Attackerar !

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Attackerar !

Man SITTER inte på backen .
Oavsett avstånd så finns risken att man inte hinner undan!!!!!
 
Sv: Attackerar !

så du tycker att det är ett bra alternativ att slå hästen?? :mad:

det finns betydligt bättre metoder än att slå efter hästen med en longerpiska, vad inger det för förtroende?

TS
Ta hjälp av en duktig person som inte är rädd för hästen som kan gå in i hagen. Kommer hästen för nära så vifta till med armen och grymta till.

Sparkar hon så sparka tillbaka! Men att slå med longerpiska löser inga problem, snarare förvärrar!


Människan ska vara ledare över hästen. Hur tror du att en "ledarhäst" hade reagerat om en häst med lägre rang kom emot den hotfullt? Sprungit iväg eller tagit upp fighten för att sätta uppstickaren på plats?
Inga åsikter om hur TS ska göra eftersom jag själv inte sett händelseförloppet.
 
Sv: Attackerar !

du fortsätt läsa tråden så ser du mera vad ts har skrivit. Första inlägget visade inte mycket på hur hästen beter sig!
 
Sv: Attackerar !

Jag skulle järn ta hem den hästen till mig O få den att sluta med de den gör o lämna den tillbka i gen.. Nu orkar jag inte med de här.. Men vad du ängör slå inte hästen!!!
 
Sv: Attackerar !

Fråga om du får det då. Sen hoppas jag att du berättar här hur det gick sen eller att någon närstående gör det...om de orkar..:smirk:
 
Sv: Attackerar !

KL

Vilket förbannat otrevlig attityd några har pga Ewe´s skrivsvårigheter:mad:
Hoppa över hennes inlägg då eller ännu bättre, lämna tråden:mad:

För övrigt så håller jag med henne om att våld våld och åter våld löser sällan något på ett bra sätt.

Ett slag för att förhindra en attack - ja visst.
Men att alltid korrigera med slag är fel!

Jag har en häst som attackerar i hagen om den tycker att du är en "mes".
Jag visste om hur den va innan jag for och tittade på den.
Nu visade hon ändå att hon inte tyckte att jag va en "mes" så hon följde mej hem.
Klappa och prata i hagen gick bra, tills jag började kräva saker av henne.
Då attackerade hon.
Jag gick inte in i hagen utan en "förlängd arm" i form av spö, pinne, hagstolpe (det som fanns till hands).
Jag har ingen ridbana så mitt arbete med henne gjorde jag i hagen.

Hon vägrade backa i början, lyfte inte bakhovarna.
Hon lyckades sparka mej en gång, men det blev bara en snudd på benet då jag hann reagera i tid.

Jag började arbeta henne i repgrimma och gick promenader och longerade henne i hagen.
Många duster blev det då hon inte hade alls tyckte vi skulle göra som jag sa.
Kan väl inte direkt säga hur jag gjort för att bli hennes ledare.
Har bara visat att jag inte är rädd för henne trots hennes storlek (bastant kallblod).
Att slå henne funkar inte, det vinner man absolut inget på.
Vet att då skulle jag absolut tappa hennes förtroende och jag skulle nog kunna få mej ett nyp.

Men, det som är trist är att fast hon funkar med mej så funkar hon inte med andra människor. Barnen får absolut inte röra henne eller gå nära.
Hovslagaren får bara ta framfötterna snabbt och bak får jag lyfta hovarna för att det ska gå.

Att slå henne för att hon inte låter hovslagaren lyfta hennes fötter skulle bara göra henne ännu mer ill mot denne:crazy:
Spelar ingen roll om slaget skulle komma "vid rätt tidpunkt"...

Men, att avliva henne för detta finns INTE i mitt huvud.
Jag vet vilken go häst hon är och i framtiden hoppas jag att hon ska bli snäll som sin mor:)

Till TS (höll på att glömma)

Jag skulle nog råda dej till att ta din mamma till hjälp OM ni nu inte kommer att ta någon annan.
Hon är dock vuxen och borde vara den som tar ansvaret för hästen.

Jag önskar dej lycka till och tror inte att hon är omöjlig.
 
Sv: Attackerar !

Hästen är livsfarlig! Ta ur henne beteendet omedelbart eller avliva henne!

Tänk om ett barn går in i hagen och blir ihjälsparkad!

Går det att hantera henne med pisk eller ej?
Du skriver både att din mamma kan platsa henne, men samtidigt att hon inte bryr sig om pisken utan anfaller i vilket fall.

Det är bättre att slåss med hästen en gång ordentligt och vinna än att fjanta runt och inte våga ta i med hårdhandskarna och låta hästen vinna.. Hennes beteende kommer bara bli värre och värre och snart kan ingen hantera henne.

Jag vet vad jag talar om. Har en shettis med samma beteende eftersom hon blivit fjantad med hos förra ägaren, jag tog över henne när hon anfallit sin förra ägare, sparkat ner henne och fortsatt sparka henne när hon låg på backen, den ägaren bröt flera revben och ena armen.
Jag har inte fått ur min häst detta helt, hon är okej när jag hanterar henne men kan anfalla andra.
Därför kommer hon endast 6 år gammal avlivas så fort jag fått tillstånd av vet.
Hon har fått tre år på sig att bättra sig och inte fått vunnit en enda konflikt, men det är för djupt rotat och kommer aldrig gå ur.

Nu har jag fått barn och jag skulle aldrig förlåta mig själv om hästen skadar min dotter.

BRA TALAT!:bow:
Fullständigt livsfarligt med en sån ponny/häst.

Ponny och Häst ska vara roligt inte DÖDLIGT.

Få ponny/häst kan detta tas ur. Tyvär.

Fast jag har en historia i bakhuvudet.
Hade shetlandsponny som liten, när hon såldes så såldes hon till häst menisker det blev katastrof. Vi hade lekt mycket med denna ponny även klätt ut henne. De kunde inte gå när för hon var folkilsken. Inte när vi kom.


UTBILDNING och KUNSKAP att läsa av djur är viktigt och visa vem som BESTÄMMER.

Barn har inte kunskap, erfarenhet och mognad att lämnas med oavsett djur ras…..:devil:
 
Sv: Attackerar !

Men om inte jag är helt ute och snurrar så är det INGEN som säger att man ska pryla hästen. Utan ett rapp vid direkt anfall och vid rätt tidpunkt, inte en kvart senare. Man springer inte efter sen heller och fortsätter slå! Sen ang hovslagaren så är det för mig en helt annan situation.

Du hade ju själv en förlängd "arm" (spö eller vad du fick fatt i)
 
Sv: Attackerar !

Låter ju precis som min var förut. Har hon alltid varit så? Om inte, försök att komma ihåg när hon började. Leta efter orsaker tex. har hon ont någonstans när du rider så hon förknippar dig med det. Min ponny hittade vi små vargtänder på som bettet legat mot och gjort ont, hon hade även ärr på insidan av kinden efter nosgrimma som spänts för hårt så tänderna skavt sönder kinden. Vi tog bort vargtänder och jag använder aldrig nosgrimma nu för tiden. Sedan bör du ta hjälp med träning i ledarskapet, både för ditt eget självförtroende och för ponnyns skull. En anfallande häst är osäker, antingen flyr de ( det gör de flesta ) eller så gör de som din.
Lycka till, ett oönskat beteende tar kort tid att lära men det tar mycket lång tid att komma ifrån, så kämpa på.

Att kontrollera att hästen/ponnyer är frisk är viktigt.
Många bar hästar/ponnyer har dömts ut på grund av lynnesfel helt på fel grunder.
Smärta kan göra vem som hälst arg och få lynnesfel.
 
Sv: Attackerar !

Altså behöver hon hjälp av en som kan.. som inte brukar våld mot hästen.. Var någon är som nämde nåt med att sita i hagen o ignorera hästen o annat.. DE tycker jag hon ska prova.. Eller heltänkelt lämna tillbaka hästen!

Ursäkta på hoppet men ÄR DU GALEN.:mad:
Vi ger ett barn råd med sin attackerande ponny.
Hon behöver professionell hjälp och stöd. Rent av en annan ponny att hitta sitt självförtroende med. Inte farliga övningar.

Jag har jobbat med att sitta och ignorera föl och unghästar. Där målet har varit en trygg häst/ponny som trivs och söker sig till mänskor.
Jag arbetar alltid ut ifrån att det kan gå åt ##### och har alltid säkerhet som högsta prioritet.
För går det åt ##### så skadar man det fortsatta arbetet med häste/ponny och jag lär ha ont ut av bara ##########.
 
Sv: Attackerar !

Öhm, tänkte bara påpeka att två stycken i den här tråden, säger först att man ska gå i närkamp med hästen eller slå den. och nästa sekund ska man knappt röra hästen?

jag tycker att du kanske kan be din mamma hjälpa dig med hästen, och kanske säga att du tycker att hon är lite för hård, och prata med henne om det. jag är själv 13 och tror att det blir bäst med en vuxen som kan saker med, ist för att du ska göra illa dig om du är osäker på hur man gör, annars kanske du känner någon annan vuxen som du kan be om hjälp?

hm, är ens tjejen med problemet kvar i tråden? mest älgen Ewe J och nyckelpiga som bråkar.. måste säga att jag håller med älgen mest :)

jag tycker också att folk får väll göra som dom vill, därför ska man inte hacka på älgen för att hon trodde att Ewe J var ett barn, och det tyder på okunnighet? ojoj, till och med jag yckte att det bara var dumt :)
 
Sv: Attackerar !

man sätter sig INTE i en hage med en atackerande ponny i...
Nej man lägger sig på en filt i solen i hagen och läser bruksanvisningen som följer med när man skaffar hästen, och följde det inte med nån bruksanvisning så får man ta en bok om grundläggande hästhantering istället. Har man tur, och det har man ju, så lägger sig hästen bakom en och tjuvläser över axeln. :D
 
Sv: Attackerar !

KL

Vilket förbannat otrevlig attityd några har pga Ewe´s skrivsvårigheter:mad:
Hoppa över hennes inlägg då eller ännu bättre, lämna tråden:mad:

För övrigt så håller jag med henne om att våld våld och åter våld löser sällan något på ett bra sätt.

Ett slag för att förhindra en attack - ja visst.
Men att alltid korrigera med slag är fel!

Jag har en häst som attackerar i hagen om den tycker att du är en "mes".
Jag visste om hur den va innan jag for och tittade på den.
Nu visade hon ändå att hon inte tyckte att jag va en "mes" så hon följde mej hem.
Klappa och prata i hagen gick bra, tills jag började kräva saker av henne.
Då attackerade hon.
Jag gick inte in i hagen utan en "förlängd arm" i form av spö, pinne, hagstolpe (det som fanns till hands).
Jag har ingen ridbana så mitt arbete med henne gjorde jag i hagen.

Hon vägrade backa i början, lyfte inte bakhovarna.
Hon lyckades sparka mej en gång, men det blev bara en snudd på benet då jag hann reagera i tid.

Jag började arbeta henne i repgrimma och gick promenader och longerade henne i hagen.
Många duster blev det då hon inte hade alls tyckte vi skulle göra som jag sa.
Kan väl inte direkt säga hur jag gjort för att bli hennes ledare.
Har bara visat att jag inte är rädd för henne trots hennes storlek (bastant kallblod).
Att slå henne funkar inte, det vinner man absolut inget på.
Vet att då skulle jag absolut tappa hennes förtroende och jag skulle nog kunna få mej ett nyp.

Men, det som är trist är att fast hon funkar med mej så funkar hon inte med andra människor. Barnen får absolut inte röra henne eller gå nära.
Hovslagaren får bara ta framfötterna snabbt och bak får jag lyfta hovarna för att det ska gå.

Att slå henne för att hon inte låter hovslagaren lyfta hennes fötter skulle bara göra henne ännu mer ill mot denne:crazy:
Spelar ingen roll om slaget skulle komma "vid rätt tidpunkt"...

Men, att avliva henne för detta finns INTE i mitt huvud.
Jag vet vilken go häst hon är och i framtiden hoppas jag att hon ska bli snäll som sin mor:)

Till TS (höll på att glömma)

Jag skulle nog råda dej till att ta din mamma till hjälp OM ni nu inte kommer att ta någon annan.
Hon är dock vuxen och borde vara den som tar ansvaret för hästen.

Jag önskar dej lycka till och tror inte att hon är omöjlig.



tack.. Tror inte häller de hjälper med ett slag vid rätt tillfäle.. Som du skrivit så handlar de ju om att vina förtroende..
 
Sv: Attackerar !

Nej, det var väl därför ni fick skicka iväg er som ni inte klarade av?

De var inte min häst de kunde inte jag avgöra.. Jag hade järna tagit mig an henne.. Men som sakt inte min häst inte mitt beslut
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 353
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 358
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 380
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp