Bukefalos 28 år!

Att inte räcka till

Houdinie

Trådstartare
Jag köpte min allra första häst för ganska precis två månader sedan. Nu börjar jag känna att jag inte räcker till som hästägare.

Jag rider så himla kasst så jag mår illa på mig själv.
Jag kan inte lasta hästen, det tog 2 timmar sist.
Jag har ständigt slut på pengar.

Jag rider lektion en gång i veckan och då går det acceptabelt, men på egen hand tappar jag självförtroendet och tålamodet och det slutar oftast med att jag lämnar ridhuset med en total känsla av misslyckande.

Nu är jag rädd att jag håller på att sabba en fin häst, drömmen håller på att falla samman.

Vad ska jag göra!? :cry:
 
Sv: Att inte räcka till

Inte sabbar du honom heller, han ser ju jättenöjd ut på bilderna jag sett på fb!

Det får gå dåligt ibland. Och att det gör det precis i början är inget ovanligt. Ta hjälp av kompisar från backen eller vad som, så ska du nog komma över tröskeln snart :)
Sänk kraven och rid bara basövningar och sådant ett tag, rid ut mycket och bara var med hästen så kanske det lossnar
 
Sv: Att inte räcka till

Det kanske finns någon duktig ryttare (din tränare?) som kan hjälpa dig att rida någon dag i veckan. Det har hjälpt mig att titta på när min tränare rider min häst. Och det är alltid väldigt trevligt att rida dagarna efter. :p

Ps. Om det är lite tajt med pengar kanske du kan göra en uppgörelse med den som rider din häst, till exempel att du hjälper den att mocka x antal gånger för en timmes ridning eller följer med som hästskötare när h*n tävlar (det lär man sig också en massa på, så det blir win-win).

Lycka till - ge inte upp!
 
Sv: Att inte räcka till

Vi provade det en gång, att min tränare red... Det gick inte så bra. Ingen av de duktiga i stallet har tid eller lust att rida min häst regelbundet. Dessutom är det ju jag som är problemet, inte hästen.
 
Sv: Att inte räcka till

Lugn och fin, inte sabbar du din häst. :)
Min första tog fyra timmar och lasta, stack när jag red och vägrade gå in i stallet ;)

Det går ju bra när din tränare är med skriver du, vad är det som gör att det inte känns lika bra när du är själv?
 
Sv: Att inte räcka till

Tag det lugnt, andas, det är bara omställningen för er båda.

Lägg dig på en lägre nivå ett tag.
Strunta i att det måste gå bra och inrikta dig på att umgås med hästen.
Bort med lektioner, tränare och andra inblandade.
Du och hästen måste få lugn och ro att landa tillsammans.

Det löser ju även problemet med ont om pengar.
Kör litet budgetvariant ett tag.

Ni är nya för varandra (i varje fall på heltid).
Hästen har just flyttat.
Om du pressar på mera nu så blir det bara värre.
Backa och börja om från början.

Jag skall försöka att komma och hälsa på er framöver, håll ut.
Men det är inte ridningen som ni behöver hjälp med utan den inre harmonin.
 
Sv: Att inte räcka till

Och jo, hästen är litet för gammal och formad redan för att gå att sabba sådär bara.
Så det kommer du inte att lyckas med.
 
Sv: Att inte räcka till

Jag köpte min allra första häst för ganska precis två månader sedan. Nu börjar jag känna att jag inte räcker till som hästägare.

Jag rider så himla kasst så jag mår illa på mig själv.
Jag kan inte lasta hästen, det tog 2 timmar sist.
Jag har ständigt slut på pengar.

Jag rider lektion en gång i veckan och då går det acceptabelt, men på egen hand tappar jag självförtroendet och tålamodet och det slutar oftast med att jag lämnar ridhuset med en total känsla av misslyckande.

Nu är jag rädd att jag håller på att sabba en fin häst, drömmen håller på att falla samman.

Vad ska jag göra!? :cry:

Aj, inte bra:p

Vad gäller pengarna som är slut. Finns det något annat du kan prioritera bort? pub, nya kläder, annat obehövligt som man slänger ut pengar på?

Ridningen: man måste inte vara proffs.
Jag började rida för tränare efter 20 års skogsridning. Inte förstörde det hästarna (mer än att de aldrig blev utbildade).
Tycker att förslaget om uteritter är riktigt bra. Försök att "bara" vara avslappnad och ha roligt när du rider. Lite av din tränares övningar kan du lägga in även när du rider ut, och då kan kraven på din prestation hamna rimligare.
Jag är numera rutinerad kursryttare men har svårt att hitta på meningsfull träning i paddocken i mer än 20-30 minuter när jag rider själv (tur för hästarna).
Att rida för tränare en gång i veckan är väl jättebra! Och det behöver inte vara perfekt däremellan.

Lastningen: ja visst din häst är inte jätteenkel att lasta. Det finns många som har samma problem. Träna på lastning så blir det bättre och bättre!
 
Sv: Att inte räcka till

Fast det där med pengar borde du vetat innan du skaffade häst. Det kostar, och det handlar om att prioritera. Krasst har du 2 val. Ha kvar hästen, lär känna den, kämpa och förbättra din ridning. Tagga till och ge dig fan på att det ska gå. Eller sälj hästen och se det som ett misslyckande.
ALLA har ups and downs i sin ridning. Alla tvivlar på sig själv ibland. Men det är faktiskt bara att fokusera om och ta sig igenom det, eller skita i det och ägna sig åt frimärken istället.
 
Sv: Att inte räcka till

Jag har fått lära mig att räkna med ca 6 månader för att rida in sig och komma i synk med en ny häst. Det tar tid! Och inte förstör du honom, det ska mycket till, det lovar jag!

Om du vill så kommer jag gärna förbi och tittar/hjälper dig lite någon dag, jag är ledig mest hela tiden. ;) Det kan ju vara bra med "färska ögon" ibland. Jag har själv tagit tag i min ridning som kändes rent hopplös tills jag red för tränare i måndags. Nu när jag sänkte kraven och prestationsångesten för både hästen och mig försvann så gick det helt plötsligt bättre än vad det gjort på flera månader. Den tränaren kan jag verkligen rekommendera om du vill prova någon annan! Inte så dyr heller (300:- om man är ensam, 150:- om man är två som delar på passet).
 
Sv: Att inte räcka till

Du har bara haft hästen i två månader. Man brukar säga att det kan ta upp till ett år innan man kan alla knapparna hos varandra och har ridit in sig ordentligt, 2 månader är ingenting.

Det enda som oroar mig är att du ständigt har slut på pengar, vilket inte är bra när man har häst. Dock är det ofta en prioriteringsfråga.
 
Sv: Att inte räcka till

Jo men första tiden är det ju mycket som behövs.
Det kommer ju inte att gå åt lika mycket pengar sedan när allt har landat.
 
Sv: Att inte räcka till

Känner igen den känslan efter att ha köpt egen häst. Tror, som någon annan sa, att alla får den känslan någon gång. Det tar tid att lära känna varandra.

Dessutom, har den känslan väl börjat blir det lätt att man "mesrider" Man tror att man gör fel så man begär för lite eller ingenting. Hästen lär sig snabbt och så blir det en ond cirkel.

Ha kul med din häst. Ut i skogen och kliv runt, kör basic som stopp stanna sväng MEN begär något. Se till att det inte tar 8 steg när du ändrar gångart innan det händer något. Se till att hästen faktiskt ställer i nacken om det är vad du ber honom om osv.

Det kommer fixa sig och rätt som det är kommer känslan att du faktiskt KAN rida :)
 
Sv: Att inte räcka till

Tag det lugnt, andas, det är bara omställningen för er båda.

Lägg dig på en lägre nivå ett tag.
Strunta i att det måste gå bra och inrikta dig på att umgås med hästen.
Bort med lektioner, tränare och andra inblandade.
Du och hästen måste få lugn och ro att landa tillsammans.

Det löser ju även problemet med ont om pengar.
Kör litet budgetvariant ett tag.

Ni är nya för varandra (i varje fall på heltid).
Hästen har just flyttat.
Om du pressar på mera nu så blir det bara värre.
Backa och börja om från början.

/.../

Men det är inte ridningen som ni behöver hjälp med utan den inre harmonin.

:bow::bow:
 
Sv: Att inte räcka till

Förresten, rid bort till grustaget och LEK med din fina häst! Där finns fantastiskt härliga backar i varierande lutning med bra underlag. Ha kul med honom och släpp prestationskraven :)
 
Sv: Att inte räcka till

Det beror på hur man prioriterar. Tycker mig ofta se att folk gör misstaget att tro att man behöver köpa en komplett sadelkammare på direkten. Speciellt nu på sommaren är det ofta lätt att prioritera saker man behöver och saker man inte behöver. Vintertäcken, tjocka stalltäcken osv är det inte lönt att slösa pengar på mitt i sommaren. Sen behöver man inte köpa 4 olika träns, 50 schabrak, 8 uppsättningar benskydd på en gång. Hästsaker är ändå något man tenderar att samla på sig för mycket av med tiden.
 
Sv: Att inte räcka till

Jag håller mest med övriga; det tar tid att komma till ro och kan tänka mig att det är en stor omställning att bli hästägare. Själv var jag tack och lov så ung (och icke-tävlande) att jag aldrig insåg att jag skulle känna mig dålig för att hästen inte presterade.

Och förstöra hästen - jag känner inte dig alls - men frågan är hur du definierar det. Ja, hästen kanske blir lite mindre lydig, lite mindre reaktiv etc. MEN, det låter som om du har köpte en kunnig häst och DU kommer att lära dig enorm mycket på din häst, även om det innebär att du får jobba lite för att få tillbaka den sista touchen. Om du däremot låter bli att uppmärksamma hästens hälsa, inte försöker göra så gott du kan, inte vill lära dig mer, använder opassande utrustning etc så skulle det vara troligare att du förstörde din häst. Men jag får känslan av att så inte är fallet.

Om allt hade flutit perfekt hela tiden skulle du inte lära dig något.

Och, om du vill ut och bara promenera hästen, köra agility, träna trick, tornerspel eller vad som - gör det. Kanske känns det bättre om ni båda börjar från början någonstans där ingen av er är proffs och där inga krav finns? Skulle du råka förstöra hästen för tricks tex - spelar det så stor roll? Kanske hittar du en bättre balans då. Det behöver inte heller kosta pengar, googla lite, låna ev en bok på biblioteket och testa. Använd bara huvudet så att det inte blir några onödigt farliga situationer. Och bara ut och rida låter också som en bra idé, man växer som team av allt man möter i terrängen.

Avslutar med det fler har sagt - det tar tid att lära känna en häst - säkert ännu längre tid när man inte är van vid det. Och gör det så mycket om det tar ett par år innan ni når till en bra nivå? (Förhoppningsvis går det fortare, men bara en tanke). Är målet med ditt hästägande att du ska ut på tävlingsbanorna, eller att ha en kompis?

Niki

/ som många gånger inte har gjort det som varit mest rätt (men som förhoppnigsvis vet bättre till nästa gång), som inte är en perfekt ryttare, men som njuter av vägen och de framsteg vi gör
 
Sv: Att inte räcka till

Jag vill inte alls ut och tävla, men jag vill kunna rida i harmoni och balans. Idag red vi ut istället för att gå in i ridhuset, vi tycker båda att det är roligare. Egentligen är det ju pysslet runtomkring som är roligast med att ha häst, tycker jag.

Angående pengar så har jag ju tömt alla konton för att köpa hästen, transporten, hö, halm, spån, kraftfoder och det allra nödvändigaste till sadelkammaren. Jag handlar bara begagnad utrustning eller på rea, och nu har jag precis vad vi behöver och inget extra. Jag tror som I_U skrev att det blir bättre, nu har jag ju fått börja från scratch så då har det ju gått mycket pengar.

Rampmattan på transporten gick sönder vid lastningen förra veckan, och en ny är ju en stor och oplanerad utgift - så det känns lite tungt just nu.

Tack för all er uppmuntran. Jag ska följa erat råd och backa av lite på prestationskraven... försöka i alla fall.
 
Sv: Att inte räcka till

Hej!

När jag köpte min fina prinsessa var hon lättlastad och mycket trevlig att rida. Nån månad senare kändes allt bara piss, jag kunde inte rida hon lyssnade inte, ingenting fungerade. Ytterligare några månader senare började vi faktiskt komma överens i ridningen, men du ska inte tro att jag kunde lasta henne. Nope, inte en chans.. Det tog över 2 timmar en gång när vi skulle till kliniken och efter det tvingades jag inse att jag måste träna och faktiskt bestämma mig. Gången efter när vi åkte satte jag skygglappar på henne och insåg att det var inte hon som inte vill bli lastad, det var jag som tyckte synd om henne och gjorde allt fel. Efter det har vi aldrig haft några problem att lasta. Det gäller att klura ut hur hästen vill ha det och vad man själv gör för fel.

Alla har perioder när allt känns skit. Sänk kraven och ge dig ut och lär känna din nya vän.

/Lavinia
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 332
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 264
Senast: Trissa
·
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 341
Senast: fjutten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 923
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp