Bukefalos 28 år!

Attackerar !

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Attackerar !

KL

En liten tanke bara.. Jag erkänner att jag inte läst hela tråden men helt klart är ju detta ett problem. Jag hade onekligen haft pisken med till hagen. OM inget annat hjälper måste jag kunna försvara mig vilket jag inte kan med enbart kroppen emot ett så stort djur. Däremot så tror jag att man även måste jobba på andra sätt också. Ser man två ranghöga hästar bråka så är det ingen som ger sig i första taget. Det är inte säkert att ts häst gör heller och man vill ju inte hamna i slagsmål med hästen, särskilt inte utan hjälpmedel :eek:

Hästen behöver sättas på plats ordentligt. Ta hjälp utav någon som är mer kunnig än du och kolla även att hästen är säkert frisk. Löser det sig inte får man kanske överväga att lämna över hästen till ngn annan som kan lösa problemen alternativt avliva.

Lycka till!
 
Sv: Attackerar !

kanske vissa i denna tråden vet att det finns hästmänniskor med RIKTIG kunskap om hästars beteende som löser problem på annat sätt som man kan ta hjälp av om man inte vill piska sin häst.

http://www.youtube.com/watch?v=3N4aM-tssyI

sen kan man ju som hästägare välja..
 
Sv: Attackerar !

Håller till 100% med angående hur de ska göra med hästen och även allt runt TS :) äntligen en likadsinnad!
 
Sv: Attackerar !

Ja, visst så håller jag med om att man inte ska slå sin häst. Men det här handlar om en häst som behöver ha ett rapp. Det är en FARLIG häst och med dom vet man inte vad de kan göra. Det är bättre att hästen backar undan när man kommer till den än att den attackerar. Återigen, det är vi som är ledarna och ingen ska attackera ledaren.
 
Sv: Attackerar !

Ja, visst så håller jag med om att man inte ska slå sin häst. Men det här handlar om en häst som behöver ha ett rapp. Det är en FARLIG häst och med dom vet man inte vad de kan göra. Det är bättre att hästen backar undan när man kommer till den än att den attackerar. Återigen, det är vi som är ledarna och ingen ska attackera ledaren.

Jag tycker snarare att ett slag är motiverat för att AVSTYRA attacken, inte som bestraffning i sig. Den behöver inte ha ett rapp. Det är snarare farligt i det läget att låta bli. Det hästen behöver, är trygga ledare och att någon lugnt och sansat lär hästen hur den bör bete sig. För att den inte ska behöva gå till attack. Hästar är inga rovdjur. Attack är inte deras främsta instinkt, utan snarare deras absolut sista utväg. Då kan man tänka sig hur svårt den här hästen har att förstå sin omgivning och människorna i den.
 
Sv: Attackerar !

Ja, jag håller med. Jag har väl inte skrivit ngt annat. Så fort hästen gör något som man kan klassa som fara för oss hästmänniskor så tycker jag dock att de ska få en tillrätta visning så de inte gör det igen.
 
Sv: Attackerar !

Man måste tänka på sin säkerhet först av allt. Jag hade gjort så som många här redan hade sagt. Haft hjälm och ett spö, väntat på att hon skulle attackera, gett ett rapp exakt i rätt tillfälle och ytterligare ett om hon kommit igen. Om hon avbryter attacken så hade jag sen ignorerat henne och klappat några av de andra. Hade hon sökt kontakt utan att anfalla så hade jag gett henne uppmuntran och sen gått. Jag hade upprepat det mönstret hela den dagen och hade man inte sett en förbättring så hade jag självklart tagit hjälp eller gjort mig av med hästen.
Alltså jag hade gått in , ignorerat men vid attack, ett rapp, gått vidare till de andra men varit beredd i fall om hon gör det igen.

Jag tycker inte heller om att slå en häst och är ingen förespråkare för det men ingen ska attackera mig ostraffat. Fan kommer en våldtäcksman och försöker våldta mig, tro fan inte att jag kommer att frivilligt att ge mig och säga ok, men sen måste vi ordna hjälp till dig..

Jag är dålig på att förklara i skrift och kanske låter lite svamlig..
 
Sv: Attackerar !

kl*

Min häst anföll mig bara de gånger jag vek undan osäkert och visade mig lite skraj.
Tog hem en vän som förklarade varför han gjorde som han gjorde och visade vad jag skulle göra.

Idag är jag inte skraj och hästen viker undan för mig:p
 
Sv: Attackerar !

Jag tycker inte heller om att slå en häst och är ingen förespråkare för det men ingen ska attackera mig ostraffat. Fan kommer en våldtäcksman och försöker våldta mig, tro fan inte att jag kommer att frivilligt att ge mig och säga ok, men sen måste vi ordna hjälp till dig..

Jag är dålig på att förklara i skrift och kanske låter lite svamlig..

Våldtäktsmannen är en våldsverkare och ett rovdjur.
Hästen är ett bytesdjur som använder våld som sista utväg.
Jag hade nog förhållit mig till dessa två på totalt olika sätt.

Istället för att provocera fram attacker kan man arbeta med sin relation till hästen. Inte då i hästens hage, förslagsvis, utan kanske på en utebana. Jag kan tänka mig att allt markarbete fungerar lika bra. Longera, tömköra, mm. Då man arbetar hästen på ett lugnt och tryggt sätt bygger man upp ett förtroende sins emellan. Hästen söker ju en lugnt och stabil ledare, så allt man behöver vara är ju just det.
Om hästen tenderar att anfalla kan man vara två som longerar. En håller hästen ute på volten genom att driva med ett rep eller ett longerspö, och den andra personen kan koncentrera sig på att vara linförare. Tala till hästen, berömma då den gör rätt.
Det har fungerat för mig.
 
Sv: Attackerar !

Istället för att provocera fram attacker kan man arbeta med sin relation till hästen. Inte då i hästens hage, förslagsvis, utan kanske på en utebana.

Håller med om att arbetet ska försökas göra utanför hagen. I hagen är det hästens "lugna plats". Där ska inget arbete eller träning ske. Där ska de kunna känna sig fria och inte lastas på något sätt.
 
Sv: Attackerar !

Absolut men man ska kunna gå in där utan att bli attackerad...
 
Sv: Attackerar !

Våldtäktsmannen är en våldsverkare och ett rovdjur.
Hästen är ett bytesdjur som använder våld som sista utväg.
Jag hade nog förhållit mig till dessa två på totalt olika sätt.

Istället för att provocera fram attacker kan man arbeta med sin relation till hästen. Inte då i hästens hage, förslagsvis, utan kanske på en utebana. Jag kan tänka mig att allt markarbete fungerar lika bra. Longera, tömköra, mm. Då man arbetar hästen på ett lugnt och tryggt sätt bygger man upp ett förtroende sins emellan. Hästen söker ju en lugnt och stabil ledare, så allt man behöver vara är ju just det.
Om hästen tenderar att anfalla kan man vara två som longerar. En håller hästen ute på volten genom att driva med ett rep eller ett longerspö, och den andra personen kan koncentrera sig på att vara linförare. Tala till hästen, berömma då den gör rätt.
Det har fungerat för mig.

I båda fallen så är det min person som attackeras sen att skälen är olika är för mig en annan sak.

Du måste hämta hästen i hagen för att kunna träna också..:smirk:;)
 
Sv: Attackerar !

I båda fallen så är det min person som attackeras sen att skälen är olika är för mig en annan sak.

Du måste hämta hästen i hagen för att kunna träna också..:smirk:;)

TS har ju en teknik för att få tag i hästen. Så såvitt jag förstått är inte det ett problem.
Varför :smirk: du åt mig?
 
Sv: Attackerar !

Nu har ju search inte sagt att hon provocerar fram en attack utan endast att hon går in i hagen och ger hästen ett rapp OM den attackerar. Om jag har fattat det rätt så är ju detta fallet med TS häst också, den attackerar alltså bara man går in i hagen.

I övrigt håller jag med search i allt hon skrivit i sina inlägg :bow:
 
Sv: Attackerar !

Hej alla experter!

Jag skrev tidigare i tråden att jag har en shettis som anfaller och att hon kommer att avlivas p.g.a. detta eftersom jag fått barn och inte vill riskera att min dotter skadas...

Efter att ha läst denna tråd undrar jag om ni som hävdar att man absolut inte ska slå eller avliva en sådan häst har lust att komma upp och hantera mitt lilla monster!
Om någon klarar av henne så får ni ta henne på livstids foder om ni vill, annars avlivas hon i sommar.

Men ni hanterar henne på egen risk och ha i minnet att hon sparkat ner en människa riktigt illa och säkert anfallit och sparkat ett 10 tal människor...
Hon är inte knäpp i huvet utan felhanterad av människor från föl, i hagen med andra hästar fungerar hon utmärkt och är lägst i rang.

Rida och köra henne är inget problem, det är anledningen till att hon lever idag hon är en riktig pärla både i vagn och under ryttare!

Jag bor 10 mil norr om Sundsvall...
MVH Lena
 
Sv: Attackerar !

Jasså. Intressant.
Var det riktat till mig eller glömde du att skriva knapplån?
 
Sv: Attackerar !

Lite långt bort för mig, annars hade jag gärna gett den en chans.

Den råkar inte heta Tokaj??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 612
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 443
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 760
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 786
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp