Bukefalos 28 år!

Att importera hund!

Sv: Att importera hund!

På hemsidan (SJV) står det att man kan skicka in de andra uppgifterna tidigare men det står också att ansökan inte behandlas förrän ansökan är komplett dvs med chipnummer.
Det står att då de flesta valpar chipmärks vid 7 veckors ålder så kan man i så fall räkna med att ta in vid 9,5-10 veckors ålder.
 
Sv: Att importera hund!

Men det kan gå snabbare om du skickar in först och sen kompletterar. Och blir det kris kan man ringa och be dom att skynda på, de är hjälpsamma.
Jag gjorde så som Zoya skriver och det gick bra.
Nu blev det ingen valp ändå, men alla papper hann iallafall bli klara :)

Nu skulle jag inte ta in precis vid 8 veckor, minns inte riktigt hur gammal valpen hade hunnit bli.
Men jag vet flera som fått hjälp för det blivit kris med tid osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Att importera hund!

Aha så då kan man få intyget på bara en vecka drygt efter att man skickat in chipnummer?

Men jag undrar ändå: går det att chippa dem tidigare än vid 7 veckors ålder?
För om det går skulle jag ändå föredra att göra så, slippa chansa på att de ska vara snabba på jordbruksverket.

Sen är det väl upp till uppfödaren i slutändan men om jag vet att det funkar lika bra vid ex 5 veckors ålder så kan jag ju föreslå det och se vad hon säger.
 
Sv: Att importera hund!

Jag vet dom som fått det så snabbt, men då har de ringt.

Jag antar man kan chippa tidigare. Kruxet är väl om man är säker på vilken valp man ska ha när de bara är 5 veckor :)
 
Sv: Att importera hund!

Det går bra att chippa en 5v valp och en valp av så stor ras som RR är det nemas problemas att chippa tidigt, staffar som ska till norge och måste ta blodprov chippar vi ju och tar prov på och det är ofta vid ca 5 v ålder.
(däremot en russki toy eller liknande skulle det nog vara lite bökigt att chippa vid 5 v även om det säkert går)
 
Sv: Att importera hund!

Tog in en valp från tjeckien i sept, och flög från prag till arlanda med den, hade med en väska som jag tycker skulle passa bra till valpen (använt den flera gånger på flyg innom sverige) men in checknings personalen godkände inte den, dom tyckte väskan var för liten för hunden, den kunde inte stå i den :confused: Nu handlar det om en valp på ca 1,5 kg!
Som tur hade jag en bur som jag köpt för säkerhets skull på en utställning där, den var igentiligen för stor för att funka som handbagage med dom ville att jag skulle ta den i stället, lite bökigt tycker jag det blev, då den inte gick in under sätet ...
Skulle tro att det är nästan omöjligt att kunna ta in en 8 veckors RR i kabinen, jag skulle satsa på att boka plats i bagaget på en gång, för vikten på 8 kg är MED låda/väska och min vägde 5kg med låda på deras våg?? dom måste runda av högt!
Och vore jag dig skulle jag inte lita på att jordbruksverket är snabbare än dom 15 dagar dom sagt, för tänk om dom har hög arbetsbelastning eller många sjuka i personalen :o
Tänk sedan på att ansökan behandlas ej heller innan dom fått in blanketten från uppfödaren om att denna försäkrar att valpen inte varit på annan plats än i kenneln.
Jag skickade in mina papper 3 veckor innan jag måste ha dom och med postgång och kommpleteringar tog det nog 12 dagar i alla fall!
Men dom var mycket trevlig att ha och göra med där:)
 
Sv: Att importera hund!

Jag vet dom som fått det så snabbt, men då har de ringt.

Jag antar man kan chippa tidigare. Kruxet är väl om man är säker på vilken valp man ska ha när de bara är 5 veckor :)

I mitt fall så fick jag stamtavlan skickad till mig senare, så de sparade bara chipklistermärket tills dess att jag bestämt mig för vilken valp jag ville ha.
 
Sv: Att importera hund!

Vad gäller chippnumret så kan en utländsk uppfödare göra precis som vi gör när vi skall exportera. Dvs man pratar med sin Vet och bokar ett visst nummer till den valp som skall exporteras.
Vissa vet. lägger då undan ett chip (vars nummer uppfödaren får) eller så får jag som uppfödare köpa själva chippet och ta med det när valparna skall chippas.

Detta förfarande har använts alla gånger jag importerat.

Ansökan om dispens blir på så vis komplett tidigt även om chippet inte placeras i valpen förrän den är 7-8 veckor.

/Swat
 
Sv: Att importera hund!

Jag vet dom som fått det så snabbt, men då har de ringt.

Jag antar man kan chippa tidigare. Kruxet är väl om man är säker på vilken valp man ska ha när de bara är 5 veckor :)

Aha du tänker så ;)

Det går bra att chippa en 5v valp och en valp av så stor ras som RR är det nemas problemas att chippa tidigt, staffar som ska till norge och måste ta blodprov chippar vi ju och tar prov på och det är ofta vid ca 5 v ålder.
(däremot en russki toy eller liknande skulle det nog vara lite bökigt att chippa vid 5 v även om det säkert går)

Så bra! Tack för info!

Tog in en valp från tjeckien i sept, och flög från prag till arlanda med den, hade med en väska som jag tycker skulle passa bra till valpen (använt den flera gånger på flyg innom sverige) men in checknings personalen godkände inte den, dom tyckte väskan var för liten för hunden, den kunde inte stå i den :confused: Nu handlar det om en valp på ca 1,5 kg!
Som tur hade jag en bur som jag köpt för säkerhets skull på en utställning där, den var igentiligen för stor för att funka som handbagage med dom ville att jag skulle ta den i stället, lite bökigt tycker jag det blev, då den inte gick in under sätet ...
Skulle tro att det är nästan omöjligt att kunna ta in en 8 veckors RR i kabinen, jag skulle satsa på att boka plats i bagaget på en gång, för vikten på 8 kg är MED låda/väska och min vägde 5kg med låda på deras våg?? dom måste runda av högt!
Och vore jag dig skulle jag inte lita på att jordbruksverket är snabbare än dom 15 dagar dom sagt, för tänk om dom har hög arbetsbelastning eller många sjuka i personalen :o
Tänk sedan på att ansökan behandlas ej heller innan dom fått in blanketten från uppfödaren om att denna försäkrar att valpen inte varit på annan plats än i kenneln.
Jag skickade in mina papper 3 veckor innan jag måste ha dom och med postgång och kommpleteringar tog det nog 12 dagar i alla fall!
Men dom var mycket trevlig att ha och göra med där:)

Tack för info!
Men hade du alltså dubbla burar med dig till prag?
Låter ju mindre lovande att de ska vara krångliga med vikter och så i prag, jag kommer oroa mig till döds om lilltjejen åker som bagage :o

I mitt fall så fick jag stamtavlan skickad till mig senare, så de sparade bara chipklistermärket tills dess att jag bestämt mig för vilken valp jag ville ha.

Smart!

Vad gäller chippnumret så kan en utländsk uppfödare göra precis som vi gör när vi skall exportera. Dvs man pratar med sin Vet och bokar ett visst nummer till den valp som skall exporteras.
Vissa vet. lägger då undan ett chip (vars nummer uppfödaren får) eller så får jag som uppfödare köpa själva chippet och ta med det när valparna skall chippas.

Detta förfarande har använts alla gånger jag importerat.

Ansökan om dispens blir på så vis komplett tidigt även om chippet inte placeras i valpen förrän den är 7-8 veckor.

/Swat

Tack det ska jag komma ihåg!!
:laugh:
 
Sv: Att importera hund!

(däremot en russki toy eller liknande skulle det nog vara lite bökigt att chippa vid 5 v även om det säkert går)
På Irland är kravet att man när man skickar in ansökan om registreringsblanketten så ska valparna vara chippade. Det är ingen som bokar chippet där utan valparna chippas när de är runt 4-5 veckor, för det tar normalt 3-4 veckor innan papperna kommer tillbaka från IKC.

Jag har chippat massor med chihuahuavalpar som är 4-5 veckor gamla helt utan problem.
 
Sv: Att importera hund!

Vad gäller chippnumret så kan en utländsk uppfödare göra precis som vi gör när vi skall exportera. Dvs man pratar med sin Vet och bokar ett visst nummer till den valp som skall exporteras.
Vissa vet. lägger då undan ett chip (vars nummer uppfödaren får) eller så får jag som uppfödare köpa själva chippet och ta med det när valparna skall chippas.

Detta förfarande har använts alla gånger jag importerat.

Ansökan om dispens blir på så vis komplett tidigt även om chippet inte placeras i valpen förrän den är 7-8 veckor.

/Swat

Den tanken hade jag, men visste inte om det gick göra så.
Himla bra :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 312
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
2 824
Senast: super
·
Hundavel & Ras Är det någon som har importerat hund från Danmark eller Tjeckien? Vad bör man mer tänka på än pass och vaccin mot rabies? Har någon...
2
Svar
33
· Visningar
3 863
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 756
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp