Bukefalos 28 år!

att skaffa barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jessica19

Hej...

när är det egentligen lagom att skaffa barn?

jag är så sugen på att bli mamma....men så känner jag att jag kanske är lite för ung, jag är 21 i år och min sambo är 25 i år, är det för tidigt?

jag och min sambo ska köpa hus till hösten och vi har båda fast jobb, egentligen borde man kanske plugga först men jag har inte lust till det nu, går det att plugga med småbarn?

vi pratar jättemycket om detta, och längtar verkligen..

alla pratar om att man måste plugga först men är det egentligen så viktigt??

vill verkligen vara en ung mamma!!

hur mycket pengar får man när man är mammaledig?, är det baserat på hur mycket man jobbat tidigare eller??

hur gamla har ni varit när ni fått barn? finns det ngt positivt med att få barn när man är så ung?

jag har hört att kroppen återhämtar sig fortare ju yngre man är!!, stämmer detta?

det blev visst en hel del frågor :o ...

// jessica
 
Sv: att skaffa barn...

Man vet själv när det känns rätt :-)
visst kan man plugga och ha småbarn, jag tänker då ge mig fan på att lyckas göra så :-)

Ang. föräldrapenning så baseras den på din lön senaste året, alla har rätt till åtminstonde lägsta nivån vilket är 180 kr före skatt per dag. Läs mer på www.fk.se

Mitt förslag är att ni pratar igenom redan nu innan nu börjar baka bulla hur ni ser på barnuppfostran osv. Vad ni har för livsplaner osv. Det gjorde jag och min sambo och det känns skönt att veta hur den andra tänker och tycker kring just barn och uppväxt.

Lycka till med bullbaket och så vill jag rekommendera en hemsida: familjeliv.se

/filiduttan 15 v gravid med första knottet. 24 år gammal.
 
Sv: att skaffa barn...

vi pratar om barn hela tiden och vi har samma syn på det mesta här i livet, iaf det som har ngn betydelse...

hur känns det att vara gravid??...konstig fråga kanske för ingen har väll samma känsla som någon annan...men jag är så nyfiken och kan knappt vänta på att bli gravid, även om vi inte har börjat på allvar ännu.

men det är klart...jag är ju "bara" 21 men i vissa fall så finns det ju dom som är 40 men endå inte mogna för att ha barn..så det beror nog mest på hur man är som person.

lycka till med första barnet=)..// jessica
 
Sv: att skaffa barn...

Är inte föräldrarpenningen ett slags bidrag? I sådana fall skall det inte beskattas!

MVH Fredrika - Som inte beskattar sin aktivitetsersättning från FK
 
Sv: att skaffa barn...

Freddie skrev:
Är inte föräldrarpenningen ett slags bidrag? I sådana fall skall det inte beskattas!

MVH Fredrika - Som inte beskattar sin aktivitetsersättning från FK
Föräldrapenningen beskattas som inkomst av tjänst.
 
Sv: att skaffa barn...

Nu tror jag bestämt jag har fått solsting - Jag beskattar visst min aktivitesersättning. Jag är bara dum nog att låta min "gode man" sköta allting åt mig, vilket gör mig fullkomligt ovetandes i viktiga frågor som denna ;)!

MVH Fredrika
 
Sv: att skaffa barn...

hur det känns? jadu första 14 veckorna spydde jag och trodde jag skulle dö av illamående. Då undrade jag både en och två gånger vad sjutton jag pysslade med *skratt* Sen nu känns det inget alls direkt...... undrar om det verkligen är nån i magen..... jag har inte direkt vågat njuta eller ta ut något, Ultraljud i juli först och efter det vet jag ju om barnet verkligen finns, då lär det bli mer verkligt *skratt* det är en jävla väntan mest *fniss*
 
Sv: att skaffa barn...

Alla graviditeter är ju olika men jag har då njutit hejdlöst av mina två. Med första barnet hade jag lite ont i ryggen men det gick över någon gång efter halva tiden. Lite illamående på morgonen men jag kräktes aldrig.
Med andra barnet mådde jag som en prinsessa hela tiden. Inget illamående, inget ryggont eller andra besvär. Humörsvängningar med båda två visserligen, men det får man nästan räkna med.

Det mysigaste är dock när man börjar känna fosterrörelser.... :love:
Ingenting i världen kan mäta sig med den känslan, ett annat liv som rör sig inuti dig, det är verkligen maxat!

Lycka till!
 
Sv: att skaffa barn...

Jag var 21 när vi bestämmde oss för att bli föräldrar, det tog 6 år!!! innan våra tvillingar kom :bow: :banana: Gissa om jag är glad att vi inte väntade tills vi blev 30 :rofl:
 
Sv: att skaffa barn...

Det är bara du och din sambo som kan svara på den frågan. Det är bara ni själva som kan känna om ni är tillräckligt gamla. En del blir aldrig färdiga för att bli föräldrar och en del tidigt. Varför ska man plugga??????? En del vill plugga hela livet (har en i bekantskapskretsen som är 55 år och pluggar fortfarande :eek: ) och en del vill jobba istället för att plugga.
Sätter er ner och titta krasst på hur det skulle bli med ett barn i familjen. Har ni plats???? En extra slant på banken är aldrig fel (man kan ha otur att bli sjukskriven tidigt i sin graviditet och då har man det itne så fett.) Räkna efter om ni klarar er på bara 80% av din lön så ni inte lever på marginalen redan nu, då blir det tuffare. Känner ni att det känns bra så är det bara att köra igång :banana:
 
Sv: att skaffa barn...

Var precis en här på jobbet nu som fick barn, hon var 21 (eller är :bump: ) och precis fyllda när hon fick barnet dessutom

När man är redo känner man nog det själv.
Känner man att man har råd, dvs kan försörja sitt barn även om det nu skulle ta slut med den respektive (vilket ju då ofta gör att man kanske bör ha ett fast jobb själv, och så även partnern), och har man dessutom ett stadigt förhållande osv, varför inte.
Framför allt tycker jag att man ska ha fast jobb alltså, men det finns de som klarat sig alldeles utmärkt utan det :-).

Hur det känns att vara gravid?
Det är ju olika från människa till människa, endel mår toppen i 9 månader, andra mår skit helt enkelt, spyr sig igenom hela graviditen osv
Men man får ju ett fint resultat av det :love: !

Själv var jag nyfyllda 24 när jag fick sonen, kände mig inte speciellt ung då... men inser nu att jag kanske var det, men jag har inte ångrat mig en endaste sekund!!!! :D :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
964
Senast: Queen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 251
Senast: Amha
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 998
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 883
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp