Bukefalos 28 år!

Att välja sin första brukshund

RostKaptenen

Trådstartare
Japp då var det en rastråd igen! ;)
Jag har nu en lång tid funderat på en brukshund. Jag har i dagsläget en sällskapshund av något aktivare slag då vi ville börja med en mindre hund där det inte kunde gå för mycket "fel". Hon har precis fyllt två år och vi tävlar i rallylydnad, lydnad och rallymix. Tränar även spår, nosework och agility. Försöker komma med i en bruksgrupp då jag är nyfiken på att lära mig mer om bruksgrenarna också.
Mitt träningsintresse har växt och växt och växt det sista två åren. Jag går nu en ettårig utbildning till hundinstruktör, försöker lära mig så mycket jag bara kan. Jag har alltid älskat att tävla och mina ambitioner växer för varje tävling. Även om jag ännu inte har någon speciell gren jag vill hålla mig till.
Jag känner nu att jag vill ha en hund till, en hund som har några växlar mer än min nuvarande. Där jag kan träna lite mer och längre, som är avlad för att vilja jobba helt enkelt.
Jag har snöat in på en ras men tvekar lite och skulle därför gärna få fler tips om raser som skulle kunna passa!
Önskelista:
Cirka 40-50 cm hög, inte för stor och tung hund.
Gärna vallhundsursprung.
Helst korthårig, typ labradorpäls går bra men inte sheltiepäls.
Ska vara allround.
Helst inte för lätt till skall.
Helst inte för mycket vakt, ok att skälla när det knackar på dörren men inte en hund som vaktar hela "kvarteret".
Klara av en vecka med mindre arbete utan att riva huset.
Frisk och sund ras.

Jag kan erbjuda:
Regelrätta träningspass på klubben/arbete i skogen med spår etc. cirka 3 dagar i veckan.
Sommarhalvåret, åtminstone, löpträning 5-10 km cirka 2 dagar i veckan.
Långpromenader minst en timme cirka 3-4 dagar i veckan.
Kortare träningspass/hjärngympa hemma så gott som varje dag.
Utöver de dagliga "rastningsrundorna" såklart.
Jag vet inte hur högt jag siktar än. Jag vill kunna träna lite allt möjligt, fastnar jag för någon specifik gren kommer jag vilja kunna tävla de högre klasserna. Jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och älskar att träna och slipa på detaljer inför tävling.
 
Tycker också det låter som en kelpie. Eller en sheltie, om det inte vore för det där med skall och pälsen :angel:
 
Japp då var det en rastråd igen! ;)
Jag har nu en lång tid funderat på en brukshund. Jag har i dagsläget en sällskapshund av något aktivare slag då vi ville börja med en mindre hund där det inte kunde gå för mycket "fel". Hon har precis fyllt två år och vi tävlar i rallylydnad, lydnad och rallymix. Tränar även spår, nosework och agility. Försöker komma med i en bruksgrupp då jag är nyfiken på att lära mig mer om bruksgrenarna också.
Mitt träningsintresse har växt och växt och växt det sista två åren. Jag går nu en ettårig utbildning till hundinstruktör, försöker lära mig så mycket jag bara kan. Jag har alltid älskat att tävla och mina ambitioner växer för varje tävling. Även om jag ännu inte har någon speciell gren jag vill hålla mig till.
Jag känner nu att jag vill ha en hund till, en hund som har några växlar mer än min nuvarande. Där jag kan träna lite mer och längre, som är avlad för att vilja jobba helt enkelt.
Jag har snöat in på en ras men tvekar lite och skulle därför gärna få fler tips om raser som skulle kunna passa!
Önskelista:
Cirka 40-50 cm hög, inte för stor och tung hund.
Gärna vallhundsursprung.
Helst korthårig, typ labradorpäls går bra men inte sheltiepäls.
Ska vara allround.
Helst inte för lätt till skall.
Helst inte för mycket vakt, ok att skälla när det knackar på dörren men inte en hund som vaktar hela "kvarteret".
Klara av en vecka med mindre arbete utan att riva huset.
Frisk och sund ras.

Jag kan erbjuda:
Regelrätta träningspass på klubben/arbete i skogen med spår etc. cirka 3 dagar i veckan.
Sommarhalvåret, åtminstone, löpträning 5-10 km cirka 2 dagar i veckan.
Långpromenader minst en timme cirka 3-4 dagar i veckan.
Kortare träningspass/hjärngympa hemma så gott som varje dag.
Utöver de dagliga "rastningsrundorna" såklart.
Jag vet inte hur högt jag siktar än. Jag vill kunna träna lite allt möjligt, fastnar jag för någon specifik gren kommer jag vilja kunna tävla de högre klasserna. Jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och älskar att träna och slipa på detaljer inför tävling.

Kelpie. Lättsamma, förlåtande hundar som är riktigt kul att jobba med. Lagom motor som kan räcka hela vägen till SM. En av mina närmsta vänner föder upp Kelpies och jag har alltid sagt att skulle jag inte hålla på med skydd skulle jag skaffa Kelpie.
 
Tänker på kelpie. Men tänker på det där med längre promenader? Blir det bara varannan dag?
Tja alltså som det är nu går vi inte långpromenader varje dag. Utan ibland blir det lugnare dagar, då kanske vi bara går 3-4 x 20-30 minuter, det är väl främst under vinterhalvåret när det inte är så ljust. Jag vet ju också med mig att det brukar bli svårare att hålla igång löpträningen när det är mörkt och kallt både innan och efter jobbet. Dock försöker jag lägga lite mer tid på annat inomhus under dessa månader. Samt att ta rejäla rundor på lediga dagar!
 
Tja alltså som det är nu går vi inte långpromenader varje dag. Utan ibland blir det lugnare dagar, då kanske vi bara går 3-4 x 20-30 minuter, det är väl främst under vinterhalvåret när det inte är så ljust. Jag vet ju också med mig att det brukar bli svårare att hålla igång löpträningen när det är mörkt och kallt både innan och efter jobbet. Dock försöker jag lägga lite mer tid på annat inomhus under dessa månader. Samt att ta rejäla rundor på lediga dagar!

Dags att införskaffa pannlampa. Hunden bryr sig inte om att det är mörkt och behöver sin motion så man brukar få vänja sig vid att gå i skenet från pannlampa. Det är faktiskt ganska mysigt.

För en brukshund är en timme inte en långpromenad. Det är vardagsmotion. Långpromenad är snarare 2-4 timmar. Det kan man dra ned på under de kallaste och mörkaste månaderna.
 
Dags att införskaffa pannlampa. Hunden bryr sig inte om att det är mörkt och behöver sin motion så man brukar få vänja sig vid att gå i skenet från pannlampa. Det är faktiskt ganska mysigt.
Nej absolut vi har redan pannlampor, dock utgår jag bara från hur det är i nuläget. Vår nuvarande hund är inte särskilt förtjust i att gå ut i kyla och mörker heller därav att det blir mindre under vintern.
 
Då är jag i alla fall inte helt ute och cyklar, det är ju såklart Kelpien jag har kärat ner mig i. Har även kontakt med en uppfödare som jag har fått rekommenderad. Men känner samtidigt att jag kanske är helt tokig och aldrig kommer kunna ge en brukshund vad den behöver:confused:
Har även nyligen fått nys om Lapsk vallhund, men dessa verkar svårare att hitta och känns... Jag vet inte? Som om de har lite mindre av allt, helt enkelt. Någon med erfarenhet av dem?
 
Jag tänker att en brukshund med päls inte bryr sig om vädret. Den bör inte göra det iaf. Och jag tycker nog att 3-4 st 20-30 min långa promenader är lite längre rastningar, det räcker absolut inte som motion för en brukshund.
Jag tänker att en brukshund behöver tömma ur sig ordentligt fysiskt ett par tre gånger i veckan, likaså mentalt. Brukar tänka att vardagsmotion är minst en sammanhängande timme, och sen får hunden mer än det flertalet gånger i veckan, plus mental träning då.

Att gå rastningspromenader och träna lite inomhusträning tror jag faktiskt inte riktigt räcker för en brukshund.
 
Jag tänker att en brukshund med päls inte bryr sig om vädret. Den bör inte göra det iaf. Och jag tycker nog att 3-4 st 20-30 min långa promenader är lite längre rastningar, det räcker absolut inte som motion för en brukshund.
Jag tänker att en brukshund behöver tömma ur sig ordentligt fysiskt ett par tre gånger i veckan, likaså mentalt. Brukar tänka att vardagsmotion är minst en sammanhängande timme, och sen får hunden mer än det flertalet gånger i veckan, plus mental träning då.

Att gå rastningspromenader och träna lite inomhusträning tror jag faktiskt inte riktigt räcker för en brukshund.

Svar och KL.

Jag håller med, ganska exakt som du skriver är hur mina 2 kelpies aktiveras. En längre promenad (minst 1 timme) med lösspring per dag utöver vanliga rastningar samt ordentlig träning mentalt 3-4 gånger per vecka och fysträning 2-3 gånger per vecka. Den mentala träningen kan vara lydnad (på annan plats än inomhus hemma), agility, spår, uppletande eller flera av dessa saker samma dag. Att träna i mörker och kyla är svårt att undvika om man inte har råd att boka in sig i en inomhushall eller ridhus flera gånger per vecka.

Visst kan det bli lite lugnare perioder ibland och de klarar det utan att riva lägenheten men de blir lite väl på tårna. Dock tror jag den mentala träningen är viktigare än de dagliga långpromenaderna.

Jag var orolig för att inte räcka till när jag köpte min första kelpie men det var så roligt att träna med honom att jag ville träna mer än honom så jag köpte en till, två arbetsglada hundar känns lagom för mig. Men jag har sen hästtiden vanan inne att gå ut även om det är mörkt eller ruggigt väder. Sen har jag stor hjälp av vår hundvakt dagtid som tar "långpromenderna" så jag kan fokusera på den träningen jag tycker är roligast.
 
Då är jag i alla fall inte helt ute och cyklar, det är ju såklart Kelpien jag har kärat ner mig i. Har även kontakt med en uppfödare som jag har fått rekommenderad. Men känner samtidigt att jag kanske är helt tokig och aldrig kommer kunna ge en brukshund vad den behöver:confused:
Har även nyligen fått nys om Lapsk vallhund, men dessa verkar svårare att hitta och känns... Jag vet inte? Som om de har lite mindre av allt, helt enkelt. Någon med erfarenhet av dem?

En lapsk vallhund känns som ett osäker kort om man vill satsa på de högre klasserna och kunna konkurrera.
Det går säkert om man är helt kär i rasen och är motiverad, men det är ingen brukshund utan en spets så att man inte glömmer det.
 
Har även nyligen fått nys om Lapsk vallhund, men dessa verkar svårare att hitta och känns... Jag vet inte? Som om de har lite mindre av allt, helt enkelt. Någon med erfarenhet av dem?
Jag känner förvisso bara en lapsk vallhund, det är en otroligt charmig hund, men samtidigt väldigt omogen trots att den är fyra år och svår att motivera till träning trots idogt arbete av matte.
 
Jag tycker att en bra tollare passar rätt bra in på kraven. Då bör man förstås lägga till träning i jaktapportering i aktivitetslistan, och kanske också WT dvs working test för retriever. Som alltid gäller det nog att vara noga med valet av uppfödare och valp men hundarna jag träffat på på lydnadsplanen och WT har varit väldigt trevliga hundar med rätt mycket tryck i. Ett par av de "söta sällskapshundarna" har däremot varit varit rätt odrägliga, förmodligen en kombination av avel på fel hundar och att de varit underaktiverade.
 
Jag skulle satsat på kelpien. Vill du tävla antar jag stt du vill ha chansen att vinna.
Jag har en träningshallen kompis som kör lydnad med sin finska lapphund, jag brukar ofta tänka på hur mycket längre hon kommit med en mer träningsvillig hund. Hon lägget kopiösa mängder tid och träning på en hund som är förvisso trevlig men aldrig kommer bli en stjärna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 259
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp