Attackerar !

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Attackerar !

Men om inte jag är helt ute och snurrar så är det INGEN som säger att man ska pryla hästen. Utan ett rapp vid direkt anfall och vid rätt tidpunkt, inte en kvart senare. Man springer inte efter sen heller och fortsätter slå! Sen ang hovslagaren så är det för mig en helt annan situation.

Du hade ju själv en förlängd "arm" (spö eller vad du fick fatt i)

På älgen låter det som att slå hästen är nästan ett måste för att få den att förstå att du är ledaren.
Med det inte sagt att älgen menar att alltid slå jämt och ständigt, men ändå mer "våld" än nödvändigt...

Hovslagare nämnde jag för att någon skrev om en häst som fick ett rapp direkt den sparkat hovslagaren (eller mot) och sen dess inte va några problem att sko.
= Slag vid "rätt" tillfälle gör att hästen inte gör om det nästa gång.
Vilket JAG inte håller med om.

Att jag skrivit att jag hade en förlängd arm i hagen vet jag naturligtvis om, förstår inte varför du påpekade det igen:confused:
 
Sv: Attackerar !

Som sagt var innan jag skaffade min ponny Wilma hade jag aldrig slagit en häst!
OCH jag har aldrig slagit någon annan häst än Wilma...

Helt enkelt för att det faktiskt inte brukar behövas..
Men å andra sidan är det ingen annan häst som försökt sparka ner mig på det sättet Wilma försökte från början.
Visst har hästar hotat rejält och det har även flygit ben ibland men man har kunnat avvärja attackerna utan att ta till våld.

Men jag kanske ska berätta vad som ligger bakom för att Wilma blev den hästen hon är idag...

Jag köpte henne av en pensionär som kommit på att hon ville ha ett par söta ponnyer att gulla med på äldre dar och så kunde ju barnbarnen få rida ibland när de hälsade på...
Ponnyerna var ett sto och en hingst och konstigt nog blev stoet dräktigt och då föddes Wilma...
Från början gick det bra när Wilma var föl men det började ganska snart spåra ur, den här pensionären hade ingen hästerfarenhet och behandlade därför inte Wilma som en häst utan försökte förmänskliga henne.
När jag kom dit för att titta på Wilma var ägaren rätt tilltufsad efter deras senaste fajt, med brutna revben och arm och i ansiktet såg hon ut som hon varit med i ett knytnävsslagsmål.
Hon lockade fast ponnyn över grinden med socker, fick tag i grimman och ruskade hästens huvud samtidigt som hon halvskrek NU ÄR DU SNÄLL i örat på ponnyn, sen kopplade hon ett kedjegrimskaft runt skallen på ponnyn på nåt konstigt sätt och blåhöll skallen när hon ledde henne, när jag stod och kikade lite på sidan hur hästen såg ut svängde Wilma runt rumpan fort som attan och sparkade efter mig, då skrek hennes ägare henne på nytt i örat DU SKULLE VARA SNÄLL SA JAG! o.s.v.
Hon kunde inte släppa efter på grimskaftet eftersom hästen då stegrade och slog henne med framhovarna eller högg henne, hon kunde inte gå in i hagen eller boxen för då blev hon nersparkad och hon var tvungen att muta med socker för att få tag i grimman för var inte hästen upptagen med att snusa efter sockret så högg hon efter ägaren istället...
Wilma sparkade inte bara en gång när hon gjorde det heller, hon fortsatte sparka och stampa på ägaren ett tag även efter att hon låg på backen dessutom tog Wilma ledarskapet över människor redan som föl så under de tre första åren i sitt liv har hon stått högre i rang än alla människor.

Så hur tacklade jag detta?
Jag tog hem hästen och band henne i ett träd på ganska lång lina, höll en pisk bakom ryggen och strök henne sakta över kroppen, efter typ 20 sekunder svängde hon baken mot mig och började sparka, så jag ställde mig precis utom räckhåll och varje gång hon sparkade slog jag tillbaka, tilläggas bör att hon hade gott om plats att kliva undan mig på!
Detta låter hemskt men i ca 20 minuter slogs vi hon och jag på liv och död sen gick hon undan, då klev jag fram igen och började stryka henne över halsen och bogen sen gjorde jag några enkla ledarskapsövningar, lärde henne flytta sig lite för tryck, strök med piske över hela kroppen på henne o.s.v. Hon var inte det minsta rädd för pisken... Sedan fick hon gå ut i hagen, på långt grimskaft eftersom hon snällt följde efter mig..
Men hon testar och testar för hon vill ha tillbaka ledarskapet, och de gånger hon får för sig att slåss om det då måste man ha pisken med sig annars har man inte en chans.
Det är det som gör henne farlig, för hon hotar inte hon attackerar, stegrar och försöker slå en med framhovarna eller sparkar och inte bara en gång. Jag vet det så jag sätter mig inte i de situationerna, jag springer t.ex. inte runt i hagen utan en piska nerstucken i stöveln, så därför har det gått bra och varit ganska olyckfritt för min del, men hon testar ju alla och folk har lite svårt att förstå exakt hur extem hon är även om man försöker förklara det, så visst händer det att hon lyckas sparka folk då och då, oftast för att de inte har vett att hålla avstånd när man t.ex. leder henne.

Men en fråga..
Ni som tycker att man absolut inte skall bruka våld mot en häst...
Hur hade ni betett er om ni varit jag när jag fick hem henne?
 
Sv: Attackerar !

Men om hästen verkligen attackerar dig, alltså inte hotar utan står och sparkar på dig, vad skulle du göra då? En psykoanalys under tiden du låg på marken och blev ihjälsparkad?

För guds skull titta bara hur hästarna själva gör när de gör upp om ledarskapet. Där är det betydligt kraftigare smällar som uttdelas än om jag skulle slå till med ett spö om hästen attackerar mig. Om det räcker med att endast hålla upp och vifta med spöt för att avvärja attacken, ja då gör jag ju självklart det. Men skulle hästen inte ge sig utan fullfölja attacken ja då slår jag utan att tveka en sekund.

Jag skulle gärna vilja se nån av er, som tycker att jag, älgen, foxy_lejdy m.fl. har så fel, stå och gulla med hästen under en attack :smirk:
 
Sv: Attackerar !

Det jag ser när jag läser din berättelse är en felbehandlad, rädd och förvirrad häst. Den vet inte vad som förväntas av den.
Som sista utväg tar hästen till våld.
Jag håller inte med dig om hur du fick bukt med henne, själv hade jag inte använt den metoden då jag inte tror att hästen är elak. Men i vilket fall har hon det bättre hos dig än hos damen.
 
Sv: Attackerar !

Men om hästen verkligen attackerar dig, alltså inte hotar utan står och sparkar på dig, vad skulle du göra då? En psykoanalys under tiden du låg på marken och blev ihjälsparkad?

För guds skull titta bara hur hästarna själva gör när de gör upp om ledarskapet. Där är det betydligt kraftigare smällar som uttdelas än om jag skulle slå till med ett spö om hästen attackerar mig. Om det räcker med att endast hålla upp och vifta med spöt för att avvärja attacken, ja då gör jag ju självklart det. Men skulle hästen inte ge sig utan fullfölja attacken ja då slår jag utan att tveka en sekund.

Jag skulle gärna vilja se nån av er, som tycker att jag, älgen, foxy_lejdy m.fl. har så fel, stå och gulla med hästen under en attack :smirk:

:bow::bow::bow:
 
Sv: Attackerar !

Ursäkta på hoppet men ÄR DU GALEN.:mad:
Vi ger ett barn råd med sin attackerande ponny.
Hon behöver professionell hjälp och stöd. Rent av en annan ponny att hitta sitt självförtroende med. Inte farliga övningar.

Jag har jobbat med att sitta och ignorera föl och unghästar. Där målet har varit en trygg häst/ponny som trivs och söker sig till mänskor.
Jag arbetar alltid ut ifrån att det kan gå åt ##### och har alltid säkerhet som högsta prioritet.
För går det åt ##### så skadar man det fortsatta arbetet med häste/ponny och jag lär ha ont ut av bara ##########.

Sa aldrig att de var hon som skulle görta de..
 
Sv: Attackerar !

Har läst hela tråden och en del ger ju svar så man baxnar .

För det första du är inte gammal och jag skulle aldrig låta en minderårig hantera en sådan häst som attackerar för det är otroligt riskfyllt.Och du ska inte försöka dig på några av tipsen i tråden själv utan lämna över detta till någon vuxen.och jag förespråkar inte heller att hästen ska lämnas iväg utan ni bör han någon med kunskap som kommer och tittar hur hästen beter sig i sin hemmiljö eftersom det är där problemen uppkommer och att ni där tillsammans kan lösa hästens problem.Att lämna iväg hästen utan medverkan själva löser inte era hanteringsproblem.
Jag tycker att du ska visa den här tråden för din mamma.Och kanske ska ni överväga om detta är just rätt ponny för er .Ridning och hantering av hästar ska vara roligt.
MVH/Q som har en svår häst.
 
Sv: Attackerar !

Men om hästen verkligen attackerar dig, alltså inte hotar utan står och sparkar på dig, vad skulle du göra då? En psykoanalys under tiden du låg på marken och blev ihjälsparkad?

För guds skull titta bara hur hästarna själva gör när de gör upp om ledarskapet. Där är det betydligt kraftigare smällar som uttdelas än om jag skulle slå till med ett spö om hästen attackerar mig. Om det räcker med att endast hålla upp och vifta med spöt för att avvärja attacken, ja då gör jag ju självklart det. Men skulle hästen inte ge sig utan fullfölja attacken ja då slår jag utan att tveka en sekund.

Jag skulle gärna vilja se nån av er, som tycker att jag, älgen, foxy_lejdy m.fl. har så fel, stå och gulla med hästen under en attack :smirk:

Givet vis skulle jag försvarar mig.. Vet inte hur många gånger jag sakt de.. även om man har pisk eller annat så kan man inte mäta sig med hästen.. vem har sakt att man ska gulla?
 
Sv: Attackerar !

:smirk: På dej själv.

Ditt inlägg är så överdrivet och innehåller inge seriöst så det svarar jag inte nå mer än så här.
 
Sv: Attackerar !

Knapplånar mej själv

Hästen jag har har jag inte såå mycket vetskap om.
Men, hennes föräldrar var troligen ingen bra kombination...
Hennes far är speciell än i dag, hennes mor "kom ur" det.

Hon gick länge med sin mor och har troligen lärt sej av henne.
Har problem även med andra hästar, går dock med sällskap men är inte vän med sällskapet.
Denna häst har troligen kommit underfund med att med hennes attityd och storlek så vågar inte många sätta sej upp mot henne.
Många ryggar undan och då gör hon utfall igen.

Står man kvar så testar hon igen och det var då jag hade ett "tillhygge".
Jag stod definitivt inte still medans hon anföll och blundade och hoppades att hon skulle ångra sej och ge mej en puss ist:crazy:

Kom hon med huvudet först så vifta jag med armar och vad jag hade i handen. Då vände hon om och skulle sparka.
Hann jag så slog jag henne med spö/staketstolp en gång, hann hon sparka så slog jag efteråt och jagade iväg henne.

Under tiden jag arbetade henne i repgrimma fick jag oxå ha ett vapen. Men jag tyckte jättemycket hjälpte just genom att inte visa någon rädsla. Visst va jag rädd, men det fick man stoppa undan långt långt ner.

Önskar man kunde komma in i hennes huvud och veta hur hon tänker.
Hur hon väljer ut de som hon tolererar, som få klappa och prata med henne. Det behöver inte vara hästmänniskor med vana heller, utan nåt hon ser hos personen ifråga...

Önskar att jag hade mycket mera kunskap om hur mitt kroppsspråk talar till henne.
Tror att hon läser väldigt mycket på det, en känslig häst.


För övrigt är det såå tröttsamt med de som gör inlägg och inte läser riktigt. Som tror att bara för man undviker att slå hästen så långt det är möjligt så måste man stå och gulla medans den sparkar.
 
Sv: Attackerar !

Hade du haft koll hade du vetat att i mina ögon är NH=dravel:angel:

Kollade dina egna startade trådar..och ledsen. Tänker faktiskt inte diskutera det här med dig, då du själv verkar relativt oerfaren vad det gäller hästeriet.

*asg* :bow:
 
Sv: Attackerar !

Fråga en erfaren person som finns i verkligheten istället! Här är så många oseriösa svar - om du inte visste själv hur man hanterar ett sådant problem, hur ska du då veta vilka råd du ska använda nu?

Pröva dom ett efter ett o se vilket som fungerar bäst?:smirk:

Tror jag ska gå ut och se om 4årshingsten (173 cm, folkilsken på riktigt) (som åker idag eftersom han inte går att hantera) är sugen på att prova NH i paddocken.
Alltså jag kan inte NH, man hade ett repgrimskaft och så skulle han stanna när jag stannade va? :crazy:
 
Sv: Attackerar !

Fråga en erfaren person som finns i verkligheten istället! Här är så många oseriösa svar - om du inte visste själv hur man hanterar ett sådant problem, hur ska du då veta vilka råd du ska använda nu?

Pröva dom ett efter ett o se vilket som fungerar bäst?:smirk:

Tror jag ska gå ut och se om 4årshingsten (173 cm, folkilsken på riktigt) (som åker idag eftersom han inte går att hantera) är sugen på att prova NH i paddocken.
Alltså jag kan inte NH, man hade ett repgrimskaft och så skulle han stanna när jag stannade va? :crazy:

:rofl: Precis så är det!! Hur gick det?? Var han sugen på lite NH såhär på långfredag?
 
Sv: Attackerar !

Det där sista bryter du ju emot själv. Flera gånger om.

Tex så har du anklagt mig för att på något sätt klå hästar till höger och vänster.
VAR har jag skrivit det?

Ena inlägget får man inte peta på hästen andra gången skriver du själv att du fått smälla till en häst.:confused:
 
Sv: Attackerar !

Men om hästen verkligen attackerar dig, alltså inte hotar utan står och sparkar på dig, vad skulle du göra då? En psykoanalys under tiden du låg på marken och blev ihjälsparkad?

För guds skull titta bara hur hästarna själva gör när de gör upp om ledarskapet. Där är det betydligt kraftigare smällar som uttdelas än om jag skulle slå till med ett spö om hästen attackerar mig. Om det räcker med att endast hålla upp och vifta med spöt för att avvärja attacken, ja då gör jag ju självklart det. Men skulle hästen inte ge sig utan fullfölja attacken ja då slår jag utan att tveka en sekund.

Jag skulle gärna vilja se nån av er, som tycker att jag, älgen, foxy_lejdy m.fl. har så fel, stå och gulla med hästen under en attack :smirk:

Ja splatterfilmer kan vara lite roande eller?;):D
 
Sv: Attackerar !

Det där sista bryter du ju emot själv. Flera gånger om.

Tex så har du anklagt mig för att på något sätt klå hästar till höger och vänster.
VAR har jag skrivit det?

Ena inlägget får man inte peta på hästen andra gången skriver du själv att du fått smälla till en häst.:confused:

Allt beror på hur sitachonen ser ut..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 353
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 355
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 117
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp