Bukefalos 28 år!

Att vara den jobbiga feministen

@magnus242

En förutsättning för att förändra verkligheten är väl att man beskriver den och visar på alla små och stora symptom på de orättvisa patriarkala strukturerna, både de som är medvetna och de som bara slinker med. Sedan kan ICA göra något åt det, och förhoppningsvis gör de även en korrigerande åtgärd - dvs lägger in en rutin om att granskning av text även ska innehålla den feministiska dimensionen.

Varför @Manza ska söka jobb på ICA eller vilja köpa en butik har inte framgått i tråden - så var fick du det ifrån? Jag trodde mest bara att @Manza reagerade på texten som sådan, som vilken mottagare som helst.
 
Problemet är väl att om feminismen handlar mer om hur man beskriver verkligheten istället för att förändra verkligheten så tappar den i trovärdighet! Så det stora problemet är inte att ICA's text förutsätter att handlaren är en man utan att ICA-handlaren till en förkrossande majoritet är en man. Lösningen är kanske inte att klaga på deras formulering utan att skicka ditt cv till ICA med motiveringen att de verkar ha en brist på kvinnliga handlare.;)

För att feminismen ska kunna förändra verkligheten måste den först beskriva verkligheten för att peka på vad som behöver förändras. Och dessvärre kör förändringen oftast fast alldeles för länge redan i den fasen, eftersom många hävdar att feminismens verklighetsbeskrivning är fel. Dvs, lite som du gör i det där inlägget ;)

Jag kollade på Icas facebook och deras första svar till Manza var i princip som ditt: problemet är att deras handlare ÄR män och därför försöker de UPPMUNTRA kvinnor* osv. (Har vi hört den förr?:angel:)

Efter ett påpekande om att det kanske inte är direkt uppmuntrande för kvinnor att i texter som den Manza hittat befästa bilden av Ica-handlaren som man, så förklarade de att de skulle se över sina texter.

* = att Ica lägger ansvaret för att Icahandlarna är män på kvinnor som ska UPPMUNTRAS att kliva fram, när Ica i själva verket behöver fräscha upp sina strukturer kommer vi att ta upp i nästa kursavsnitt. Men Ica är nog inte riktigt där än. :)
 
@Manza Bra gjort tycker jag! :) Och jag vet hur du känner dig. Det är SÅ ofta jag sitter i situationer och känner att "fan, varför måste de säga sådär? Jag ORKAR inte ta den här jävla diskussionen ännu en gång men jag STÅR FAN INTE UT med att lyssna på det här". Kan gälla både rasism, homofobi och sexism. Eller alla gånger jag lärt känna nya människor och tyckt att de är ÅH så sympatiska för att sedan bli jättebesviken när de kläcker ur sig något urbota jävla gräsligt.

Det är en sorg för mig att ständigt se och höra sådana här saker och känna mig ensam, less och arg. Då är andra feministiska och vettiga vänner den enda räddningen för mig. Fina människor som förstår mig, som liksom jag blir less och arga och trötta på all skit och som inte är rädda för att uttrycka det. Annars skulle jag nog inte orka.

Det upplever jag också på mitt jobb, senast dagarna innan jag gick på semester. Jag sa ifrån när några uttryckte sig plumpt eller sexistiskt eller rasistiskt - minns inte vilket - och fick reaktionen *stor suck* "Att du orkar...."
 
För att feminismen ska kunna förändra verkligheten måste den först beskriva verkligheten för att peka på vad som behöver förändras. Och dessvärre kör förändringen oftast fast alldeles för länge redan i den fasen, eftersom många hävdar att feminismens verklighetsbeskrivning är fel. Dvs, lite som du gör i det där inlägget ;)

Jag kollade på Icas facebook och deras första svar till Manza var i princip som ditt: problemet är att deras handlare ÄR män och därför försöker de UPPMUNTRA kvinnor* osv. (Har vi hört den förr?:angel:)

Efter ett påpekande om att det kanske inte är direkt uppmuntrande för kvinnor att i texter som den Manza hittat befästa bilden av Ica-handlaren som man, så förklarade de att de skulle se över sina texter.

* = att Ica lägger ansvaret för att Icahandlarna är män på kvinnor som ska UPPMUNTRAS att kliva fram, när Ica i själva verket behöver fräscha upp sina strukturer kommer vi att ta upp i nästa kursavsnitt. Men Ica är nog inte riktigt där än. :)

Just Ica har styr väl inte över handlarna? Så Ica centralt har makten att se över sina texter osv men de styr inte över vem som köper en Ica-butik. Rätta mig om jag har fel.

Jag tycker inte det är frågan om man skall se över bilden av Ica eller om Ica skall uppmana kvinnor att starta butiker. Båda sakerna går väl att göra samtidigt?
 
Just Ica har styr väl inte över handlarna? Så Ica centralt har makten att se över sina texter osv men de styr inte över vem som köper en Ica-butik. Rätta mig om jag har fel.

Jag tycker inte det är frågan om man skall se över bilden av Ica eller om Ica skall uppmana kvinnor att starta butiker. Båda sakerna går väl att göra samtidigt?
Jo, det gör de. Vem som helst får inte bli handlare, utan det är något man ansöker om.
 
Jag har för övrigt varit inne på ICAs Facebooksida igen eftersom jag inte kunde låta bli att gå igenom fler av deras FAQs. De refererar genomgående till handlaren som han eller honom, och jag förslog att det kanske är dags att gå igenom hela sidan samt jobba med det praktiska värdegrundsarbetet. Tröttsamt när det inte ens är ett enstaka "slip of the tongue", utan något som helt utan att reflekteras över upprepas? Då är det ju liksom väl genomarbetade texter det handlar om...
 
Just Ica har styr väl inte över handlarna? Så Ica centralt har makten att se över sina texter osv men de styr inte över vem som köper en Ica-butik. Rätta mig om jag har fel.

Jag tycker inte det är frågan om man skall se över bilden av Ica eller om Ica skall uppmana kvinnor att starta butiker. Båda sakerna går väl att göra samtidigt?
Jag förstår inte om du inte förstår.
Ett företag är berett att betala massor av pengar för att få sin produkt synlig i en sekund i en populär film bara för att människors hjärnor är så lätta att manipulera.
Om då i en tryckt text det hela tiden står hon, i allt du läser om sjuksköterskor så står det hon, alltid. Då är en sjuksköterska en hon för hjärnan, och hjärnan är den som styr dina beslut. Som man blir det då mindre troligt att du drömmer om att bli sjuksköterska.
För 30-40 år sedan så fanns ju den här "roliga" gåtan i gåtböcker för barn. En skadad pojke kommer in till akuten, läkaren säger; - Jag kan inte operera den här pojken, det är min son. Läkaren är inte pappa till pojken.
HUR är det möjligt?
Mååånga kunde inte komma på det rätta svaret när jag var liten.
 
Jag förstår inte om du inte förstår.
Ett företag är berett att betala massor av pengar för att få sin produkt synlig i en sekund i en populär film bara för att människors hjärnor är så lätta att manipulera.
Om då i en tryckt text det hela tiden står hon, i allt du läser om sjuksköterskor så står det hon, alltid. Då är en sjuksköterska en hon för hjärnan, och hjärnan är den som styr dina beslut. Som man blir det då mindre troligt att du drömmer om att bli sjuksköterska.
För 30-40 år sedan så fanns ju den här "roliga" gåtan i gåtböcker för barn. En skadad pojke kommer in till akuten, läkaren säger; - Jag kan inte operera den här pojken, det är min son. Läkaren är inte pappa till pojken.
HUR är det möjligt?
Mååånga kunde inte komma på det rätta svaret när jag var liten.

Jag förstår faktiskt inte riktigt om det inlägget var till mig och i så fall varför.
 
Just Ica har styr väl inte över handlarna? Så Ica centralt har makten att se över sina texter osv men de styr inte över vem som köper en Ica-butik. Rätta mig om jag har fel.

Jag tycker inte det är frågan om man skall se över bilden av Ica eller om Ica skall uppmana kvinnor att starta butiker. Båda sakerna går väl att göra samtidigt?
Ica svarade Manza med att kvinnor inte söker handlarroller (eller nåt liknande ord) så därför försöker de uppmuntra kvinnor genom att befintliga handlare stöttar dem. Så uppenbarligen kan de påverka vilka som blir Ica-handlare.
 
För 30-40 år sedan så fanns ju den här "roliga" gåtan i gåtböcker för barn. En skadad pojke kommer in till akuten, läkaren säger; - Jag kan inte operera den här pojken, det är min son. Läkaren är inte pappa till pojken.
HUR är det möjligt?
Mååånga kunde inte komma på det rätta svaret när jag var liten.
Trots detta så var det en hel del kvinnor i din ålder som gav f*n i om att läkare alltid var en man i varje text och pluggade till läkare. I dag så är ju faktisk läkaren en hen även om maktpositionerna i vården sedan inte kan kallas speciellt jämställda.
 
Ica svarade Manza med att kvinnor inte söker handlarroller (eller nåt liknande ord) så därför försöker de uppmuntra kvinnor genom att befintliga handlare stöttar dem. Så uppenbarligen kan de påverka vilka som blir Ica-handlare.

Ja jag förstår lite bättre nu :). Det är fortfarande någon som skall våga satsa på att bli egen företagare men med bra stöd och kanske en mentor så finns säkert mycket att göra.

Det här är inte ju inte bara Ica utan hela samhället med skola, banker, näringslivskontor som alla kan bidra.
 
Jag förstår faktiskt inte riktigt om det inlägget var till mig och i så fall varför.
Ok då ska jag försöka förklara. Jag upplever det som att du inte ser sambandet mellan att ICA kallar alla sina handlare män och till varför det finns så få kvinnliga handlare.
Är du med i min tankegång? Jag kan ju ha helt fel angående hur du ser sambandet.
 
Trots detta så var det en hel del kvinnor i din ålder som gav f*n i om att läkare alltid var en man i varje text och pluggade till läkare. I dag så är ju faktisk läkaren en hen även om maktpositionerna i vården sedan inte kan kallas speciellt jämställda.
De skickade säkert in sitt cv, och så vips var problemet löst!
 
Trots detta så var det en hel del kvinnor i din ålder som gav f*n i om att läkare alltid var en man i varje text och pluggade till läkare. I dag så är ju faktisk läkaren en hen även om maktpositionerna i vården sedan inte kan kallas speciellt jämställda.

Nej idag fattar barnen inte ens varför det är en gåta. Men andelen män som väljer att bli sjuksköterskor är fortfarande lågt.
 
Ica svarade Manza med att kvinnor inte söker handlarroller (eller nåt liknande ord) så därför försöker de uppmuntra kvinnor genom att befintliga handlare stöttar dem. Så uppenbarligen kan de påverka vilka som blir Ica-handlare.
Fråga är väl hur detta sker effektivast, genom att sminka över faktumet att alla dagen ICA handlare är män i alla texter och hoppas att kvinnor läser dem och ser sig i rollen som ICA handlare eller måste man gräva djupare i varför man inte lyckas sälja in konceptet ICA handlare till kvinnor. Bara för att båda vägarna leder till målet, kan man ju funder på vilken som är snabbast.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp