det var verkligen inte någon handridning som fick nosen bakom.

Det som slog mig var oxå att han i sin undervisning inte så mycket poängterade var nosen var varken som något bra eller dåligt. Han fokuserade på kontakten- och balansen i hela hästen. En parentes var att han menade att handridning inte är typiskt svensk utan är det vanliga i alla länder- även USA :-)
 
Amerikanska tränaren George Morris hade clinic nu i helgen och det var väldigt intressant att titta på!
Han är ju känd för att absolut inte gilla overflexion och handridning. Han visade själv jättefint hur han med kort tygel och kontakt- men ridning bakifrån fick hästarna att ta en lätt men stadig kontakt och bli kortare bakom sadeln och i bättre balans. Men när han längde tygeln och lät hästarna slappna av och stretcha kom näsan bakom lod och jag vet att något vi diskuterat mkt är just det faktum att när man lägger ner hästen i formen kan nosen vara bakom lod utan att det är ngt fel. Finns till och med de som menar att det är fördelaktigt i just den formen.

Han gav hästen all tygel och nosen var bakom- inte mkt men ... Självklart kräver det en viss anspänning i hästen men man kan vara avspänd och anspänd på samma gång. Och det var verkligen inte någon handridning som fick nosen bakom.

Det som slog mig var oxå att han i sin undervisning inte så mycket poängterade var nosen var varken som något bra eller dåligt. Han fokuserade på kontakten- och balansen i hela hästen. En parentes var att han menade att handridning inte är typiskt svensk utan är det vanliga i alla länder- även USA :-)

Kl

Jag tycker man måste skilja på handridning och handridning.
Det finns tekniker att via bettet göra hästen längre och även lossa låsningar i dem.
Om det inte gick att endast via bettet göra diverse bra saker i formgivning och utbildning av häst skulle inte arbete för hand i träns tex kunna fungera så bra som det gör i både rehab- och utbildnings-syfte.
Men då måste man ha annat och större signalsystem än det som traditionellt används i Sverige.
Sen finns det handridning som kommer sig av att man i brist på fina, snabba, tydliga signaler måste använda styrka och ha en "tung" kontakt med mycket tryck hela tiden. Det är något helt annat. Och tyvärr uppmärksammas det inte så mycket som iaf jag skulle vilja.

Jag tycker @mackan la in en bra film. Men som med allt som ska förenklas för att man ska få med mycket på kort tid och även göras förståeligt för även de som fattar minst blir det lite väl förenklat.
Det stämmer fint att det med de allra flesta hästar går bra att rida dem a la filmen för att få resultat a la filmen.
Men det går också att gör annat och få bättre resultat snabbare. Men för det krävs givetvis mer utbildning.

Sen upplever jag att man på många hästar inte får särskilt bra resultat om man sas ger mer tygel än de tar. Om man släpper kontakten på dem och blir glappig så blir de antingen markbundna eller om man inte rider på rejält framåt eller tom om man gör det drar sig undan kontakt.
På vissa hästar hittar man först den kontakten bakom lod, ibland rejält. Felridna spanjorer, araber etc är det inte ovanligt på.
För att snabbast hjälpa dem rider man dem där de tar kontakten och länger dem allt eftersom de vågar och orkar.

Jag anser att en GP-häst kan vara mycket längre än en outbildad. Just iom att den outbildade inte orkar hålla ihop kroppen lika mycket med högre hals och längre hals. Och då menar jag hålla ihop buken.
Däremot tror jag inte på att dra ihop hästar. Men från det till att de ska gå hur långa som helst är det långt. Det finns mellanting!

För mig är det också så att TR är just tävlingsreglemente. Det beskriver hur rörelserna ska utföras när de är färdiga. Jag vet inga andra sporter där man anser tävlingsreglerna vara träningsplaner.
Att man tränar något lite annat än det man har som mål eller som ska visas upp ser ju jag som helt normalt. Alltså rider jag inte i försök till GP-form direkt. Jag har en plan kring vad jag tror kommer ta hästen dit.
Och då gäller det stärkande OCH stretchande övningar. Dvs även att jag rider en utbildad häst som är klar i rund och låg ibland i stretchande syfte. Jag kan böja hästen mer än vad skolor tex kräver, tvära mer än på banan etc..
Och då medvetet ta att jag får negativa avvikeler i form av att de kanske inte kan bjuda fram korrekt, kanske inte lyfter fram maximalt etc etc.. Men jag tycker att jag får med mig positiva saker som överväger det negativa som ju just är bara för stunden.

Sen an att hålla näbben bakom lod och att det ger spänningar: Man kan vara aktiv i muskulatur utan att vara statisk. Kolla på dansare. De är ju inga slappa, ihopramlande högar direkt. Har man dansat pardans med någon som är stel vs någon som är följsam och lyhörd kan man nog förstå skillnaden.
Så ska ju en dressyrhäst vara med, mjuk och följsam. Och rids den korrekt kommer näbben fram och ner om man länger tygeln.

Jag vill ha underhalsen uppsugen i lägre form. Jag har tidigare nämt exakt namn på exakta muskler jag pratar om i tidigare diskussioner.
Har man ridit en häst utbildad att inte aktivera de musklerna för att hålla balansen tex utan istället svikta bak så känner man rejäl skillnad.
Det syns också skillnad efter att de ridits så ett tag iom att de blir högre i manken även utan ryttare. Den musklen är ju fästad så att den drar ner hästen i framdelen om den används.
Utöver att man ser att underhalsen är uppsugen i en rundad form där om man har lång form nog ganashvinkeln öppnas. Känner man på underhalsen då är den mjuk och dallrig.
Det finns fler muskler de kan lyfta frambenen med än de som drar ner dem i desamma.
 
Handridning behöver det ju inte vara, det handlar om inlärning också, man kan lära hästar det mest osannolika om man har lust till det, hästar är fenomenala på att hålla oss nöjda.

Som i allt handlar det om balans, att hitta positioner, former och hållning i förhållande till tyngdkraften där det finns balans utan att man behöver slita livet ur sig, eller spänna sig i onödan, för att hålla balansen. En dansare skulle aldrig använda sitt huvud/nacke i någon överdriven böjning som påverkar balansen och skapar spänning och gör allting jobbigare än det kan/borde vara, inte ens i träning just för att huvudet har så stor betydelse för balansen.

Olika former har olika balanspositioner. I rörelse förändras positionerna ytterligare. Om en häst var skapt med balans i den "bakom lod" position som låg och rund innebär, så skulle dom instinktivt använda sig av den mer frekvent också. Men det gör dom inte, dom tänker UPP och FRAM (tex när dom spanar in något långt borta), då höjs "The base of the neck" per automatik, inte när dom har huvudet lågt, då är det vila, gå runt och beta, som gäller. Det är så dom är skapta, det är så mekaniken är skapt att användas.

Någonstans borde vi ju då i denna upplysta moderna tid inse det orimliga i att dom skulle kunna öva sig på tekniken att "höja manken" i en stretchande form med huvudet ner. Det går liksom inte, oavsett om nosen är framåt eller inåt så går det inte. Så stretching är just bara stretching, inte arbete, ett sätt för musklerna på ryggen/överlinjen (även halsen) att få vila och återhämta sig en stund. I det perspekivet blir det ointressant att "runda" halsen, för den kan sträckas lika väl bara rakt ner och fram, precis så enkelt och biomekaniskt riktigt som naturen skapat hästen. Inget nötande alltså, utan bara en stunds vila och stretching mellan arbetsmomenten.

Har vi hästar som är felridna, då kan det väl vara så att man måste utgå ifrån det man har, börja där, och jobba sig bort från det succesivt. Men det är ju inte det jag syftar på, utan tränare, kända, proffsiga, som inte borde ha felridna hästar, som använder den här tekniken regelmässigt, lär ut den som en grund.
 
Senast ändrad:
Handridning behöver det ju inte vara, det handlar om inlärning också, man kan lära hästar det mest osannolika om man har lust till det, hästar är fenomenala på att hålla oss nöjda.

Som i allt handlar det om balans, att hitta positioner, former och hållning i förhållande till tyngdkraften där det finns balans utan att man behöver slita livet ur sig, eller spänna sig i onödan, för att hålla balansen. En dansare skulle aldrig använda sitt huvud/nacke i någon överdriven böjning som påverkar balansen och skapar spänning och gör allting jobbigare än det kan/borde vara, inte ens i träning just för att huvudet har så stor betydelse för balansen.

Olika former har olika balanspositioner. I rörelse förändras positionerna ytterligare. Om en häst var skapt med balans i den "bakom lod" position som låg och rund innebär, så skulle dom instinktivt använda sig av den mer frekvent också. Men det gör dom inte, dom tänker UPP och FRAM (tex när dom spanar in något långt borta), då höjs "The base of the neck" per automatik, inte när dom har huvudet lågt, då är det vila, gå runt och beta, som gäller. Det är så dom är skapta, det är så mekaniken är skapt att användas.

Någonstans borde vi ju då i denna upplysta moderna tid inse det orimliga i att dom skulle kunna öva sig på tekniken att "höja manken" i en stretchande form med huvudet ner. Det går liksom inte, oavsett om nosen är framåt eller inåt så går det inte. Så stretching är just bara stretching, inte arbete, ett sätt för musklerna på ryggen/överlinjen (även halsen) att få vila och återhämta sig en stund. I det perspekivet blir det ointressant att "runda" halsen, för den kan sträckas lika väl bara rakt ner och fram, precis så enkelt och biomekaniskt riktigt som naturen skapat hästen. Inget nötande alltså, utan bara en stunds vila och stretching mellan arbetsmomenten.

Har vi hästar som är felridna, då kan det väl vara så att man måste utgå ifrån det man har, börja där, och jobba sig bort från det succesivt. Men det är ju inte det jag syftar på, utan tränare, kända, proffsiga, som inte borde ha felridna hästar, som använder den här tekniken regelmässigt, lär ut den som en grund.

Hur hästar rör sig i det fria/vilda har inget med ridning att göra. Ridning är så onaturligt det kan bli. Det ska man ha klart för sig.

Detsamma gäller samling på ett flyktdjur formad som en dragster. Det finns inget naturligt i det.
Det är också därför det är så satans svårt att rida GP. Och därför det tar sån tid att utbilda hästar dit(eller vidare ur det). Däremot så bör en GP-häst bli bättre av träningen. Blir ridningen ett slitage hade jag funderat kring huruvida den verkligen är korrekt utbildad eller bara "for show"-flash..

Men iom att det ÄR helt onaturligt för en häst både att samla sig och att bära något på sin rygg så måste de utbildas till att bära sunt och att ignorera vissa av sina naturliga reaktioner.
Iom att de också är mottrycksdjur måste en del av de responserna tränas bort.

Alltså: det är inte mycket naturligt i ridning.

Och nej, en dansare skulle inte tex försöka dansa med hakan i bröstet annat än om den vore jäkligt stel och behövde stretcha. Däremot vet alla vi som tränar att man inte börjar i det som är det svåraste läget om man ska träna buken.
Vi svankar inte eller drar bak skallen/halsen så att vi omöjliggör att bålen kan hållas i linje, stabil.
Och hakan i bröstet har vi som sagt inte pratat om, utan bara om att länga ut nacken.
Går man på föreläsning i det för människor får man ofta höra att man är "kollapsad i framsidan". Det beror oftast på att man inte sträcker ut nacken uppåt och inte är aktiv i att just dra in sin haka något för att alktivera sin bukmuskulatur just iom den lilla aktiviteten i framsidan av halsen.
Och då inte tokspänna a la trycka ner halsen framåt, vilket kan tänkas motsvara en häst som spänner ner underhalsen, går emot handen, tappat balansen och hänger i underhalsen istället för balansera sig bakåt med välvd underhals.
Den statiska spänningen som gör ryggraden kortare är fel på både häst och ryttare.
Men att med bibehållen längd böja den hit eller dit är inte ogynnsamt.
Kollar man igen dammsugarslangen så är ju den räfflad så att man kan pressa ihop den. Men att trycka ihop den med en kurva vs att länga ut den så mycket det går i en kurva är något helt olika.

Och det går fint att utbilda hästar så.
Att man själv inte lyckas betyder inte att det inte går..

The base of the neck upplever inte jag höjs för att en häst drar upp skallen alt går i fri form. Absolut inte. Den lyfts när underhalsen inte är starkare och inte drar ner hästen i manken.

Jag vet ju fler hästar som efter att ha ridits så här regelbundet kunnat mätas till några cm högre i manken även avsuttet utan jobb sas iom att de höjts upp i muskelbryggan som håller uppe framdelen.
När de fått gå för sig själv har de varit lägre. Och vi pratar om gamla hästar som inte växer..
Hade det inte gått att rida upp manken och halsen via det här systemet hade det ju inte hänt.
Inte heller hade diverse sjukgymnaster, equiterapeuter, kiropraktorer, massörer etc märkt sån stor skillnad muskulärt på hästarna. Och inte heller veterinärerna.
Eller hovslagarna.. Eller sadelutprovarna..
 
Jo, för det naturen har skapat är det vi har att utgå ifrån. Hästens naturligt skapade biomekanik lämpar sig helt enkelt mkt bra för just stärka samling a la ridning. Det är därför vi inte använder kossor eller elefanter till sådant.

Dressyr för övrigt borde ju verkligen handla om att förbättra den mekanik som redan finns, inte att skapa någon ny teknik som egentligen inte finns naturligt. Det blir ett konstigt resonemang annars.

Att få bort spänningar är ju A och O för alla. När spänningarna försvinner så börjar man kunna använda sin kropp på ett mer effektivt sätt i allt man sedan gör och det är nog just det som är orsaken till dom förbättringar i hållning hos hästar som tex du har sett, inte tekniken med huvudpositionen bakom lod i sig.

Bakom lod ridning är en enklare och snabbare väg för ryttaren helt enkelt. I den positionen blir hästen mer hjälplös, inte minst för att den förlorar i synfält (ett flyktdjur), vilket leder till att den lugnar ner sig snabbare och man kan rida med mer energi utan att tappa kontrollen. Mitt upplägg är inte så, det går ut på att träna hästen från början att gå upp i energi och sedan ner igen....gå upp i energi och sedan ner igen....så att den lär sig att inte oroar sig över att höga energier betyder "fly för livet"....plus att jag undviker att hindra den från att röra sig framåt...guidar den till något annat istället....oroar mig inte över att den tappar formen just då heller...för vi har ju uppenbarat något mycket mer grundläggande att jobba med i det läget...
 
Ang. ganaschen så väljer elitryttare hästar som har förutsättningar att kunna böja på nacken utan att strypas.

När nacken är lägre o rund blir den inte klämd. man rider inte fulkrok med hög nacke o bakom lod- drar upp huvudet som Brilles ena guru tillämpar.

En häst som måste hålla sitt huvud i "rätt" position o ganska hög hela tiden bär inte upp sig själv o sin ryttare på ett gynnsamt sätt. definitivt inte med en medelsvensson uppepå som har den filosofin att den SKA klara av det. statisk form.
en lång o låg häst som inte rids mkt väl tappar schwungen o blir markbunden då den blir framtung o måste springa ikapp sin näsa- som att skjuta fram hakan när man springer själv.
Prova att gå uppför en brant backe på det viset- med ryggsäck.

Trist att vissa rider bara med tanke om vad som finns framför sadeln. när det viktigaste sitter under o bakom.
 
Trist att vissa rider bara med tanke om vad som finns framför sadeln. när det viktigaste sitter under o bakom.

Ja, precis. Om då nosen hamnar lite bakom lod ibland, so what. Numera stirrar man sig inte blind på nosens position utan ser mer till hur hästen använder hela sin kropp. Och ingen har väl ännu påstått att bakom lod skulle vara en ideal form, vilket någon här verkar vilja få det till. Det blir konstigt när man i detta sammanhang hänvisar till hästar i hage, vad har det med saken att göra? Förvisso är nacken uppe på den spanande hästen och nosen låååååångt framför lod, men ryggen är sänkt och en stor del av vikten ligger över frambenen. Inte en form som lämpar sig för ridning.

Hästar är inte gjorda för att ridas på, de måste utbildas till att bära ryttaren på ett bekvämt och ändamålsenligt sätt, ett sätt som bygger upp istället för att bryta ned. Det är det dressyr går ut på.
 
Fast är hästens nos lite bakom lod går den ju inte korrekt med resten av kroppen heller :confused:

Korrekt enligt slutform för Grand Prix eller mer än så - nej.
Men korrekt enligt en sund väg dit - det kan den absolut göra.

Färdig form är det inte acceptabelt att nacken inte är högst. Men hur många hästar går GP liksom? Det är rätt långt dit.

Och ganska många hästar missgynnas av att man är överintresserad av nacke och lodlinje iom att man fokuserar på nacke och näbb minst i lod innan de klarar det I RESTEN av kroppen.
Och så rider man dem längre än man måste i nedtryckt form med överdrivet slitage på framvagn.
 
Ang. ganaschen så väljer elitryttare hästar som har förutsättningar att kunna böja på nacken utan att strypas.

När nacken är lägre o rund blir den inte klämd. man rider inte fulkrok med hög nacke o bakom lod- drar upp huvudet som Brilles ena guru tillämpar.

En häst som måste hålla sitt huvud i "rätt" position o ganska hög hela tiden bär inte upp sig själv o sin ryttare på ett gynnsamt sätt. definitivt inte med en medelsvensson uppepå som har den filosofin att den SKA klara av det. statisk form.
en lång o låg häst som inte rids mkt väl tappar schwungen o blir markbunden då den blir framtung o måste springa ikapp sin näsa- som att skjuta fram hakan när man springer själv.
Prova att gå uppför en brant backe på det viset- med ryggsäck.

Trist att vissa rider bara med tanke om vad som finns framför sadeln. när det viktigaste sitter under o bakom.

Hmm..när blir halskotpelaren mest ihoptryckt...

Här...

yrNQm.jpg


eller här...
8ufrg.gif


Här hittade jag föresten en bra förklaring på varför halsen och nacken blir överspänd när nosen dras in och varför nacken och halsen kan vara avslappnad när nosen är fram och biomekaniken får fungera så som den är skapad....

forklaring_underhals.gif
 
Jag kan säga så här, om jag stötte på ett ekipage där hästen sprang runt med huvudet i vädret, ryggen sänkt och spänd, flöt iväg åt alla håll, bara överböjde halsen i sidled och var allmänt svår och jobbig och obalanserad att rida och ryttaren var helt förtvivlad och på väg att ge upp, jaa då skulle även jag tycka att låg och rund med nosen något för mycket in var en bra form att börja med, inte optimal, men bättre eftersom den kanske ger ryttaren ett enklare utgångsläge. Men för en någotsånär erfaren ryttare med hyfsat god balans och en häst som inte är tokfel riden förstår jag inte alls varför man skulle behöva börja där. och nu syftar jag inte på att nosen råkar hamna in här och där, för det är lätt hänt för ALLA, utan att jag syftar på användanet av denna form metodiskt som en del av grunden.
 
Jag kan säga så här, om jag stötte på ett ekipage där hästen sprang runt med huvudet i vädret, ryggen sänkt och spänd, flöt iväg åt alla håll, bara överböjde halsen i sidled och var allmänt svår och jobbig och obalanserad att rida och ryttaren var helt förtvivlad och på väg att ge upp, jaa då skulle även jag tycka att låg och rund med nosen något för mycket in var en bra form att börja med, inte optimal, men bättre eftersom den kanske ger ryttaren ett enklare utgångsläge. Men för en någotsånär erfaren ryttare med hyfsat god balans och en häst som inte är tokfel riden förstår jag inte alls varför man skulle behöva börja där. och nu syftar jag inte på att nosen råkar hamna in här och där, för det är lätt hänt för ALLA, utan att jag syftar på användanet av denna form metodiskt som en del av grunden.

Det är tydligt att du inte fattar det. ;)

Nej, men allvarligt. Du förenklar det så mycket och det blir tyvärr lite galet då.
Det finns fler muskler i hästens hals än de som återgetts i inlägg ovan.
Och genom att aktivera dem kan man rida hästen i fler alternativ än de två alternativen ovan.

Den ihopdragna formen med näbben långt in mot bringan vill nog ingen ha. Just iom -kurvaturen på halskotpelaren och vad det lede till i resterande kropp.
Men det finns fler lägen än att bara låta halsen hänga slapp a la det andra alt du gett.

Jag har fö en rätt hård allergi mot hårt åtspända nosrimmor. Så iom att jag alltid checkar av det på nya ekipage och även lär ut att de ska man inte dra åt om man ska ha dem så vet jag att det går alldeles utmärkt att rida hästen med näbben lite bakom lod utan att de behöver vare sig gapa eller spänna käken för att bita ihop.

Jag utbildar ju hästar att följa handen och ge efter för den. De ska dock gå fram till den, komplext nog.
Men iom att man lär in framåt/nedåt och panna ut, ut med halsen kan man snudd på rulla ut halsen runt pivoteringspunkt kring bettet.
När hästen är lösgjord och eftergiven iom balans etc så kan man få dem att släppa till även i tunga/käke som sista respons. Dv de är så avslappnade och genomsläppliga att om man tar lite i tygeln då "släpper" de käke/tunga och låter den följa handen så långt det går utan att läpparna öppnas. Man känner liksom "sista klonket" i eftergiften och förtroende för handen där.

För mig är det viktigast att bakbenen och buken börjar sin resa mot att göra rätt. Frambenen är absolut för markbundna i lägre form. De får inte plats iom formen.
Men jag vill medvetet "strypa" osymetriska rörelser. Är frambenen för luftiga blir det svårt att få bak lika bra. Dt går snabbare att få bak bättre om man gör så här. Och sen låta frambenen bli bättre "på riktigt" på grund av att hela framdelen eleveras pga bakdelens och bålens jobb. Och inte pga spänning i underhalsens linje som trycks mot handen eller frambenen/marken.

Kan man slippa rida med nosen bakom lod men att hästen ändå orkar hålla en kort underlinje i bålen och få in bakbenen under kroppen och inte bara paddla bakom så gör man det. Men iom att ju längre hästen blir desto svårare blir det för bålen att orka: så rider man dem runda. Men med halsen ur manken.
 
Men man behöver ju inte arbeta hästen i den låga formen, det finns ett stort spann för hästen att hålla sitt huvud/hals i arbete, upp och ner, utan att halskotpelaren kroknar, inte mer än vid "nosen in" i alla fall. Det är ju gymnastiken, övningarna, serpentinerna, volterna, sidoförflyttningarna som bygger upp bukmusklerna succesivt, inte huvudpositionen i sig. Däremellan behöver hästen stretchas, stretchingen är inget arbete i sig.

Det är den här ridningen rakt fram i ökade gångarter som "dödar" formen tror jag. Men skritta då istället, eller sakta ner tempot. Ta det stegvis. När grunden finns där och musklerna är redo så orkar buken hålla kvar längre och längre stunder även i ökad fart och rakt fram. Det finns massor med övningar man kan göra. Lär hästen flytta/vinkla bäcken och bog, använd skolorna, några steg av varje och byt fram och tillbaks ofta. Sen är stretchingen bara en stunds vila och behöver inte nödvändigtvis göras med fart och fläkt och graciösa steg, den behöver bara vara funktionell. När hästen har blivit starkare i muskulaturen så kommer man att kunna stretcha med energi utan att tappa buken också om man vill. Man kan bara inte börja med det.

Sen angående biomekaniken med bakom lod så i samma stund som huvudet passerar lodplan och går in bakom aktivieras muskelkedjan som bilden beskriver, sen är det bara en fråga om grader hur långt in nosen hamnar och hur ihoptrycket det ser ut/upplevs. Oavsett så drar musklerna i underhalsen in och ner huvud/hals och tynger ner bogen samtidigt som halskotpelaren dras mot marken, det är precis lika tungt för bogen att bära huvudet där som i en låg form med nosen fram, den stora skillnaden är att halskotpelaren sträcks ut när nosen är framme, det har naturen sett till för att göra det hållbart och uthärdligt för hästen att gå runt och beta gräs många timmar per dygn, något som man utnyttjar i och är en del av poängen med strethingen sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 134
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 857
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp