Bukefalos 28 år!

Att importera hund!

Sv: Att importera hund!

Jag skrev bara det som står på Norwegians hemsida. Sen om de inte följer sina egna bestämmelser har jag ingen aning om. Visste inte ens att norwegian flög till USA.
 
Sv: Att importera hund!

ÄR DU DUM PÅ RIKTIGT?:eek:
Men det stämmer ju. Det är därför man på importhundar från UK och även Irland behöver testikelintyg på pappan.

De har inga krav på att pappan behöver ha båda testiklarna nere för att para. Däremot är det ju, liksom här, ett utställningshinder. Men inte ett parningshinder.
 
Sv: Att importera hund!

Klart dom följer sina egna regler! DY flyger INTE till USA!!!! Måste vart nåt annat bolag, och alla har olika regler. Personligen skulle jag göra allt för att undvika att frakta hunden i lastutrymmet... Hellre köra bil (om det gick?)! För fy vad det är många hundar som inte mår bra av att flyga helt själva sådär.
 
Sv: Att importera hund!

jag har bara flugit inom sverige, och mest med en katt, men mina erfarenheter lyder som följer. kattrackarn brydde sig inte nämnvärt om han åkte i kabin eller lastutrymme, var precis som vanligt efteråt iaf (ok, jag drogade honom med lite postafen innan första gången han hamnade i bagagen, men det behövdes inte och han har åkt utan senare). hunden har bara flugit två gånger, då i kabin. inga bekymmer alls, hon sov så gott under hela flygtiden.

sedan: beroende på var eventuella mellanlandningar är (tex danmark...) så får du inte ta ut hunden och rasta den under väntetiden. rent faktiskt får du inte ta ut hunden ur buren alls, och buren måste vara plomberad för att du ska få ta in den i sverige (gissar att det blir karantän om man skulle bryta mot detta). detta för att man ska kunna "vara säker på" att hunden inte ska ha kunnat smittas med rabies på vägen in i landet. skulle verkligen rekommendera direktflyg om möjligheten finns.
 
Sv: Att importera hund!

Men det stämmer ju. Det är därför man på importhundar från UK och även Irland behöver testikelintyg på pappan.

De har inga krav på att pappan behöver ha båda testiklarna nere för att para. Däremot är det ju, liksom här, ett utställningshinder. Men inte ett parningshinder.
:eek::eek: Visste inte jag, ber så mycket om ursäkt, men vad SJUKT!!
Det är ju ett fel, och rätt rejält med... :crazy:

Hoppla hoppla.
Jag vill gärna att tråden ska fortsätta vara trevlig och informativ, elaka påhopp undanbedes!

Lugnt, jag som är dum på riktigt, trodde inte att det var okej eftersom det är så urbota korkat. :crazy:
 
Sv: Att importera hund!

Czech Airlines flyger från Sverige (Arlanda) till både Prag och Brno. De accepterar hund, dock med samma regler som SAS ang. det här med max. 8 kg för hund och bur/väska om den ska åka i kabinen.

http://sweden.czechairlines.com/en/portal/passengers/special_assistance/traveling_animals.htm

Åh flyger de direkt till Brno också?
Tack för länken, detta bolag känns som bästa alternativet, eftersom de flyger direkt.
SAS ska enligt sin hemsida flyga direkt till prag men när man söker på turer så kommer det bara upp med byten..
 
Sv: Att importera hund!

Tack för ditt svar!

KL

Nu har jag en annan fråga..
Valparna föds i mars. Jag kommer förmodligen åka och kolla på dem i april. Leverans bli i maj.
Jag kommer ju inte veta säkert om det blir någon valp förrän längre fram, och definitivt inte vilken av dem det blir.
Hur långt innan bör man ansöka till JBV?

Flygresan för hämtning måste jag nog boka tidigt men får ta avbokningsbar biljett, ifall det inte blir av i slutänden..
 
Sv: Att importera hund!

Det är antagligen för att biljetterna är slut. Bokar jag sent med SAS så är ofta biljetterna till direktflygen slut eller bara ett fåtal kvar. Men czech airlines verkar väl ett bra alternativ och försök få med hunden i kabinen. Blir nog bättre för både dig och hunden.
 
Sv: Att importera hund!

Lugnt, jag som är dum på riktigt, trodde inte att det var okej eftersom det är så urbota korkat. :crazy:

Att Myrten har rätt får dig kanske att skämmas. Men även om hon hade varit ute och cyklat är ditt inlägg under all kritik.

Oavsett om någon skriver något som man tycker är urbota korkat så uttrycker man sig inte som du. På den tid det tar att skriva ett inlägg borde du ha hunnit "bita dig i tungan". Det är ju inte direkt något som bara "slinker ur". Personangrepp och idiotförklaringar slår enbart tillbaka på skribenten.

Jag tycker att du borde be om ursäkt för ditt sätt att ta till personangrepp, inte för för att du hade fel i sak.
 
Sv: Att importera hund!

Åh flyger de direkt till Brno också?
Tack för länken, detta bolag känns som bästa alternativet, eftersom de flyger direkt.
SAS ska enligt sin hemsida flyga direkt till prag men när man söker på turer så kommer det bara upp med byten..

Äsch, nej, de verkar inte flyga direkt till Brno nu när jag tittar lite närmare, utan det är mellanlandning i Prag...

Till Prag var det i alla fall direkt från Arlanda när vi flög med dem för drygt tre år sedan och det ser ut att vara det fortfarande.
 
Sv: Att importera hund!

<snip> och buren måste vara plomberad för att du ska få ta in den i sverige (gissar att det blir karantän om man skulle bryta mot detta). detta för att man ska kunna "vara säker på" att hunden inte ska ha kunnat smittas med rabies på vägen in i landet. skulle verkligen rekommendera direktflyg om möjligheten finns.

Jag flog fran USA till Sverige med min rottis (i lastutrymme) i Juni och det var inga krav pa att buren skulle vara plomberad. Nu flog jag direkt, men inte nagonstans fanns det som krav att plombera buren. Buren kommer ocksa upp pa Arlanda tillsammans med "special bagage" och man oppnar och tar ut hunden sjalv innan man gar genom tullen. (jag hade satt fast dorren med "zip ties" sa ingen skulle slappa ut henne av misstag och folk skulle bli jatte radda for en rottis, men det fanns inte som krav utav nagon.)

Om jag kunde valja skulle jag absolut ta min hund i kabinen, de brukar dock vara griniga om storlek och vikt (atminstone har i USA).
Min tjej var ganska stressad pa vagen till Sverige, hon hade dregglat massor och det syntes pa madrassen i buren. Pa vagen tillbaka var hon mycket lugnare. Hon hade dregglat lite, (syntes pa ena sidan pa brostet men inget pa madrassen) formodligen nar hon lastades i planet, men hon var lugn nar de korde ner henne i hissen pa Arlanda och hon var lugn nar hon kom upp i hissen pa Newark. Hela resan gick over all forvantan.
 
Sv: Att importera hund!

det där med plomberingen ska gälla om man mellanlandar i ett land där det är krav på rabiesvaccination från sveriges sida, och rimligen, att hunden INTE är rabiesvaccinerad sedan innan, annars spelar det ju ingen roll om buren är plomberad eller inte, är hunden vaccinerad så kan den ju inte smitta någon annan...
 
Sv: Att importera hund!

Men det stämmer ju. Det är därför man på importhundar från UK och även Irland behöver testikelintyg på pappan.

De har inga krav på att pappan behöver ha båda testiklarna nere för att para. Däremot är det ju, liksom här, ett utställningshinder. Men inte ett parningshinder.

Visst är det så att man inte behöver det om fadern är Champion?
För även om man får ställa ut kul-lösa hundar i UK/IRE så kan de inte bli Champions?

*minns inte riktigt*
 
Sv: Att importera hund!

KL


Jag har kollat på de här vari-kennel burarna. Vet ni om de brukar finnas på vanliga djuraffärer så man kan kolla in dem lite närmare?

Sen insåg jag också att den minsta vari-kennel buren är för stor för att få användas som handbagage i kabinen. Vad ska man ha för bur då?

Och hur gör jag om jag försöker få med hunden i kabinen i annan bur, men blir nekad och måste checka in. Då har jag ju inte en sån flygbur? Finns det på alla flygplatser så jag kommer kunna köpa en i prag i så fall?

Någon som vet hur stor bur en hund i storlek med 8 veckors RR kan behöva?
 
Sv: Att importera hund!

Till Kabinen är det enklast med en "mjuk bur" ingen gjord av plast. Jag åkte till djuraffären och tog med mig hunden för att prova. Efterosm han är precis på Gränsen 35 cm, 8 kg Dvärgschnauzer så fick jag köpa den största de hade:

36666.png


Hos SAS och Lufthansa finns det burar till lastutrymmet att köpa på flygplatsen, om det skulle vara så att hunden blir nekad kabinen. En bekant som flög sist med sin stora hund köpte bur på flygplatsen för att det faktiskt var ganska mycket billigare än om man köper i affär (i alla fall med Lufthansa).

Innan det slutar med att du köper två burar så RING till flybolaget och hör dig för. Berätta att det är en valp och att du är osäker på hur mycket den kommer att väga. Så frågar du efter hur de tycker att du ska göra och om det finns stora burar på flygplatsen!
 
Sv: Att importera hund!

Tack!

KL
Hur tidigt kan man chipmärka valpar?
Måste de komma upp i en viss ålder?

Kan ju inte ansöka till jordbruksverket innan valpen är märkt och med en behandlingstid på 15 dagar (arbetsdagar?) rinner tiden iväg.. Den måste ju tas in innan den bli 90 dagar gammal.
Dessutom så blir den ju större och större, vill jag kunna ta den i kabin måste den nog levereras kring 8 veckor..
 
Sv: Att importera hund!

Jo, du kan ansöka om tillstånd även om valpen inte är chippad, dett agör du ju lämpligast när valpen är runt 5 veckor gammal. Du skriver sedan att ansökan kompletteras med chip.nr senare. Så sa de på SJV att man skulle göra och så gjorde jag på min Finlandsimport.
De chipmärks ju oftast när de är runt 7 veckor gamla och då ska du så fort det är gjort ringa till SJV och komplettera ansökan :)

SJV vet ju att valpar inte märks förrän vid ca 7 v ålder så detta är ju inget problem som sätgter käppar i hjulet direkt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 312
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
2 824
Senast: super
·
Hundavel & Ras Är det någon som har importerat hund från Danmark eller Tjeckien? Vad bör man mer tänka på än pass och vaccin mot rabies? Har någon...
2
Svar
33
· Visningar
3 863
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 756
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp