Bukefalos 28 år!

Att vara den jobbiga feministen

Ok då ska jag försöka förklara. Jag upplever det som att du inte ser sambandet mellan att ICA kallar alla sina handlare män och till varför det finns så få kvinnliga handlare.
Är du med i min tankegång? Jag kan ju ha helt fel angående hur du ser sambandet.

Jo jag ser det klart och tydligt. Var jag så otydlig i mitt inlägg?
 
Fråga är väl hur detta sker effektivast, genom att sminka över faktumet att alla dagen ICA handlare är män i alla texter och hoppas att kvinnor läser dem och ser sig i rollen som ICA handlare eller måste man gräva djupare i varför man inte lyckas sälja in konceptet ICA handlare till kvinnor. Bara för att båda vägarna leder till målet, kan man ju funder på vilken som är snabbast.

Båda vägarna samtidigt?
 
Fråga är väl hur detta sker effektivast, genom att sminka över faktumet att alla dagen ICA handlare är män i alla texter och hoppas att kvinnor läser dem och ser sig i rollen som ICA handlare eller måste man gräva djupare i varför man inte lyckas sälja in konceptet ICA handlare till kvinnor. Bara för att båda vägarna leder till målet, kan man ju funder på vilken som är snabbast.
Jag frågar dig igen: gör du själv något för att förändra situationen?
 
Fråga är väl hur detta sker effektivast, genom att sminka över faktumet att alla dagen ICA handlare är män i alla texter och hoppas att kvinnor läser dem och ser sig i rollen som ICA handlare eller måste man gräva djupare i varför man inte lyckas sälja in konceptet ICA handlare till kvinnor. Bara för att båda vägarna leder till målet, kan man ju funder på vilken som är snabbast.
Men om vi skulle ta och se bortom just Icahandlare en stund. Problemet, som jag ser det, är att män hela tiden är norm och kvinnor det avvikande. Genom texter som den jag tagit upp reproduceras den här normen om och om och om igen, och resultatet blir att kvinnor får det ännu svårare att slå sig in på traditionellt manliga arenor. Att uppmärksamma och sedan ändra en sådan text gör alltså att vi kanske i större utsträckning kan agera som individer snarare än män eller kvinnor. Att "sminka över" ett faktum som du så fint förminskar det till, handlar alltså om att aktivt försöka förändra verkligheten.
 
Om då i en tryckt text det hela tiden står hon, i allt du läser om sjuksköterskor så står det hon, alltid. Då är en sjuksköterska en hon för hjärnan, och hjärnan är den som styr dina beslut. Som man blir det då mindre troligt att du drömmer om att bli sjuksköterska.
Exakt!
Givetvis ska en organisation som önskar en jämnare könsfördelning försöka att göra det på alla fronter. Bilder och texter säger oss mängder av saker; oftast helt omedvetet. Själv jobbar jag i en kommun och som i alla kommuner har vi en överrepresentation av kvinnor. Vi behöver fler män inom t ex äldreomsorgen och förskolan. Då behöver vi tänka på vad vi skriver och visar när vi t ex vill locka fler män till vår organisation. Till exempel genom att i en platsannons för en tjänst som undersköterska ha en bild med en manlig undersköterska.
Vi behöver också jobba med mängder av andra saker; diskutera normer och värderingar i arbetsgrupper (jag hör aldrig något annat än att de anställda tycker det vore bra med fler män, men ibland lägger de till "så kan vi ha någon som kan ta de tyngsta lyften" eller "så att pojkarna på förskolan får någon att spela fotboll med" och då kliar det illa i mina öron).

Sen kommer förstås löner, arbetsvillkor mm in i bilden också.

Det går ju att göra mer än en sak. Det jag undrar är varför man INTE skulle försöka växla över och skriva han/hon (eller hen) om handlaren.... :crazy: Det hindrar väl inte att man fortfarande jobbar aktivt med mentorskap för de kvinnor som vill bli handlare (till exempel).
 
Jag letade svar på en fråga bland ICAs FAQs, och snubblade över följande formulering: "När det gäller bäst före-datum är det handlaren själv som bestämmer hur han vill göra..." (min fetning).

Och jag stör mig. Något så in i... Jag tror fullt och fast på att de ord vi använder för att beskriva verkligheten även definierar vad vi ser som möjligt, och att formuleringar som dessa därmed bidrar till och förstärker bilden av kvinnor i ledande positioner som något avvikande.

Så därför var jag precis den jobbiga feministen och postade en screenshot på ICAs Facebooksida där jag ifrågasatte varför de förutsätter att deras handlare är män. Nu förväntar jag mig svar från människor som tycker jag överreagerar/lider av i-landsproblem/är hysterisk/borde vara tacksam över att vi i Sverige är så himla jämställda.

Suck på världen, jag vill bara slippa vara det förbannade undantaget hela jävla tiden!

Handlare är ett ord i maksulinum. Därför är det språkligt korrekt att använda "han" som beskrivning. Precis som fartyget är "hon".
Vad jobbigt att "polisa" en så enkel sak.
Jag tycker inte att det handlar om att könsdiskriminera i det fall du citerar.
Precis som det inte är att diskriminera att kalla min arbetskamrat Viggo för sjuksköterska för det är hans titel.

Men det är sant. Vi reagerar på olika saker.
Jag surar till när jag får betala andras förmåner inom restaurant, hotell, resor (ni vet; barn reser gratis) men bryr mig inte nämnvärt över tituleringar.
Dock anser jag förstås att kön inte ska bestämma lönen; en man och en kvinna som utför samma jobb lika bra, ska ha samma lön.
Inom sjukvården säger statistiken att manliga sjuksköterskor har bättre lön än kvinnliga d:o. Möjligen en del av lönestatistiken förklaras av att de manliga sjuksköterskorna oftare blir chefer, men då måste man fundera på skälet till den skillnaden.
 
Handlare är ett ord i maksulinum. Därför är det språkligt korrekt att använda "han" som beskrivning. Precis som fartyget är "hon".
Vad jobbigt att "polisa" en så enkel sak.
Jag tycker inte att det handlar om att könsdiskriminera i det fall du citerar.
Precis som det inte är att diskriminera att kalla min arbetskamrat Viggo för sjuksköterska för det är hans titel.

Men det är sant. Vi reagerar på olika saker.
Jag surar till när jag får betala andras förmåner inom restaurant, hotell, resor (ni vet; barn reser gratis) men bryr mig inte nämnvärt över tituleringar.
Dock anser jag förstås att kön inte ska bestämma lönen; en man och en kvinna som utför samma jobb lika bra, ska ha samma lön.
Inom sjukvården säger statistiken att manliga sjuksköterskor har bättre lön än kvinnliga d:o. Möjligen en del av lönestatistiken förklaras av att de manliga sjuksköterskorna oftare blir chefer, men då måste man fundera på skälet till den skillnaden.
Båten är en den. Exvis "båten, den blev försenad". Du använder ju knappast begreppet hon om en manlig sjuksköterska. Nu för tiden finns det ett jättefiffigt könsneutralt ord helt i nivå med den nämligen hen.
 
Handlare är ett ord i maksulinum. Därför är det språkligt korrekt att använda "han" som beskrivning. Precis som fartyget är "hon".
Vad jobbigt att "polisa" en så enkel sak.
Jag tycker inte att det handlar om att könsdiskriminera i det fall du citerar.
Precis som det inte är att diskriminera att kalla min arbetskamrat Viggo för sjuksköterska för det är hans titel.

Men det är sant. Vi reagerar på olika saker.
Jag surar till när jag får betala andras förmåner inom restaurant, hotell, resor (ni vet; barn reser gratis) men bryr mig inte nämnvärt över tituleringar.
Dock anser jag förstås att kön inte ska bestämma lönen; en man och en kvinna som utför samma jobb lika bra, ska ha samma lön.
Inom sjukvården säger statistiken att manliga sjuksköterskor har bättre lön än kvinnliga d:o. Möjligen en del av lönestatistiken förklaras av att de manliga sjuksköterskorna oftare blir chefer, men då måste man fundera på skälet till den skillnaden.
Maskulint (och feminint) genus finns inte längre, visar det sig när jag googlar. Idag heter det n-genus, t-genus och naturgenus.

Handlaren är n-genus, och det heter den om den, inte han.

http://www.ordklasser.se/substantivets-genus.php

Det där "polisandet" var alltså helt rätt.
 
Alltså, maskulinum och femininum i grammatiken har vi väl inte haft i min läskunniga tid (sedan 1970 ca)?

Svenskan har två neutrum. (Därav den och det.) Har glömt de grammatiska termerna för dessa neutrum.

Handlare är neutrum. Femininformen - handlerska - är väl ändå uppenbart passerad? Om den ens någonsin har funnits?
 
Handlare är ett ord i maksulinum. Därför är det språkligt korrekt att använda "han" som beskrivning. Precis som fartyget är "hon".
Vad jobbigt att "polisa" en så enkel sak.
Jag tycker inte att det handlar om att könsdiskriminera i det fall du citerar.
Precis som det inte är att diskriminera att kalla min arbetskamrat Viggo för sjuksköterska för det är hans titel.

Men det är sant. Vi reagerar på olika saker.
Jag surar till när jag får betala andras förmåner inom restaurant, hotell, resor (ni vet; barn reser gratis) men bryr mig inte nämnvärt över tituleringar.
Dock anser jag förstås att kön inte ska bestämma lönen; en man och en kvinna som utför samma jobb lika bra, ska ha samma lön.
Inom sjukvården säger statistiken att manliga sjuksköterskor har bättre lön än kvinnliga d:o. Möjligen en del av lönestatistiken förklaras av att de manliga sjuksköterskorna oftare blir chefer, men då måste man fundera på skälet till den skillnaden.

OT, men jag lovar dig @kryddelydd att du inte betalar för andras resor bara för att exempelvis barn som reser med vuxna får vissa rabatter. Det beror på att kostnaden är lägre, extrasäng i samma rum osv. Reseföretagen tjänar gott om pengar på barnfamiljer, vilket ger även dig billigare resor.

När det gäller tråden så är det givetvis upp till dig vad du stör dig på och inte, men jag vill hävda att det är de små sakerna som upprätthåller normerna som sedan verkar tillåtande för större saker
 
Fråga är väl hur detta sker effektivast, genom att sminka över faktumet att alla dagen ICA handlare är män i alla texter och hoppas att kvinnor läser dem och ser sig i rollen som ICA handlare eller måste man gräva djupare i varför man inte lyckas sälja in konceptet ICA handlare till kvinnor. Bara för att båda vägarna leder till målet, kan man ju funder på vilken som är snabbast.
Kom ihåg att män läser också. Deras världsbild är lika viktig. Och den blir också påverkad av ett förändrat språkbruk.
 
Jag letade svar på en fråga bland ICAs FAQs, och snubblade över följande formulering: "När det gäller bäst före-datum är det handlaren själv som bestämmer hur han vill göra..." (min fetning).

Och jag stör mig. Något så in i... Jag tror fullt och fast på att de ord vi använder för att beskriva verkligheten även definierar vad vi ser som möjligt, och att formuleringar som dessa därmed bidrar till och förstärker bilden av kvinnor i ledande positioner som något avvikande.

Så därför var jag precis den jobbiga feministen och postade en screenshot på ICAs Facebooksida där jag ifrågasatte varför de förutsätter att deras handlare är män. Nu förväntar jag mig svar från människor som tycker jag överreagerar/lider av i-landsproblem/är hysterisk/borde vara tacksam över att vi i Sverige är så himla jämställda.

Suck på världen, jag vill bara slippa vara det förbannade undantaget hela jävla tiden!

Väldigt intressant. Hör gärna av dig till ICA om det. De lyssnar gärna. Jag jobbade där som konsult i 10 mån fram till juni och det pågår ett arbete med mångfald och jämställdhet åtminstone inom kommunikationsavd. Tex så var det viktigt i våra manualer att vi lyfte fram lika många kvinnor och män, från de olika profilerna och från olika delar av landet. Små steg på vägen.

En fråga: hittade du texten på webbsidan? I s f kan jag be min gamla kollega att ändra den. :)
 
Väldigt intressant. Hör gärna av dig till ICA om det. De lyssnar gärna. Jag jobbade där som konsult i 10 mån fram till juni och det pågår ett arbete med mångfald och jämställdhet åtminstone inom kommunikationsavd. Tex så var det viktigt i våra manualer att vi lyfte fram lika många kvinnor och män, från de olika profilerna och från olika delar av landet. Små steg på vägen.

En fråga: hittade du texten på webbsidan? I s f kan jag be min gamla kollega att ändra den. :)

Hon skrev ju redan i inlägget du citerar att hon kontaktat dem ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp