Bukefalos 28 år!

Att leva på minimum?

@Mazzz Förr hade jag lika många klubbkort i plånboken som som en croupier har vid spelbordet, men efter att jag skaffat plånboksfodral till mobilen får man knappt ner nåt mer än betalkort och körkort. Nu behöver man inte ha kort på Ica. På Willys kan de koppla ditt betalkort så du får köpa bonusvaror till extrapris. Coop och Ica har självscanning, så därför har jag deras kort. Gillar inte köer, smidigt att checka ut själv (utan att nån flåsar en i nacken)och då får jag deras rabatter på självscanning plus bonuskundsvaror. Och så bonuspoäng på det...
Jag har mina bonuskort i en liten "extra" plånbok - det är bara två fack i den men i facken får man ner iaf 4 kort i varje, är jag på shoppingturne så åker den ner i väskan, annars ligger den i bilen och det är bara att hala fram när man stannar till på coop påvägen hem ifrån jobbet :)
 
Ett
Du har inget bra tips vad man kan ha med till jobbet? Har ej tillgång till varken kyl eller micro.
Jag äter mestadels när jag är på jobbet, äter knappt något när jag är hemma mer än kanske en kopp te.
Kokta ägg, sardiner i tomatsås. Varm soppa i termos. Pannkakor/plättar är lika gott att äta kallt som varmt. Ramen-nudlar på burk, finns på willys för en femma, går utmärkt att sätta i varmt vatten, hälla av, och äta kalla med nedskurna korvslantar eller bara rårivna morötter och ostkuber eller mozzarella(5:- på willys denna vecka tom söndag).
 
@Mazzz Förr hade jag lika många klubbkort i plånboken som som en croupier har vid spelbordet, men efter att jag skaffat plånboksfodral till mobilen får man knappt ner nåt mer än betalkort och körkort. Nu behöver man inte ha kort på Ica. På Willys kan de koppla ditt betalkort så du får köpa bonusvaror till extrapris. Coop och Ica har självscanning, så därför har jag deras kort. Gillar inte köer, smidigt att checka ut själv (utan att nån flåsar en i nacken)och då får jag deras rabatter på självscanning plus bonuskundsvaror. Och så bonuspoäng på det...
Willys har också det, vissa åtminstånde :)
 
@Mazzz
Har du tillgång till kök på jobbet? Om du har det, så se till att äta ett varmt mål mat om dagen. Det gör mycket för både kropp och själ att få i sig något varmt, även om det är enkelt.

Frukt! Bananer, massor av bananer, och ett glas mjölk.

Varma Koppen går supersnabbt, ploppa i ett par matskedar ärtor (om du kan ha det i frys på jobbet?) så blir det "matigare". Lite slantade eller rivna morötter, för tuggkänslan, och en knäckemacka till. Helt OK som ger lite enerig. Varma Koppen sparrissoppa är en favorit! En ostskiva i soppan blir härligt trådig och gör soppan till en De Lux Lunch! Personligen gillar jag krämiga, redda soppor, (typ redd grönsakssoppa, ost och broccoli, kycklingssoppa mm), mer än de som har en buljongbas (typ Minestrone och klar grönsakssoppa.) De känns fylligare och jag känner mig mätt längre på dem. Ett glas mjölk till i stället för vatten gör mycket när man äter en lättare måltid. Det kan vara skillnaden på om man lämnar matbordet mätt och nöjd, eller fortfarande känner sug efter nånting mer.

Återigen, frysta grönsaker från Ica. Blomkål, broccoli och morötter. Häll upp en rejäl skål med grönsaker, lite hett vatten på det. In i micron 5 minuter. Häll bort vattnet, en klick smör/margarin och vanligt salt på det är mättande och nyttigt. Örtsalt gör det ännu bättre!

Havregrynsgröt kan man göra i micron. Färdig Risgrynsgröt i korv, är som bomull för själen! (Det sover man gott på, ifall du skulle få en micro till skänks!)

Om det finns frys på jobbet, köp ett tiopack Gorbys piroger, ät med en liten hög Keso och en tomat. Plättar från Lidel är billigt, och gott! Finns i kyldisken. Ta med en burk sylt eller sockra dem. Grädde i sprayform höjer rätten . De kan ätas både varma och kalla.
Kokt potatis hemifrån, ät med lite salt och smörgåsmargarin på. Funkar både kallt, varmt eller på knäckemacka. (Så gott att man kan leva på det!)

Brödrost? Rasker eller Fiberrost, massa nyttigheter i som mättar mycket längre än vitt bröd, men fortfarande lika gott som en vanlig, rostad macka. Rosta ett par skivor, lägg på en klick ishavsröra Ica Basic, 400 gr kostar knappt 19 kr. Det är ett kanonpris! Lyx man kan få unna sig ibland! Det är väldigt drygt och mättar bra! En ostskiva på och du har en kalasrätt som inte skäms för sig!

Falukorv på macka. En liten klick senap och ev en ostskiva. Så matigt och mättande!
Stekt ägg på macka. Eller kokt ägg. Med kaviar! Superbra mat!

Om du inte har kyl hemma, kan du ställa en kylväska/låda på nån veranda eller i kallförråd? Bara så du kan ha mjölk, smör och nåt pålägg till frukost eller kvällsfika. I värsta fall kan du ha lite i en plastpåse utanför fönstret eller i bakluckan på bilen. (Ha maten i hårda plastlådor så inte fåglarna kommer åt det bara om du hänger påsen utomhus.) Annars funkar skorpor och marmelad! Om du inte har kyl hemma, kan du ställa en kylväska/låda på nån veranda eller i kallförråd? Bara så du kan ha mjölk, smör och nåt pålägg till frukost och kvällsfika. I värsta fall kan du ha lite i en plastpåse utanför fönstret. Se till att du har maten i hårda plastlådor så inte fåglarna kommer åt det bara. Annars funkar skorpor och marmelad! Men ät nånting till teet, livet blir lite roligare då!
 
Senast ändrad:
@Mazzz
Har du tillgång till kök på jobbet? Om du har det, så se till att äta ett varmt mål mat om dagen. Det gör mycket för både kropp och själ att få i sig något varmt, även om det är enkelt.

Frukt! Bananer, massor av bananer, och ett glas mjölk.

Varma Koppen går supersnabbt, ploppa i ett par matskedar ärtor (om du kan ha det i frys på jobbet?) så blir det "matigare". Lite slantade eller rivna morötter, för tuggkänslan, och en knäckemacka till. Helt OK som ger lite enerig. Varma Koppen sparrissoppa är en favorit! En ostskiva i soppan blir härligt trådig och gör soppan till en De Lux Lunch! Personligen gillar jag krämiga, redda soppor, (typ redd grönsakssoppa, ost och broccoli, kycklingssoppa mm), mer än de som har en buljongbas (typ Minestrone och klar grönsakssoppa.) De känns fylligare och jag känner mig mätt längre på dem. Ett glas mjölk till i stället för vatten gör mycket när man äter en lättare måltid. Det kan vara skillnaden på om man lämnar matbordet mätt och nöjd, eller fortfarande känner sug efter nånting mer.

Återigen, frysta grönsaker från Ica. Blomkål, broccoli och morötter. Häll upp en rejäl skål med grönsaker, lite hett vatten på det. In i micron 5 minuter. Häll bort vattnet, en klick smör/margarin och vanligt salt på det är mättande och nyttigt. Örtsalt gör det ännu bättre!

Havregrynsgröt kan man göra i micron. Färdig Risgrynsgröt i korv, är som bomull för själen! (Det sover man gott på, ifall du skulle få en micro till skänks!)

Om det finns frys på jobbet, köp ett tiopack Gorbys piroger, ät med en liten hög Keso och en tomat. Plättar från Lidel är billigt, och gott! Finns i kyldisken. Ta med en burk sylt eller sockra dem. Grädde i sprayform höjer rätten . De kan ätas både varma och kalla.
Kokt potatis hemifrån, ät med lite salt och smörgåsmargarin på. Funkar både kallt, varmt eller på knäckemacka. (Så gott att man kan leva på det!)

Brödrost? Rasker eller Fiberrost, massa nyttigheter i som mättar mycket längre än vitt bröd, men fortfarande lika gott som en vanlig, rostad macka. Rosta ett par skivor, lägg på en klick ishavsröra Ica Basic, 400 gr kostar knappt 19 kr. Det är ett kanonpris! Lyx man kan få unna sig ibland! Det är väldigt drygt och mättar bra! En ostskiva på och du har en kalasrätt som inte skäms för sig!

Falukorv på macka. En liten klick senap och ev en ostskiva. Så matigt och mättande!
Stekt ägg på macka. Eller kokt ägg. Med kaviar! Superbra mat!

Om du inte har kyl hemma, kan du ställa en kylväska/låda på nån veranda eller i kallförråd? Bara så du kan ha mjölk, smör och nåt pålägg till frukost eller kvällsfika. I värsta fall kan du ha lite i en plastpåse utanför fönstret eller i bakluckan på bilen. (Ha maten i hårda plastlådor så inte fåglarna kommer åt det bara om du hänger påsen utomhus.) Annars funkar skorpor och marmelad! Om du inte har kyl hemma, kan du ställa en kylväska/låda på nån veranda eller i kallförråd? Bara så du kan ha mjölk, smör och nåt pålägg till frukost och kvällsfika. I värsta fall kan du ha lite i en plastpåse utanför fönstret. Se till att du har maten i hårda plastlådor så inte fåglarna kommer åt det bara. Annars funkar skorpor och marmelad! Men ät nånting till teet, livet blir lite roligare då!
Bra tips, gäller dock att inte bjuda in möss o råttor.
 
Willys har också det, vissa åtminstånde :)

De jag mest frekvent avvänder kör på personnr, det är apoteket och Willys. Hos Willys hos oss har de scanner som man löser ut med sin legitimation, skulle jag inte vara på just vårt Willys är betalkortet kopplat till medlemsskapet så det blir automatiskt registret när jag betalar. Samma för Hemköp, där jag handlar en del.

Jag handlar all mat på Statoil MC, då det blir fort den där hundralappen i handen, trots att jag bara handlar det jag normalt gör och inte betalar något för kortet. Vill jag kan jag betala in så det finns ett överskott på krediten, men det känns rätt onödigt eftersom jag när jag vill kan gå in och kolla saldo etc på nätet.
 
Du har inget bra tips vad man kan ha med till jobbet? Har ej tillgång till varken kyl eller micro.
Jag äter mestadels när jag är på jobbet, äter knappt något när jag är hemma mer än kanske en kopp te.
Jag levde på bönsallad ett tag. Köper halvkilos påsar med torra bönor, blötlägger över natten coh kokar nästa dag. Fast det kräver ju att man har frys hemma för det blir mycket bönor. jag kokar i femliters kastrull. Fast då kokar jag ju hela påsen på en gång...

antingen med gröna linser kidneybönor morot purjo och lite feta. Elelr rädisa, kikärter, kidneybönor, rå broccoli, tärnad morot, paprika,gurka och en dressing med rätt mycket balsamvinäger, olja och örtkrydda.

Varje portion är billig.

Torra bönor och kikärter har varit min bas i maten under de perioder jag haft det knapert. De är billiga att köpa och man kan förvara dem i frysen och bara skaka fram det man behöver.
 
Har du tillgång till kök på jobbet? Om du har det, så se till att äta ett varmt mål mat om dagen. Det gör mycket för både kropp och själ att få i sig något varmt, även om det är enkelt.
Nej, jag skrev att jag varken har tillgång till kylskåp eller micro på jobbet, det hade funnits om det hade funnits ett kök. Så behöver mat tips som funkar som frukost, lunch och ev nått mellanmål, där man kan ha maten i en väska utan kylskåp över dagen, som helst bör vara lättätligt. Har inga bestick heller och inte smidigt att ta med hemifrån. Så med andra ord något man kan äta med händerna? :)
 
Nej, jag skrev att jag varken har tillgång till kylskåp eller micro på jobbet, det hade funnits om det hade funnits ett kök. Så behöver mat tips som funkar som frukost, lunch och ev nått mellanmål, där man kan ha maten i en väska utan kylskåp över dagen, som helst bör vara lättätligt. Har inga bestick heller och inte smidigt att ta med hemifrån. Så med andra ord något man kan äta med händerna? :)
Då återstår ju soppa i termos helt enkelt
 
Nej, jag skrev att jag varken har tillgång till kylskåp eller micro på jobbet, det hade funnits om det hade funnits ett kök. Så behöver mat tips som funkar som frukost, lunch och ev nått mellanmål, där man kan ha maten i en väska utan kylskåp över dagen, som helst bör vara lättätligt. Har inga bestick heller och inte smidigt att ta med hemifrån. Så med andra ord något man kan äta med händerna? :)
är enkelt att lösa
e8826a9d-c70a-4bae-b79e-19a6aac56e7c.jpg
 
Nej, jag skrev att jag varken har tillgång till kylskåp eller micro på jobbet, det hade funnits om det hade funnits ett kök. Så behöver mat tips som funkar som frukost, lunch och ev nått mellanmål, där man kan ha maten i en väska utan kylskåp över dagen, som helst bör vara lättätligt. Har inga bestick heller och inte smidigt att ta med hemifrån. Så med andra ord något man kan äta med händerna? :)
Så något billigt som man äter med händerna? Eller saker du kan dricka
 
Nej, jag skrev att jag varken har tillgång till kylskåp eller micro på jobbet, det hade funnits om det hade funnits ett kök. Så behöver mat tips som funkar som frukost, lunch och ev nått mellanmål, där man kan ha maten i en väska utan kylskåp över dagen, som helst bör vara lättätligt. Har inga bestick heller och inte smidigt att ta med hemifrån. Så med andra ord något man kan äta med händerna? :)
Varför kan du inte ta med en gaffel eller sked hemifrån?
 
Äh, så blodigt svårt är det väl inte att slänga med ett par bestick i väskan som maten ligger i?

Det du beskriver är ju vardagen för många som arbetar på fältet och har t ex sin lastbil/bil som arbetsplats. Mackor är ju inte jättekul i längden, det blir väl närmast kokta ägg, sallader (pasta/bulgur/ris etc för att få matigare), picknickmat (värt att googla!) sm främst kommer till tanken.

http://www.arla.se/recept/teman/picknick-och-utflykt/?gclid=CPKzzv_N_88CFcoAcwod9jwAPw
 
Senast ändrad:
Sök begagnad i någon grupp på Facebook
Har inte facebook.

Har du ingen mormor eller farmor eller annan äldre släkting, de brukar ha termosar i överflöd..
De är döda sen länge..:(

Vet inte hur du jobbar eller vart, men kniv och gaffel går att skölja av vartsom , rastplats längs vägen tex.
Har tyvärr inte tillgång till vatten så det passar på rasterna, har heller ingen smidig låda att ha dom i och vill inte ha plastpåsar, dels är de dyra (i jämförelse med en låda) och dels är det inte säkert de håller tätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
880
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 605
Senast: gul_zebra
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 827
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp