Bukefalos 28 år!

Att välja sin första brukshund

Jag tänker att en brukshund med päls inte bryr sig om vädret. Den bör inte göra det iaf. Och jag tycker nog att 3-4 st 20-30 min långa promenader är lite längre rastningar, det räcker absolut inte som motion för en brukshund.
Jag tänker att en brukshund behöver tömma ur sig ordentligt fysiskt ett par tre gånger i veckan, likaså mentalt. Brukar tänka att vardagsmotion är minst en sammanhängande timme, och sen får hunden mer än det flertalet gånger i veckan, plus mental träning då.

Att gå rastningspromenader och träna lite inomhusträning tror jag faktiskt inte riktigt räcker för en brukshund.
Nej självklart bryr sig ju inte en pälsad hund (de flesta hunder egentligen) om att det är lite kallt ute, regnar osv. Återigen så pratade jag om min nuvarande hund. Men som jag skrivit så tänker jag mig mer fysisk träning 3-4 dagar i veckan och sedan cirka 3 dagar i veckan mer ordentligt mentalt arbete. Någon dag i veckan så blir det endast rastningsrundor. Dessa dagar kan även kompletteras med t.ex. lite teknikträning eller finslipning av något som kan göras utan att åka till klubben.
Halvt KL
Detta är också vad jag tänker mig absolut lägsta nivå. Har jag en hund som tycker det är roligare att träna än min nuvarande så blir det ju också roligare för mig att träna mer.
På vintern har vi också möjlighet att lägga till simmning inomhus, eller ja även på sommaren då vi bor 8 minuter till fots från havet.
Uppfödaren jag har kontakt med vallar även med sina hundar och har vallträning ett par gånger i veckan.
 
Jag känner förvisso bara en lapsk vallhund, det är en otroligt charmig hund, men samtidigt väldigt omogen trots att den är fyra år och svår att motivera till träning trots idogt arbete av matte.
En lapsk vallhund känns som ett osäker kort om man vill satsa på de högre klasserna och kunna konkurrera.
Det går säkert om man är helt kär i rasen och är motiverad, men det är ingen brukshund utan en spets så att man inte glömmer det.

Precis detta som var känslan jag fick när jag läste mer om rasen, var inte så många med arbetsmeriter utan mest utställningsresultat. Vilket inte är vad jag är ute efter.
Men de första raspresentationerna lät ju väldigt bra, den här hunden är en stjärna på allt, typ:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 883
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 960
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Nödvändiga resor?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp