Bukefalos 28 år!

Attackerar !

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Attackerar !

Det var riktat till de som tycker sig ha tillräckligt stor kunskap för att kunna hantera en häst med dessa problem.

Kanske ska tillägga att hästen är sju år nu och en tjej som skulle vara duktig med NH redan har provat att ta henne på foder, men jag fick hämta henne efter mindre än ett dygn och då hade hon sparkat fyra personer och tjejen var så rädd för henne att hon inte vågade gå in i hagen.

Mig har hon sparkat 2 ggr på 4 år.
 
Sv: Attackerar !

*raderat**
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Attackerar !

Det var riktat till de som tycker sig ha tillräckligt stor kunskap för att kunna hantera en häst med dessa problem.

Kanske ska tillägga att hästen är sju år nu och en tjej som skulle vara duktig med NH redan har provat att ta henne på foder, men jag fick hämta henne efter mindre än ett dygn och då hade hon sparkat fyra personer och tjejen var så rädd för henne att hon inte vågade gå in i hagen.

Mig har hon sparkat 2 ggr på 4 år.

Jasså det var ju intressant. Här verkar du räkna in dig själv bland dessa personer som anser sig ha tillräckligt med kunskap att hantera en häst med dessa problem. Hur skulle du lösa problemet?
 
Sv: Attackerar !

Jasså det var ju intressant. Här verkar du räkna in dig själv bland dessa personer som anser sig ha tillräckligt med kunskap att hantera en häst med dessa problem. Hur skulle du lösa problemet?

Jo i min ungdom var jag en hårt förespråkande NH fantast, Hempfling och Monty var mina stora idoler och alla hästar kunde hanteras om man kunde kommunicera på deras vis...:angel:
Och visst fick jag faktiskt en del hästar att fungera helt utan våldsamheter, Mandarin ett halvblod som bet av en flicka hennes öra blev beskedlig som ett lamm jag hade gladeligen uppvisningar i lastning och NH för imponerade personer där jag hanterade hästar jag aldrig träffat tidigare och fick dem följsamma och lastade något vrånga hästar utan linor eller andra redskap efter en stunds arbete..

Sedan mötte jag Wilma...

I dagsläget känner jag mig inte alls särskilt duktig på hästhantering, jag är definitivt inte lika våghalsig som jag var förr, då backade jag inte för någon häst. Det gör jag nu..
Och ja jag är osäker på Wilma jag med även om hon inte gjort mig något på över 2,5 år så vet jag att hon kan, så egentligen skulle det nog absolut vara bättre om hon kom till nån som inte var rädd för henne men som ändå hade vett att inte sätta sig i sådana situationer där man kan bli skadad, för hästen är opålitlig, tro inget annat.
Innan Wilma klev in i mitt liv hade jag ALDRIG slagit någon häst för det brukar räcka med att använda kroppsspråket.
Men om en häst attackerar med tänder och bakben måste man försvara sig annars blir man skadad!
Men jag slår henne inte i tid och otid, det har hänt de gånger hon har gjort attacker när jag varit med.

Jag är fortfarande mycket konsekvent om ledarskapet på mina hästar, men jag tjatar inte på dem genom att jaga dem runt runt i en paddock hela dagarna, men ledarskapet är mitt.

Fast jag har lärt mig mycket av Wilma, hon är den roligaste häst jag haft och jag tycker om henne mycket annars hade hon redan varit avlivad för länge sen.

Problemet är just hanteringen med henne för det är där det brustit i kommunikation med förra ägaren, sko, lasta, rida och köra är inget problem för det har hon aldrig haft dåliga erfarenheter av..
 
Sv: Attackerar !

Men om en häst attackerar med tänder och bakben måste man försvara sig annars blir man skadad!
Men jag slår henne inte i tid och otid, det har hänt de gånger hon har gjort attacker när jag varit med.

Hey, jag har definitivt inte sagt någonting annat.

För mig blev det lite svårt att bemöta dig då du inte specificerade vem eller vilka du vände dig till med ditt inlägg. Men jag är definitivt inte oense med dig.

Mitt exempel med longeringen som jag tog upp har ingenting med någon NH lära att göra. På den tiden hade jag ännu inte börjat intressera mig för NH som begrepp. Visste nog knappt vad det var. Lugn och trygghet har alltid varit det viktigaste för mig i hästhantering. Man kommer en bit på det. Även med svåra hästar. Sedan är jag övertygad om att det säkerligen finns sådana hästar som ingen hantering i världen biter på, men genomsnittshästen är inte galen eller elak, utan mestadels osäker och rädd.

När det gäller NH tror jag inte att man får stirra sig blind på teknikerna. Då är det lätt att man missar skogen för alla träd. Jag gillar det faktum att man poängterar signifikansen av kroppsspråk, vilket jag inte funnit i någon annan typ av hästhantering. Att med små medel uppnå mycket. Jag är rent allergisk mot alla kedjor, spön och stigbett som finns ute på hästanläggningarna i Sverige, och där utgör NH tränare en bra motvikt. Sedan finns det såklart rötägg inom alla dicipliner. NH är ju dessutom någonting som medelsvensson inte vet så mycket om, och det är kanske därför lättare att låtsas vara NH tränare fast man egentligen inte kan ett dyft.
Nu blev det lite OT, vad jag vill ha sagt är nog att man får ta alla sorters tekniker med lite salt. Man plockar det man gillar ur alla dicipliner helt enkelt. :)
 
Sv: Attackerar !

Slår man vid rätt tillfälle, då hästen gör fel så kan jag lova att man inte behöver drämma till den så många gånger. Om hästen inte bryr sig om pisken så har ni slagit den vid fel tillfälle, för sent eller då den inte gör fel längre. Jag uppmanar ingen till att slå sin häst men hästar måste visa respekt och följa oss människor. Inte tvärtom!

I vis fal ja..
 
Sv: Attackerar !

Men det är ju det jag säger.

Hästen är livsfarlig.

Altså behöver hon hjälp av en som kan.. som inte brukar våld mot hästen.. Var någon är som nämde nåt med att sita i hagen o ignorera hästen o annat.. DE tycker jag hon ska prova.. Eller heltänkelt lämna tillbaka hästen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Attackerar !

man sätter sig INTE i en hage med en atackerande ponny i...

Snälla sluta ge farliga "tips"
 
Sv: Attackerar !

man sätter sig INTE i en hage med en atackerande ponny i...

Snälla sluta ge farliga "tips"

Jag sa aldrig vart.. Givet vis så ska hon hålla sig på avstånd o nära stängslet ha med en pis i fal att o flyta sig närmare suksesift..

Vänjer sig då ponnyn vid att ha henne i närheten av sig kan de händ att de slutar atackera för att den vant sigh vid att ha henne där.. Säjer inte att de måste bli bätre men de kan hjälpa


Som någon sa med att en häst tar till atack i sista utväg då dom är flok djur..
 
Sv: Attackerar !

Det är ju endast I hagen hästen är svår att hantera. Stå utanför funkar ju fint.
Läs själv vad TS skriver.

Smarta ponnyer (och hästar) kan faktiskt LÄRA sig oönskade beteenden om de får fördelar av dem.

Tar man bort fördelarna så lär de om.
 
Sv: Attackerar !

du vill ju verkligen se ts ihjälsparkad eftersom du ger dessa idiotiska tips som att sitta i hagen med en attackerande ponny!:devil:

ett råd, lägg in texten du ska posta i word och kör en rättstavningskontroll innan du trycker på skicka svar!
 
Sv: Attackerar !

Det är ju endast I hagen hästen är svår att hantera. Stå utanför funkar ju fint.
Läs själv vad TS skriver.

Smarta ponnyer (och hästar) kan faktiskt LÄRA sig oönskade beteenden om de får fördelar av dem.

Tar man bort fördelarna så lär de om.

Du läser ju inte vad jag skriver!!!!!!!
 
Sv: Attackerar !

Träna ledarskap!det där är tecken på att hästen ej respekterar dig.
 
Sv: Attackerar !

du vill ju verkligen se ts ihjälsparkad eftersom du ger dessa idiotiska tips som att sitta i hagen med en attackerande ponny!:devil:

ett råd, lägg in texten du ska posta i word och kör en rättstavningskontroll innan du trycker på skicka svar!

Ingen fatar ju ett skit av vad jag försöker komma fram till..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 611
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 421
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 758
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 781
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp