Bukefalos 28 år!

Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tar minst 4-5 timmar att köra med släp, handlar det om minuter så är han redan körd. Klarar han inte ens 12-24 h under distriktvård så är det nog bara att avliva, vad är så provocerande med det att du måste ifrågasätta?
Som sagt, jag åkte över 20 mil, med minuter menar jag i att man bör åka så fort det bara går. Att vänta i en sådan situation är inget alternativ. Varje minut är ibland viktig ibland.
 
Medmänsklighet? vänskap? Ställa upp för andra människor i nöd? Hjälpa till helt enkelt. Konstig fråga kan jag tycka faktiskt.

Nej detta är konstigt, jättekonstigt..* egentligen håller jag med dig och jag hade nog aldrig förlåtit någon som sagt nej i en sådan situation.. men tänker man rationellt och steget längre så är det ju faktiskt ingen annans ansvar än mitt eget och egentligen är det ju JAG som borde få dåligt samvete för att JAG låter min häst dö iom att jag inte har något att transportera hästen i.

Att sedan förvänta sig att andra människor ska låna ut sin dragbil och transport DET är löjligt. Den gången man står där med en dödssjuk häst så kanske det inte finns tillgång till en transport av olika anledningar och har Du verkligen samvete till det? Det måste ju ändå vara den frågan man får ställa sig.

*
Men som sagt, har man samvete att låta någons häst dö för att man är rädd om sin transport så okej. Att förvänta sig att alla människor som äger en häst även ska äga en transport och dragbil är ju löjligt, finns det annat sätt att få tillgång till det så behövs inte det.
 
Som sagt, jag åkte över 20 mil, med minuter menar jag i att man bör åka så fort det bara går. Att vänta i en sådan situation är inget alternativ. Varje minut är ibland viktig ibland.
Ja just därför bör man ju inte ha en situation där man måste ringa runt för att ens skaffa en dragbil och sen dessutom släp som ingendera är givet att få tag på /låna om man inte definitivt har ett avtal att låna snabbt närhelst ?
 
Ja just därför bör man ju inte ha en situation där man måste ringa runt för att ens skaffa en dragbil och sen dessutom släp som ingendera är givet att få tag på /låna om man inte definitivt har ett avtal att låna snabbt närhelst ?
Tycker jag fortfarande inte när det finns möjlighet att hyra/låna släp. Man ska inte behöva äga ett eget släp när det finns möjlighet att hyra i närheten. Ev låna den mest lättillgängliga.
 
Medmänsklighet? vänskap? Ställa upp för andra människor i nöd? Hjälpa till helt enkelt. Konstig fråga kan jag tycka faktiskt.

Att förvänta sig att alla människor som äger en häst även ska äga en transport och dragbil är ju löjligt, finns det annat sätt att få tillgång till det så behövs inte det. Det handlar inte om att vara snål, jag hade inte råd att äga en transport helt enkelt, det kostar mer än bara i inköp och med tanke på hur otroligt lite jag åkte så fanns det ingen anledning att äga en. Snål var det sista jag var som hästägare.

Jag vet få som äger en egen transport om dom inte tjänar på att äga en. Alltså när hyreskostnaderna blir dyrare än ett ägande. Som sagt, bortsett från folk som bor väldigt avlägset och inte har annan relativt snabb tillgång till en transport. Dom måste ju äga en då inga andra möjligheter finns. Det finns liksom en anledning till att så otroligt många ställen hyr ut transporter.

Medmänsklighet, man ställer upp för varandra. Man ger och man tar, förr eller senare så behöver även den den som vägrar hjälpa andra hjälp med någonting i livet, det går inte att försäkra sig för allting i livet.

Hade min vän inte lånat ut sin så hade jag fått åka iväg och hyra en mitt i allt kaos, dock var hennes mest lättillgänglig och det fanns liksom inte ens att inte hjälpa till i sådan akut situation. Hade inte hennes transport funnits där den tiden så är det klart jag så snabbt som möjligt fått åka och hyra en.

Skulle hon börjat prata om att tänk om det blir en repa på lacken, nej nej går inte att riskera, hästen får hellre dö, inte mitt problem, skyll dig själv. Jag hade blivit fruktansvärt besviken, då hade jag nog tappat hoppet lite om mänskligheten faktiskt. Speciellt eftersom inte min häst rörde en fena i transporten ens, finns ingen anledning att neka någon sin transport i en sådan situation om den inte används för tillfället då.

Kan ju dock säga att om jag hade ägt en transport så hade jag förmodligen inte lånat ut den till tävlingar och sådant, men att ställa upp i akuta situationer inga problem.
Som sagt jag tycker det är lite fräckt att spela på andra människors dåliga samvete.

Det där med att få tillbaka ger jag inte mycket för.

Tyvärr är det så att när man har transport och bra bil att dra med blir man lätt utnyttjad av dom som inte har bil eller släp.

Många tänker som du att jag av medmänsklighet borde låna ut min transport och bil.

Men jag sparar inte och snålar för att någon annan skall kunna använda mina saker.

En enkel transport och en enkel dragbil kostar inte mycket. Har man inte råd med det så kanske man inte skall ha häst. Som student klarade jag av att ha transport+bil+ häst.

Tror man att man klarar sitt transportbehov med de hyrsläp som finns att hyra så ser jag inga som helst problem med det.

Men jag blir väldigt irriterad när någon kommer och tycker jag skall låna ut mitt släp av medmänsklighet. Att försöka spela på mitt dåliga samvete gör mig snarare irriterad.

Nu är jag så mesig så jag hade antagligen lånat ut både släp och bil för hästens skull (den skall inte få lida för ägarens dumhet) men jag hade inte gjort det gratis.

Min erfarenhet är att ger du folk som vill låna transport ett litet finger så tar dom fort hela handen.

Kräver man däremot betalt i mer än en symbolisk summa så brukar de sällan återkomma.
 
Nej detta är konstigt, jättekonstigt..* egentligen håller jag med dig och jag hade nog aldrig förlåtit någon som sagt nej i en sådan situation.. men tänker man rationellt och steget längre så är det ju faktiskt ingen annans ansvar än mitt eget och egentligen är det ju JAG som borde få dåligt samvete för att JAG låter min häst dö iom att jag inte har något att transportera hästen i.
Det är ingen annans ansvar, jag hade kunnat åka iväg och hyra ett släp utan problem dock så hade chanserna minskat en aning för min hästs överlevnad. Men visst hade det gått även om det bara handlade om kanske någon timma. Hade jag ju gjort om inte hon kunde lånat ut sitt.

Att sedan förvänta sig att andra människor ska låna ut sin dragbil och transport DET är löjligt. Den gången man står där med en dödssjuk häst så kanske det inte finns tillgång till en transport av olika anledningar och har Du verkligen samvete till det? Det måste ju ändå vara den frågan man får ställa sig.

*
Som sagt, jag har alltid haft nära till hyrtransporter. Som sagt igen, bor man långt ute i ödemarken så måste man äga egen transport.
 
Nej man skall inte behöva äga ett släp. Men man kan ju inte fylla sitt transportbehov av att andra lånar ut sitt släp. Det är i mina ögon väldigt fräckt.
Du vet att det finns firmor som hyr ut transporter va? Till och med är det faktiskt så att många privatpersoner annonserar om att hyra ut dens transport. Inte ovanligt direkt.
 
Senast ändrad:
Som sagt jag tycker det är lite fräckt att spela på andra människors dåliga samvete.
Jo, jag kan faktiskt det. Tycker det är klar brist på medmänsklighet i sådana fall. Tycker att man gör vad man kan för andra människor, kan man underlätta så gör man det. Kan man öka chansen att hästen klarar sig så tycker jag att man ställer upp. Visst skulle min häst klara sig trots att jag åkte iväg för att hyra ett släp, han hade inte dött av att vänta en timma förmodligen, men samtidigt, behövs inte den risken tas så tycker jag inte heller att den ska tas.
Tyvärr är det så att när man har transport och bra bil att dra med blir man lätt utnyttjad av dom som inte har bil eller släp.
Som sagt, det handlar om akuta situationer, jag hade inte lånat ut mitt släp heller till folk som vill tävla varje helg. Eller vill ta den till ett ridhus flera ggr i veckan. Det är skillnad.
En enkel transport och en enkel dragbil kostar inte mycket. Har man inte råd med det så kanske man inte skall ha häst. Som student klarade jag av att ha transport+bil+ häst.
Fantastikt att ha råd med det, grattis eller nåt. Men allvarligt, nej, man måste inte äga en egen transport för att man äger en häst.
Tror man att man klarar sitt transportbehov med de hyrsläp som finns att hyra så ser jag inga som helst problem med det.
Skojar du eller? Eller menar du att jag inte klarade av hästägandet med hyrtransporter?
Min erfarenhet är att ger du folk som vill låna transport ett litet finger så tar dom fort hela handen.
Som sagt, akuta situationer.
 
Som sagt, jag åkte över 20 mil, med minuter menar jag i att man bör åka så fort det bara går. Att vänta i en sådan situation är inget alternativ. Varje minut är ibland viktig ibland.

TS frågade hur andra löser akuta situationer utan egen transport/dragbil - detta är min lösning. Helt uppenbart överensstämmer den inte med din lösning, men jag förstår verkligen inte vad du har för problem med det? Huvudsaken är väl ändå att hästen aldrig behöver lida på grund av ägarens val att inte ha egen transport - och här är det väl då viktigt att poängtera att döda hästar inte lider.
 
TS frågade hur andra löser akuta situationer utan egen transport/dragbil - detta är min lösning. Helt uppenbart överensstämmer den inte med din lösning, men jag förstår verkligen inte vad du har för problem med det? Huvudsaken är väl ändå att hästen aldrig behöver lida på grund av ägarens val att inte ha egen transport - och här är det väl då viktigt att poängtera att döda hästar inte lider.
Kan man leva med det så är det ju inga problem. Min häst var mitt liv, han var mitt allt och jag skulle aldrig ta bort honom i onödan. Alla gör ju olika för sina djur.
 
Du vet att det finns firmor som hyr ut transporter va? Till och med är det faktiskt så att många privatpersoner annonserar om att hyra ut dens transport. Inte ovanligt direkt.
Men det är väl ändå en skillnad på när en firma hyr ut ett släp än när du förlitar dig på att någon skall låna ut ett släp?

Eller för den delen tvingas hyra ut ett släp för att det är det medmänskliga rätta att göra.
 
Jo, jag kan faktiskt det. Tycker det är klar brist på medmänsklighet i sådana fall. Tycker att man gör vad man kan för andra människor, kan man underlätta så gör man det. Kan man öka chansen att hästen klarar sig så tycker jag att man ställer upp. Visst skulle min häst klara sig trots att jag åkte iväg för att hyra ett släp, han hade inte dött av att vänta en timma förmodligen, men samtidigt, behövs inte den risken tas så tycker jag inte heller att den ska tas.

Som sagt, det handlar om akuta situationer, jag hade inte lånat ut mitt släp heller till folk som vill tävla varje helg. Eller vill ta den till ett ridhus flera ggr i veckan. Det är skillnad.

Fantastikt att ha råd med det, grattis eller nåt. Men allvarligt, nej, man måste inte äga en egen transport för att man äger en häst.

Skojar du eller? Eller menar du att jag inte klarade av hästägandet med hyrtransporter?

Som sagt, akuta situationer.
Så tycker att jag i akuta situationer skall tillhandahålla dig med mitt släp?

Då tycker jag faktiskt att du kan ta och hyra något släp av en firma.

Nej tydligen klarar du inte av hästägandet med hyrtransporter för du tycker ju att jag i akuta situationer skall låna ut mitt släp till dig. Av medmänsklighet.

Du har ansvar för din häst. Inte jag. Varför skulle jag sponsra ditt hästägande?

Tack och lov ser jag alltid till att ha mina släp i så hög totalvikt som möjligt. Då slipper man många snyltare. Dessa personer brukar nämligen sällan ha E-kort för dom brukar tycka att sådant är onödigt. Att dom klarar sig utan det och i värsta fall kan dom ju be någon annan köra som har E-kort. För det skall ju personen med E-kort göra. Av medmänsklighet.
 
Det har antytts att vi som inte äger egna transporter är snåla, men det kan ju finnas andra faktorer. Jag har en häst som är väldigt svårlastad, träning har inte hjälpt, och jag har alltid varit medveten om att jag kan behöva ta bort henne för att det inte går att ta henne till klinik akut (men nu är hon 25 år och ska i alla fall inte utsättas för lång konvalescens).

Man ska ha någonstans att ställa den också. Det har inte varit lämpligt i alla stall där jag stått. I ett stall där jag stod fanns det en transport som tillhörde stallet men det fanns inget utrymmer för fler. Jag bor i lägenhet och har en parkering men där står min bil. Dessutom har jag så långt mellan stallet och mitt hem att det är närmare till flera ställen där man kan hyra och även till vänner som har lånat ut släp till mig tidigare. I nuvarande stall står det ett på gårdsplan som jag kan låna. Jag har turen att ha hästar som åker bra så jag har hittills inte haft problem med att få låna.

Den dagen det är praktiskt möjligt kommer jag att köpa egen transport. Hittills har jag aldrig fått behov av att åka akut under mer än tio år som hästägare.
 
Det har antytts att vi som inte äger egna transporter är snåla, men det kan ju finnas andra faktorer. Jag har en häst som är väldigt svårlastad, träning har inte hjälpt, och jag har alltid varit medveten om att jag kan behöva ta bort henne för att det inte går att ta henne till klinik akut (men nu är hon 25 år och ska i alla fall inte utsättas för lång konvalescens).

Man ska ha någonstans att ställa den också. Det har inte varit lämpligt i alla stall där jag stått. I ett stall där jag stod fanns det en transport som tillhörde stallet men det fanns inget utrymmer för fler. Jag bor i lägenhet och har en parkering men där står min bil. Dessutom har jag så långt mellan stallet och mitt hem att det är närmare till flera ställen där man kan hyra och även till vänner som har lånat ut släp till mig tidigare. I nuvarande stall står det ett på gårdsplan som jag kan låna. Jag har turen att ha hästar som åker bra så jag har hittills inte haft problem med att få låna.

Den dagen det är praktiskt möjligt kommer jag att köpa egen transport. Hittills har jag aldrig fått behov av att åka akut under mer än tio år som hästägare.

Jag menar verkligen inte att man är snål - men man har prioriterat annorlunda. Just släpparkering är en variabel när jag väljer stall, har aldrig bott så nära stallet att jag kan ha släpet hemma, eftersom själva syftet med att ha släpet då bortfaller (är betydligt närmre tror jag till mack som hyr ut än hem). Finns dock massor av stall där det är omöjligt (men jag har då valt bort dessa när jag tittat på stallplats).

På min gamla ort var distriktet så jäkla värdelöst att akuta resor blev tämligen frekventa för oss som råkat ut för distriktarna vid ngt tillfälle. Inser att utöver mina tre resor har jag gjort några till akuttransporter, dock inte med mina djur, så tror det är ganska beroende av vart man bor (och otur förstås). I nuvarande distrikt (Halland) tror jag inte vi har tillgång till djurambulans faktiskt, har aldrig hört om det i alla fall, så det är köra själv eller förlita sig på distriktet som gäller. :crazy: Varför jag numer alltid valt att köra själv. Möjligen är distriktet bättre här, jag har (tack och lov) sluppit kontrollera det...
 
Jag tror att man får tänka lite på att Sverige är ett avlångt land i sådana här diskussioner. I min kommun finns numer ett företag som hyr ut ett släp, i grannkommunen finns inte ett enda så vitt jag vet (kan dock givetvis finnas privatpersoner som hyr/lånar ut). Under många år fanns inget företag i min kommun som hyrde ut släp. På den tiden åkte jag i princip ingenstans med dåvarande hästen så det var inget större problem. Jouröppen klinik vet jag inte riktigt var närmsta finns (Umeå kanske, jag har 40 mil dit) så det är liksom inte ens aktuellt att akut köra hästen någonstans. Det är distriktsveterinär som gäller om något akut händer och då spelar det ingen roll om jag har ett släp eller inte. Om det fanns någonstans inom rimligt avstånd att åka akut hade jag absolut prioriterat släp av den anledningen och säkert fler med mig.

Nu prioriterar jag släp och dragbilsägande för att jag tränar och tävlar en hel del. Jag hatar att låna släp (har hänt när något varit trasigt på mitt) för att det är sådant krångel med att hämta och lämna fast jag har fler än en vän som kan tänka sig att låna ut till mig. Själv lånar jag inte ut mitt, annat än till ovan nämnda vänner, mest för att jag använder det så mycket att det inte finns särskilt mycket tid att låna det på. Sommartid kör jag nog 2-3 gånger i veckan och vintertid 1-2 gånger.
 
Den dagen det är praktiskt möjligt kommer jag att köpa egen transport. Hittills har jag aldrig fått behov av att åka akut under mer än tio år som hästägare.

Hej!

Precis som för mig, jag har aldrig råkat ut för en så akut grej under alla år jag haft häst.

När jag jobbade med hästar behövde en av ridskolans hästar åka till klinik akut och då var det hästambulansen som gällde- trots att de ägde 30+ hästar hade de ingen transport! När hästarna skulle nånstans hyrde de lastbil.

Det finns flera företag i närheten av där jag bor som hyr ut släp och/eller lastbilar(även b-korts). Jag har kompisar som hyr ut sig själva och sitt ekipage och andra kompisar som hyr ut sina släp. Jag har en pensionerad far med dragbil som kan dra relativt tunga släp. Vi har också hästambulans i området. Jag ser inget reellt behov av släp förrän jag börjar åka ut och tävla klart oftare än idag.

/Lavinia, som inte riktigt förstår problemet, men så har jag varit förskonad från riktigt allvarliga skador
 
Jag tror att man får tänka lite på att Sverige är ett avlångt land i sådana här diskussioner. I min kommun finns numer ett företag som hyr ut ett släp, i grannkommunen finns inte ett enda så vitt jag vet (kan dock givetvis finnas privatpersoner som hyr/lånar ut). Under många år fanns inget företag i min kommun som hyrde ut släp. På den tiden åkte jag i princip ingenstans med dåvarande hästen så det var inget större problem. Jouröppen klinik vet jag inte riktigt var närmsta finns (Umeå kanske, jag har 40 mil dit) så det är liksom inte ens aktuellt att akut köra hästen någonstans. Det är distriktsveterinär som gäller om något akut händer och då spelar det ingen roll om jag har ett släp eller inte. Om det fanns någonstans inom rimligt avstånd att åka akut hade jag absolut prioriterat släp av den anledningen och säkert fler med mig.

Nu prioriterar jag släp och dragbilsägande för att jag tränar och tävlar en hel del. Jag hatar att låna släp (har hänt när något varit trasigt på mitt) för att det är sådant krångel med att hämta och lämna fast jag har fler än en vän som kan tänka sig att låna ut till mig. Själv lånar jag inte ut mitt, annat än till ovan nämnda vänner, mest för att jag använder det så mycket att det inte finns särskilt mycket tid att låna det på. Sommartid kör jag nog 2-3 gånger i veckan och vintertid 1-2 gånger.

Själv bor jag ett par stenkast från en klinik, har flera inom kort resavstånd, en timme till Ulltuna och många veterinärer i området, både distriktarna och privata som kan rycka ut akut. Så jag har aldrig någonsin känt någon panik över min situation.

När min unghäst blir större kommer vi att åka och träna och kanske tävla, då kommer jag att ha ett eget släp.
 
Så tycker att jag i akuta situationer skall tillhandahålla dig med mitt släp?

Då tycker jag faktiskt att du kan ta och hyra något släp av en firma.

Nej tydligen klarar du inte av hästägandet med hyrtransporter för du tycker ju att jag i akuta situationer skall låna ut mitt släp till dig. Av medmänsklighet.

Du har ansvar för din häst. Inte jag. Varför skulle jag sponsra ditt hästägande?

Tack och lov ser jag alltid till att ha mina släp i så hög totalvikt som möjligt. Då slipper man många snyltare. Dessa personer brukar nämligen sällan ha E-kort för dom brukar tycka att sådant är onödigt. Att dom klarar sig utan det och i värsta fall kan dom ju be någon annan köra som har E-kort. För det skall ju personen med E-kort göra. Av medmänsklighet.
Men snälla, jag pratar om att hjälpa sina vänner, stallkompisar, eller folk överlag att få en akut sjuk häst så snabbt som möjligt till klinik för att minimera risken att behöva ta bort den. Då erbjuds oftast den transporten som är lättast att ta.

Det handlar inte om att snylta på andra, det handlar om att rädda hästen, och att då hålla på såhär är ju fruktansvärt löjligt. Som tur är så verkar det faktiskt som att dom flesta människor i stallarna faktiskt bryr sig om hästarna och sina stallkompisar att dom utan problem ställer upp. Dom flesta människor förstår att inte alla som äger en häst även kan eller måste äga en transport.

Fruktansvärt ärligt talat, riktigt upprörd blev jag faktiskt, tack gode gud att folk inte är sådana här i normala fall. Och tänka sig, har det varit ett tyngre släp har faktiskt ägaren till släpet flera gånger ställt upp att köra själv pga att den känner för sina medmänniskor/stallkompisar/hästar och vill hjälpa till.

Jag har som tur är bara behövt åka riktigt akut en gång, dom andra gångerna har jag kunnat planera och kollat runt efter hyrsläp med ganska god marginal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 223
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp