Bukefalos 28 år!

Att inte räcka till

Sv: Att inte räcka till

Kul att det går åt rätt håll! :)

Jag började rida min häst för 15 år sedan, då som hästskötare dock. Jag red urdåligt och var helst ute i skogen så ingen såg oss. Inte gjorde det saken bättre att den dåvarande ägaren var superduktig och allas "idol", så kom jag och man trodde inte det var samma häst.
Det var nog först för några år sedan, sen jag blev den enda som rider henne som vi hittade "vårt" språk och numera kommer hästen (oftast) till rättvisa.
Det tar tid, men man blir så galet nöjd efter varke lyckat ridpass! :)
 
Sv: Att inte räcka till

*KL*

Igår red min stallkompis igenom MSV C:1 med A.
Han gick inte i korrekt form hela tiden, han tappade galoppen ett par gånger och han protesterade mot ryggningen... MEN - han jobbade sig genom hela programmet och utförde alla momenten med god samling och utan att sprattla iväg från arbetet eller stänga av ryttaren. :)

Med tanke på att han såldes för att han inte skulle kunna gå MSV så är jag ganska nöjd med honom! :love:
Själv siktar jag på en programridning nu i vinter (min första någonsin), troligtvis någon LB.
 
Sv: Att inte räcka till

Vad roligt att höra att det har släppt lite med motgångarna! och vad kul att han gick en msv!

det kanske blir lite personligt om jag frågar, men jag är lite nyfiken hur det har gått ekonomiskt?
 
Sv: Att inte räcka till

Hon red igenom programmet, det var inte en tävling. Ser nu att det kunde missförstås.

Ekonomiskt har det lättat en hel del iom att släpet nu är klart, allt jag behöver är inköpt och några skulder från andra människor är återbetalda till mig. Dessutom har jag helt osjälviskt ;) erbjudit min mor att avlasta hennes frys på de matlådor som hon och pappa inte äter upp nu när de är pensionärer (men som ändå fortsätter att tillverkas då hon aldrig har lärt sig att laga mat för bara två) :).
 
Sv: Att inte räcka till

Vad roligt att läsa att det verkar ha släppt för er!

Det är lustigt det här med hästeriet, fastän det är en av sakerna som kan få en att känna sig som mest kass, är det ju också det som kan ta en till högst toppar :D
 
Sv: Att inte räcka till

haha, ok ;) jag skyller på... tröttheten som gjorde att jag tolkade fel. men pepp att det utvecklas både på ryttares och hästs sida :D (Min pappa vet inte heller hur man lagar lagom mycket mat! det är hopplöst! just nu är huvudingrediensen i alla våra rätter: BIFF!)
 
Sv: Att inte räcka till

Alltså... jag har helt enkelt köpt Sveriges bästa häst! :love:

I torsdags hoppade han bana med hoppmedryttaren - lätt som en plätt!
I lördags red vi ut och busade i sandtaget med klättring, rejs uppför backar och låååånga härliga galopper - trygg och glad!
Igår jobbade vi dressyr i ridhuset - mjuk som sammet!

Han har helt byggt om sig i kroppen nu, enligt min hjälpsamma stallkompis har han gått från köttbulle till dressyrhäst! :) Inte_Ung: du kommer knappt att känna igen honom när du kommer och hälsar på! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att inte räcka till

åh grattis! Man flyter fram som på moln när det är så!

Nu har du säkert fått bra svar i tråden, men tänkte bara säga att när jag hade häst sist gick jag och hade konstant dåligt samvete mot hästen för hur dålig jag var och kände mig alltid otillräcklig. Det tog år innan jag insåg att jag faktiskt var riktigt bra på slutet, att hästen var strålande lycklig och utvecklades spikrakt uppåt. Jag önskar att jag njutit mer av den tiden istället för att vara så hård mot mig själv
 
Sv: Att inte räcka till

Vad roligt att läsa att det har släppt och blivit roligt igen.

Vi har alla varit i samma sits med hästeriet perioder då man inte orkar/vill göra något . Ingenting fundgerar och man är bara almänt less på skiten :)

Jag är inne i en period nu där allt känns ruggigt bra. Jag och min häst har gått framåt igen efter över ett års skador förts på häst sen på mig så det känns grymt gott att vara igång igen.
Har en ny stjärna till i stallet som är under inridning och har lyckats stilla mitt shoppingbehov (har uppsättning för minst 3 hästar tror jag) genom att bara köpa ett par nya tyglar och ett par shortchaps då mina gått hål i men INGET nytt till nya hästen. Håller hårt i plånboken så det inte ska rinna iväg men nu är det roligare att prioritera bort annat onödigt vardagslyx och lägga dem på hästeriet istället. :D

Återigen roligt att det går så bra för er nu :D
 
Sv: Att inte räcka till

Ditt besök är mycket efterlängtat.
Du ska få rida på den vackra hästen! :)
 
Sv: Att inte räcka till

Oh-la-la vilken ära.
Det har jag faktiskt alltid önskat mig att få göra.
Ända sedan jag såg honom för första gången.
Och det är ett tag sedan nu.

Men du måste erkänna - visst var det rätt häst?
 
Sv: Att inte räcka till

Jag tror inte på "ödet", men detta var bara meningen att hända. Han var till salu i just det ögonblick då jag var redo att köpa häst (och du vet hur lång tid det tagit mig att komma dit). Han är på precis rätt plats i sitt liv för att passa mig och jag mår bra nog för att passa honom. En ny tjänst gjorde att jag hade ekonomisk möjlighet att ha häst och samtidigt fick jag nog av att vara medryttare.

Inom loppet av två veckor efter att jag fått första tanken på att det kanske var dags att titta efter egen häst, så hade jag hans pass i handen. Min mamma som inte alls tyckte att jag skulle köpa häst har helt ändrat sig när hon ser hur bra jag mår nu. Hon har t.o.m. sagt att om hon så ska betala hela kalaset åt mig så får jag INTE sälja hästen! :)

Det är så rätt att det nästan är obehagligt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att inte räcka till

Alltså, nu måste jag bara få skriva av mig lite innan jag sprängs!

Igår åkte jag och min häst till det stall där han stod innan, för att dressyra lite i deras stora ridhus. Flera andra red samtidigt, så jag var lite nervös eftersom jag varit medryttare i det stallet i 7 år och känner alla. Efter en stund kom hon som jag var medryttare åt in med sin häst, men jag lyckades trycka tillbaka nervositeten ändå. Hon gillade inte alls mitt val av häst när jag köpte honom, så nu var det lite "upp till bevis".

Tror ni inte att den lilla gullungen går som en dröm!!! Öronen framåt och kraft i stegen vad jag än bad om! Mot slutet satt min gamla hästägare upp för att prova lite och tror ni inte att hon satt där och SJÖNG i sadeln! Det var knappt så hon ville sluta rida, så jag tror att han fick godkänt. :D

Hela kvällen igår och hela förmiddagen idag har det bara kvillrat i mig av glädje. Alla framsteg vi har gjort blev plötsligt så tydliga när jag för första gången red honom i ett ridhus med speglar och kunde se vad fin han är, trots att det är jag som sitter i sadeln.

Så - NU MÅSTE DU SKYNDA DIG HIT Inte_Ung!!! :banana:
 
Sv: Att inte räcka till

Vad härligt att det går bra för dig med nykomlingen :love: Får jag fråga vart du står uppstallad? Jag rastar gärna kameran för ridbilder så fort jag flyttat in till stan igen om du vill ;)
 
Sv: Att inte räcka till

Jag vill jättegärna ha bilder på honom! :)

Här är min pälskling på sin första hopptävling för ett par veckor sedan (inte jag i sadeln, utan hans hoppmedryttare).
DSC_0741-1.jpg
 
Sv: Att inte räcka till

Jag har varit hästägare i 10år och känner likadant! Det gäller att försöka sänka kraven på sig själv och sätta upp låga delmål.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 261
Senast: Trissa
·
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 341
Senast: fjutten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 918
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp