Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte riktigt hur somliga tänker.

Stina tycker det är för dyrt att hålla med eget släp (prioriterar ner sin hästs säkerhet?) men anser att Kerstin ska ställa upp med sitt släp om Stinas häst blir sjuk. Hur kan Kerstin vara skyldig att prioritera Stinas hästs säkerhet när inte Stina själv gör det?

Hos oss finns alltid möjligheten att anlita djurambulans, så i de här regionerna är det alltid snålheten som i så fall styr att man hellre försöker låna andras släp, hellre än att kallar på djurambulans (som ju är ett realistiskt men dyrare alternativ)
 
Jag har stått i ett stall där det fanns transport att hyra vid behov. Dock gällde inte det när hästen blev akut sjuk och behövde transport till djursjukhus, vilket gjorde mig lite snopen just då eftersom det inte uttalats när vi skrev kontrakt. Att det fanns transport att tillgå var en av anledningarna till att jag valde just det stallet.

Nu var det så i det fallet att djurambulans nog var det enda alternativet egentligen, då hästen knappt kunde stå. Men jag kan inte låta bli att undra om vi kanske hade kunnat rädda honom om vi hade kört direkt, istället för att vänta de 3 timmarna ambulansen tog på sig för att ta sig till oss. Tur att ambulans ingick i försäkringen, för det var ingenting jag hade tänkt på tidigare.

Jag skulle definitivt ställa upp och köra sjuk häst till klinik/djursjukhus. Men skulle det vara risk för att hästen inte skulle klara av en sådan transport utan att ramla/falla ihop, så skulle jag utan tvekan rekommendera djurambulans istället nu när vi har turen att ha den möjligheten.
 
Jag har stått i ett stall där det fanns transport att hyra vid behov. Dock gällde inte det när hästen blev akut sjuk och behövde transport till djursjukhus, vilket gjorde mig lite snopen just då eftersom det inte uttalats när vi skrev kontrakt. Att det fanns transport att tillgå var en av anledningarna till att jag valde just det stallet.
Gällde det oavsett sjukdom? Låter himla konstigt tycker jag.
 
Gällde det oavsett sjukdom? Låter himla konstigt tycker jag.

Jag vet faktiskt inte. Det som sades från början var att man fick hyra transporten vid behov, vilket i min värld även gäller transport vid sjukdom. Men när vi väl hamnade i den sitsen så gällde det inte. Att man fick hyra transporten stod det ingenting om i kontraktet, utan det var en muntlig överenskommelse. Så det var lite svårt att peka på det när läget var akut, tyvärr...

Nu har jag eget stall och egen transport, men vid liknande sjukdom/olycka skulle jag ringa ambulansen ändå. För hästens säkerhet.
 
Kl

Tycker det är självklart att om man inte har bil och/eller transport så måste man ha definitiv koll och säkrat sen innan etablerat att man vet att man i akut läge kan räkna med att kunna låna/hyra osv snabbt från ett säkert håll . Det går inte att i ett akut läge ringa runt på måfå/i panik och ffa inte att hyra bil och sen dessutom leta släp ? Blir ju otroligt lång tid att lösa ett akut problem .
Bil är nyckeln tycker jag att ha själv /säkrad det är verkligen en första förutsättning . Har man sen inte eget släp ser jag det som en självklarhet att man utifrån det rent säkerhetsmässigt , etablerat möjlighet att få ringa och hyra just ett specifikt släp från specifik person om situationen skulle uppstå akut .
Kan inte ens föreställa mig röran att inte ha sånt etablerat om man inte har eget, och stå i akut läge och börja ringa runt på måfå . Om det skulle vara en midsommarafton tex och hästen skadat sig såpass att veterinär som blir utringd konstaterar att skadan ser ut som att hästen behöver in på klinik för att skadan troligtvis påverkat leden . Då måste man åka och inte en människa är trolig att få tag på, släpen är låsta, ägarna har nycklarna osv och är i skärgården . Även om de råkar svara . Ett exempel .
 
Senast ändrad:
Håller med, otroligt att antagligen offra en hästs liv när den kan räddas bara för att det kanske kan hända transporten något, tycker att djuren borde betyda mera än så. Jag hade iallafall aldrig kunnat leva med det på samvetet sedan.

Dock förstår jag att om man vill åka och tävla varje helg och åka runt flera gånger i veckan att man inte kan förvänta sig att få låna andras släp hela tiden. Men i nödsituationer är det en annan sak.

Det är ju just för att jag inte prioriterar ned mina hästars liv som jag har ett svindyrt, fullutrustat släp med ständigt fräscha däck som matchar våra bilar, trailerkamera och rubbet ståendes still större delen av tiden. TROTS att jag mycket hellre rest, köpt prylar, bott dyrare eller tävlat för de tusenlapparna som det kostar varje månad att betala av på det ganska dyra släplånet som jag tagit för att säkra att jag alltid kan åka, vilket är det val som jag antar att de personer gjort som inte väljer att köpa släp.

Jag kan inte förstå varför jag ska riskera mina hästars säkerhet för att offra mitt släp för någon annan som prioriterat annorlunda? Jag har i alla fall inte råd att stå med kostnaderna för två lån efter att mitt släp blivit demolerat, och kan inte förstå logiken i varför det ska vara mitt ansvar att försätta mig i en situation där jag riskerar att bli utan släp för att någon annan valt att chansa? Det är ju inte som att det är någon som tvingat vederbörande att köpa häst om denne inte har råd att se till att hästen kan få vederbörlig vård i rättan tid. Det är ju ett val som denna person gjort, precis som jag?

Det där "allt ditt är mitt"-tänket förstår jag inte. Alls. Gäller det allt i livet? Kan jag skita i att köpa foder för att någon annan inte kommer låta mina hästar svälta? Strunta i att köpa sadel - det finns ju alltid massor av sadlar i stall? Strunta i att försäkra mina hästar - det finns alltid massor av människor i stall som har pengar att betala mina vårdfakturor med?
 
@SaraMara
I diskussionen så är det ju helt orelevant vad du valt att bekosta /betala för ditt släp och övrigt osv känner jag . Du har ju helt rätt oavsett vad släpet nu kostat eller inte, lånar du /hyr inte ut det så är det ju en total icke fråga från andra liksom . Vem sjutton har synpunkter på att det inte går att låna vadsom från vemsom bara sådär utifrån eget behov i allmänna avseenden osv . Tycker vissa antaganden/filosofier i tråden blir absurda . Ditt släp finns öht inte på kartan när du valt att inte "låna" ut det tycker jag . Folk i akut situation bör förstå och avskriva det som helt normalt utifrån det, liksom att man inte kan låna vadsom varsom från andra ställen heller helt plötsligt och räkna med sånt .
 
@SaraMara
I diskussionen så är det ju helt orelevant vad du valt att bekosta /betala för ditt släp och övrigt osv känner jag . Du har ju helt rätt oavsett vad släpet nu kostat eller inte, lånar du /hyr inte ut det så är det ju en total icke fråga från andra liksom . Vem sjutton har synpunkter på att det inte går att låna vadsom från vemsom bara sådär utifrån eget behov i allmänna avseenden osv . Tycker vissa antaganden/filosofier i tråden blir absurda . Ditt släp finns öht inte på kartan när du valt att inte "låna" ut det tycker jag . Folk i akut situation bör förstå och avskriva det som helt normalt utifrån det, liksom att man inte kan låna vadsom varsom från andra ställen heller helt plötsligt och räkna med sånt .
I verkliga livet har ingen åsikter så vitt jag vet, i alla fall inte som de tar upp med mig. ;) Så jag håller med, men tycker det är märkligt hur diskussionen svänger över till "åh hemska människa, hur kan du prioritera ett släp framför ett hästliv". :D
 
I verkliga livet har ingen åsikter så vitt jag vet, i alla fall inte som de tar upp med mig. ;) Så jag håller med, men tycker det är märkligt hur diskussionen svänger över till "åh hemska människa, hur kan du prioritera ett släp framför ett hästliv". :D
Ja verkligen det är just det jag reagerar på . Märkligt !
 
Jag är lite nojig så jag kan inte riktigt tänka mig att vara utan en vettig dragbil och vettigt släp.
Skulle bil eller släp eller mot förmodan både och vara ur funktion så skulle stallägarna ställa upp med både bil och släp.
De skulle även ställa upp att köra oss om det behövs och vi skulle göra detsamma för dem.
Otroligt skönt :)
Har även andra vänner som skulle ställa upp med både bil och släp utan tvekan vid behov.

I en akutsituation hjälper jag mina vänner, men jag lånar bara ut släpet till få utvalda för icke akuta tillfällen.

Här har vi inte tillgång till djurambulans så det känns viktigt att se till att ha transportlösningar.
Senast på nyår blev min häst akut sjuk och behövde komma till klinik fortast möjligt, då var det himla skönt att bara häkta på släpet och lasta in hästen och 10 min senare så stod vi på kliniken och fick hjälp så allt gick bra :)
 
Att folk inte vill hyra ut/låna ut ser inte jag som konstigt. Man har ingen skyldighet att hjälpa andra till vilket pris som helst. Man får respektera hur andra vill sköta sina liv och sina saker.

Däremot är jag glad och tacksam över att jag har så många omkring mig som tänker annorlunda. Det gör de dock förmodligen för att jag dels har en häst som är tränad och står som ett ljus. Men också för att de vet hur mycket jag hjälpt dem och hur mycket pengar den hjälpen skulle gå att värderas till.
Så de brukar faktiskt själva erbjuda sig att köra mig och häst tom till träningar bara för skojs skull sas. Det är inget jag nyttjat förvisso. Men så tänker många här.
Precis som de också vet att om jag lånar något så skulle jag aldrig återlämna i sämre skick. Det lämnas minst lika bra som då jag lånade det. Oavsett om det så handlar om att jag måste betala flera hundra tusen i värsta fall.
De jag känner som har släp själva är de som antingen bor off eller tävlar och tränar mycket med hjälp av sitt släp. Här omkring köper inte alla släp för att åka till klinik i nödfall. Det finns hästambulans och många ambulerande vet.

Jag tänker själv likadant med mina prylar. Jag lånar inte ut vad som helst till vem som helst. Men till en del har jag lånat ut väldigt dyra saker. Just för att jag vet att de både har råd att ersätta och skulle göra det.
 
Det där "allt ditt är mitt"-tänket förstår jag inte. Alls. Gäller det allt i livet? Kan jag skita i att köpa foder för att någon annan inte kommer låta mina hästar svälta? Strunta i att köpa sadel - det finns ju alltid massor av sadlar i stall? Strunta i att försäkra mina hästar - det finns alltid massor av människor i stall som har pengar att betala mina vårdfakturor med?
Nej, det gäller när det finns chans att rädda liv. Då ställer man upp tycker jag. Och som jag skrev så tycker jag det är helt okej att vara utan transport om det finns möjlighet att låna vid akuta situationer. Antingen genom att hyra andras eller att hyra hos någon affär eller mack eller vad som helst. Bor man som sagt tex långt ut på landet utan möjlighet att hyra/låna andras eller annan snabb möjlighet att få tag på en transport, då bör man ha en egen hemma även ifall man bara åker nån gång per år max om ens det.

Men som sagt, har man samvete att låta någons häst dö för att man är rädd om sin transport så okej. Jag är inte sådan och jag är glad jag heller inte träffat någon sådan i stallen jag stått i under mina år med häst. Men som sagt, visst får man respektera att vissa tänker så.

Alla sjukfall handlar liksom inte om akut kolik då hästen är galen, då är ambulans bäst kan jag tycka iallafall. Min häst hade inte överlevt om inte jag åkte in ganska akut, visst hade jag kunnat hyra ett annat släp dock men min väns släp var mest lättåtkomlig.
 
Har aldrig haft varken bil eller släp (har inte körkort). Det har funkat ändå, trots t.ex tarmvred (hade dock skjuts då). Min veterinär sedan många år tillbaka har en rullande hästklinik, de kan göra det mesta hemmavid (även tarmvredet löste sig). Röntgen, blodprov inkl provsvar, ultraljud osv. Känner mig aldrig orolig. Omges dessutom av folk med bil och släp som jag vet ställer upp. Man får ge och ta helt enkelt, har varit behjälplig när folk köpt häst som innebar 14 timmar i bil och i gengäld får jag hjälp med att köra mina unghästar till betet t.ex.
Nu ska dock sambon köpa en bil så att vi kan dra släp (vi har ingen dragkrok idag), så då kan han köra :)
 
Nej, det gäller när det finns chans att rädda liv. Då ställer man upp tycker jag. Och som jag skrev så tycker jag det är helt okej att vara utan transport om det finns möjlighet att låna vid akuta situationer. Antingen genom att hyra andras eller att hyra hos någon affär eller mack eller vad som helst. Bor man som sagt tex långt ut på landet utan möjlighet att hyra/låna andras eller annan snabb möjlighet att få tag på en transport, då bör man ha en egen hemma även ifall man bara åker nån gång per år max om ens det.

Men som sagt, har man samvete att låta någons häst dö för att man är rädd om sin transport så okej. Jag är inte sådan och jag är glad jag heller inte träffat någon sådan i stallen jag stått i under mina år med häst. Men som sagt, visst får man respektera att vissa tänker så.

Alla sjukfall handlar liksom inte om akut kolik då hästen är galen, då är ambulans bäst kan jag tycka iallafall. Min häst hade inte överlevt om inte jag åkte in ganska akut, visst hade jag kunnat hyra ett annat släp dock men min väns släp var mest lättåtkomlig.
Men är det din väns skyldighet att ha ett släp som du kan låna när du behöver ett akut?

Borde det inte vara du som har skyldighet att ha ett släp som du kan använda?

Om du prioriterar bort ett släp så skall alltså andra ha skyldighet att låna ut sitt släp?
 
Men är det din väns skyldighet att ha ett släp som du kan låna när du behöver ett akut?

Borde det inte vara du som har skyldighet att ha ett släp som du kan använda?

Om du prioriterar bort ett släp så skall alltså andra ha skyldighet att låna ut sitt släp?
Vart skrev jag att det är en skyldighet? Mänsklighet däremot kan jag tycka att det borde vara när en häst faktiskt kan dö utan akut vård, och då inte av kolik som sagt, då tycker jag det är ambulans som gäller i första hand.

Som sagt, åker man så extremt sällan och aldrig använder en transport annars och har människor som ställer upp ev att det finns mackar/affärer som hyr ut inom rimligt avstånd, då tycker inte jag man behöver äga en egen transport.
 
Vart skrev jag att det är en skyldighet? Mänsklighet däremot kan jag tycka att det borde vara när en häst faktiskt kan dö utan akut vård, och då inte av kolik som sagt, då tycker jag det är ambulans som gäller i första hand.

Som sagt, åker man så extremt sällan och aldrig använder en transport annars och har människor som ställer upp ev att det finns mackar/affärer som hyr ut inom rimligt avstånd, då tycker inte jag man behöver äga en egen transport.
Varför skall någon annan ställa upp med transport om hästägaren prioriterar bort den? Eller bil med drag för den delen.

Jag väljer inte att köra runt med en dyr dragbil för att någon annan är för snål för att göra det.

Jag tycker faktiskt det är lite fräckt att spela på någon annans dåliga samvete att låna ut släp och/eller dragbil för att man själv prioriterat bort det.
 
Varför skall någon annan ställa upp med transport om hästägaren prioriterar bort den? Eller bil med drag för den delen.
Medmänsklighet? vänskap? Ställa upp för andra människor i nöd? Hjälpa till helt enkelt. Konstig fråga kan jag tycka faktiskt.

Att förvänta sig att alla människor som äger en häst även ska äga en transport och dragbil är ju löjligt, finns det annat sätt att få tillgång till det så behövs inte det. Det handlar inte om att vara snål, jag hade inte råd att äga en transport helt enkelt, det kostar mer än bara i inköp och med tanke på hur otroligt lite jag åkte så fanns det ingen anledning att äga en. Snål var det sista jag var som hästägare.

Jag vet få som äger en egen transport om dom inte tjänar på att äga en. Alltså när hyreskostnaderna blir dyrare än ett ägande. Som sagt, bortsett från folk som bor väldigt avlägset och inte har annan relativt snabb tillgång till en transport. Dom måste ju äga en då inga andra möjligheter finns. Det finns liksom en anledning till att så otroligt många ställen hyr ut transporter.

Medmänsklighet, man ställer upp för varandra. Man ger och man tar, förr eller senare så behöver även den den som vägrar hjälpa andra hjälp med någonting i livet, det går inte att försäkra sig för allting i livet.

Hade min vän inte lånat ut sin så hade jag fått åka iväg och hyra en mitt i allt kaos, dock var hennes mest lättillgänglig och det fanns liksom inte ens att inte hjälpa till i sådan akut situation. Hade inte hennes transport funnits där den tiden så är det klart jag så snabbt som möjligt fått åka och hyra en.

Skulle hon börjat prata om att tänk om det blir en repa på lacken, nej nej går inte att riskera, hästen får hellre dö, inte mitt problem, skyll dig själv. Jag hade blivit fruktansvärt besviken, då hade jag nog tappat hoppet lite om mänskligheten faktiskt. Speciellt eftersom inte min häst rörde en fena i transporten ens, finns ingen anledning att neka någon sin transport i en sådan situation om den inte används för tillfället då.

Kan ju dock säga att om jag hade ägt en transport så hade jag förmodligen inte lånat ut den till tävlingar och sådant, men att ställa upp i akuta situationer inga problem.
 
Senast ändrad:
Jag är mitt i bytet av hästtransport, min såldes efter 4 dagar,ägaren av transporten jag skulle köpa slutade svara när vi höll på att komma överens om dag för att skriva papper osv. Alltså står jag nu utan transport och har en liten känsla av panik i bakhuvudet, tänk om något händer just nu.
Då jag även skjutsat in tre hästar akut till bla Ultuna pga att ägarna inte har haft dragbilar eller trailer så undrar jag, hur fasen vågar man?
Hur vågar man ha häst utan att ha körkort/dragbil/släp?
Vad gör du om något akut händer?

Förstå mig rätt, jag vill inte anklaga någon eller liknande, utan det är för att jag är nyfiken som jag undrar :-)

Händer något så akut att hästen måste in på klinik pronto så är avlivning enda alternativet - transport eller inte. Jag kör inte en svårt skadad eller svårt sjuk häst 35 mil enkel väg, det är inte schysst. Inbokade klinikbesök löser jag enkelt genom att hyra släp.
 
Händer något så akut att hästen måste in på klinik pronto så är avlivning enda alternativet - transport eller inte. Jag kör inte en svårt skadad eller svårt sjuk häst 35 mil enkel väg, det är inte schysst. Inbokade klinikbesök löser jag enkelt genom att hyra släp.
Som i min hästs fall då, en sårskada in i leden med god chans att överleva med vård direkt? Hade du verkligen tagit bort en sådan häst direkt pga ett litet sår? För i sådana fall även om inte hästen har särskilt extremt ont och kan gå och stå utan problem så handlar det ibland om minuter. Hade jag väntat på klinikbesök ett par dagar senare hade han inte överlevt, han körde jag över 20 mil för akut operation den gången.
 
Som i min hästs fall då, en sårskada in i leden med god chans att överleva med vård direkt? Hade du verkligen tagit bort en sådan häst direkt pga ett litet sår? För i sådana fall även om inte hästen har särskilt extremt ont och kan gå och stå utan problem så handlar det ibland om minuter liksom. Hade jag väntat på klinikbesök ett par dagar senare hade han inte överlevt.

Det tar minst 4-5 timmar att köra med släp, handlar det om minuter så är han redan körd. Klarar han inte ens 12-24 h under distriktvård så är det nog bara att avliva, vad är så provocerande med det att du måste ifrågasätta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 131
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp