Bukefalos 28 år!

Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men snälla, jag pratar om att hjälpa sina vänner, stallkompisar, eller folk överlag att få en akut sjuk häst så snabbt som möjligt till klinik för att minimera risken att behöva ta bort den. Då erbjuds oftast den transporten som är lättast att ta.

Det handlar inte om att snylta på andra, det handlar om att rädda hästen, och att då hålla på såhär är ju fruktansvärt löjligt. Som tur är så verkar det faktiskt som att dom flesta människor i stallarna faktiskt bryr sig om hästarna och sina stallkompisar att dom utan problem ställer upp. Dom flesta människor förstår att inte alla som äger en häst även kan eller måste äga en transport.

Fruktansvärt ärligt talat, blir riktigt upprörd blev jag faktiskt, tack gode gud att folk inte är sådana här i normala fall. Och tänka sig, har det varit ett tyngre släp har faktiskt ägaren till släpet flera gånger ställt upp att köra själv pga att den känner för sina medmänniskor och vill hjälpa till. Jag har som tur är bara behövt åka riktigt akut en gång, dom andra gångerna har jag kunnat planera och kollat runt efter hyrsläp med ganska god marginal.
Och jag pratar om att du faktiskt utnyttjar andra människors dåliga samvete för att köra din sjuka häst.

Det är fruktansvärt att du tycker att folk skall ställa upp med bil och transport för att du inte har råd att ha eget ekipage tillgängligt dygnet runt.

Det som stör mig är att det är din häst, ditt ansvar. Inte mitt. Jag har löst det för mina hästar men jag har inget kollektivt ansvar att lösa det åt andra.

Skulle inte förvåna mig det minsta att om jag hade vägrat att låna ut min transport till dig och din häst dog så hade du varit sur på mig och skyllt det på mig för att jag inte ville låna ut min transport. I stället för att se att det faktiskt är ditt fel för att du tycker att andra av medmänsklighet skall låna ut sin transport till dig. Och helst också bil och dessutom köra.

Istället för att hålla på och tycka att andra av medmänsklighet skall lösa problemet åt dig så kanske du borde se till att lösa problemet på egen hand.
 
Det är ju helt OK att man inte vill ha släp, att man på förhand kommer överens om att Kerstin hjälper till om hästen blir sjuk, tar sitt släp, sin bil och kör själv. Eller vad man nu har för plan om det behövs insats

Men att se det som en medmänsklig plikt för hela omgivningen att ställa upp med sina investeringar, där går väl tanken lite för långt?
 
Och jag pratar om att du faktiskt utnyttjar andra människors dåliga samvete för att köra din sjuka häst.

Det är fruktansvärt att du tycker att folk skall ställa upp med bil och transport för att du inte har råd att ha eget ekipage tillgängligt dygnet runt.

Det som stör mig är att det är din häst, ditt ansvar. Inte mitt. Jag har löst det för mina hästar men jag har inget kollektivt ansvar att lösa det åt andra.

Skulle inte förvåna mig det minsta att om jag hade vägrat att låna ut min transport till dig och din häst dog så hade du varit sur på mig och skyllt det på mig för att jag inte ville låna ut min transport. I stället för att se att det faktiskt är ditt fel för att du tycker att andra av medmänsklighet skall låna ut sin transport till dig. Och helst också bil och dessutom köra.

Istället för att hålla på och tycka att andra av medmänsklighet skall lösa problemet åt dig så kanske du borde se till att lösa problemet på egen hand.
Ja det är min häst och jag har alltid tagit ansvar. Men det handlar om att rädda hästen så fort det går, då tar man också transporten som är mest lättillgänglig.

Jag löser ju problemet annars, vad är det du inte läser? Jag hade kunnat åkt och hämtat en transport längre bort men det gäller att öka chanserna för hästen.
 
Det är ju helt OK att man inte vill ha släp, att man på förhand kommer överens om att Kerstin hjälper till om hästen blir sjuk, tar sitt släp, sin bil och kör själv. Eller vad man nu har för plan om det behövs insats

Men att se det som en medmänsklig plikt för hela omgivningen att ställa upp med sina investeringar, där går väl tanken lite för långt?
Det handlar om attityden om bristen på känslan att vilja hjälpa människor och djur. I en akut situation så bör inte ens den tanken finns, kan man hjälpa till så tycker jag man ska göra det. Kan man öka chansen att rädda hästen så tycker jag man bör vilja göra det även om det inte är ens egen häst. Så ägaren slipper köra och hämta en annan transport så det tar ytterligare en timma för den att få vård.
 
Och där kom moralpredikan jag väntade på, tack för att du inte gjorde mig besviken! :banana:
Får jag inte tycka så eller vad? Får jag inte säga att jag aldrig skulle offra min häst pga bristen på tranpsort? pga av ett litet sår på en i övrigt ung och frisk häst? Som sagt, alla gör olika för sina djur, vissa tycker det är okej att ta bort en häst för minsta lilla, jag tycker inte det. Alla gör som dom själva känner för. Rätt eller fel är upp till var och en.
 
Det har antytts att vi som inte äger egna transporter är snåla, men det kan ju finnas andra faktorer. Jag har en häst som är väldigt svårlastad, träning har inte hjälpt, och jag har alltid varit medveten om att jag kan behöva ta bort henne för att det inte går att ta henne till klinik akut (men nu är hon 25 år och ska i alla fall inte utsättas för lång konvalescens).

Man ska ha någonstans att ställa den också. Det har inte varit lämpligt i alla stall där jag stått. I ett stall där jag stod fanns det en transport som tillhörde stallet men det fanns inget utrymmer för fler. Jag bor i lägenhet och har en parkering men där står min bil. Dessutom har jag så långt mellan stallet och mitt hem att det är närmare till flera ställen där man kan hyra och även till vänner som har lånat ut släp till mig tidigare. I nuvarande stall står det ett på gårdsplan som jag kan låna. Jag har turen att ha hästar som åker bra så jag har hittills inte haft problem med att få låna.

Den dagen det är praktiskt möjligt kommer jag att köpa egen transport. Hittills har jag aldrig fått behov av att åka akut under mer än tio år som hästägare.
Nej jag tycker inte att man är snål om man inte skaffar en egen transport. Däremot tycker jag att det är uppåt väggarna fel att tycka att andra av medmänsklighet skall låna ut sin transport till en.

Dvs jag köper ingen egen transport för att dom andra i stallet som har transport minsan skall av medmänsklighet låna ut deras transport till mig när jag behöver åka akut.

Under mina trettio hästår så har jag varit med om kanske tre gånger att jag behövt låna ut släp och/eller bil akut.

Då har jag dessutom erbjudit dom att låna släpet utan att dom har behövt fråga. Men det är till personer som jag vet har ett vettigt resonemang och som inte förväntar sig att jag skall lösa deras problem åt dom pga att dom tycker det är min medmänskliga plikt att göra det.
 
Det handlar om attityden om bristen på känslan att vilja hjälpa människor och djur. I en akut situation så bör inte ens den tanken finns, kan man hjälpa till så tycker jag man ska göra det. Kan man öka chansen att rädda hästen så tycker jag man bör vilja göra det även om det inte är ens egen häst. Så ägaren slipper köra och hämta en annan transport så det tar ytterligare en timma för den att få vård.
Det handlar om din attityd att andra skall rädda din häst. Är den så viktig för dig varför är det då inte din skyldighet att se till att ha egen transport tillgänglig dygnet runt?

Varför är det andras skyldighet att låna ut transport åt dig?

Jag sparar och försakar saker för att jag skall kunna ha en transport och så kommer du och åker snålskjuts på det. Du ser inte att det sticker i ögonen på folk?

Du ser inte skillnaden i attityderna att resonera:
Jag har ingen möjlighet att ha bil/transport just nu men jag har en sån otrolig tur att jag har folk runt mig som kan hjälpa mig i nödfall.

Eller:
Jag har ingen möjlighet att ha bil/transport nu men jag har andra i stallet som har och på grund av medmänsklighet skall dom hjälpa mig. Annars är det deras fel att min häst dog.

Var det inte du som skrev att "Hade inte hon lånat ut sin transport till mig så hade hon nog inte varit min vän sen".
Din attityd är hemsk.
 
Får jag inte tycka så eller vad? Får jag inte säga att jag aldrig skulle offra min häst pga bristen på tranpsort? pga av ett litet sår på en i övrigt ung och frisk häst? Som sagt, alla gör olika för sina djur, vissa tycker det är okej att ta bort en häst för minsta lilla, jag tycker inte det. Alla gör som dom själva känner för. Rätt eller fel är upp till var och en.
Du kommer med moralpredikan om när man skall/inte skall ta bort sin häst. Det vore bra mycket bättre om du tänkte över din moral över vad folk av medmänsklighet skall känna sig tvingade att låna ut till dig eller inte.
 
Du kommer med moralpredikan om när man skall/inte skall ta bort sin häst. Det vore bra mycket bättre om du tänkte över din moral över vad folk av medmänsklighet skall känna sig tvingade att låna ut till dig eller inte.
Nej, jag skriver vad jag skulle göra. Inte vad andra måste göra. Jag skriver bara vad jag anser om det vilket är fullkomligt lagligt att göra.
 
Det handlar om din attityd att andra skall rädda din häst. Är den så viktig för dig varför är det då inte din skyldighet att se till att ha egen transport tillgänglig dygnet runt?
För att jag inte är i behov av en egen transport när jag aldrig åker i princip och har flera ställen att hyra på runt omkring mig. Svårt att läsa eller?

Jag kan fortfarande få tag i transporter mer eller mindre dygnet runt.

Igen då, handlar det om en akut situation där hästen får en lite bättre chans ifall man kommer iväg så fort som möjligt så har jag aldrig hört någon som nekat att låna ut släpet.

Hade min vän sagt att nä, du får åka iväg och hyra ett för det kanske blir en liten repa på mitt släp. Det handlar om att vilja ställa upp för varandra. Jag förväntar mig faktiskt att mina vänner ställer upp för mig, speciellt i sådana situationer. Speciellt eftersom majoriteten av alla andra hade ställt upp i sådana situationer. Trots allt är det ovanligt med folk med din attityd i stallarna.

Har till och med sätt stallfolk som inte alls annars kommer överens men handlar det om att så fort som möjligt få iväg hästen så har man hjälpts åt. Jag kanske bara haft otroligt tur med mina stall.

Och som sagt igen då eftersom du inte läser något vidare, bor man så att man inte har möjlighet att låna/hyra någons transport vid akuta situationer så måste man ha en egen. Om det då inte är så att man tycker att livet på hästen inte är något att rädda om det uppstår en akut situation, att man tycker att det inte är värt att åka alla milen. Det är ju upp till var och en. Folk gör som dom vill. Jag hade dock val att ha en egen transport då.
 
Senast ändrad:
Lagligt? Har någon skrivit något om olagligt?
Vad är det som gör att jag inte får berätta att jag inte skulle ta bort min häst pga ett sår? Vad är det som är fel med att jag inte tycker det är rätt att göra så. Sen får väl folk göra vad dom vill med sina hästar, men jag får också tycka vad jag vill om det. När det är en fullt frisk ung häst som "bara" har ett sår som kan bli väldigt farligt så tycker jag man bör försöka rädda hästen.
 
För att jag inte är i behov av en egen transport när jag aldrig åker i princip och har flera ställen att hyra på runt omkring mig. Svårt att läsa eller?

Jag kan fortfarande få tag i transporter mer eller mindre dygnet runt.

Igen då, handlar det om en akut situation där hästen får en lite bättre chans ifall man kommer iväg så fort som möjligt så har jag aldrig hört någon som nekat att låna ut släpet.

Hade min vän sagt att nä, du får åka iväg och hyra ett för det kanske blir en liten repa på mitt släp. Det handlar om att vilja ställa upp för varandra. Jag förväntar mig faktiskt att mina vänner ställer upp för mig, speciellt i sådana situationer. Speciellt eftersom majoriteten av alla andra hade ställt upp i sådana situationer. Trots allt är det ovanligt med folk med din attityd i stallarna.

Har till och med sätt stallfolk som inte alls annars kommer överens men handlar det om att så fort som möjligt få iväg hästen så har man hjälpts åt. Jag kanske bara haft otroligt tur med mina stall.

Och som sagt igen då eftersom du inte läser något vidare, bor man så att man inte har möjlighet att låna/hyra någons transport vid akuta situationer så måste man ha en egen. Om det då inte är så att man tycker att livet på hästen inte är något att rädda om det uppstår en akut situation, att man tycker att det inte är värt att åka alla milen. Det är ju upp till var och en. Folk gör som dom vill. Jag hade dock val att ha en egen transport då.
Problemet är att du verkar ha fruktansvärt svårt att förstå att du utnyttjar andra människor.

Jag har haft svårt för att förstå hur någon gång på gång kan med sig att utnyttja folk. Men jag tror jag förstår nu. Dessa människor förstår helt enkelt inte att dom utnyttjar folk. Dom ser det som att det är en medmänsklig skyldighet att andra skall hjälpa dom.

Dom ser inte sitt egna ansvar utan då tänker dom istället "Att hon inte längre är min vän om hon inte hjälper mig".
 
Problemet är att du verkar ha fruktansvärt svårt att förstå att du utnyttjar andra människor.

Jag har haft svårt för att förstå hur någon gång på gång kan med sig att utnyttja folk. Men jag tror jag förstår nu. Dessa människor förstår helt enkelt inte att dom utnyttjar folk. Dom ser det som att det är en medmänsklig skyldighet att andra skall hjälpa dom.

Dom ser inte sitt egna ansvar utan då tänker dom istället "Att hon inte längre är min vän om hon inte hjälper mig".
Jag utnyttjar inte någon. Jag vill bara inte ha vänner som överger mig i den värsta situationen i mitt liv. Vänner som skiter i mig och min häst i en sådan situation, det kallar inte jag för vänskap. Jag hade aldrig kunnat förlåta sådant.

Bara för att man hyr transport när man ska iväg innebär inte det att man utnyttjar folk.
 
Vad är det som gör att jag inte får berätta att jag inte skulle ta bort min häst pga ett sår? Vad är det som är fel med att jag inte tycker det är rätt att göra så. Sen får väl folk göra vad dom vill med sina hästar, men jag får också tycka vad jag vill om det. När det är en fullt frisk ung häst som "bara" har ett sår som kan bli väldigt farligt så tycker jag man bör försöka rädda hästen.
Man kan ha olika sätt att berätta det på.
Att ta bort en häst pga ett sår är tydligen inte okej men att utnyttja andra människor är tydligen okej.
 
I verkliga livet har ingen åsikter så vitt jag vet, i alla fall inte som de tar upp med mig. ;) Så jag håller med, men tycker det är märkligt hur diskussionen svänger över till "åh hemska människa, hur kan du prioritera ett släp framför ett hästliv". :D

Dessutom får man låna ditt släp, om man betalar för det.
Vilket är helt rimligt, om man lånar nåns saker så ersätter man väl de vid skador?
 
Jag utnyttjar inte någon. Jag vill bara inte ha vänner som överger mig i den värsta situationen i mitt liv. Vänner som skiter i mig och min häst i en sådan situation, det kallar inte jag för vänskap.
Som sagt du kan inte ens förstå att du utnyttjar folk.
 
Man kan ha olika sätt att berätta det på.
Att ta bort en häst pga ett sår är tydligen inte okej men att utnyttja andra människor är tydligen okej.
Kan man säkert, men det spelar ingen roll om den som läser det tolkar det som den vill iallafall. Och igen, jag har utnyttjar inga människor bara för att jag hyr transport när jag ska iväg.
 
Som sagt du kan inte ens förstå att du utnyttjar folk.
Du är ju inte klok, på riktigt. Jag avslutar denna diskussionen och tackar gud att sådana som du inte finns runt omkring mig och min häst..eller min förra häst rättare sagt. Jag har haft egen häst i 15 år nu och aldrig stött på en sådan här attityd någonstans. Och jag har stått i många stall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 223
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp