Att vara den jobbiga feministen

Du kan få sucka åt män i topposition så mycket du vill. Personligen ställer jag mig frågan vad just den personen har för egenskaper som gjort att den kommit dit? Tyvärr har jag upplevt det som att flertalet av de kvinnor jag råkat på i topposition inte har varit lämpad för sin uppgift utan har blivit valda just för att de är kvinnor, vilket i vissa fall har lett till katastrofala följder. Ska vi få fler duktiga kvinnor till toppen så kan vi inte nöja oss med att det sitter just en kvinna där utan vi måste kräva att hon även är lämpad för sitt jobb. Är hon inte det så försämrar hon rentav chanserna för andra kvinnor (som faktiskt är lämpade) att nå bra positioner eftersom hon ger dem som är emot jämställdhet vatten på sin kvarn.

Ärligt talat så är det främsta attributet man behöver för att ta sig till toppositioner att man är man. Som kvinna i en mansdominerad omgivning får man problem. Man blir inte inbjuden till bastun, jaktresan, grabbkvällen mm där mycket av besluten tas, lojaliteter byggs upp och där man kan hämta stöd. Om man väl når toppen så kan man som kvinna misslyckas enkom utifrån att man råkar ha fel kön och därför inte är en i gänget. Det är svårt att vara delaktig i besluten som tas i bastun om man säger så, man har en längre och brantare uppförsbacke än en man i samma possition.
 
Jag letade svar på en fråga bland ICAs FAQs, och snubblade över följande formulering: "När det gäller bäst före-datum är det handlaren själv som bestämmer hur han vill göra..." (min fetning).

Och jag stör mig. Något så in i... Jag tror fullt och fast på att de ord vi använder för att beskriva verkligheten även definierar vad vi ser som möjligt, och att formuleringar som dessa därmed bidrar till och förstärker bilden av kvinnor i ledande positioner som något avvikande.

Så därför var jag precis den jobbiga feministen och postade en screenshot på ICAs Facebooksida där jag ifrågasatte varför de förutsätter att deras handlare är män. Nu förväntar jag mig svar från människor som tycker jag överreagerar/lider av i-landsproblem/är hysterisk/borde vara tacksam över att vi i Sverige är så himla jämställda.

Suck på världen, jag vill bara slippa vara det förbannade undantaget hela jävla tiden!

Superbra att du kontaktade dem! Enkel, praktisk vardagsfeminism. Det är ju ingen vits med att vara feminist om man bara sitter och håller käften.
 
Superbra att du kontaktade dem! Enkel, praktisk vardagsfeminism. Det är ju ingen vits med att vara feminist om man bara sitter och håller käften.

Och oroar sig för att andra ska tycka att feminismen går för långt.

Alltså tack! På riktigt. Jag tycker ofta det är jobbigt att vara den jobbiga feministen, att ifrågasättas och dumförklaras. Men samtidigt känns det så jäkla viktigt!
 
Alltså tack! På riktigt. Jag tycker ofta det är jobbigt att vara den jobbiga feministen, att ifrågasättas och dumförklaras. Men samtidigt känns det så jäkla viktigt!

Ja, det är jobbigt. Och man får lätt stryk när man sticker ut hakan så för att man inte ska bli alltför blåslagen får man tänka att "nej, just den här gången orkar jag faktiskt inte. Men nästa, så!"
 
Tyvärr upplever jag det som att en del inte är nöjda förrän vi har en motsatt situation mot den vi har idag, dvs långt fler kvinnor på ledande befattningar än män.
Det känns som en nyhet. Inget jag känner igen från feminister jag stöter på.

Var har du sett att feminister drivit något sånt?
 
Jag letade svar på en fråga bland ICAs FAQs, och snubblade över följande formulering: "När det gäller bäst före-datum är det handlaren själv som bestämmer hur han vill göra..." (min fetning).

Och jag stör mig. Något så in i... Jag tror fullt och fast på att de ord vi använder för att beskriva verkligheten även definierar vad vi ser som möjligt, och att formuleringar som dessa därmed bidrar till och förstärker bilden av kvinnor i ledande positioner som något avvikande.

Så därför var jag precis den jobbiga feministen och postade en screenshot på ICAs Facebooksida där jag ifrågasatte varför de förutsätter att deras handlare är män. Nu förväntar jag mig svar från människor som tycker jag överreagerar/lider av i-landsproblem/är hysterisk/borde vara tacksam över att vi i Sverige är så himla jämställda.

Suck på världen, jag vill bara slippa vara det förbannade undantaget hela jävla tiden!
Problemet är väl att om feminismen handlar mer om hur man beskriver verkligheten istället för att förändra verkligheten så tappar den i trovärdighet! Så det stora problemet är inte att ICA's text förutsätter att handlaren är en man utan att ICA-handlaren till en förkrossande majoritet är en man. Lösningen är kanske inte att klaga på deras formulering utan att skicka ditt cv till ICA med motiveringen att de verkar ha en brist på kvinnliga handlare.;)
 
Det finns två typer av kvotering, radikal och måttfull kvotering.

Måttfull kvotering kallas också positiv särbehandling, det är det som beskrivs i det du citerar, och det är den vanligaste formen av kvotering.

Radikal kvotering innebär att man ska ta in ett visst antal av en underrepresenterad grupp.
 
@Manza Skitbra! Själv är man så inmatad med att det varit så alltid att man lätt inte ser det!
En del av min släkt är religös och det stör mig att det i deras Bibel alltid omnämns som han/honom när något bra är utfört eller att han är överhuvudet och ensam om att fatta beslut. Medans hon/henne omnämns när man beskriver någon som felat
 
Problemet är väl att om feminismen handlar mer om hur man beskriver verkligheten istället för att förändra verkligheten så tappar den i trovärdighet! Så det stora problemet är inte att ICA's text förutsätter att handlaren är en man utan att ICA-handlaren till en förkrossande majoritet är en man. Lösningen är kanske inte att klaga på deras formulering utan att skicka ditt cv till ICA med motiveringen att de verkar ha en brist på kvinnliga handlare.;)
Det man beskriver har en tendens att bli realitet därför är det viktigt med till exempel formuleringen hen eller något annat könsneutralt i text där man inte vill specificera kön. Att en förkrossande majoritet icahandlare är just män kanske visar på att ica är mindre bra på jämställdhetsarbetet något som sedan avspeglar sig i de texter de skriver.
 
Problemet är väl att om feminismen handlar mer om hur man beskriver verkligheten istället för att förändra verkligheten så tappar den i trovärdighet! Så det stora problemet är inte att ICA's text förutsätter att handlaren är en man utan att ICA-handlaren till en förkrossande majoritet är en man. Lösningen är kanske inte att klaga på deras formulering utan att skicka ditt cv till ICA med motiveringen att de verkar ha en brist på kvinnliga handlare.;)

Förändring kan väl ske på många plan samtidigt. Att förändra den verklighet vi lever i med alla "han"-referenser samtidigt som man påtalar en eventuell brist på kvinnliga handlare funkar väl? Vi blir otroligt mycket mer påverkade om hur vår omvärld beskrivs och normaliserar den än vad många verkar tro.
 
Jag tror du massuppfittat "kvotering". Kvotering innebär att om två kandidater har likvärdiga meriter ska den vars kön är underrepresenterat få jobbet. Vad är det för dumt med det?
Semantik i och för sig, men enligt mig (och flera) är kvotering att ge någon från underrepresenterad grupp (tex baserat på kön) företräde trots att de INTE har tillräckliga meriter. Så har det också tillämpats i t ex USA; att personer fått företräde baserat på sin etnicitet.

Däremot tillämpas i Sverige positiv särbehandling som det heter i diskrimineringslagen. Det definieras som det du skriver: vid lika meriter får och SKA man ge t ex jobbet till den sökande vars kön är underrepresenterat.
 
Däremot tillämpas i Sverige positiv särbehandling som det heter i diskrimineringslagen. Det definieras som det du skriver: vid lika meriter får och SKA man ge t ex jobbet till den sökande vars kön är underrepresenterat.

Fast det är ju olagligt med positiv särbehandling i Sverige, åtminstone när det gäller universitetsantagningen.
 
På samma tema: Jag tyckte om min senaste kursledare ännu lite mer när han inte specificerade kön på diverse bönder som figurerade i våra uppgifter, tentafrågor mm. utan använde ordet hen. En bonde är nästan uteslutande man i dylika texter, trots att det numera är väldigt vanligt även med kvinnliga bönder.

TS, jag tycker det var bra gjort. Det är sådana små saker i vardagen som förstärker uppfattningen om att det alltid är en man i ledande posititon.

Har en liknande erfarenhet från mina studier. Juridiken har ju länge dominerats av män vilket märks t.ex. i doktrinen där "han" är det vanligaste. I lagtext är åtminstone de lite nyare lagarna lite mer nyanserade med "han eller hon". De som begår brott är oftast män vilket gör att det nästan alltid blir "han" när det skrivs eller talas om något brott- eller straffrelaterat. Därför var det befriande att i våras ha en professor som konsekvent höll sig till "hen".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp