Bukefalos 28 år!

Att inte räcka till

Sv: Att inte räcka till

Det är en fantastisk häst.
Jag är så glad att du köpte honom, för då så vet jag ju var han är och kan komma och titta på honom.

Jag skall samla ihop litet ridkläder.
Och så är jag snart på väg.
 
Sv: Att inte räcka till

Ha självförtroende!Om du känner att du inte har tillräckligt med kunskap så ta hjälp av kompisar och andra du känner skaffa kanske en medryttare som har lite mera kunskap som kan hjälpa dig och din häst!Du kan ju även försöka att få tag i en instruktör du kan träna för så får du lite mer vetskap om hur du ska rida.Vissa perioder kan vara skit men det fixar sig!
 
Sv: Att inte räcka till

Jag köpte min allra första häst för ganska precis två månader sedan. Nu börjar jag känna att jag inte räcker till som hästägare.

Jag rider så himla kasst så jag mår illa på mig själv.
Jag kan inte lasta hästen, det tog 2 timmar sist.
Jag har ständigt slut på pengar.

Jag rider lektion en gång i veckan och då går det acceptabelt, men på egen hand tappar jag självförtroendet och tålamodet och det slutar oftast med att jag lämnar ridhuset med en total känsla av misslyckande.

Nu är jag rädd att jag håller på att sabba en fin häst, drömmen håller på att falla samman.

Vad ska jag göra!? :cry:

Ta det luuugnt. Kände precis samma sak i början när jag skaffade min. Var alltid slut och kände mig SÄMST. Nu har jag tre hästar och har kommit på hur man ska få allt att gå omkring som pengar, tid och ork :D
 
Sv: Att inte räcka till

KL

Första gången jag skulle lasta min första häst (för att åka till djursjukhuset) tog det 30 timmar.. Sen fick vi spruta honom full med lugnande och lyfta ombord honom.
Med honom i åminne går det väldigt snabbt och lätt att last mer normalenvisa hästar.
 
Sv: Att inte räcka till

Nu har lastningen börjat trassla igen. :cry:
1 h för att komma hemifrån och 1½ för att komma hem igen.

Inte_Ung - SKYNDA DIG!!! :cry: :(
 
Sv: Att inte räcka till

Alla har vi varit nybörjare och känt sig så himla värdelös. men ju mer man rider desto mer lär man sig :) kämpa bara det går ;)
Jag har oxå varit där du är nu, ingen harmoni alls, men ett halvår senare så blev jag myk bättre i ridninge. https://www.youtube.com/watch?v=Cf3XahJN_ws&feature=youtube_gdata_player . Jag har aldrig gått på ridskola elr tränat för tränare utan är själv lärd, men visst har jag sååå myk mer kvar , men det är bara att kämpa oh kämpa. Släpp alla krav och njut bara av att du har en häst att rida på :). Testa du ett tag och rid utan krav på dig sälv så ska du se att det går bättre.
Kram
 
Sv: Att inte räcka till

När jag köpte min första häst:

ALLA mina pengar gick åt som smör i solsken. Det var tusentals pyttegrejor som jag inte hade som ny hästägare.

ALL tid flög mig ur händerna. Jag var dålig på att hantera min tid, hade inga invanda rutiner i stallet, plus alla resor fram och tillbaka till hästaffärer och foderbutiker.

Hästen som gått så fint på 4 fyra provridningar blev plötsligt som förbytt, sprang omkring som en giraff och blev sågad av en tränare (som iofs hade fel men det kändes sådär just då).

Jag var helt knäckt det första halvåret. Sedan började saker och ting rätta till sig. Håll ut, det blir bättre! :)
 
Sv: Att inte räcka till

Ajdå, det är nästan svårare att jobba med än rädd... Jag har ju lastat Sig Sauer ett par ggr och det var ingen kul grej i början. Jag har inte så mycket erfarenhet av lastningsproblem så jag hoppas att du kan få hjälp på annat håll, och jag förstår att du vill ha dit I_U!
 
Sv: Att inte räcka till

Jag har köpt en riktig kaxmört, det visste jag från början och det var därför han var till salu (och därför just jag fick köpa). I all annan hantering har han köpt att jag har övertaget, men just i lastningen hittade han igår ett sätt att kringå mina hjälper och kommandon.

Han svänger runt rumpan till vänster så att han står brevid transporten med huvudet bakåt. Vad jag än gör för att få honom att flytta undan bakdelen så går det inte. Han piafferar, stegrar sig, kickar efter mig eller transporten, kastar sig, går rakt över mig och uppmärksammar allt annat än mig. När vi väl trasslat in honom efter 90 minuter av lockande, pockande, mutande och gråtande (från min sida), så är han hur nöjd som helst och står stilla som en ängel medan vi kör. Urlastningen går konstigt nog bättre än förut, han backar snällt ut och väntar t.o.m. tills efter jag bett honom (förut kastade han sig bakåt så fort bommen föll).

Väl hemma gick jag en kort promenad innan han fick gå in i stallet till sin kvällsmat. Han var då helt lugn och ville gosa lite. Att flytta undan bakdelen gick hur enkelt som helst och han lydde alla mina små signaler villigt och ödmjukt.

Jag blir inte klok på detta.
 
Sv: Att inte räcka till

Jag antar att han skiter i en lina på sidan? Försök ställa transporten längs en vägg så att han är låst åt det hållet? Det låter ju sannerligen som en fix idé :crazy:
 
Sv: Att inte räcka till

Jag måste få hjälp att lösa hans attitydproblem gällande lastningen, och mitt problem att jag blir så förtvivlad när han inte lyssnar på mig. Att åka och vara i transporten har han inga problem med och urlastningen går nu toppenbra, men lastningen går nu bara sämre och sämre efter att ha gått så bra för bara ett par veckor sedan. :cry:

MEN, om vi bortser från lastningen så uppförde han sig så himla fantastiskt bra igår och tog hem två nya rosetter till sin matte (min hoppmedryttare är så snäll och låter mig få plakett och rosett, hon får hederspriserna). En blågul för 90 cm clear round och en vit för en elfteplats i 100 cm (dubbelnolla).

image.jpeg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att inte räcka till

Tag det lugnt, andas, det är bara omställningen för er båda.

Lägg dig på en lägre nivå ett tag.
Strunta i att det måste gå bra och inrikta dig på att umgås med hästen.
Bort med lektioner, tränare och andra inblandade.
Du och hästen måste få lugn och ro att landa tillsammans.

Det löser ju även problemet med ont om pengar.
Kör litet budgetvariant ett tag.

Ni är nya för varandra (i varje fall på heltid).
Hästen har just flyttat.
Om du pressar på mera nu så blir det bara värre.
Backa och börja om från början.

Jag skall försöka att komma och hälsa på er framöver, håll ut.
Men det är inte ridningen som ni behöver hjälp med utan den inre harmonin.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Kan bara hålla med. Det är en helt ny relation som ska byggas, stressa inte fram resultat och prestation, njut och umgås ihop!
 
Sv: Att inte räcka till

Testa nått annat än aversiva metoder eller lockande för att få honom att ändra inställning till transporten!

Googla "klickerträning". Finns massor att läsa.
 
Sv: Att inte räcka till

Lastar numera nästan enbart i repgrimma eftersom det är så mycket lättare att hålla hästens huvud in mot transporten med den. Det är nästan hopplöst om de får tillfälle att vända bort huvudet, dessutom verkar många hästar ha lärt sina människor att vända bort dem från transporten genom att på olika sätt "missa" rampen vilket gör att de är väldigt starkt motiverade att fortsätta ett sådant beteende.
 
Sv: Att inte räcka till

*kl*

Nu trodde ni att ni blivit av med denna tråd, men tji fick ni! :devil:

VARNING: Jag ska härmed skryta lite:

- Häromdagen red jag i ridhuset tillsammans med två ponnies och deras små ryttare. Att de tittade storögt på min svarta häst som ju i deras ögon var jättestor, var inget jag fäste mig vid, men efter ett tag kom deras mamma fram och frågade om hästens stam och ålder. Hon avslutade med att säga "Det är en förskräckligt vacker häst du har, men det vet du väl". :D

- Förra veckan var jag i sadelkammaren när jag hörde två okända röster i stallet. "Vilken vacker häst", sa kvinnan. "Ja, en sån häst skulle jag vilja ha" svarade flickan. Givetvis trodde jag att de talade om stallets dressyrkung, en urtjusig ung herre på 175, men när jag öppnade dörren så stod de och tittade beundrande på MIN häst!!! :love:

- En äldre man frågade mig vad det var för stam på min häst, när jag gjorde en paus i ridhuset. "En fin häst, det där" sade han gillande. Ännu mer nöjd blev jag efteråt då jag fick veta att den äldre mannen var en mycket erfaren dressyrdomare! :cool:


Nu väntar vi bara på att Inte_Ung ska förära oss med ett besök (tålamodet börjar tryta ;) ) och att Ninnurur med pålle ska komma och rejsa med oss i sandtaget i sommar... :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att inte räcka till

:love: Härligt att höra!! Får man fråga vem dressyrherren var? *nyfiken* :angel: Och vi längtar till sommaren! Tänkte på sandtaget senast igår ju :)
 
Sv: Att inte räcka till

Den tanten är på väg.
Hon har rensat litet i kalendern för att få tid till sig själv.
*Note to self*
Medtag ridkläder vid nästa resa.

Men visst hade jag rätt va?
Hästen är underbart vacker.
 
Sv: Att inte räcka till

Han är så vacker att det nästan börjar bli pinsamt! :love:
Och snyggare blir han för varje dag som går! :cool:

... sade hon helt opartiskt... :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 342
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 265
Senast: Trissa
·
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Senast: fjutten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 932
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp