Bukefalos 28 år!

Att importera hund!

MiniLi

Trådstartare
Har fått kontakt med en uppfödare i tjeckien och anmält intresse på valpis som förhoppningsvis föds i mars :bump::bump::bump:
(Vill egentligen bara skrika typ iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhh, är helt galet förväntansfull :D)

Iallafall, jag har aldrig importerat. Vad ska man tänka på?
Tjeckien är med på listan för rabiesfria länder = behöver inte vaccinera utan kan ta hem den som 8 v.
Har hittat till jordbruksverkets sida och har koll på reglerna, det är mer det praktiska som jag vill ha tips om.

Ni som importerat, har ni åkt ner för att träffa uppfödaren/tiken/valparna?
Vi funderar på
-åka ner nu inom några veckor och träffa uppfödare och tik + åka ner för att hämta valp
-åka ner när valparna är några veckor och träffa valpar, uppfödare och tik + åka för att hämta valp
-skippa besöket innan och bara åka ner vid hämtningen
Det kostar ju lite att flyga ner, men är inte galet dyrt.. Några tusenlappar..

Vilka flygbolag accepterar hund? Vet att SAS gör det, men fler?

Så vitt jag klurat ut är det bara ett bolag (tjeck airlines eller nåt sånt) som flyger direkt till prag, och jag vet inte om de tar hund. Om de inte gör det - hur funkar det då när man byter plan? Det kan ju vara flera timmars väntetid på flygplasten vid bytet - kan man gå ut med valpen för att kissa och så?

SAS har viktgräns på 8 kg för valp som handbagage, en RR på 8 v kan mycket väl väga något kilo mer. Hur funkar det för hunden att skickas som "bagage"?
Hur går det till?
De behöver väl inte åka på bagagebandet? :eek:

Vart hittar man flygbur?
Min tanke var att det borde vara enklast om uppfödaren kan fixa buren på min räkning, så slipper man släpa med den tom från sverige när man ska hämta?

Det var de frågor jag hade i huvudet just nu, kanske kommer mer senare. Skulle vara väldigt tacksam om jag fick höra era tankar och erfarenheter!
 
Sv: Att importera hund!

Speciell flygbur måste du ha, googla "vari kennel" så kommer det upp många träffar. Brukar också finnas begagnade på blocket.
Som jag har förstått det så sitter djuren i en egen avdelning i planet, typ bredvid bagagen. Det är samma temperatur och tryck i hela planet, möjligen kan det vara lite bullrigare.
Jag vet att LuftHansa också transporterar djur, finns säkert fler bolag.
 
Sv: Att importera hund!

Var bor du?

Vi körde till Tjeckien och parade en tik, det tar inte så lång tid från Skåne iaf.

Och från den erfarenhet så kolla upp allt med papper innan, tydligen är inte SKK särskilt samarbetsvilliga gentemot Tjeckiska KL, fast ni har väl en annan kontaktperson.
 
Sv: Att importera hund!

Utanför Linköping. Tror det tar 15 timmar att köra härifrån.

Jag trodde att det var flyg som gällde om man importerar valp innan rabiesvacc?
Annars känns det ju bättre att komma med bilen, men som sagt - på jbv låter det som om man måste flyga..

Hur menar du med papper och SKK?
Är det reg papper du syftar på?
Bör jag ringa SKK innan?
 
Sv: Att importera hund!

Det är kanske så, vi hade ju en vuxen hund... hur är det med Tyskland? Rabiesfritt? För man kan ju köra Tyskland-Prag på bra vägar och ta färjan från Trelleborg/Ystad.

Och är det i Prag? För Tjeckien är ju ganska stort och det är ju lite skillnad beroende på var det är;)

Ang. papper så var det mest så att SKK gärna skulle ha 100 kopior på allt och krävde 1000 papper. Tex så fick de för sig att hanens röntgen inte var godkänd. Men samma bekymmer gäller ju inte en valp, men kolla med dem innan så att du får alla papper du vill ha.
 
Sv: Att importera hund!

När det gäller valp så är det direktresa till sverige med flyg,eller köpenhamn och en massa pappersarbete.Dom får inte köras i bil.
Norwiegen flyger direkt och tar 35 euro for hund i bagaget,tror det var 37-40 om dom åker i kabin.

Jag har importerat 2 frallor från CZ.Inget problem vid inreg i SKK.
 
Sv: Att importera hund!

Ang. papper så var det mest så att SKK gärna skulle ha 100 kopior på allt och krävde 1000 papper. Tex så fick de för sig att hanens röntgen inte var godkänd. Men samma bekymmer gäller ju inte en valp, men kolla med dem innan så att du får alla papper du vill ha.

Hur är det med krav på testikelintyg från Tjeckien? Jag stöter mest på engelska importer (har dock inte gjort någon själv, men det är vanligt i rasen) och där krävs det att hundägaren får fram testikelintyg på importens far innan registrering i SKK kan ske. Anledningen är att det i UK inte är otillåtet att använda krypta hanar i avel, vilket det ju är i Sverige. Om Tjeckien har samma regler som Sverige så behövs inget intyg, men har de inte det så är det smart att få ett testikelintyg på pappan.
 
Sv: Att importera hund!

Norwegian tillåter inga hundar på utrikes såvida det inte är inom Norden. jag har flugit med både SAS och lufthansa flera gånger och Haft Hunden i Kabinen. Med väska så blir det alltid över 8 kg men det har alltid gått bra. De väger sällan hunden. Kostar 500 kr resp. 10 euro per kg på lufthansa. Byter du flyg får du inte gå ut och kissa men eftersom valpen antagligen inte kommer att vara rumsren så spelar det väl mindre roll. Ta med papper och bajspåsar bara.
 
Sv: Att importera hund!

Det är kanske så, vi hade ju en vuxen hund... hur är det med Tyskland? Rabiesfritt? För man kan ju köra Tyskland-Prag på bra vägar och ta färjan från Trelleborg/Ystad.

Och är det i Prag? För Tjeckien är ju ganska stort och det är ju lite skillnad beroende på var det är;)

Ang. papper så var det mest så att SKK gärna skulle ha 100 kopior på allt och krävde 1000 papper. Tex så fick de för sig att hanens röntgen inte var godkänd. Men samma bekymmer gäller ju inte en valp, men kolla med dem innan så att du får alla papper du vill ha.

Ah okej.
Det är straxt utan för Brno.

Tack, ska ringa SKK!

När det gäller valp så är det direktresa till sverige med flyg,eller köpenhamn och en massa pappersarbete.Dom får inte köras i bil.
Norwiegen flyger direkt och tar 35 euro for hund i bagaget,tror det var 37-40 om dom åker i kabin.

Jag har importerat 2 frallor från CZ.Inget problem vid inreg i SKK.

Tack för svar!

Hur är det med krav på testikelintyg från Tjeckien? Jag stöter mest på engelska importer (har dock inte gjort någon själv, men det är vanligt i rasen) och där krävs det att hundägaren får fram testikelintyg på importens far innan registrering i SKK kan ske. Anledningen är att det i UK inte är otillåtet att använda krypta hanar i avel, vilket det ju är i Sverige. Om Tjeckien har samma regler som Sverige så behövs inget intyg, men har de inte det så är det smart att få ett testikelintyg på pappan.

Hanen är norsk så det borde inte vara problem där?

Norwegian tillåter inga hundar på utrikes såvida det inte är inom Norden. jag har flugit med både SAS och lufthansa flera gånger och Haft Hunden i Kabinen. Med väska så blir det alltid över 8 kg men det har alltid gått bra. De väger sällan hunden. Kostar 500 kr resp. 10 euro per kg på lufthansa. Byter du flyg får du inte gå ut och kissa men eftersom valpen antagligen inte kommer att vara rumsren så spelar det väl mindre roll. Ta med papper och bajspåsar bara.

Okej så du menar att jag kan chansa och försöka få med hunden som handbagage? Bara inte buren är för stor?
Men vad händer OM de skulle väga?
Skillnad på bur i kabin/bagage?

Förresten, är det bättre för hunden att åka i kabin eller är det bara nåt jag fått för mig? Känns ju tryggare att kunna ha uppsikt över den lille..

Tack för alla svar!
 
Sv: Att importera hund!

Prova att få med valpen i kabinen. Oftast frågar de bara om vikten och då brukar jag säga lite mindre. Om det skulle hända att de nekar dig att ha hunden i kabin så får du checka in den som bagage. Det brukar finnas burar på flygplatsen som man då får betala för. Kom i god tid bara så att hunden verkligen kommer med. Både SAS och Lufthansa måste du ringa om du vill ha med hund på flyget för att de bara får ta med begränsat antal. Jag brukar boka resan på nätet och sedan ringa. Man kan självklart göra allt per telefon också.
 
Sv: Att importera hund!

Hanen är norsk så det borde inte vara problem där?

Jag vet inte, för jag vet inte vad Tjeckien har för regler.

I UK får man använda krypta hanar i avel. Därför kräver SKK testikelintyg på fäder till valpar som ska registreras i Sverige. Undantaget är om fadern är utställningschampion, för det kan inte en krypt hund bli.

Även i Sverige måste du uppvisa testikelintyg om hanen inte är officiellt utställd. Är han det så anses testikelstatusen vara kontrollerad. Om Tjeckien har likadana regler som Sverige så måste alltså uppfödaren visat testikelintyg eller utställningsresultat för att registrera kullen, alltså behöver man som importör inte göra det. Det hela beror alltså på reglerna i Tjeckien, oavsett varifrån hanen kommer.

Nu TROR jag att de engelska reglerna är väldigt... engelska. Men det kan vara värt att kolla.
 
Sv: Att importera hund!

Jo det går fly mellan prag och brno. Men det blir ju ytterligare ett stopp..
Tjänar knappast någon tid på det.

Min tanke var att kolla med uppfödaren om hon kan tänka sig att köra valpen till prag, mot betalning givetvis. Vill ju att resan ska vara så snäll som möjligt mot valpen, en massa flygbyten känns inte optimalt.
Eller tänker jag fel?
 
Sv: Att importera hund!

"Transport av djur i kabinen accepteras endast på inrikesflygningar i Norge, Sverige och Danmark" står det. Däremot är det tillåtet att frakta hundar i lastutrymmet förutom fårn/till dessa länder: Bulgarien, Serbien, Marocko, Turkiet, Storbritannien, Irland, Ryssland, Bosnien, Kosovo, Förenade Arab Emiraten eller Egypten.

Vi missförstod väl varandra lite, jag menade kabin och du antagligen lastutrymme.
 
Sv: Att importera hund!

Det stammer inte. Min son hade sin katt i bur i kabinen fran Stockholm via Frankfurt, till Atlanta och vidare till Florida.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 311
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
2 824
Senast: super
·
Hundavel & Ras Är det någon som har importerat hund från Danmark eller Tjeckien? Vad bör man mer tänka på än pass och vaccin mot rabies? Har någon...
2
Svar
33
· Visningar
3 863
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 755
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp