Bukefalos 28 år!

Att skaffa eller inte skaffa marsvin

TwiggyM

Trådstartare
Hjälp mig bestämma mig.

Jag är uppväxt med smådjur av alla de slag och hade bland annat ett antal marsvin, ett djur jag verkligen tycker om. Nu har jag många år sedan sista marsvinet gick bort (Har numera hästuppfödning, hundar och katter men inget smått) börjat känna suget efter ett par små kuttrande grisar. Sitter och googlar lite och hittar det ena söta lilla djuret efter det andra och jag är så sugen men samtidigt funderar jag på om jag verkligen har tiden att ge dem vad de behöver.

Tanken OM det får flytta in ett par marsvin i hemmet är att ge dem ett eget rum (är inte alls förtjust i burar) som angränsar till mitt arbetsrum. Dvs grisarna har ett rum att busa runt i där de är ensamma, varje kväll , och en del dagar får de hänga med mig när jag sitter framför datorn och lite då och då får de vara med och springa i hela huset. Anledningen till att de kommer vara "instängda" största delen av tiden är mina två stora hundar som annars antagligen skulle leka lite våldsamt.

Jag antar att det finns en och annan som har marsvin här, kan ni inte berätta lite om för och nackdelar med marsvin, hur mycket tycker ni att de måste få vara med osv. Våra tidigare sprang ju runt i hela huset men då hade vi helt andra hundar också. Om någon har nakenmarsvin (skinny?) får ni gärna berätta om dem också. Tycker de är otroligt söta men kan inte bestämma mig för om de är hälsosamma eller ej.
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Skinnys är hälsosamma, dom blir yngre men inte för att dom saknar organ eller liknande men vet inte riktigt varför.

Jag tycker att du ska skaffa marsvin om du känner att du saknar det, finns väl inget som kan ersätta marsvinskutter? :D
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Kan ju lägga till att skinnys är helt underbara marsvin - aldrig stött på en mer underbar ras! :love:
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Jag var också sugen på att skaffa marsvin igen. Som tonåring hade jag ett gäng sådana, plus kaniner och en vända ett större gäng möss.
Men tvekade, de lever ändå rätt länge och ska man ha två krävs en rejäl bur och jag bor i lägenhet och har redan hund plus nu tre katter.

Så det blev guldhamster istället! Jättebra kompromiss. Inte för liten, buren får plats, ska bara vara en och finns i minst lika många olika varianter och färger som marsvin.

Det här är "hamstern". (Än så länge namnlös.) Har haft honom i två dagar nu. :) Hamstrar från uppfödare som är mer seriöst uppfödda kan bli, vad jag läst mig till, nästan 20 cm långa. Så det är inga minipyttedjur ändå.





Don't pull the plug...!

:D
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Marsvin är helt underbara djur, väldigt sociala.
Skinny marsvin kräver lite mer än dom "valiga" raserna.
Dom måste ha c-vitamin varje da, mycket grönsaker o frukt, speciellt vitkål.
Kan även köpa nyponsoppa samt proviva, kligröt är en viktig del av skinnysarnas liv.
Dom måste även ibland smörjas in med barnolja eller annan parfymfri lotion då dom ibland kan bli torra i huden, , det är även viktigt att man håller rent i buren då dom alltid har kontakt med burbotten.
Dom är känsliga mot kyla och värme, man kan inte ha dom länge ute i solen.
Sen tycker dom om filtar i sin bur att få krypa in i, men personligen tycker jag att skinny marsvinen är lugnare,lekfullare och mysigare =)
Jag har själv två stycken skinny marsvin .
Det är att rekomendera =) bara man läser på så man vet allt det viktiga om dom.

Här är mina underbaringar :D

http://data.fuskbugg.se/skalman01/zimbria.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-molle.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/palaface.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/wanda.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/zuzuki.jpg
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Varför är kligröt så viktigt för dem?
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Åh dom är så fulsöta :love:

Hur länge lever skinny-marsvin och hur kommer det sig att de har andra krav på foder än håriga marsvin?
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Nja hamstrar, möss och kaniner har jag också haft...inget för mig. Det enda "burdjur" som intresserar mig är marsvin eftersom jag kände att de är det "burdjur" som är mest personligt...som små hundar :D
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Varför är kligröt så viktigt för dem?

För att hålla upp hullet på dom, en skinnymarsvin måste ha tillgång till mat hela tiden. viktigast är de då skinnymarsvinen är små, då behöver dom kligröt varje dag annars med äldre räcker det med 2 ggr i veckan o sen att man ger havregrynsgröt
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

För att hålla upp hullet på dom, en skinnymarsvin måste ha tillgång till mat hela tiden. viktigast är de då skinnymarsvinen är små, då behöver dom kligröt varje dag annars med äldre räcker det med 2 ggr i veckan o sen att man ger havregrynsgröt


Ursäkta om jag är tjatig nu ;). Men, varför är det svårare att hålla uppe hullet på de än ett pälsat marsvin? För att det går åt mer energi till att hålla värmen eller vad? :)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

I princip helt rätt. Eftersom dom inte har nån päls som hjälper dom att "hålla värmen" så kräver dom ju lite mer mat än pälsade.

Annars tycker inte jag att dom kräver så jättemycket mer än mina pälsade, föder ju upp både skinny och korthår, och tycker inte att skillnaden är så stor vad gäller maten. Jag ser bara till att dom har fri tillgång på hö och morötter (men detfår ju mina pälsade oxå...)

Kligröt ger jag bara till ungar som fortfarande växer, vuxna får sällan kligröt utom då dräktiga /digivande honor som får det lite oftare.
Vet dom uppfödare som inte alls ger kligröt utan endast torrt kli i matskålarna tillsammans med det andra kraftfodret.

Till sättet kan man nog annars säga att skinnyn är mer nyfiken och inte lika "rädd" av sig om man kan utrycka sig så.
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Dom måste ha c-vitamin varje da, mycket grönsaker o frukt, speciellt vitkål.

Fast det måste ju ALLA marsvin ha! ;)

Anledningen till att det är viktigt att skinnys har massor av hö, pellets och även får kligröt ibland är för att då dom inte har nån päls som håller värmen så måste dom äta sig varma. Det är som man ger hästar mer hö när det är kallt och dåligt väder ute - dom måste ha mer för att hålla värmen.

I övrigt vill jag inte påstå att skinnys skiljer sig så mycket ifrån vanliga marsvin. Jag är uppfödare av skinnys och lakeland (skinnybärare) och även abessinier. Skulle jag behöva ge upp en ras skulle Skinny/lakeland vara det som fick stanna för dom är helt underbara! :love:
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Nja hamstrar, möss och kaniner har jag också haft...inget för mig. Det enda "burdjur" som intresserar mig är marsvin eftersom jag kände att de är det "burdjur" som är mest personligt...som små hundar :D

Ojoj du har inte haft gerbiler! :love:
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

*kl*

Är inte skinnys läskiga att ta på? :o

Och en förmodligen ännu knäppare fråga; får de gåshud när de fryser? :D
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Nej dom är mjuka och ta på, inte lena som vår hud riktigt utan mer som blad på saint paulia (bladet är ludet men inte skinnyn). Och dom är otroligt varma och gosiga!

Ja dom får gåshud, fast inte likatydligt så det står ut som på oss. Men min lilla får gåshud på magen ibland, syns som prickar precis som oss förutom att deras hud inte buktar ut som vår lika tydligt eller hur man ska säga! :p
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Nu kommer nog en ännu knasigare fråga... men jag tänkte på sommaren exempelvis kan man ju ha sitt marsvin med ut lite vid fint väder, i trädgård och dylikt.
Är dessa skinny-marsvin känsligare för detta eller kan man ta ut dom oxå?
Jag såg framför mig ett sådant förtjusande litet marsvin med ett litet täcke på sig:D Har dina haft detta någongång?
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Man ska inte dom i direkt solljus, utan i skuggan, precis som med pälsade marsvin egentligen, har hänt att marsvin dött efter nån timme i direkt solljus utan skugga!

Man man smörjer in dom med solkräm precis som sig själv om dom ska va ute :)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Nu kommer nog en ännu knasigare fråga... men jag tänkte på sommaren exempelvis kan man ju ha sitt marsvin med ut lite vid fint väder, i trädgård och dylikt.
Är dessa skinny-marsvin känsligare för detta eller kan man ta ut dom oxå?
Jag såg framför mig ett sådant förtjusande litet marsvin med ett litet täcke på sig:D Har dina haft detta någongång?

Mina har täcken på sig ibland då dom är nyduschade eller då jag smörjt in dom :)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Nu kommer nog en ännu knasigare fråga... men jag tänkte på sommaren exempelvis kan man ju ha sitt marsvin med ut lite vid fint väder, i trädgård och dylikt.
Är dessa skinny-marsvin känsligare för detta eller kan man ta ut dom oxå?
Jag såg framför mig ett sådant förtjusande litet marsvin med ett litet täcke på sig:D Har dina haft detta någongång?

Skinnys har ju lite svårare att hålla värmen och är känsliga mot solljus då deras hud är bar.
Så därför kan dom inte börja ut förrän det är samma grader inne som ute och då i skuggan för att dom inte ska bränna sig eller få värmeslag.

Skinnys skulle jag välja att ha inne om nätterna iaf vilket jag inte har med mina pälsade på sommaren med rätt bur och dom är invanda.

Jag skulle aldrig välja att klä på en skinny kläder om den inte nu vore sjuk och stort behov att få behålla den lilla kroppsvärmen den hade. Men en frisk skinny anser jag inte behöver ha täcke eller kläder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 651
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 545
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 744
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp