Bukefalos 28 år!

Att inte ha hästen försäkrad

Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har vetvård men funderar på att sluta. Har många hästar och betalar ca 20 000 om året i försäkringar. Har haft många hästar i 4 år nu, det blir 80 000 kr som jag kunde ha sparat istället och använt till vetvård om jag behöver den....
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Vi försäkrar våra hästar och hundar de första 2-3 åren, eftersom vi räknar med att behovet är störst då. Därefter tar vi smällen själva, om den kommer.
Man får ju ändå bara ut en del av skadekostnaden, efter att bolaget dragit av för självrisk, procent mm. Dessutom måste man ändå betala efterföljande medicin, resor etc själv. Vi hade ett föl som råkade illa ut, och där fick vi ut mindre än hälften av den totala skadekostnaden.

Som någon var inne på, så har försäkringsbolagen en vinst efter betalda premier - skadeersättningar (och administrativa kostnader mm). Den vinsten har jag hellre på eget konto.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

En tjej i mitt stall försäkrade sitt 19 åriga sto i sveland endast vetförsäkring

Mvh MissSindra
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Vi har alla djuren utom katten försäkrade. Tom när vi hade 3 hundar och två hästar var alla de försäkrade, och premien för för dem blev över 10000 (Hästarna ca 3500 st och hundarna ca 2000 st) varje år. Hästarnas har vi som tur är aldrig behövt utnyttja men hundarnas däremot :cool: och just då var vi väldigt glada att vi hade försäkringen....
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

MissSindra skrev:
En tjej i mitt stall försäkrade sitt 19 åriga sto i sveland endast vetförsäkring

Mvh MissSindra

Det har hon alldeles säkert!

Lika säkert är det att hästen nytecknades innan den fyllde 16? år.

Min häst var ju 17 år när jag fick honom och var således alldeles för gammal för att nyteckna i något bolag alls.

Hade jag däremot kunnat ta över en försäkring så hade jag gjort det!
Nu ägdes han ju av en som äger över 50 hästar totalt och han har inte alla försäkrade!
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har min äldre dam bara vet försäkrad.. livförsäkringen den skiter jag i.. för hon är nog inte värd mer än möjligen 3000 om ens de nu med sina 25 år.

6 åringen hade jag så underförsäkrad som arbetslös fanns det inte en chans till att ha han försäkrad till de han var värd.
Han var dock fullt vetvårdförsäkrad men liv till endast 20 tusen.Jag fick tänka han kostade mig 13 att göra så lite pluss skulle jag iaf gå:D
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

jag skulle aldrig komma på tanken att inte ha hästarna försäkrade!!
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

min är trinagelmärkt nu men har fortfarnade vetrinärvårdsförsäkring skulle inte våga vara utan...det kostar ju massor annars..

hältutredning med röngten osv gick lös på närmre 8000:- för min....men försäkringen täckte ju det,så jag betalde bara självrisken 2300
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

men jag har mina försäkrade eller var de till mig du menade inlägget eller??

Att ha hästen vetförsäkrade är ju de viktigaste.. sen är det ju upp till var och en om man kan tänka sig stå ut med att inet få tillbaks de pengar man köpte hästen för!
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Har bägge mina fullförsäkrade för det beloppet jag köpte dom i från början..trotts att jag vet att halvblodet har stigit väldigt mycket i pris..Men kan lika gärna lägga undan pengar i månaden..För om jag får ta bort honom så får jag aldrig tillbaka samma häst och då har inte pengarna som jag får ut någon betydelse för mig..Varken på halvblodet eller araben...

Har ju ändå den full veterinär vården på honom :)
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

det var inte till dej, det var svar på tråden.

mitt fbl fick kolik och förstoppning och fick läggas in på strömsholm. det besöker kostade allt som allt 30.000kr, vad skulle jag ha gjort då om jag inte hade försäkring? då hade jag fått avlivat hästen, jag har inte 30.000kr ligger i madrassen.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Mina är oförsäkrade.

efter en hel del kalyleraden kom jag fram till att det försäkringar kostat mig under mina dryga trettio år av hästägande. Och det har blivit en held del hästar..

så kom jag iaf fram till att det blir billigare för mig att lägga de slantarna i en pott, alternativt ta bort hästen.

Ev avlivning kan bli känslomässigt iaf, men beror ju lite på hur man är "funtad" sas.

Sedan är jag väl så himla korkad att tro att eftersom det aldrig hänt några grejor med mina hästar som kräver vet vård, undantaget vaccinationer och liknande, att det inte kommer hända heller..

Eller jo visst har de fått vet vård vid kolik anfall och liknande, men inte så de har behövt buköppnas eller stå på klinik av andra anledningar.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Tävlingshästen är så mycket försäkrad en travhäst kan bli.Gammelhästen(som går kvar som sällskap) är oförsäkrad.Händer nåt honom blir det slakt.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Kl

Jag har en tävlingshäst med spatt i ett bakben. En som har haft en spricka i ett bakben, förändringar i hovlederna och pålagring på bakkotan, och en häst med schicvering och typ 40 överben. Prova att försäkra in de om ni kan? ;)

Har som sagt mina hästar oförsäkrade. Sparar dock inte in på veterinärvården när det gäller deras hälsa. Skulle fått betala ca 20 000 om året för att få ha dom försäkrade för 25000 i A1. Då skulle de ändå vara friskrivna från fel på benen. Jag har redan iår haft två på klinik uppskattningsvis till en kostnad av ca 15000.
Hade jag haft mina försäkrade hade jag fått betala 15000+ 20000 (ca ) = 35000 för min del är det alltså billigare att inte ha de försäkrade..;)
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har tagit bort livförsäkringen på alla utom en. Hon e dräktig för första gången o avelsduglighetsförsäkrad ovanpå livförsäkringen så jag kommer ha den kvar tills hon fölat o sett att allt står rätt till. Däremot så kommer jag att föräkra fölet med livförsäkring under de första åren tills jag känner att det inte finns något mening, alltså att hästen inte har några allvarliga medfödda fel som den blir obrukbar av. Det är dessutom lägre premie de första åren! Motsägelsefullt tycker jag.
Alltså när man har flera hästar så blir det en stor summa man betalar in. Den sammanlagda premien jag betalade för våra hästars livförsäkring täcker kostnaderna för ett lån av en större summa än det sammanlagda försäkringsvärdet på alla hästarna.
Jag gissar att det inte är många hästar som innebär förlust för försäkringsbolagen. Jag fattade mitt beslut efter att ha kommit fram till att om jag lade ihop våra hästars sammanlagda livförsäkringsvärde o delade det på varje års sammanlagda premieinbetalningar så visade det sig att på åtta år har vi betalat in premier för den sammanlagda summan hästarna e försäkrade för o det känns inte sannolikt att alla våra hästar dör inom åtta år...
Jag har vet. vårdsförsäkring för att kostnaderna kan bli så ofantligt stora o jag vill inte vara den som väger min hästs liv mot ekonomi. Det är klart att jag hoppas ju att inte försäkringsbolagen väljer att döma ut istället för att laga bara för att jag inte har någon livförsäkring. Nån som har erfarenhet kring detta?
Men jag väljer att inte ha någon liv. förs. eftersom jag anser att det är ett mkt dyrt sätt att försäkra det kapital du har i hästen. Det är dock kanske det enda sättet, så man får väga risken mot kostaden o väga in sin ekonomi i det.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Min gamla islandshäst var oförsäkrad när jag köpte honom. Den enda försäkringen som går att teckna pga hans ålder var en katastrofförsäkring som inte täcker någonting ungefär:( Så han går oförsäkrad och skulle det hända någon större olycka som kräver större ingrepp så är det avlivning som gäller:(
Räknade för ett tag sedan ut vad jag har betalat i försäkringspremier under alla åren på mina hästar och det var stora summor! Är en bra slant jag hade kunnat spara på alla premier och använt till veterinärvård vid behov.
Men så är jag ändå en fegis och vågar inte vara utan försäkring, utan jag fortsätter glatt betala dyra försäkringar!
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Halvblodet är inte försäkrad, förra ägaren hade inte tagit över bef. försäkring :confused: , och han var redan 19 år så....är idag 22 och skulle ngt allvarligt hända får han vandra vidare!!
Ponnyn är däremot försäkrad, max liv och anv + begr. liv samt max vet.vård. (är tyvärr inte så insatt i vad det betyder, kanske ngn här vill vara snäll och förklara??).
Det var iaf tur, för ponnyn (och oss) då han fick en sparkskada för två år sedan, och stod på Strömsholm i 3 dgr. 6.700:- kostade det, vi betalade 2.800:-!
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Har man en buffert att plocka ur om olyckan skulle vara framme skulle det nog inte vara alls omöjligt att man skulle spara på att spara undan pengarna istället för att lägga dem på försäkringspremierna - särskilt om man har några hästar...

Det är som med min bil. Jag lägger halva bilens värde i försäkringspremie varje år. :eek:
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har min halvblodsvalack försäkrad för lite mer än halva inköpsvärdet å betalar 5400:-/år (liv & vetrinär), haft honom i 4 år.
Samt en travare på 16 år (född här) som kostar 1900:-/år (liv & vetrinär).
Har haft tre hästar till, som alla har varit fullförsäkrade och levt tills efter försäkringen slutat gälla.
Har aldrig behövt ta ut en krona från försäkringsbolaget, så mig har de tjänat mycket pengar på.
Tänk om man sparat dem på ett skadekonto...

Men skulle jag säga upp försäkringen så skulle de säkert skada sig samma dag.:eek:
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Har inte läst hela tråden, men jag vet hur många resonerar som har hästar värda lite mer än sporthästar.

Exempel: Har man en häst värd 1 till 5 miljoner, då är det inte ekonomiskt försvarbart att betala +100.000:- i årspremie. Istället brukar ägare till sådana hästar ha ett speciellt konto där de kontinuerligt betalar in en del av sin lön, så att den dagen hästen skadar sig så finns det ekonomiska medel att behandla den. Det tycker jag inte är fel.

Däremot folk som inte försäkrar sina hästar alls och inte heller skapar ett "ifall-att-konto" har jag svårt att förstå. Om deras hästar skadar sig och de fullständigt skiter i att behandla den p.g.a. att de inte har råd, då är det ju likvärdigt med misshandel/vanvård!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 818
Senast: ako
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 475
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 205
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp