Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utan transport så har det inte varit några problem, lite mera problem att fixa dragbil. Det finns alltid folk som lånar ut transporten i akuta situationer, finns inte det så finns det iallafall här omkring alltid transporter att hyra.

När min häst fick sin sårskada in i leden så lånade min vän ut sin transport och bil utan att blinka. Kan ju säga att hade hon inte gjort det så vet jag inte om jag hade klassat henne som vän sen. Då hade jag inte bil med dragkrok, skaffade en efter att detta inträffade då bil är betydligt svårare att lösa än en transport.
 
Jag vill inte heller stå utan eget.. Kan låna ut mitt släp utan problem till vänner och de som har "normala" hästar. Mitt kräver ju E-kort och det är ju få som har så ingen brukar kunna låna det ändå :p
 
Har varit hästägare i 4 år men köpt släp först sista halvåret. Som 18åring med skral ekonomi och häst som man sörjde för själv var det aldrig något alternativ att köpa släp. Bara att ta körkort var en bedrift. Det är dyrt med transport, de ska ha däck (kul med en boggie), servas, de kan gå sönder och ska försäkras. Jag har full förståelse för att man inte tar sig råd att köpa ett, oftast kan man låna från bekanta/företag med kort varsel.
 
Vad har du för enormt lyxsläp som kostar 160.000 @SaraMara ? :eek:

Skulle skriva 150' men tror det var vad det till sist kostade, om jag hade vågat räkna efter. Efter tillköp av alla jäkla tillbehör och specialanpassningar som jag ville ha. Ett Thule, den stora modellen med fönster fram. :)
 
Jag vill inte heller stå utan eget.. Kan låna ut mitt släp utan problem till vänner och de som har "normala" hästar. Mitt kräver ju E-kort och det är ju få som har så ingen brukar kunna låna det ändå :p
Samma här, så med nya släpet har jag bara fått frågan en gång hittills. Det äldre var värre och det är just efter erfarenheterna av att låna ut det som jag bestämt mig för att inte göra det längre.

Eftersom släpägande är en ekonomisk uppoffring som är rejält kännbar för mig varje månad (det gamla var betydligt billigare, men då var jag å andra sidan student också, vilket gjorde att det blev lite märkligt när heltidsarbetande stallkompisar ansåg sig ha rätt att låna eftersom de "inte hade råd" att ha eget) så är jag Sjukt noga med mitt släp. Det tvättas ur invändigt efter varje körning med häst, jag använder dörrstopp och annat för att inte låta bommar m.m. slå i de vita väggarna invändigt och ge fula repor och har dessutom hästar som står blickstilla. Hade jag inte lånat ut mitt gamla släp hade det inte funnits en skråma ngnstans invändigt t.ex., vilket det nu fanns när jag sålde det för ett år sedan. Andra är inte lika galet noga, vilket jag förstår - jag är extrem, men det är just för att ha råd att köpa nytt med jämna intervall och inte tappa andrahandsvärde. Folk smäller upp sadelkammardörrar så de studsar in i den lackade väggen, släpar sadlar så att sadelgjordar och stigbyglar glider mot väggarna osv eller låter lämmen stå öppen trots regn. Nej, jag har lagt ner.

Vill man ha den försäkringen med tillgång till släp så får man lösa det på eget sätt, eller betala vad varje resa faktiskt kostar. Hittills har väl varje resa för mina hästar kostat typ 5000 kr, med tanke på vad jag betalar i månaden och hur lite jag kör. :D
 
Vi skulle inte vilja stå utan egen transport. Just nu är vi dock i ett lite annorlunda läge när hästen som min fru tränade/tävlade med är såld. Hemma har vi ett dräktigt sto samt en två-åring så resorna blir ju klart färre.

Vårt släp i 160 000:- klassen (Ume B50) känns kanske lite konstigt att ha just nu men tycker däremot att kostnaderna är fantastiskt låga. Ca 400:- i försäkring samt 450:- vägskatt. Service kanske 1000-1500:-.
Nu är vi långt ifrån noggranna (skötsel, inte säkerhetsmässigt) med släpet så värdeminskning finns ju men den är nog samma som de billigare släpen. Köper nog när det börjar kännas sjangserat och det känns allmänt som att bra släp kostar från 120000:- och uppåt!?

Typat 1990kg så hjälper ju med tanke på om man inte vill låna ut men skulle absolut hjälpa dem som i samma situation skulle hjälpa oss vid akut behov såklart! Vilket runt omkring oss, tror jag, är de flesta =)

Mvh Thomas
 
Intressant att se hur många som faktiskt klarar sig utan att ha eget släp, det kanske är dags att jag slutar vara paranoid över att något ska hända under tiden jag letar nytt.. :D
 
Nej jag vågar inte vara utan släp och dragbil så länge jag har häst.

Så även om jag i dagsläget knappt använder mitt släp får det stå kvar -ifall att något händer.

..och jag lånar inte ut släpet heller. Har slitit och sparat för att kunna köpa det och vill inte att någon annan än mig ska förstöra det.
 
ja, precis så. Så länge det inte är en vän som jag vet dagen efter kan pynta upp 160 000 och hämta hem ett nytt ifall det demoleras av akutsjuk häst.

Har man valt att inte ha släp har man gjort ett aktivt val att inte åka akut i min mening, inte mitt jobb att vara tillhands då....


Som @tolksele säger så väljer man ju att inte ha möjligheten att garanterat kunna åka, det är ingen mänsklig rättighet då att få ha andras dyrköpta försäkringar att nyttja.

Sant, det är ingen mänsklig rättighet att låna någons släp när ens häst är akut sjuk. Men det är en mänsklig egenskap att hjälpa andra när nöden kräver!

Och med den inställningen du presenterar, bör du kanske ha såväl ett extra släp och extra dragbil i reserv om dina ordinarie går sönder... om du nu inte själv har 160000 kr att lägga på bordet i pant om du själv skulle hamna i nöd och behöva låna dina "vänners" släp.
Skulle jag stå med en tarmvredshäst på stallbacken och min "vän" börjar prata pengar, så hade jag troligen haft en "vän" mindre.
 
Jag är Saramaras vän och har inga problem med hennes inställning, jag hade aldrig hyrt hennes släp för jag hade inte orkat sköta det som hon orkar ;)

Jag hade hellre ringt djurambulansen.

Jag ser hur folk behandlar släp de hyr och jag drar mig för att hyra stallkompisars släp, de är ofta rätt dåligt skötta och om nåt släpper vill jag inte stå där och anses "haft sönder" deras släp.
 
Samma här, så med nya släpet har jag bara fått frågan en gång hittills. Det äldre var värre och det är just efter erfarenheterna av att låna ut det som jag bestämt mig för att inte göra det längre.

Eftersom släpägande är en ekonomisk uppoffring som är rejält kännbar för mig varje månad (det gamla var betydligt billigare, men då var jag å andra sidan student också, vilket gjorde att det blev lite märkligt när heltidsarbetande stallkompisar ansåg sig ha rätt att låna eftersom de "inte hade råd" att ha eget) så är jag Sjukt noga med mitt släp. Det tvättas ur invändigt efter varje körning med häst, jag använder dörrstopp och annat för att inte låta bommar m.m. slå i de vita väggarna invändigt och ge fula repor och har dessutom hästar som står blickstilla. Hade jag inte lånat ut mitt gamla släp hade det inte funnits en skråma ngnstans invändigt t.ex., vilket det nu fanns när jag sålde det för ett år sedan. Andra är inte lika galet noga, vilket jag förstår - jag är extrem, men det är just för att ha råd att köpa nytt med jämna intervall och inte tappa andrahandsvärde. Folk smäller upp sadelkammardörrar så de studsar in i den lackade väggen, släpar sadlar så att sadelgjordar och stigbyglar glider mot väggarna osv eller låter lämmen stå öppen trots regn. Nej, jag har lagt ner.

Vill man ha den försäkringen med tillgång till släp så får man lösa det på eget sätt, eller betala vad varje resa faktiskt kostar. Hittills har väl varje resa för mina hästar kostat typ 5000 kr, med tanke på vad jag betalar i månaden och hur lite jag kör. :D


:eek::eek:

Du ska inte tävla nått i år eller. I såfall stå långt ifrån mig och mitt släp :D

Jag gör precis allt det där du beskriver.. så du kommer titta på mitt släp och undra vem fan äger det där vraket??
 
Om att låna ut sitt släp så har jag inga problem med det, sparade till det i flera år och renoverade det själv.
Det är låg totalvikt och hög lastvikt så de flesta kan köra det med b kort, men det är få som vill låna det. Enkelaxlad och relativt smal i spiltan även om bakbommen är längre. Men det är ett stabilt släp och välskött, i många fall säkrare än ngt av vraken som hyrs ut i närheten.
Har flera gånger sagt till bekanta utan eget släp att de gärna får låna mitt om det är akut, kör inte så ofta med det själv :).
Men tydligen så är enkelaxlade släp automatiskt = skräp och hyrsläp = välskötta och pålitliga.. kan säga att sist jag hyrde så flög skötardörren upp flera gånger under färd och mattan var trasig :/.
 
:eek::eek:

Du ska inte tävla nått i år eller. I såfall stå långt ifrån mig och mitt släp :D

Jag gör precis allt det där du beskriver.. så du kommer titta på mitt släp och undra vem fan äger det där vraket??
I mitt fall var det bilen som var vraket, den sköts liksom inte lika bra ;)
 
Sant, det är ingen mänsklig rättighet att låna någons släp när ens häst är akut sjuk. Men det är en mänsklig egenskap att hjälpa andra när nöden kräver!

Och med den inställningen du presenterar, bör du kanske ha såväl ett extra släp och extra dragbil i reserv om dina ordinarie går sönder... om du nu inte själv har 160000 kr att lägga på bordet i pant om du själv skulle hamna i nöd och behöva låna dina "vänners" släp.
Skulle jag stå med en tarmvredshäst på stallbacken och min "vän" börjar prata pengar, så hade jag troligen haft en "vän" mindre.
Lika bra det, mina vänner har en helt annan inställning, de litar inte till andras investeringar för att klara sina liv. Fö har vi två dragbilar i familjen som får dra släpet och ser - givetvis - till att lösa släptillgång de ggr jag lämna in för service.

Just tarmvredshästar skulle jag def inte låna ut till utan säkerhet, jisses vad de hästarna kan demolera släp. Den risken är jag inte försäkrad mot och har inte råd att stå för ngn som prioriterat annorlunda.
 
Jag är mitt i bytet av hästtransport, min såldes efter 4 dagar,ägaren av transporten jag skulle köpa slutade svara när vi höll på att komma överens om dag för att skriva papper osv. Alltså står jag nu utan transport och har en liten känsla av panik i bakhuvudet, tänk om något händer just nu.
Då jag även skjutsat in tre hästar akut till bla Ultuna pga att ägarna inte har haft dragbilar eller trailer så undrar jag, hur fasen vågar man?
Hur vågar man ha häst utan att ha körkort/dragbil/släp?
Vad gör du om något akut händer?

Förstå mig rätt, jag vill inte anklaga någon eller liknande, utan det är för att jag är nyfiken som jag undrar :-)


Som ung hade min mor inte råd med att byta bil och köpa släp så jag var utan släp tills 2008 då jag köpte mig ett eget nu när jag är vuxen och betalar mina egna saker=)
Men på den tiden fick man alltid låna någons släp i stallet om hästen var sjuk och behövde åka in till sjukhuset.. tack och lov hände detta bara 1 gång under 9 år=)
Tävling och träningar fick man helt enkelt avstå om transport behövdes, hade man tur fick man åka med någon i deras släp om de skulle tävla samma tävling.
Men på den tiden var de inge ovanligt att man red 1 mil tävlade och red hem:D
Men på 9 år tävlade jag 2 ggr så vill väl inte påstå att jag tävlade ofta:D
Och idag kan man ju hyra släp och bil om man nu skulle behöva åka iväg akut, men de flesta ställer ju upp i stallet om olyckan väl är framme.
Mitt släp måste man dessvärre ha BE för att ens få dra tomt så många får inte köra den.


MEN helt klart är det en befriande känsla att ha släp nu när man väl har skaffa ett..
Jag kan liksom bara pack in hästen och åka till ett fint ställe och rida på nya vägar. Jag kan åka och träna på de träningar/kurser jag vill och kan tävla när jag vill. Och kan åka med hästen själv till veterinären.
Jag kan åka och hämta hö, spån osv utan att behöva låna andras släp=)


Befriande och idag skulle de va svårt å klara sig utan ett.. men innan man skaffade en så saknade jag inte den heller å andra sidan.
Som körkortet innan jag skaffade den saknade jag inte det.. tog buss eller åkte moppe.. idag fattar jag inte kur jag klarade mig utan körkort:eek:
 
Jag har varit utan släp och bil med dragkrok under en väldigt kort period. Det var självklart då när min dåvarande unghäst behövde åka akut in till djursjukhuset (misstänkt tarmvred).
Jag fick mitt i natten ringa runt för att hitta både bil och släp.
Jag hade tur, en granne (som jag inte kände särskilt bra) ställde upp, lånade ut sitt släp och körde oss plus att vi klarade hästen.
Den situationen vill jag aldrig mer hamna i.
Sen dess har jag haft både dragbil och släp.
 
Intressant att se hur många som faktiskt klarar sig utan att ha eget släp, det kanske är dags att jag slutar vara paranoid över att något ska hända under tiden jag letar nytt.. :D
Jag hade ju häst i över 12 år utan att ha eget släp, större delen även utan dragbil och det gick bra ändå. Tycker faktiskt inte att ett eget släp är nödvändigt om man inte bor själv på landet utan lätt tillgång till andras släp i nödsituationer. Åker man däremot flera gånger i månaden så behövs det ju, då tjänar man ju på att ha eget. Men annars så näe, jag tycker inte släp är ett måste om man som sagt inte bor till så att det faktiskt inte finns tillgång till hjälp i nödsituationer.
 
Sant, det är ingen mänsklig rättighet att låna någons släp när ens häst är akut sjuk. Men det är en mänsklig egenskap att hjälpa andra när nöden kräver!
Håller med, otroligt att antagligen offra en hästs liv när den kan räddas bara för att det kanske kan hända transporten något, tycker att djuren borde betyda mera än så. Jag hade iallafall aldrig kunnat leva med det på samvetet sedan.

Dock förstår jag att om man vill åka och tävla varje helg och åka runt flera gånger i veckan att man inte kan förvänta sig att få låna andras släp hela tiden. Men i nödsituationer är det en annan sak.
 
Lika bra det, mina vänner har en helt annan inställning, de litar inte till andras investeringar för att klara sina liv. Fö har vi två dragbilar i familjen som får dra släpet och ser - givetvis - till att lösa släptillgång de ggr jag lämna in för service.

Just tarmvredshästar skulle jag def inte låna ut till utan säkerhet, jisses vad de hästarna kan demolera släp. Den risken är jag inte försäkrad mot och har inte råd att stå för ngn som prioriterat annorlunda.

När det kommer till tarmvred förstår jag verkligen hur du tänker! Jag hade nog dessutom hellre skickat hästen med ambulans i det läget, inbillar mig att de är bättre rustade för sånt. Apropå hur folk sköter sina släp beror det ju verkligen på, vi har ett i stallet där man ser ut längst ner vid hjulen. Ägaren kör 2 hästar i det, jag vägrar stoppa min enda häst däri!

/L
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 131
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp