Bukefalos 28 år!

Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

*kl*
Roligt med så många svar :)

Ni får gärna fortsätta berätta allt möjligt om era små grisar, både nakna och pälsade.
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Marsvin är helt underbara tycker jag!

Sen är jag ju även lite förtjust i marsvinsutställningar och sånt. :)
Och jag tycker allt med deras anatomi, beteende, naturliga och foderlära är intressant!
Är som det mesta, man blir aldrig helt full lärd.
Jag skulle vilja skriva en faktabok om marsvin som är KORREKT, för alla marsvinsböcker på svenska idag innehåller inte så mycket korrekt fakta och mest fakta för små barn typ "Marsvin äter HÖ!" "Marsvin är söta!" "Marsvin tycker om att få gräs på sommaren!"
Utan lite mer anatomi och allt i boken som förklarar VARFÖR man inte kan eller kan göra så med marsvin och liknande, en bok som riktar sig både till barn, ungdomar och vuxna. :)

Neeeej jag är absolut inte totalfrälst i marsvin! :angel:
Dom äger mig! :eek:
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Har aldrig tidigare stött på lt hört talas om dessa skinny marsvin Otroligt söta:love:
Måste få undra....är det "vanlig" solkräm som för människor då?
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Tänk vad man lär sig varje dag:)

Tack för alla svar på mina kanske lite konstiga frågor;)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Tänk solkräm som du kan tänka dig använda på djur och barn!
Jag skulle nog använda helosan sol tror jag då den är bevisad effektiv på hästmular. :)

Klart man måste fråga för att få svar!
Lättare att ge svar när man får frågor - hur lustiga dom än är!
Dessutom är det inte konstigt att folk undrar mycket om skinnys då dom inte funnits i Sverige så länge, första importerades hit 2002. :)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Ja, jag gick djurskötargymnasiet för hundra år desan men då nämdes inte ens denna ras=)
Inte bara jag som är nattuggla här på bukes märker jag;)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Skinny är fortfarande många okunniga om och många har aldrig träffat en.
På bild kan man t o m tycka dom är fula men man faller för dom i verkligheten, så var det för mig.
Såg bild och sa: "Fy vad ful! Skinnys tänker jag ALDRIG skaffa!" ett litet tag senare blev jag kompis med en annan uppfödare som födde upp skinnys, och gissa vem som blev förälskad? ;)
Haha...

Jodå jag är också nattuggla men ska faktiskt ta och stänga datan nu och sova! :p

Men skriv du på en massa frågor om du undrar så ska jag (och säkert fler) svara så gott det går! :)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Marsvin är bara såå underbara :love: Har två egna honor, virvelblandningar på två och ett halvt år. Marvin är underbara sällskaps djur och är inte alls så tråkiga som dom kanske kan verka ibland. Dom tar också lite mer tid en vad man tror om dom ska vara lyckliga men det är det värt för dom ääär ju sååå sööta:love:
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Visst är de söta marsvin? Tyvärr tål jag dem inte rent medicinskt. :( men nästa söndag ska jag åka med min kompis 80 mil för att hämta hem en liten marsvinskille! :banana:
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Absolut ska du skaffa marsvin igen, om du känner för det !
Jag har precis gjort det efter att ha varit utan i ca 15 år. Jag har också hundar och häst, men marsvin är speciella.....
I höstas blev saknaden för svår, så jag fick tag i en renrasig hona på 1,5 år, och så fick jag låna en hane av säljaren. Så nu väntar jag ungar vilken dag som helst. Det är så spännande !
Jag tycker marsvin är väldigt lättskötta djur, samtidigt som de är sociala. Min ena hund behandlar dem som valpar, och älskar att ligga hos dem. Marsvinen visslar tom efter hunden när hon går därifrån. De är så söta ihop !
Just go for it !!
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

*halvt kl*
Angående det där med att ta ungar. Nu är jag inte intresserad av det själv utan mest nyfiken. Läste på en uppfödares hemsida attd et var jätte stor risk att honan dör av dräktigheten/att föda? Stämmer det att det är extra stor risk för maresvin eller är det "normal" risk man tar som med alla djurs dräktighet...något kan ju gå fel?
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Jag vet inte om risken är större än för andra djur, att honan dör. Däremot så är det vanligt att någon unge är dödfödd eller föds svag och inte överlever. men då måste man ju också tänka på att det är oftast flera ungar i en kull, och det är ju sällan alla dör.
Jag har tidigare tagit ca 15 kullar marsvin, och har haft en hona som dött strax efter födseln. Av hennes tre ungar lyckades jag stödmata en till överlevnad.
För övrigt kanske jag har haft 3 ungar som varit dödfödda/dött strax efter födseln. Att jämföra med drygt 25 överlevande ungar.
Den stora risken verkar vara toxicos, vilket innebär att en eller flera foster dör under dräktigheten och sedan förgiftar övriga foster och/eller honan. Peppar, peppar, men jag har inte drabbats av detta.
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Jag har inte svin längre, men har haft hela mitt liv tills för bara några månader då jag var tvungen att göra mig av med mina små svin då jag blivit sambo med en allergiker och de inte längre fick den tiden de förtjänade :(
om det nu tar slut mellan oss ska marsvin helt klart införskaffas igen, mysigare djur finns inte ! :love:
Puffran

Blomman och puffran


Carpe Diem Baby och puffran
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Nja, att toxicos skulle vara orsakad av att en unge har dött i magen är något jag ställer mig frågande till. Det är i hög mån något som "går" i vissa linjer samt minskar om man häller i melass i vattnet. Förlossningsproblem minskar om marsvinet inte få bli för fet och får röra på sig ordentligt.
Melass i vattnet är något som vissa amerikanska uppfödare har testat med bra resultat.

Bra sida annars om avel tycker jag denna är:

http://www.luneas.se/fakta_draktighet.html
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

+Stollan!

Toxicos orsakas av c-vitamin brist och att honan slutar äta! Inte för att ett foster dör eller för att dom har det i generna!
Detta gör att visserligen en unge kan dö i magen eller honan dör av komplikationerna av bristerna och att hon inte orkar få ut ungarna.

Toxicos kan dom få när dom är för feta vid dräktigheten, dom får för lite c-vitamin eller helt enkelt slutar äta pga ungarna trycker på magsäck osv så dom knappt är hungriga och då slutar äta.
I ett sådant här läge gäller det att tvångsmata. Anledningen till melass kan hjälpa kan jag tänka mig är att det är sött och höjer marsvinets energi och aptit.
Dock är det väldigt viktigt att ge en toxad hona c-vitamin i mängder (det kroppen inte tar upp kissas ut).
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Inkorrekt, c-vitaminbrist ger skjörbjugg inte toxicos.
Att man ger en en hona med toxicos extra c-vitamin är av samma orsak som man ger ett marsvin som annars slutar att äta av andra orsaker dito. Orsak kvittar egentligen. Marsvinet får helt enkelt för lite c-vitaminer i sig annars.
En hona som toxar äter nämligen inte själv och det kan leda till c-vitaminbrist.
Ett marsvin som får c-vitaminbrist drabbas av bakbensförlamning inte toxicos.
Tocixos minskar med melass iom att det håller blodsockernivån på plats och kroppen behöver inte sno av glukosdepåerna för att ge marsvin och ungar i magen tillräckligt med energi.

Sophie är dessutom utomordentligt duktig när det gäller marsvinsavel och då du troligtvis inte läste länken jag länkade till så klipper jag in här:

Sjukdomen drabbar honan i slutet av dräktigheten (sista 2 veckorna) eller strax efter förlossningen. Orsaken till sjukdomen är inte helt känd men honans kropp börjar bryta ner glukosdepåerna i levern och detta leder så småningom till att honan förgiftas av nedbrytningsprodukterna. Gifterna går även ut i hennes mjölk och det är därför viktigt att genast ta bort ungarna från sin mamma om man misstänker att honan håller på att utveckla toxicos.
Om man upptäcker sjukdomen på ett tidigt stadium kan man försöka häva den genom att handmata honan och tvinga i henne näring.
 
Senast ändrad:
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

För att klargöra så kan problem med dräktiga marsvin också/eller vara c-vitaminbrist men det behöver inte uppträda samtidigt med toxicos och vice versa. Det är två helt olika tillstånd även om båda kan resultera till att marsvinet dör.

Ts. hur många foton vill du se och passar det bra med bebisbilder för att fresta bebistarmen? :idea:
Marsvinsbebsiar är så behändiga och så söta och roliga från dag 1 till skillnad från många andra smådjursarter.
Sedan vet du att marsvin mår bra av att vara många i en flock ;)
Ju fler i olika åldrar desto bättre kommer dom överens och bebisar lär sig hur man skall uppföra sig på marsvins vis. Hannar som växer upp med äldre hannar är mycket lättare att flytta runt som vuxen bland andra vuxna hannar tom när dom varit i avel innan och där finns marsvinshonor i närheten. Dom kan ritualerna helt enkelt.
Marsvin kan man stort sätt inte få för många av heller :angel:
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Jag ser inte var jag har ifråga satt henne? :crazy:
Jag öppnade inte länken just för att jag inte såg något behov att läsa den NU däremot har jag läst den flertalet gånger och går in på den och humlans sida när jag vill ha fakta och hjälp.

Förstår inte hur dräktiga honor kom in i denna diskussionen då TS säger hon inte är intresserad av avel! ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 673
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 551
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 755
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp