Bukefalos 28 år!

Att leva på minimum?

Har inte facebook.


De är döda sen länge..:(


Har tyvärr inte tillgång till vatten så det passar på rasterna, har heller ingen smidig låda att ha dom i och vill inte ha plastpåsar, dels är de dyra (i jämförelse med en låda) och dels är det inte säkert de håller tätt.
Fast man kan göra rent besticken när man kommer hem. Så gör jag, det är inga problem. Jag har en servett eller hushållspapper runt dem.
Nu tycker jag du letar problem istället för möjligheter
 
Måste tillägga att jag är så fjantigt rädd om vår besticksuppsättning hemma, att jag köpt en begagnad uppsättning på Myrorna. Tre kr per del, men jag prutade och fick gaffel, kniv, matsked och tesked för en tia! :D

Så behöver jag inte gräma mig om det skulle komma bort någon del vid något tillfälle på resande fot.
 
Har inte facebook.


De är döda sen länge..:(


Har tyvärr inte tillgång till vatten så det passar på rasterna, har heller ingen smidig låda att ha dom i och vill inte ha plastpåsar, dels är de dyra (i jämförelse med en låda) och dels är det inte säkert de håller tätt.
Vanliga loppisar fungerar ju lika bra. Där kan du även köpa bestick för någon krona.
 
Fast man kan göra rent besticken när man kommer hem. Så gör jag, det är inga problem. Jag har en servett eller hushållspapper runt dem.
Nu tycker jag du letar problem istället för möjligheter
Jo, göra rent kan jag göra hemma, men jag får dom inte rena på jobbet och vill inte kladda med påsar/servetter. Hade jag bara haft en lunchlåda som rymde även besticken hade det inte varit ett problem, men nu äger jag inget och vill därför inte äta mat som kräver bestick på jobbet. Det kan jag äta hemma istället.
Det är inget som säger att man måste äta mat på jobbet som kräver bestick. I dagsläget käkar jag mackor. Fungerar bra, men kanske inte är optimalt nej.
 
Men vad brukar du äta när du jobbar? Om du beskriver det kanske du kan få tips om liknande varianter, fast billigare.

Edit: nu skrev vi samtidigt ... mackor med billigare pålägg är väl lösningen då?
 
Jo, göra rent kan jag göra hemma, men jag får dom inte rena på jobbet och vill inte kladda med påsar/servetter. Hade jag bara haft en lunchlåda som rymde även besticken hade det inte varit ett problem, men nu äger jag inget och vill därför inte äta mat som kräver bestick på jobbet. Det kan jag äta hemma istället.
Det är inget som säger att man måste äta mat på jobbet som kräver bestick. I dagsläget käkar jag mackor. Fungerar bra, men kanske inte är optimalt nej.
Som sagt, soppa. Eller smoothie.
 
Jo, göra rent kan jag göra hemma, men jag får dom inte rena på jobbet och vill inte kladda med påsar/servetter. Hade jag bara haft en lunchlåda som rymde även besticken hade det inte varit ett problem, men nu äger jag inget och vill därför inte äta mat som kräver bestick på jobbet. Det kan jag äta hemma istället.
Det är inget som säger att man måste äta mat på jobbet som kräver bestick. I dagsläget käkar jag mackor. Fungerar bra, men kanske inte är optimalt nej.
Ok men vill du inte ha bestick är det ju mackor, frukt, eller fil/ soppa som du kan dricka som gäller.
 
En reflektion;

TS (@Mazzz); om man inte ens kan komma över ett så litet problem som bestick på jobbet, så verkar det initiala problemet väldigt svårt att lösa.

Det är lätt att låsa sig (jag kommer på mig själv hyfsat ofta med att ställa upp tankemonster som hinder, som faktiskt inte är särskilt verkliga) och det är ofta största orsaken till att man inte kommer fram till en lösning. Öppnar man sig och tänker "jag ska hitta en lösning och inte låta småsaker hindra mitt tänkande" så är det förvånansvärt många till synes helt omöjliga problem som hittar sina lösningar.

Och jag vet att du inte vill diskutera i detalj resorna med bilen som var trådstartens överhängande problem med kostnader. Den som förväntar sig att du ska resa varje dag alla dessa mil, borde kunna hjälpa till med finansieringen, helt oavsett vad det handlar om. Är det du själv som ställt upp den förväntan, så måste man nog släppa den om man inte får ihop respengarna.
 
Jag kommer inte ändra mig på en dag, det funkar inte så när man ändrar sig själv. Jag vill inte äta något som kräver bestick på jobbet, av den anledningen att det inte funkar praktiskt. Jag vill äta något som kan ätas med händerna, äter mackor idag och det fungerar utmärkt.
Det handlar om en månad (eller rättning, mindre än en månad nu), och jag kommer inte helt plötsligt använda bestick när jag i flera år innan aldrig gjort det tidigare.
Det funkar utan bestick på jobbet, så varför skulle det inte göra det nu? Varför måste man ha bestick på jobbet?
Tidigare brukar jag äta mat med händerna på jobbet och riktig mat med bestick när jag kommer hem, det har fungerat för mig. Så förstår verkligen inte varför så många verkar så upprörda över att jag inte vill ha med mig bestick till jobbet? :confused:

Bilresorna kan ej rubbas, de måste gå oavsett och jag tänker inte gå in på mer detalj om varför.
 
Jag kommer inte ändra mig på en dag, det funkar inte så när man ändrar sig själv. Jag vill inte äta något som kräver bestick på jobbet, av den anledningen att det inte funkar praktiskt. Jag vill äta något som kan ätas med händerna, äter mackor idag och det fungerar utmärkt.
Det handlar om en månad (eller rättning, mindre än en månad nu), och jag kommer inte helt plötsligt använda bestick när jag i flera år innan aldrig gjort det tidigare.
Det funkar utan bestick på jobbet, så varför skulle det inte göra det nu? Varför måste man ha bestick på jobbet?
Tidigare brukar jag äta mat med händerna på jobbet och riktig mat med bestick när jag kommer hem, det har fungerat för mig. Så förstår verkligen inte varför så många verkar så upprörda över att jag inte vill ha med mig bestick till jobbet? :confused:

Bilresorna kan ej rubbas, de måste gå oavsett och jag tänker inte gå in på mer detalj om varför.

Om nu bestick på jobbet gör det enklare att äta billigare och bättre så har jag bara svårt att förstå att man ställer upp det som hinder, när man ber om råd och tips. Att tycka att "vägra bestick" är viktigare än att lösa en svår ekonomisk situation verkar märkligt.

Jag anar också, från flera av dina inlägg, att du har väldigt lätt för att ställa upp små saker som absoluta hinder (det är ju inte alltid det spelar roll), men de tankebanorna är i sig ganska kontraproduktiva när man ska lösa svåra situationer - enligt min erfarenhet.

Som sagt, jag respekterar helt att du inte vill diskutera bilresorna - men ser ändå det som en nyckel till att på riktigt lösa upp situationen. Jag pratade inte i första hand om att ställa in dem delvis eller helt, utan om att fundera kring vem som förväntar sig dem och därmed finansieringen kring det. Bara som ett tanketips för att hitta lösningar. Vissa tips kan vara relevanta, andra är det kanske inte.
 
Jag kommer inte ändra mig på en dag, det funkar inte så när man ändrar sig själv. Jag vill inte äta något som kräver bestick på jobbet, av den anledningen att det inte funkar praktiskt. Jag vill äta något som kan ätas med händerna, äter mackor idag och det fungerar utmärkt.
Det handlar om en månad (eller rättning, mindre än en månad nu), och jag kommer inte helt plötsligt använda bestick när jag i flera år innan aldrig gjort det tidigare.
Det funkar utan bestick på jobbet, så varför skulle det inte göra det nu? Varför måste man ha bestick på jobbet?
Tidigare brukar jag äta mat med händerna på jobbet och riktig mat med bestick när jag kommer hem, det har fungerat för mig. Så förstår verkligen inte varför så många verkar så upprörda över att jag inte vill ha med mig bestick till jobbet? :confused:

Bilresorna kan ej rubbas, de måste gå oavsett och jag tänker inte gå in på mer detalj om varför.
Antagligen för att du skrev ovan att det inte var optimalt med mackor. Du får ju äta som du vill men jag tolkade dina inlägg som att du vill ha tips
 
Vill man inte äta med bestick så får man äta med händerna, är väl inte svårare än så, det är klart att såsen på potatisen kan det bli lite kladdigt av, men en brödbit löser det. Lådor, burkar och påsar blir det över till förbannelse så brist på emballage till maten är det knappast. Påsar blir sunkiga så de får kastas efter nån eller några dagar, lådor diskas om jag ids annars finns flera. Lösgodislådor slängs pallvis i butikerna och är riktigt bra att packa i (dessutom får besticken plats i dem).

Vill man absolut diska av bestick mm och där inte är vatten med ut i terränglådan så är det lite termosvatten på en papperstuss.

I annat fall så är det att göra en liten köksväska med med spritkök, en fyllning i brännaren räcker för att laga mat - koka kaffe och ge en halvliter diskvatten på slutet - lagom till kaffet är urdrucket.
 
Vill man inte äta med bestick så får man äta med händerna, är väl inte svårare än så, det är klart att såsen på potatisen kan det bli lite kladdigt av, men en brödbit löser det. Lådor, burkar och påsar blir det över till förbannelse så brist på emballage till maten är det knappast. Påsar blir sunkiga så de får kastas efter nån eller några dagar, lådor diskas om jag ids annars finns flera. Lösgodislådor slängs pallvis i butikerna och är riktigt bra att packa i (dessutom får besticken plats i dem).

Vill man absolut diska av bestick mm och där inte är vatten med ut i terränglådan så är det lite termosvatten på en papperstuss.

I annat fall så är det att göra en liten köksväska med med spritkök, en fyllning i brännaren räcker för att laga mat - koka kaffe och ge en halvliter diskvatten på slutet - lagom till kaffet är urdrucket.
:bow::bow:
 
Mat håller sig - kylskåp är de flesta tiderna på året rena larvet! Särskilt för matlådor mm så där över dagen. Har levt matlådeliv mest hela mitt yrkesliv och det var länge sen jag ledsnade på att använda arbetsplatsernas kylskåp.
Saker fick inte vara ifred, det kastades för att de stått länge ,var samma låda så de trodde det, är ju ingen som bara har en låda.
Som en gång hade jag köpt surkål, som stod på bänken men där ska inte maten stå så de ställde in den i kylskåpet sen var någon där och glodde i lådan, varpå de kastade allt i kylskåpet för att det tagit smak av den ruttna kålen. De ansåg att allt blev förstört som jag ställde in vad som där sen, roade mig att ställa in en låda med vatten bara för att.
Så var inte ledsen för att det saknas på jobbet, och mickro blir det bara kö till - sunkiga brukar de vara med. Och har arbetsplatsen något kök brukar där vara äcklig disk som blir liggande för att ingen och någon mfl inte vill diska efter andra.
Nä väska med påse i om matlådan går sönder, sen antingen nån låda eller så flera påsar däri. Påse runt termosen är bra, de jävlarna läcker med sina moderna korkar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 074
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 608
Senast: gul_zebra
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 827
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp