Bukefalos 28 år!

Att inte ha hästen försäkrad

C

Choklad

För mig är känns det helt främmande att inte ens ha vet.vårdsförsäkring, men jag vet ett fåtal och läser en del trådar här där folk inte har sina hästar försäkrade alls.

Hur gör ni andra, har ni era hästar försäkrade eller inte?

Om inte hur resonerar ni då, tex att det inte är några problem med pengar om det blir en alvarlig skada som rinner i väg i vet.vård, ni kan betala den då?? eller då måste ni avliva för ni har varken råd med försäkring eller att betala en saftig veterinärräkning?

Att man inte har råd/lust att ha hästen försäkrad till sitt fulla värde det förstår jag, men inget alls??
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Efter att ha haft en häst som buköppnades (med komplikationer) så vet jag hur mkt veterinärräkningar kan dra iväg till... Våra hästar har högsta veterinärvård och även livförsäkring med användbarhet.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har mina travisar försäkrade med vetvård också dock är den ena nu avelsförsäkrad också med vet vård. dock täcker inte travförsäkringen allt men sårskador och buköppningar mm täcks .
Hade en häst inne för fång på Ultuna i fyra dar oförsäkrad 8000papp gick det på.
Aldrig mer ...
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jo, jag skulle gärna ha alla tre försäkrade, men tyvärr är den ena för gammal. Jag köpte henne nyligen som 16-åring, oförsäkrad, jag ville så gärna ha just henne.
Så länge hon inte drar på sig allvarliga skador ( läs för dyra ) så får hon leva klart sitt liv här hos mig, men drar det iväg får jag nog fundera både länge och nogrannt. :(

De två yngre är både maximalt veterinärvårdsförsäkrade och livförsäkrade.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Man är ju alltid glad att ha försäkring den dagen olyckan är framme (som när min hund bröt benet, operationen kostade 16000). Men har man flera hästar kan försäkringspremierna dra iväg till så stora belopp att det lönar sig att spara pengarna på ett konto istället. Händer det inget har man pengarna kvar, händer det så får man betala vad det kostar. Det är en riskbedömning, var och en måste bestämma själv.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Pengar ställer till ... jag hade inte min hund försökrad de fösta 6 åren.
Beror på tycker jag vet försäkring är ju bra å ha. men har amn en god ekonomi kasnke kan chansar.. kostar det 6000 om året att ha en försäkring och hästen inte skadar sig kan amn ju ha lagt undan 500 i måanden för OM hästen skadar sig och har då en heldel att ta av=)
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har kompisar som inte har/hade sina hästar försäkrad då de tyckte att de lönade sig att betala hela smällen när det väl behövdes, än att ha hästarna försäkrade.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Har en kompis som då och då jobbar på ett hästsjukhus. Hon säger att det är vanligare än man tror med oförsäkrade hästar. Hon berätade om ett fall där en hästägare hade fått med sig ett dött föl hem + en räkning på ganska många tusen....
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har alla mina fullt försäkrade (Agria Maximal) med utökad veterinärvård.

Står ändå med veterinärräkningar på 17 000 som försäkringsbolaget inte vill betala!

Är mest less på allt vad försäkringar heter...
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har min häst försäkrad, skulle inte våga annat!
Jag skulle INTE kunna leva med mig själv om hon blev skadad/sjuk och hennes liv fick avslutas pga att jag inte skulle ha råd med behandlingar.

Det var en hel del trassel med henne för ett par år sedan, och jag vet hur snabbt pengarna rinner iväg på alla klinikbesök och vet.besök på hemmaplan.
Hade hon inte varit försäkrad då, ja då hade hon inte funnits kvar på denna jord idag*hemska tanke*. Det var tufft nog ändå för ekonomin ,trots försäkring,med alla självisker, hyra av transport, ledigt från jobbet osv..
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Har alla djuren försäkrade. (Dock inte stallkatten när det fanns en sån)

Skulle inte våga annat... Senast förra veckan fick jag ta ledigt från jobbet och vara hemma med ena hunden som opererades två gånger samma vecka... Hua inte någon trevlig räkning när det var klart.

Och då brukar hästarnas räkning bli betydligt dyrare när olyckan är framme....
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Har man ett halvblod där premierna är skyhöga så kan jag förstå att en del sparar pengarna istället, några skadefria år och man har fått ihop en rejäl slant. Det enda som kan vara lite kritiskt är om hästen skadar sig första året.

Nu har jag min häst försäkrad, hon har tyvärr utnyttjat sin veterinärvårdsförsäkring ett flertal gånger, jag skulle dock ha råd att betala alla räkningar ur egen ficka. Skulle det bli tal om buköppning eller något annat kostsamt och jag inte hade råd så skulle jag ta ett lån. I långa loppet så tjänar man nog på att ha hästen oförsäkrad, annars skulle ju inte försäkringsbolagen gå med vinst.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Choklad skrev:
För mig är känns det helt främmande att inte ens ha vet.vårdsförsäkring, men jag vet ett fåtal och läser en del trådar här där folk inte har sina hästar försäkrade alls.

Hur gör ni andra, har ni era hästar försäkrade eller inte?

Om inte hur resonerar ni då, tex att det inte är några problem med pengar om det blir en alvarlig skada som rinner i väg i vet.vård, ni kan betala den då?? eller då måste ni avliva för ni har varken råd med försäkring eller att betala en saftig veterinärräkning?

Att man inte har råd/lust att ha hästen försäkrad till sitt fulla värde det förstår jag, men inget alls??

Jag har en av mina egna försäkrad. Dubbel veterinärvård och lite i liv.

Hade jag kunnat så hade jag haft även mina andra försäkrad, i alla fall vet vård! Men tyvärr så var han för gammal för att försäkra in när jag fick honom som 17 åring.

Han är nu 23 år.

Jag skulle önska att det fanns något bolag som ville försäkra även äldre hästar i vet vård! I alla fall till viss del. Tex sådana saker som sårskador, olyckor och kolik.

Att man inte kan vänta sig ersättning för slitskador och sådant på en äldre häst kan jag förstå, men olyckshändelser borde det kunna täcka.

Min gamling skulle gå igenom en besiktning, försmodligen helt ua. Han är idag fräschare än han var som 17 åring och jag hoppas att få ha honom kvar länge än.

Skulle han skada sig så betalar jag ju självklart det som krävs, det är han ju absolut värd! Däremot så vet jag inte hur jag skulle ställa mig till en eventuell buköppning? Han är ju trots allt 23 år och det är ett stort ingrepp som kräver en lång rehabtid..

Skulle han bli så allvarligt sjuk så väljer jag nog att låta honom sluta sina dagar. Men skador som går att fixa utan större svårigheter, det ordnas självklart!

Det får man ta sig råd till när man har ansvaret för ett djur!
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Pauling skrev:
Har man ett halvblod där premierna är skyhöga så kan jag förstå att en del sparar pengarna istället, några skadefria år och man har fått ihop en rejäl slant. Det enda som kan vara lite kritiskt är om hästen skadar sig första året.

Nu tycker inte jag att premien för vet.försäkring är så skyhög att man egentligen kan spara ihop en rejälslant om inte hästen är skadefri väldigt många år.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Cyllene skrev:
Jag har alla mina fullt försäkrade (Agria Maximal) med utökad veterinärvård.

Står ändå med veterinärräkningar på 17 000 som försäkringsbolaget inte vill betala!

Är mest less på allt vad försäkringar heter...

Och hur mycket hade det legat på om du inte hade haft någon försäkring alls?

Eller gäller det den hästen som du nyinförsäkrat med lösbenbit?
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Lejonelle skrev:
Det är en riskbedömning, var och en måste bestämma själv.

Jag har väl knappst påstått att någon annan ska bestämma det, jag undrade bara hur folk resonerade i den här frågan.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag är lite nojig så jag har bägge mina ponnier försäkrade med hängslen och livrem. Har Utökad maximal vetvård och livförsäkring A1 något under deras egentliga värde.

Men nu har jag haft användning av den utökade maximalen nyligen och då var jag nöjd att jag hade den. Men det är hutlöst dyrt. Betalar nästan 1000 kr i månaden för ponnierna (ihop). Och räknar jag på att varje kostar 500 kr i månaden = 6000 om året och jag har ägt den ponnyn som jag nu använt försäkringen för i 3,5 år så blir ju det 20 000 i försäkringspremeier. Å andra sidan har jag bara betalat 2000 kr i självrisk nu och denna hältutredning med mediciner osv har gått lös på runt 20000.

fast det jag känner är skönt med dessa försäkringar är att jag inte behöver oroa mig för veterinärkostnader.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har mina två unghästar, travare, liv- och vet. försäkrade. Men dom två gamlingarna har jag ingen på. Har tidigare haft gamlingarna försäkrade men dom har varit hittills skadefria så det känns mer lönsamt då att ha pengarna på ett sparkonto. Händer nåt med dom så sitter jag inte i sjön.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Precis som Lejonelle skrev; om man har ett gäng hästar så kan det löna sig att lägga undan pengarna i en pott i stället. Det gör jag, har för närvarande 7 häster och tre föl på väg. Har haft oförsäkrat i ett antal år och hittills går det helt klart med +.
Det är ju därför det finns försäkringsbolag, de har samma "affärsidé"; att gå med vinst, de idkar ju ingen välgörenhet precis! ;).
Sedan kommer man säkert att åka på något dyrt något år, men då har man sin pott att ta av, premier för 8-10 hästar/år blir mkt pengar! :)
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Så länge jag inte äger mer än en eller två hästar så skulle jag aldrig våga ha dom utan veterinärvårdsförsäkring. När jag tecknade försäkring på min lill-kille så bjöd Agria på ett års utökad veterinärvård (annars hade jag bara tagit "vanlig") och jag fick verkligen se hur stor nytta den försäkringen gjorde.

Efter en otäck skada fick min häst ett besök av ambulatoriska (fredag kväll...), två och en halv vecka på klinik och utskrivna mediciner för över 10.000. Sammanlagt blev det räkningar på 47.349 kr. Tack vare den utökade veterinärvården ersattes rubb och stubb.

Aldrig att jag skulle våga ha min häst oförsäkrad :bow:

Ullis
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 847
Senast: ako
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 417
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 367
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp