Att leva på minimum?

Dumpstra. Jag har inte ekonomiska problem längre men uppskattar gratismat ändå. Det är otroligt upprörande att så mycket bra mat slängs. Mycket har inte ens gått ut.

Nu senast: massa ostar, lammkorvar, drickyoghurt, kiwi.
Jag har aldrig tidigare ätit så mycket lyxigt som sen jag började dumpstra och det finns ingen hejd på vad man kan hitta. Både mat, pålägg, godis, frukt, bröd mm. finns i en tydligen aldrig sinande ström och dagens frukost blev oboy och orientalisk macka med gourmetskinka på, just nu dricker jag kaffe där vacuumet gått ur och till middag blir det rotfruktsgratäng och till det en guinness. Inte ens tillagningen kostar nåt för veden till vedspisen håller grannens skog med. Lördagsmyset blir ostbågar, också från containern. :d

Ytterligare en gratisdag alltså. :p
 
I annat fall så är det att göra en liten köksväska med med spritkök, en fyllning i brännaren räcker för att laga mat - koka kaffe och ge en halvliter diskvatten på slutet - lagom till kaffet är urdrucket.
Den lösningen har jag fast lite annorlunda när jag bor ute i naturen, vilket inte är en helg ibland bara utan kan sträcka sig lite längre och då i väglöst land. Man får leta lösningar istället för problem.
 
Jag kommer inte ändra mig på en dag, det funkar inte så när man ändrar sig själv.

Jag tror du ska byta "man" mot "jag". Själv ändrar jag mig många gånger i veckan, inte minst tankemässigt. Jag hatar att falla in i kontraproduktiva vanor som hindra mig från optimala lösningar.

Det är väl snarare så att du inte VILL ändra dig, vilket är helt OK. Men varför ens fråga om råd då?

..
och jag kommer inte helt plötsligt använda bestick när jag i flera år innan aldrig gjort det tidigare.
Det funkar utan bestick på jobbet, så varför skulle det inte göra det nu? Varför måste man ha bestick på jobbet?

Därför att du ville ha tips på hur minska kostnader, och då kom mattipsen inrullande. Varpå du förkastade dem med hänvisning till att det finns en uppsjö förutsättningar som gör att du inte kan äta annat än mackor. Som ju inte behöver vara varken billigaste eller bästa lösningen.
 
Ett perfekt citat för vilken jobbig situation som helst. Bort med bivillkoren (som oftast är rena tankemonster) och jämför sedan de tillgängliga lösningarna och ta den bästa.
Mitt favvo-uttryck är "gräv där du står" vilket är samma sak. Jag letar ju alltid lösningar och även om lösningarna är billiga så behöver inte "billiga" vara desamma som dåliga utan kan vara tvärt om. Vad kan jag använda istället? Går det att modifiera? Vem har billigaste prylen och måste jag ha den NU? Sen gäller det att lagra upp när det gäller mat och drivmedel, bränsle samt kontanter, det finns inga som helst garantier att vi har ström, vatten, internet, telefon mm. när vi vaknar imorgon och hur gör jag då om skåpen är tomma, alla kontanter finns på kortet, vedboden gapar tom och tanken i bilen just börjat lysa rött? Det är så dags då att försöka överleva.
 
Baka bröd själv och laga mat på billiga men nyttiga råvaror. Sälj saker eller leta extraknäck för att få in mer pengar. Dumpstra, det är underskattat!
Fast jag vet inte om det är just mat som hjälper TS mest? Hen har väl skrivit att mat kan hen klara på 40 kr i veckan?
Tråden fylls av mattips - även från mig - trots att det väl inte specifikt efterfrågas.
 
Jag har aldrig tidigare ätit så mycket lyxigt som sen jag började dumpstra och det finns ingen hejd på vad man kan hitta. Både mat, pålägg, godis, frukt, bröd mm. finns i en tydligen aldrig sinande ström och dagens frukost blev oboy och orientalisk macka med gourmetskinka på, just nu dricker jag kaffe där vacuumet gått ur och till middag blir det rotfruktsgratäng och till det en guinness. Inte ens tillagningen kostar nåt för veden till vedspisen håller grannens skog med. Lördagsmyset blir ostbågar, också från containern. :d

Ytterligare en gratisdag alltså. :p

Jag ska snart sätta igång att laga lövbiff med ugnspotatis och bea. Potatisen är köpes :p.
 
Fast jag vet inte om det är just mat som hjälper TS mest? Hen har väl skrivit att mat kan hen klara på 40 kr i veckan?
Tråden fylls av mattips - även från mig - trots att det väl inte specifikt efterfrågas.

Mat och transporter är de stora posterna jämte boende. Boende tar tid att åtgärda, transportbehovet vart inte möjligt att dra ner på mer än vad som gick. Då är det bara maten kvar att knapra in på. Och går det att göra men ändå göra det hyfsat gott så hjälper det till att hålla uppe humöret dessutom.
 
Jag ska snart sätta igång att laga lövbiff med ugnspotatis och bea. Potatisen är köpes :p.
Imorgon blir det rårakor här, inget är köpes till det men först ska jag till grannen och fika och då ska jag ha med en sockerkaka där heller inget är köpes, äggen gick fö. ut för 6 månader sen men finns inte fel på, det var ett paket som legat bortglömt längst in i kylen som nu används.

Ser det bra ut, luktar bra och inte bits så är det användbart. :up:

När jag och kompisen var på pizzerian sist så sa jag "jag skulle gärna vilja veta vad som är i den där pizzan", då kom svaret från pizzaägaren "nej det tror jag inte alls det". Gissa om folk glodde. :rofl:
 
Spontant så känner jag att du måste vara hästmänniska och ha en häst :angel: Om så är fallet, så kanske det är dags att sälja/låna ut.
eller om det bara är ett tillfälligt underskott skaffa en betalande medryttare?
Försöka be en kompis mocka och se till hästen någon dag I veckan så du slipper åka sex mil?
Om det nu är hästen det måste åkas till varje dag...
 
Svarar alla, då det visst blev stor respons på tråden.

Jag har ingen häst och om jag hade haft det förstår jag ärligt inte varför man skulle sälja för att klara en månad när det är lite tufft ekonomiskt?

Låna kommer jag definitivt inte att göra, inte värt räntan och såvitt jag vet kan man inte låna räntefritt.

Kan ej åka kollektivt då det inte existerar så det passar, tyvärr. Samåkning fungerar inte heller dessvärre, bara jag som bor här.

Jag har sparpengar, men inte som jag kommer åt hur som helst, var någon som sa något om "vetbuffert" sådana pengar jag inte räknar med. Skulle det mot all förmodan hända något oförutsett går det mesta att få på faktura här och då är det lugnt, så är inte orolig över det.

Bilen drar väl mer 0,8/milen om man ska va petig, gillar mer att räkna i överkant med marginaler.

Pantburkarna är redan pantade, jag har heller inte så mycket lättsålda saker hemma som jag kan sälja. Byta bil är heller inte aktuellt då det bara rör sig om en månad.

Redan nästa månad kommer jag ha 5000kr mer att leva för än nu.

Jag räknande ut att maten jag klarar mig på kostar 40 kr i veckan dvs 160 kr månaden, det lämnar säg 1800kr till bensinen och det borde gå, tankar två fulla tankar i månaden och när jag snart kommer få kortare resor kommer det inte gå åt lika mycket bensin.

Känner mig väldigt misslyckad att jag fått det tufft ekonomiskt den här månaden.
Kreditkort för bensinen, snabb lösning och funkar bra. Räntefritt brukar det vara första månaden också. Dessutom kan man ha det sedan vid behov. Överväg det igen.

Vi har så, vi betalar bensinen i slutet av varje månad, ingen ränta alls då.
 
Det där resonemanget har jag aldrig riktigt förstått, det är ju bara en förskjutning av samma kostnad. Kostnadsfritt. Men det är väl en smaksak antar jag. Sedan kan jag tycka det är dumt att inte ta alla kostnadssäkningar som går, jag får ju kontant återbetalning (i handen) för att jag betalar med mitt Statoil Mastercard. Betalar inget för kortet och reglerar alltid varje månad, och då och då en hundralapp i återbetalning i handen.

Plus lägre pris på bensin.
Vi har ju bensinrabatt via kortet. Men huvudanledningen är att det är ett lätt sätt att hålla bensinkostnaden separerad.
 
Varför skulle jag gå ner i vikt av att inte skjuta på bensinkostnaden?
Hör du själv hur absurt det låter.

Jag kommer klara både bensinkostnaderna och maten den här månaden, tack vare lite räknehjälp från buke, så nej jag kommer inte gå ner i vikt. :)
Vi får hoppas du inte får någon som helst oförutsedd utgift denna månaden.
De brukar ju lyckas komma de dåliga månaderna. Men du har säkert mer tur än jag.
iofs är det lätt för mig då det finns täckning på sparkontot..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 524
Senast: gul_zebra
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 740
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp