Bukefalos 28 år!

Att tvångsköna någon

inte läppstift och kjolar.

Men det här är väl den mest intressanta frågan.

Vad är det som "känns kvinnligt" eller manligt?

Hur "känner man sig som en kvinna" eller som en man?
Ingen aning. Har aldrig förstått mig på det alls. För mig är det som om jag skulle känna mig som färgen blå. Det är för abstrakt.

Jag är Ciskvinna helt enkelt av social vana. Jag har blivit bemött som kvinna och det har format mig. Livet blir även lite lättare om jag inte faller för mycket utanför ramarna har jag märkt.
 
Ingen aning. Har aldrig förstått mig på det alls. För mig är det som om jag skulle känna mig som färgen blå. Det är för abstrakt.

Det är ju det som är en del av problemet...

tror jag.
Social vana låter som ett bra skäl...
:D

och den frågan, tänker jag, om vad som får en person att "känna sig som en kvinna" eller "inte känna sig som en kvinna" är väl essensen i könsdysfori ändå.
 
Jag drar inte in stereotyper, jag undrar vad det innefattar. Om man eller kvinna inte skiljer sig i definition så spelar det väl ingen roll vilket man kallas.

Jo, det gör du ju? :

Vad blir att identifiera sig som kvinna om vi samtidgt inte vill att det ska finnas typiskt kvinnliga beteenden, utseenden eller värderingar?

Vad innebär det att identifiera sig som kvinna men ändå exkluderas enligt dina parametrar ovan? Om jag inte bär läppstift eller kjol och inte vill ha barn, är jag mindre kvinna då? Nej. För jag identifierar mig fortfarande som kvinna, utan att för den sakens skull pressa in mig själv i din stereotypiska mall.
 
Om det inte finns något som identifierar hur man känner sig som man respektive kvinna så borde det kön man är född med biologiskt räcka mycket långt.

Jag skulle tro att varför man identifierar sig som kvinna eller man och på vilka parametrar är ganska individuellt.
 
Jo, det gör du ju? :



Vad innebär det att identifiera sig som kvinna men ändå exkluderas enligt dina parametrar ovan? Om jag inte bär läppstift eller kjol och inte vill ha barn, är jag mindre kvinna då? Nej. För jag identifierar mig fortfarande som kvinna, utan att för den sakens skull pressa in mig själv i din stereotypiska mall.
Nej det jag undrar är vad det innebär om det inte är stereotypiska företeelser, för mig spelar det ingen roll om folk kallar sig kvinna och inte är så.
 
Nej det jag undrar är vad det innebär om det inte är stereotypiska företeelser, för mig spelar det ingen roll om folk kallar sig kvinna och inte är så.

Jag förstår inte vad du är ute efter. Vad det innebär? Det innebär att man identifierar sig med ett kön. Det behöver verkligen inte vara svårare än så. Även utan läppstift, kjolar och "typiskt kvinnligt beteende".
 
Det jag inte förstår är varför det är så viktigt att definiera sig som något som inte innebär något.

Vadå "inte innebär" något? Det innebär att man identifierar sig med ett kön. Varför måste du ha uttryck i form av utseende och kläder för att det ska "betyda något"? :confused:

Har min könsidentitet ingen betydelse för att jag inte klär mig i kjol eller använder läppstift? Halaste isen hittills alltså.
 
Vadå "inte innebär" något? Det innebär att man identifierar sig med ett kön. Varför måste du ha uttryck i form av utseende och kläder för att det ska "betyda något"? :confused:

Har min könsidentitet ingen betydelse för att jag inte klär mig i kjol eller använder läppstift? Halaste isen hittills alltså.
Det är du som drar in kläder och läppstift. Vad innebär könsidentiteten, det är det jag undrar.
 
Varför jag frågar dig?
Du hör ju till dem som verkar sitta inne med en del av sanningen...

Ingen har hittills i tråden lyckats förklara vari "könsidentiteten" sitter.
Jag vet inte vad det är för skillnad på att känna sig som en kvinna eller känna sig som en man.
Och nej, jag är helt med dig om att det inte sitter i läppstift eller kjolar, eller frånvaro av de attributen.

Själv känner jag mig inte "som en kvinna". Men jag är född i kvinnokropp och det får jag liksom leva med. Oavsett vissa opraktiska delar.
Det handlar inte om att jag "känner mig hemma" i kroppen; det handlar om att det är den jag fått.
Och inta om att jag tror att en manlig kropp skulle vara bättre eller sämre för mig (även om jag många gånger önskat bort både bröst och livmoder, men det är en helt annan fråga) eller att jag skulle känna mig mer "hemma" i en manlig kropp.

Så: vari sitter det där "känna sig som en kvinna" eller "känna sig som en man"?

Som partner till en MtF transsexuell har jag haft anledning att både fundera över och diskutera de där frågorna ganska mycket... Vi (jag o min partner) hade en period då vi diskuterade kläder mycket - "kan en man ha klänning", "hur skulle en kjol för män se ut", "täänk att få klä sig lika fint som kvinnorna på jobbet" osv. Vi prövade liksom olika tankar och känslor, försökte utröna om det så att säga "satt i kläderna" att känna sig som kvinna, och om det därmed skulle "räcka" att som man få klä sig fritt i vilka kläder som helst, alternativt att bara då och då klä om till kvinna. Men vi kom fram till att det, i alla fall för min partner, inte var i kläderna det satt, utan mycket djupare. Hon ville inte se ut som kvinna eller klä sig som kvinna eller ens passera som kvinna - hon ville VARA kvinna. Hela tiden, 24/7, oavsett om någon såg henne eller inte. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har hon ett starkt minne av gymnasie-/högstadietiden då hennes kvinnliga klasskamrater började utvecklas, få bröst mm och hon tänkte "åh, vad fina de är, sådär fin vill jag också vara". Och då gällde det alltså inte i första hand kläder och smink och sånt, utan kroppsform och utseende som en född kvinna.

Vad gäller personlighet, preferenser, intressen osv så har ju min partner, som först levt som man och därefter som kvinna, samma intressen och personlighetsdrag nu som när hon var man. Enda skillnaden är att hon nu, för första gången i sitt liv, kan se sig själv i spegeln och känna att "ja, det där är jag".
 
Jag tror inte det har så mycket med miljö att göra. Men det är min gissning, har inga bevis för det. Jag tror att det är medfött precis som ens sexualitet.
Mja, det undrar jag. I en extrem miljö så vandrar folk över utan att känna sig som andra könet också. Dvs tex amerikanska inbördeskriget så finns fler exempel än man skulle kunna tro på gifta kvinnor som klär sig och existerar som män i många år för att följa sin man i krig.

Så i alla fall i extrema miljöer så ökar sannolikt förflyttningen mellan könen? Samtidigt, om miljöerna är ytterligare mer extrema kanske den omöjliggörs.
https://en.wikipedia.org/wiki/James_Barry_(surgeon)
Although Barry's entire adult life was lived as a man, Barry was born Margaret Ann Bulkley[3] and was known as female in childhood. Barry chose to live as a man in both public and private life at least in part in order to be accepted as a university student and pursue a career as a surgeon, the truth only becoming known to the public and to military colleagues after death.[2]

Det är ju dessutom bara de kvinnor där någon upptäckte könet efter döden eller i en rättegång som upptäckts som könsöverskridande. Barry hade missats helt för historien om kvinnan som upptäckte henom som död hade låtit bli att prata om det.

Det finns ju en risk, om än kanske liten, att om det är så att många vandrar från ett visst kön så kan könsrollen vara en möjlig inverkan för enstaka? Att den är trång och obekväm och smal? Just nu är kvinnorollen inte så smal som den var för 100 år sedan.

Kvinnliga läkare i USA bodde dessutom tex gärna ihop med varandra precis när läkarutbildningen godkänt kvinnor. Vissa för att de älskade varandra, men andra för att landet var anpassat för tvåsamhet, det var inte bra för kvinnor att bo ensamma och praktiskt att bo ihop. Så miljö påverkar nog, bara den är extrem nog.

Förresten. Notera ordet OCKSÅ i början ;) bara för säkerhets skull. Jag gissar också på medfött i grunden. Men att extrema miljöer och instängda könsroller med i vissa fall små försörjningsmöjligheter fyller på antal.
 
Senast ändrad:
Ett ypperligt exempel på varför det är mycket lämpligt att sjukvården kan klassificera folk efter biologiskt kön, vissa tillstånd är vanligare eller finns endast hos det ena könet eller det är olika behandling.. Det gäller inte enbart könsorgan.

Andra exempel är idrotten, utan könsåtskillnad utestängs 46XX personer från elitidrott i flertalet grenar. Utan lönestatistik utifrån biologiskt kön går arbetet att kvinnor ska få lika lön som män 5 steg tillbaks. Skillnaden mellan xy och xx försvinner inte i och med att man avskaffar klassificeringen. Hur man ska kunna hjälpa unga invandrarkvinnor som har problem med att bli bortgifta mot sin vilja i unga år är för mig obegripligt om man inte ens vet om det är en kvinna eller en man.
Idrotten har iofs jättesvårt för att lyckas könsidentifiera folk. Det är närapå omöjligt och just nu tror jag ingen godkänd metod finns. Den senaste har jag för mig var att man hade över en viss mängd testosteron (och den mängden låg fem gånger eller mer högre än vad kvinnor brukar ha). Den regeln gjorde även att folk som blivit kvinnor senare kunde tävla som kvinnor iom att testosteronnivån sänktes. Det kan de iofs nog fortfarande, tror inte den behöver sänkas längre dock.
 
Det är du som drar in kläder och läppstift. Vad innebär könsidentiteten, det är det jag undrar.

Nej, det var faktiskt du som gjorde, när du undrade vad könsidentitet innebär utan stereotypa attribut. Definitionen på könsidentitet kan du säkert googla dig till.
 
Nej, det var faktiskt du som gjorde, när du undrade vad könsidentitet innebär utan stereotypa attribut. Definitionen på könsidentitet kan du säkert googla dig till.
Jag gav det som exempel på saker man vill frångå som definitioner på vad det innebär att vara ett kön. Så om någon kallar mig man vad gör det för skillnad mot att bli kallad kvinna när dessa könsattribut inte längre är giltiga, vad är det då som gör att en kvinna är kvinna och en man är en man.

NB att jag inte hävdar att man måste vara på ett visst sätt för att kalla sig ett könoch jag är inte så intresserad av att definiera mig som något speciellt, jag är jag.. Det jag undrar är att om det nu inte direkt finns något som är kvinnligt eller manligt, vad innebär det då att vara dessa könsidentiteter.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 180
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 835
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 802
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp