Bukefalos 28 år!

Att inte ha hästen försäkrad

Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Att vi som har ett "i fall att" konto skulle vara mindre benägna att åka till veterinären och då skulle klassas som hästmisshandlare tycker jag låter lustigt. Vart var och en lägger sin ekonomiska gräns behöver ju inte leda till vanvård.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Nej, läs innantill! Folk som INTE har ett konto för veterinärvård och som skiter i att behandla sina hästar för att de inte har råd, så skrev jag...

Så min poäng är att folk som skiter i att deras hästar skadat sig, DEM tycker jag misshandlar sina hästar. Tyvärr finns såna människor.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Den viktigaste försäkringen är absolut veterinärvårdsförsäkringen och den är kontra vetvårdsräkningar BILLIG. Jag kan inte se att man sparar några större pengar på att inte teckna ngn vetvårdförs.

Däremot om man har flera kusar så kanske jag skulle tänka om.

Jag betalar 12 000kr/år för en häst. Den är försäkrad över tänderna och det känns tryggt.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Ptja, än så länge har vi bara haft en häst (av elva) som vi plockat ut mer från vetvårdförsäkringen på än vi stoppat in. Och genomsnittligt skulle vi sparat pengar om vi lagt in försäkringspremierna på ett konto...

En relaterad fråga: Vad är maxbeloppet som försäkringsbolaget vill lägga ut på en häst i vetvårdräkningar, finns det något sådant?
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Är det inte så att bolagen har en maxsumma per år som dom ersätter till.
Jag har tagit bort försäkringarana. Det är billigare att lösa allt själv om det händer nått.
Har man flera hästar så betalar man en häst vartannat år åt bolagen. För dom pengarana köper man en ny.
Och det får inte bli på sätt som händer för ofta, dom har djurförsök med försäkrade hästar. I många fall så är bolagen djurplågare som behandlar hästar i flera år innan dom avlivas.
Samt har man inte försäkrat så kan man gå ut och skjuta hästen direkt om den har brutit benet. Är den försäkrad så kan den få stå länge innan den tas bort.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har aldrig kontaktat försäkringsbolaget innan jag avlivat hästar med benbrott o det har aldrig blivit några problem. I de fall djurägaren valt att avliva direkt o jag kollat o skrivit intyg i efterhand har det inte heller blivit några problem med försäkringsbolagen.
PL
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Cyllene skrev:
Jag har alla mina fullt försäkrade (Agria Maximal) med utökad veterinärvård.

Står ändå med veterinärräkningar på 17 000 som försäkringsbolaget inte vill betala!

Är mest less på allt vad försäkringar heter...

Hejsan!
Jag blev lite nyfiken/orolig för vilken typ av skada/veterinärvård som försäkringsbolaget ej vill betala med den försäkringen...
Vill du berätta vad det var?:confused:
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

moiran skrev:
Ptja, än så länge har vi bara haft en häst (av elva) som vi plockat ut mer från vetvårdförsäkringen på än vi stoppat in. Och genomsnittligt skulle vi sparat pengar om vi lagt in försäkringspremierna på ett konto...

En relaterad fråga: Vad är maxbeloppet som försäkringsbolaget vill lägga ut på en häst i vetvårdräkningar, finns det något sådant?

Vid ett tillfälle åkte jag in till klinik med ett halvblod för hältutredning.
Det blev en utdragen historia med många besök, scint, släckningar, behandlingar, ultraljud osv och trots vetvårdsförsäkring så kostade det mig ca 20 000kr på ett år. Tänk vad det hade kostat om jag INTE hade haft vetvårdsförsäkringen.
Bara försäkringen kostade 1600kr/år.

Så de där 1600kr betalar sig många gånger om när det gäller utredningar av icke självklara diagnoser man själv kan ställa.
Jag har aldrig varit på klinik och det kostat mindre än 4000kr. Tror jag generellt snittat 7000kr och det räcker i regel inte med ett besök.

Gällande maxbeloppet i vetvård så beror det på bolag vilken vetvård du valt.
Gränserna har hittills legat på 25´30´50´100´och gränslös.
Nu har jag gränslös vetvård med 100% ersättning och den tror jag kostar 3200kr eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Min gammel ponny är inte försäkrad. Men min lilla ponny (11 år och fenomenal på att rymma) är försäkrad
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Du säger det, min fick stå och vänta på nödslakt i flera timmar. Nu för tiden har jag klass 1 i skåpet.
Idag kanske det inte är något slaktvärde men då var det 11 kr kilot.
Polarn hade sin försäkrad och ej brukbar de sista 2 åren pga. behandlingar. Så han sket i försäkringsbolaget och torskade på 40 tusen och lät avliva hästen.
Försäkringsbolag är stora djurplågare indirekt.
Allt för få hästar avlivas för att ägarna är för blödiga för sin egen del, inte för djurets skull. Och sen dom som är för gnidna.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

mina hästar är enbart vet.vård försäkrade skulle aldrig våga att skippa det, kan ju i stort sett ruinera en.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

min gamla ponny som är 35 år är oförsäkrad, det har hon varit i ett antal år. hon hade ett hovproblem för någon vecka sedan då hon va på klinik, men det hade inte ens kommit upp i självrisken. om hon skulle skada sig allvarlig så får hon vandra vidare, vill ändå inte utsätta henne för några större ingrepp (pga. åldern)
å andra sidan så är hennes hovproblem den enda åkomman på 26 år :angel:

shettisen som är 3 är fullförsäkrad och det är det 8-åriga halvblodet oxå.
när han fick sin tromboflebit för några år sedan va jag glad för hans försäkring. det kostade runt 40.000 kr (kommer inte ihåg exakt belopp). folksam betalade allt utom 2000 kr som va självrisken.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Redhorsefarm skrev:
Försäkringsbolag är stora djurplågare indirekt.
Allt för få hästar avlivas för att ägarna är för blödiga för sin egen del, inte för djurets skull. Och sen dom som är för gnidna.
:bow: :bow: :bow:

Har oxå sett hästägare vänta med att slakta för att försäkringsbolaget ska säga sitt först.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

När var detta?
Försökte i höstas att försäkra två gamlingar 18 å 20 som jag fått ta över men icke sa nicke. De vetförsäkrade inte längre hästar över 15 år.
Tänkte om de har tänkt om??
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Att inte ha hästen "fullförskrad" har jag redan skrivit i första inlägget att jag har full förståelse för dem som inte har det, jag har inte mina fullförsäkrade på långa vägar.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Ja, men jag menar folk som inte försäkrar överhuvudtaget, inte ens veterinärvård. Som jag skrev, årspremierna blir för höga på så dyra hästar.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Gisburne skrev:
Som jag skrev, årspremierna blir för höga på så dyra hästar.

Ja jag vet, jag sitter själv i den situiationen, men jag mina fästar iallfall lågt försäkrade och vet försäkring, som jag skrev så att inte ha hästen fullförsäkrad inte vad jag undrar över, det hör egentligen inte alls till den här tråden utan den handlade om dem som inte har dem försäkrade alls.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Gisburne skrev:
Ja, men jag menar folk som inte försäkrar överhuvudtaget, inte ens veterinärvård. Som jag skrev, årspremierna blir för höga på så dyra hästar.

Jo men veterinär vård kostar ju knappt något att ha oavsett hur dyr häst du har där ingår ju iallafall ingen andvändbarhet och bara liv genom olycksfall.

Det räcker ju att ha 20.000 i vet vård för att få all behandlig betalad exkl självrisken och det kostar ju knappt något alls.
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Jag har alla våra försäkrade. Efter några smällar så vet man vad det kostar.
För den som bara vill ha ett grundskydd så finns ju begränsad vetvård. den ersätter ju då sårskador, frakturer och kolik. En billig försäkring som iallafall ersätter de värsta smällarna.

Själv har vi bästa tänkbara vet.vård samt livet kombinerat.... Som uppfödare tycker jag det är viktigt att hästen jag säljer har en så fullständig försäkring som möjligt, detta för köparens skull.
Dels får vederbörande ingen karens om h*n vill teckna. Om jag sedan haft fölet försäkrat innan den blir en månad och har den oavbrutet försäkrad så gäller även försäkringen mot dolda fel, inkl. ev. medfödda:eek: sådana. (vilket man förhoppningsvis slipper...)
 
Sv: Att inte ha hästen försäkrad

Redhorsefarm skrev:
Är det inte så att bolagen har en maxsumma per år som dom ersätter till.
Jag har tagit bort försäkringarana. Det är billigare att lösa allt själv om det händer nått.
Har man flera hästar så betalar man en häst vartannat år åt bolagen. För dom pengarana köper man en ny.
Och det får inte bli på sätt som händer för ofta, dom har djurförsök med försäkrade hästar. I många fall så är bolagen djurplågare som behandlar hästar i flera år innan dom avlivas.
Samt har man inte försäkrat så kan man gå ut och skjuta hästen direkt om den har brutit benet. Är den försäkrad så kan den få stå länge innan den tas bort.

100 tusen per år ersätter dom upp till. vet vård kostar för en häst som är försäkrad i 30.000 ca 300kr i månaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 818
Senast: ako
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 475
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 205
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp