Bukefalos 28 år!

Attackerar !

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Attackerar !

det säger väl sig självt?

en person som är 35 har rimligtvis betydligt större erfarenhet än en person under 20.
 
Sv: Attackerar !

Så om hästen anfaller en låt säga tre gånger, så får man bara bestraffa/skydda sig en gång??

KOnsekvens??
 
Sv: Attackerar !

Nej, jag trycker inte ner någon med skrivsvårigheter.

Därför jag frågade hur gammal du är.

En vuxen med skrivsvårigheter eller en yngre person?

Tycker inte de har med saken att göra hur gammal jag är men om du nu måste vet så är jag 19
 
Sv: Attackerar !

Så om hästen anfaller en låt säga tre gånger, så får man bara bestraffa/skydda sig en gång??

KOnsekvens??

Klart man ska för svarar sig men de inebär inte att man ska slå som fan på hästen.. UTan ta hjälp av någon som kan sin sak
 
Sv: Attackerar !

det säger väl sig självt?

en person som är 35 har rimligtvis betydligt större erfarenhet än en person under 20.

jo visst kanske det men va tusan måste den personen som är äldre då har rätt eller????har kunskapen med åldern att göra....knappast vet många damer som hålt på med hästar i flera år o som använder hellt fel metoder...
 
Sv: Attackerar !

vem har sagt att man ska piska hästen blå och blodig?

Livserfarenhet kommer ju äldre man blir. en person med i det här fallet 16års försprång har hunnit uppleva betydligt mer!
 
Sv: Attackerar !

Nu måste jag lägga mig i, detta blir ju skrattretande!

EweJ och nyckelpiga, har ni någonsin ens hanterat en galen häst någon av er? Man KAN INTE börja att försöka psykoanalysera en häst när hovarna viner, det är starka djur och man kan dö om de träffar en. Alltså ska de jagas bort på direkten, en snabb smäll i rätt ögonblick har ingen häst dött av. Tvärtom har många skärpt sig då de fattar att det var fel att göra så.
Att komma med ideer som att man ska ha hoppspö eller att hästar slåss kropp mot kropp, ej med pinnar osv är helt befängt. HUR ska man rappa till en häst med hoppspö när den sparkar mot en utan att bli träffad?
HUR ska man mäta sig fysiskt med en 400 kilos muskelmaskin med järnskodd hovar?

Hanterar just nu ingen häst med attackproblem, men skulle någon av dom imorgon försöka attackera mig skulle de få sin en rejäl jä*la smäll, och sen skulle jag funderat över anledningen. Vill helt enkelt inte dö av en hov i skallen riktigt än.

Sen blir det en aning skrattretande när ni försöker tillrättavisa och utbilda tex älgen. Gissar på att flera i tråden har haft hästar sen innan ni föddes.
 
Sv: Attackerar !

vad gör dej mer erfaren än henne??? tycker du att bara för man är imot att slå hästen så saknar man kunskap???förklara gärna..

Jag läste rubrikerna till de trådar personen startat. Säger en del om erfarenhet rent allmänt.
Mer än så var det inte..
 
Sv: Attackerar !

vem har sagt att man ska piska hästen blå och blodig?

Livserfarenhet kommer ju äldre man blir. en person med i det här fallet 16års försprång har hunnit uppleva betydligt mer!

Jag har uppleft endel i mitt liv bland hästar ska du veta
 
Sv: Attackerar !

Nu måste jag lägga mig i, detta blir ju skrattretande!

EweJ och nyckelpiga, har ni någonsin ens hanterat en galen häst någon av er? Man KAN INTE börja att försöka psykoanalysera en häst när hovarna viner, det är starka djur och man kan dö om de träffar en. Alltså ska de jagas bort på direkten, en snabb smäll i rätt ögonblick har ingen häst dött av. Tvärtom har många skärpt sig då de fattar att det var fel att göra så.
Att komma med ideer som att man ska ha hoppspö eller att hästar slåss kropp mot kropp, ej med pinnar osv är helt befängt. HUR ska man rappa till en häst med hoppspö när den sparkar mot en utan att bli träffad?
HUR ska man mäta sig fysiskt med en 400 kilos muskelmaskin med järnskodd hovar?

Hanterar just nu ingen häst med attackproblem, men skulle någon av dom imorgon försöka attackera mig skulle de få sin en rejäl jä*la smäll, och sen skulle jag funderat över anledningen. Vill helt enkelt inte dö av en hov i skallen riktigt än.

Sen blir det en aning skrattretande när ni försöker tillrättavisa och utbilda tex älgen. Gissar på att flera i tråden har haft hästar sen innan ni föddes.

läs igenom tråden...vi skrev att visst ska man tillrättavisa hästen om den anfaller o försvara sej men vad jag vill ha sagt var att om hästen fortsätter med detta o du slagit den varje gång den gjort så ,så hjälper det ju inte med slag??man ska ta reda på varför den gör som den gör...att forsätta att använda slag i uppfostran ger inte ett skvatt enligt mej,bara en rädd häst....
 
Sv: Attackerar !

Nu måste jag lägga mig i, detta blir ju skrattretande!

EweJ och nyckelpiga, har ni någonsin ens hanterat en galen häst någon av er? Man KAN INTE börja att försöka psykoanalysera en häst när hovarna viner, det är starka djur och man kan dö om de träffar en. Alltså ska de jagas bort på direkten, en snabb smäll i rätt ögonblick har ingen häst dött av. Tvärtom har många skärpt sig då de fattar att det var fel att göra så.
Att komma med ideer som att man ska ha hoppspö eller att hästar slåss kropp mot kropp, ej med pinnar osv är helt befängt. HUR ska man rappa till en häst med hoppspö när den sparkar mot en utan att bli träffad?
HUR ska man mäta sig fysiskt med en 400 kilos muskelmaskin med järnskodd hovar?

Hanterar just nu ingen häst med attackproblem, men skulle någon av dom imorgon försöka attackera mig skulle de få sin en rejäl jä*la smäll, och sen skulle jag funderat över anledningen. Vill helt enkelt inte dö av en hov i skallen riktigt än.

Sen blir det en aning skrattretande när ni försöker tillrättavisa och utbilda tex älgen. Gissar på att flera i tråden har haft hästar sen innan ni föddes.

hade jag inte uppleft de själv hade jag inte sakt nåt.. Ni här varkar ju inte läsa vad jag skriver för fem öre förutom nyckelpiga.. Nä men de är FEL sät.. Fin mycke bätre sät.. Har vi nämt nåt om hoppspö?

ERfarenhet har inget med ålder att göra.. Ta reda på vad man igetligen vart med om inan ni ser ner på vår kunskap
 
Sv: Attackerar !

läs igenom tråden...vi skrev att visst ska man tillrättavisa hästen om den anfaller o försvara sej men vad jag vill ha sagt var att om hästen fortsätter med detta o du slagit den varje gång den gjort så ,så hjälper det ju inte med slag??man ska ta reda på varför den gör som den gör...att forsätta att använda slag i uppfostran ger inte ett skvatt enligt mej,bara en rädd häst....

:bow::bow::bow:
 
Sv: Attackerar !

läs igenom tråden...vi skrev att visst ska man tillrättavisa hästen om den anfaller o försvara sej men vad jag vill ha sagt var att om hästen fortsätter med detta o du slagit den varje gång den gjort så ,så hjälper det ju inte med slag??man ska ta reda på varför den gör som den gör...att forsätta att använda slag i uppfostran ger inte ett skvatt enligt mej,bara en rädd häst....

Jag har för vana att läsa trådar innan jag svarar, så jag vet allt vad det står. Och jag kan inte se någonstans att någon har sagt att man ska fortsätta slå hästen dag ut och dag in, förutom att ts hävdar att hennes mamma gör det. Det som tipsas om är EN snabb smäll vid attack, ingen misshandel.

Jag håller med dig om att man ska försöka lista ut orsaken till beteendet, men det var inte riktigt den saken det gnabbades om nyss. Eller så uppfattade jag det iaf.
 
Sv: Attackerar !

hade jag inte uppleft de själv hade jag inte sakt nåt.. Ni här varkar ju inte läsa vad jag skriver för fem öre förutom nyckelpiga.. Nä men de är FEL sät.. Fin mycke bätre sät.. Har vi nämt nåt om hoppspö?

ERfarenhet har inget med ålder att göra.. Ta reda på vad man igetligen vart med om inan ni ser ner på vår kunskap

Blandade ihop dig med en annan användare ang. hoppspöt, sorry.

Jag läser vad du skriver, men det du skriver hjälper inte i ts fall. En häst som attackerar ska jagas bort, sen kan man ta en kaffe och fundera över varför den attackerade. Kan du utförligt beskriva ditt sätt att ta itu med en pågående attack?

Erfarenhet HAR med ålder att göra. Kan du mer om hästar nu än vad du kunde för fem år sedan? Tror du att du kommer kunna ännu mer om ytterligare 10 år? Antagligen, för då har du mer erfarenhet.
Sen hänger det här med tvärsäkra yttranden ofta ihop med ung ålder.
 
Sv: Attackerar !

Jag har för vana att läsa trådar innan jag svarar, så jag vet allt vad det står. Och jag kan inte se någonstans att någon har sagt att man ska fortsätta slå hästen dag ut och dag in, förutom att ts hävdar att hennes mamma gör det. Det som tipsas om är EN snabb smäll vid attack, ingen misshandel.

Jag håller med dig om att man ska försöka lista ut orsaken till beteendet, men det var inte riktigt den saken det gnabbades om nyss. Eller så uppfattade jag det iaf.

suck..missuppfattning....det va ju att man inte ska använda slag som uppfostran som vi var imot,visst slå till den om den anfaller men att använda slag sen som vana för att tillrättavisa hästen är FEL enligt mej......har vart med om hästar som huggt efter mej men som jag ignorerat o tills slut så tröttnar dom,stått bakom hästen o tagit på täcke,visa ingen tendens till att sparkas men fick reda på efter att han brukade sprakas annars men han märkte väl att jag inte var rädd.men vid attack så klart man ska försvara sej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 647
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 652
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 835
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp