Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

I just detta fallet så handlar det om att jag faktiskt inte förren precis i dagarna fick bekräftat att hon fortfarande har sjukpenning. Trodde naturligtvis att hon inte hade det nu när hennes verksamhet blivit så omfattande. Hon har dock alltid haft ett par tre hästar dock mer på hobbybasis tidigare, och var går gränsen? Det är ju helt uppenbart att här på buke är gränsen väldigt olika för olika personer (men att denna tjej paserat gränsen, kan nog alla hålla med om).

Vad sägs om den här tjejen då. Familjen har en gård och har oftast runt 5 hästar. Maken är heltidsarbetande så det ligger på henne att sköta familjens fem hästar. Ibland har hon ngn lektion för traktens barn ibland säljer hon ngn häst som hon oftast köpt in för en spottstyver (inget som hon gör några stora pengar på). Är detta lagom om man har sjukpenning?
Eller är det okej om det, som någon sa, kanske tar henne hela dagen att mocka fodra och släppa ut dessa fem hästar?

Eller en annan bekant som har tre hästar, en gammal pensionär samt två dressyrhästar som rids och tävlas på lite högre nivå, är det lagom med sjukpenning?

Jag tycker själv att man skulle kunna ha en häst som används för lättare promenadridning, det kan säkert som många antyder vara ett sätt att rehabliteras. Men kan man rida och träna under tävlingsmässiga former så tror jag nog att man skulle kunna jobba åtminstone deltid.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Det finns en tjej där jag bor, som i stort sätt aldrig har haft ett arbete. Hon bedriver i dag en verksamhet på minst sagt fulltid. Den består av import, försäljning och avel. Verksamheten har ständigt mellan 10-15 hästar i omsättning. Hon har en hemsida, annonserar flitigt på nätet samt bloggar. Samtidigt så har hon full sjukpenning :o.


Jag kan inte förstå varför du inte anmäler henne direkt för så tydlig bevisning som lämnas där får man leta efter.Förresten så finns är där jag bor ett liknande fall som blev anmält där f-kassan minskade sjuklönen med 25 %.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

I fall ngn nu tror att det handlar om missunsamhet eller ett allmänt hets mot sjukskrivna så kan jag berätta att min syster är heltidsjukskriven och har så varit under lång tid, pga psykisk sjukdom. Hon är, precis som många andra just nu, livrädd för att bli av med sin sjukpenning. Jag kan ju säga att hon skulle defenitivt inte klara av att ta hand om en häst, då hon vissa dagar knappt klarar att ta sig utanför dörren. Men hon liksom många andra sjuka drabbas hårt utav folk som ovanstående och hon skulle aldrig klarara av att "strida" för sin rätt att vara sjuk.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

IJag tycker själv att man skulle kunna ha en häst som används för lättare promenadridning, det kan säkert som många antyder vara ett sätt att rehabliteras. Men kan man rida och träna under tävlingsmässiga former så tror jag nog att man skulle kunna jobba åtminstone deltid.



Jag hoppas att i år komma ut på någon tävling och är en av heltidsjukskrivna här i inläggen och då måste jag ställa den frågan är man mer frisk om ett dressyrpass rids än om en ridtur tas i skogen? Eller då tvärtom, är man sjukare om man tar en tur i skogen än ett jobb på banan?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Ja du får ursäkta, men det du beskriver låter ju inte som någon rehabilitering i mina öron. Att ge lektioner kan ju likställas men någon form av lättare arbete, för mig är rehabilitering lite ridning för att hålla kroppen igång. Jag kan också tänka mig att enbart ett stallbesök med diverse småssysslor är en form av rehabilitering, många gånger kan det räcka med att bara få vara sas. Kanske att man tar hästen på en handpromenad, javisst säger en del och tycker att det ska räcka med en hund då. Men här är valet individuellt och inget omgivningen ska lägga sig i anser jag om det inte går till överdrift.

Nej självklart är häst ingen rättighet, men nu har några valt det och tycks må bra av det och den rätten anser jag ska få kvarstå för dessa människor. Det har ju visat sig mycket kostsamt för samhället när de också måste börja med psykvård på fysiskt sjuka personer, när de istället kommer undan med att den sjuka vårdar sitt psyke själv genom egen försorg. Säkert överanstränger sig många av dessa människor lite titt som tätt, men vem får betla för det? Ja inte övriga här i församlingen, det blir den som är drabbad som får ta smällen. Kanske är det ett självval eller så är det ett försök att trappa upp sin förmåga, det senare är ett måste om en person skulle kunna gå tillbaka i arbete.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag hoppas att i år komma ut på någon tävling och är en av heltidsjukskrivna här i inläggen och då måste jag ställa den frågan är man mer frisk om ett dressyrpass rids än om en ridtur tas i skogen? Eller då tvärtom, är man sjukare om man tar en tur i skogen än ett jobb på banan?

Promenadridning i tex skogen, räknar jag som mindre fysiskt krävande. Rider man på en tävlingsmässig nivå så betyder det att man gör en ganska stor fysisk ansträngning samt att man dessutom troligen gör det varje dag eftersom man klarar att hålla hästen i tävlingsmässig kondition. Å ja, då tror jag att man skulle kunna utföra ngn form av arbete i ngn omfattning. Om det så bara innebär två timmars "pappersvändande" per dag.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

jag ska informera dig om något du inte vet att sjukgymnastif för vissa sjukdomar ska vara hård och ansträngande och där är monotont pappersvikande i några timmar rena döden för kroppen.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

jag ska informera dig om något du inte vet att sjukgymnastif för vissa sjukdomar ska vara hård och ansträngande och där är monotont pappersvikande i några timmar rena döden för kroppen.

För det första så har du inte en aning om vad jag vet och inte vet . Känner du kanske till mitt yrke och utbildning? Dessutom så var detta med "pappersvändande" metaforiskt, dvs det skulle lika gärna kunna röra sig om tex. skräpplockning, hjälpa till på förskola eller matsal, gräsklippning, prismärkning av varor, vill du att jag ska fortsätta eller "do you get the picture"?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Efter detta inlägg lägger jag ner debatten för min del, pga att den känns helt meningslös.
Vi kommer aldrig att enas, så jag slår mig till ro med, att vad det gäller mig och mina aktiviteter så är det en sak mellan mig, mina läkare och fk. Så länge det jag gör är sanktionerat från fk och läkare så får omgivningen tycka och tänka vad den vill. Sen är det naturligtvis okej att komma till mig och fråga om man har tankar om vad man ser. I stället för att muttra bakom ryggen.
I mitt läkarintyg står det, vila, får och bör vara ute, träning/sjukgymnastik, får vistas utomlands, bör träna socialsamvaro mm mm. Så jag väljer att lägga upp det som det passar mig själv bäst.
De flesta med läkarintyg har sådana rekomendationer.

Har man konkreta bevis på att personer fuskar så tycker jag att man har skyldighet att anmäla istället föra att gå år ut och år in och reta upp sig.

Till alla er som är sjuka och kämpar, ett stort lycka till, ta vara på era ljuspunkter för dom är ni förtjänta av. :bow:
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Efter detta inlägg lägger jag ner debatten för min del, pga att den känns helt meningslös.
Vi kommer aldrig att enas, så jag slår mig till ro med, att vad det gäller mig och mina aktiviteter så är det en sak mellan mig, mina läkare och fk. Så länge det jag gör är sanktionerat från fk och läkare så får omgivningen tycka och tänka vad den vill. Sen är det naturligtvis okej att komma till mig och fråga om man har tankar om vad man ser. I stället för att muttra bakom ryggen.
I mitt läkarintyg står det, vila, får och bör vara ute, träning/sjukgymnastik, får vistas utomlands, bör träna socialsamvaro mm mm. Så jag väljer att lägga upp det som det passar mig själv bäst.
De flesta med läkarintyg har sådana rekomendationer.

Har man konkreta bevis på att personer fuskar så tycker jag att man har skyldighet att anmäla istället föra att gå år ut och år in och reta upp sig.

Till alla er som är sjuka och kämpar, ett stort lycka till, ta vara på era ljuspunkter för dom är ni förtjänta av. :bow:


Du och säkert många med dig har fått ok från FK, läkare osv på att erat "hästeri" är okej. Men tråden inleddes ju med att FK ifrågasatte TS "hästeri". Det är väl bra, för då får man ju en utredning på vilken omfattning som är okej och vilken som inte är det.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Det är ju de som är lite problemet, du anser att om man klarar av att handla och allt så är man inte jättesjuk enligt dej, enligt andra så kanske man är det. Hur tycker du det funkar med psykiska problem då? räknas dom som jättesjuka även ifall dom kan leva relativt normala liv?

Det sa jag inte alls. KJag sa att om man orkar gå och shoppa i timmar så är man inte jättesjuk.
Att gå till affären och handla lite mat tycker jag inte klassas som att man är frisk. Däremot om man INTE orkar det - ja då är man väldigt sjuk.

Psykiska probvlem är ju alltid mycket svårare än fysiska.
Men om man klarar av mängder med saker i vardagen så bör man nog klara av lite småsaker i ett jobb , exempelvis.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Men snälla du, jag måste ha kläder på kroppen, alltså måste jag handla, alltså ge mig ut och shoppa ibland. Jag måste oxå ha mat och handla den men det innebär inte att jag är arbetsför.
Tror du att jag skulle kunna välja att jobba och få hemtjänst för hushållsgöromålen. Skulle jag det skulle jag alla gånger välja jobb!

Anledningen till att jag skrev just shopping var delvis för att visa skillnaderna.
Givetvis måste man ju handla då och då, men att ge sig ut och shoppa flera gånger i månaden/om året i flera timmar visar ju att man är någelunda frisk.

Ang att gå till mataffären och handla mat så ser jag det inte redigt som samma sak som att gå på en shoppingrunda.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag hoppas att i år komma ut på någon tävling och är en av heltidsjukskrivna här i inläggen och då måste jag ställa den frågan är man mer frisk om ett dressyrpass rids än om en ridtur tas i skogen? Eller då tvärtom, är man sjukare om man tar en tur i skogen än ett jobb på banan?

Fast att hålla igång hästen och rida så pass hårt varje dag att man kan komma ut och klara av en tävling, då kan det ju knappast längre handla om "sjukgymnastik" utan det är ju ren träning det handlar om.

Att ta en lugn skogstur är ju stor skillnad mot att rida ett dressyrpass på banan.

Att hålla hästen i tävlingskondition kräver ju att man verkligen jobbar med hästen, och det har jag svårt att tro att en sjukskriven person skulle klara (om det gäller fysiska problem då.).
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Att ta en lugn skogstur är ju stor skillnad mot att rida ett dressyrpass på banan

Det är så lätt att döma och tro sig förstå, när man inte har en aning om hur en människa har det i sin sjukdom/handikapp.

Som någon sa här: Man ska aldrig döma en människa utan att gått 1 mil i hennes skor.

Alla har ju haft influensa, tänk dig att gå med den värken i 18 år, det har jag gjort :crazy: jag har 3 hästar och både rider i skogen och träna för instruktör. Både för att jag tycker jag är värd detta trots min sjukdom och att kroppen ska hålla bättre;) Min läkare tycker det är Kanon:laugh:
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

*KL*

Bara en tanke också angående att dressyrridning skulle vara så enormt ansträngande att en sjukskriven inte skulle klara av det. Om hästen är välriden från början och känslig för hjälperna så behöver ett dressyrpass inte alls vara särskilt ansträngande. Att rida en häst med mjuka mjuka händer o små små små imulser från skänkeln är inte så jätteansträngande. Det hjälper också till att lära sig att behärska den egna kroppen, att man tränar upp förmåga att koordinera sina rörelser samt att man håller sin kropp så mjuk som möjligt. Kanske för vissa personer i större utsträckning än att bara promenera ut i skogen.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

För det första så har du inte en aning om vad jag vet och inte vet . Känner du kanske till mitt yrke och utbildning? Dessutom så var detta med "pappersvändande" metaforiskt, dvs det skulle lika gärna kunna röra sig om tex. skräpplockning, hjälpa till på förskola eller matsal, gräsklippning, prismärkning av varor, vill du att jag ska fortsätta eller "do you get the picture"?


Jag kan inte se det som ditt yrke är relevant i sak då du ändå inte har förståelse eller kunskap för att vissa sjukdomar fakiskt mår bra av lite hårdare ansträngniing och att den lilla ork man har i kroppen inte räcker till för mer än den ansträngningen och att sköta sig själv, men det verkar som du är av den åsikten att är man sjuk och har ont då ska man oxå vara maxsjuk och ha maxont och inte kunna med träning göra sin situation bättre och du förstår inte att sjukgymnastik som ridning är uppbyggande för en ond kropp medans din förslagna gräsklippning är nedbrytande.Jag kan inte annat än undra om du tycker att de som tränar i sjykgymnasternas sjuksal av ord.från läkare allt för att kroppen inte ska förfalla mer än nödändigt, sticker det lika i dina ögon som ridning?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Du skriver själv att din mamma är arbetsför till 25 %, vissa människor är inte arbetsföra alls till någon procent. Ofta är det så att många av dessa lider verkligen av det, långt ifrån alla har en häst men några har det. Om man i det läget ser att en häst skulle kunna vara bra för livskvaliteten, i de fall personen redan har en sådan och det funkar gentemot åkomman så kan det vara positivt.
Att ha en häst måste ju inte generera i en massa arbeten för den sjuka personen, man kan ju ha hjälp från omgivningen men ändå ha den positiva delen av detta. Å andra sidan kanske personen gör små saker när de är i stallet, sådant som en frisk person skulle göra på mindre än timmen kostar kanske 2-4 timmar i anspråk för en person som är dålig just därför att vilan tar sin lilla tid.

Vem har påstått att din mamma ska ha häst ovanpå sitt arbete, det är tyvärr du som har missuppfattat.

Nej Boj, min mamma ARBETAR 75%. Hon är sjukskriven 25%. Att diskutera livskvalitet är en lyx det som ni diskuterar. Jag skulle också må bättre av att vara hemma med hästen och slippa jobba :angel: Men nu är det så att kan man jobba så ska man göra det.
Bloody F Mary har föreslagit att hon skulle vara friskare och ha mer personlig livskvalitet om hon hade häst. så kan det mycket väl vara. tyvärr lever vi inte i ett sånt lyx samhälle där man kan göra precis som man vill eller mår bäst av alltid.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Men något sådant har inte diskuterats, att vara hemma enkom för att sköta hästen. Att en person med en åkomman och inte är arbetsför får fortsätta ha sin tidigare livskvalitet anser jag inte vara fel, tvärtom så sparar samhället många kronor på det även om det kan vara svårt att förstå. Ytterligare vård av denna person är kostsam, skulle det sen vara så illa att personen gick och berövade sig livet så har samhället en familj och anhöriga som kostar åtskilligt i vård efteråt.

Man kan ju lätt tro att samhället sparar pengar om en sjuk tar sitt liv, så är icke fallet. Inte för så länge sedan kunde vi läsa att USA är på väg att avskaffa dödsdomar, orsaken är att en avrättning är så otroligt kostsam att en enda sådan kostar lika mycket som att hålla den dödsdömda i fängelse över 2 livstider och närmare 3 faktiskt.

Så vad en sjuk person åsamkar samhället i kostnad levandes, speciellt om rehabilitering ombesörjs för egen maskin är en bråkdel mot vad samma person kostar avliden.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Vi pratar inte om samma sak uppenbarligen. BFM har svarat mig per nedan, att om min mamma fick vara sjukskriven ytterligare och ha häst, skulle hon antagligen vara friskare. Men hon FÅR inte vara sjukskriven mer än 25% för hon KAN jobba 75%. sen att man skulle må bättre om man slapp jobba ännu mer, vad har det med saken att göra? det skulle jag också göra, fan vad skönt det skulle vara att jobba 75% :angel:

Om jag nu igen tar din mamma som ett exempel med ledinflammation.
Jag har verkligen full förståelse för att din mamma inte skulle orka en häst utöver jobba 75 % men med den kunskapen jag har om ledsjukdomar så vill jag ändå hävda att hon tyvärr tränar sin kropp och sina leder för lite med den beskrivning du gör och skulle,precis som du säger och det jag menar, må bättre om hon minskade sin arbetstid och utökade kroppsträningen, med eller utan häst.

Det jag försöker framhäva är ju att det är en sammhälls lyx att diskussionen ö.h.t pågår i denna tråden! det visar på en välfärd och en förväntning på samhället som är FÅ nationaliteter förunnat.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Men vad menar du är lyx? Jag hoppas att jag tolkar dig fel, eller så anser du att blir man sjuk så sälj för guds skull hästen och köp en spade och gräv ner dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp