Bukefalos 28 år!

Nixehen

Trådstartare
Jag har alltid haft väldigt svårt för Aubergine men känner att jag vill lära mig att äta det. Dels för att det vore kul att odla och dels för att de ofta ligger i de svinnpåsar jag brukar köpa. 😁

Så, hit me med era bästa recept på aubergine! :d
 
Grillad aubergine! Klyv på längden i två eller flera delar beroende på storlek. Gnid in fruktköttsdelen med olivolja (mycket), citron (mycket), salt, vitlök och rosmarin. Lägg på grillen och grilla tills den är helt genommjuk. Pensla ev. Med mer olivolja under grillningen.
 
Baba Ganoush, en röra på ugnsrostad, mosad aubergine med vitlök och tahini. Påminner om hummus och har ungefär samma användningsområde.
På samma not, en gegga som är inspirerad av @athena_arabians

Ett par auberginer delas och speckas med vitlöksklyftor. Lite olivolja på. Med skalsidan upp in i en inte alltför varm ugn (typ 175) i 45 minuter- 1 timme. När de kommer ut kan de skalas. Sedan körs de i mixer med mer vitlök, fetaost och olivolja. Jag kör även i vitost. Smaka av med salt, peppar, mer vitlök och rökarom (athena_arabians rökte sina på riktigt)

PS med kan skalas, menar jag att man kan låta skalen gå med. De tillför mer beska och konsistensen blir grövre, så det är en smak sak
 
Jag har alltid haft väldigt svårt för Aubergine men känner att jag vill lära mig att äta det. Dels för att det vore kul att odla och dels för att de ofta ligger i de svinnpåsar jag brukar köpa. 😁

Så, hit me med era bästa recept på aubergine! :d
Har inget namn på denna rätt men är väldigt gott och extremt smidigt. Blev bjuden på den första gången av en kompis som även använde röran som pålägg dagen efter.

Dela och typ klyfta aubergine, lite olivolja, några hela vitlöksklyftor och blanda med körsbärstomater eller hela tomater på burk (går även att lyxa till med färska tomater). Ha i lite chili om du gillar hetta. In i ugnen på 200 grader, tar ca en timme. Den är färdig när det är en röra och auberginen går att mosa sönder, blanda i lite pastavatten plus salt och peppar. Ätes med spaghetti och parmesan.
 
Tunt skivade (0,5cm) sprid ut dem och salta, låt dem ligga en halvtimme och torka sen med hushållspapper. Panera eller ännu bättre gör en frityrsmet och fritera. 🤤

Generellt sett så passar aubergine väldigt bra med rökigare smak.

Man kan också först baka dem i ugn (delade på mitten, insmord i olivolja och med snittytan ner och tillaga i ugn), använd en gaffel till att dra ut innanmätet, blanda med grönsaker och krydda rikligt. Tillbaka ner i skalet och på med ost för att gratinera i ugnen.
 
Har inget namn på denna rätt men är väldigt gott och extremt smidigt. Blev bjuden på den första gången av en kompis som även använde röran som pålägg dagen efter.

Dela och typ klyfta aubergine, lite olivolja, några hela vitlöksklyftor och blanda med körsbärstomater eller hela tomater på burk (går även att lyxa till med färska tomater). Ha i lite chili om du gillar hetta. In i ugnen på 200 grader, tar ca en timme. Den är färdig när det är en röra och auberginen går att mosa sönder, blanda i lite pastavatten plus salt och peppar. Ätes med spaghetti och parmesan.
Låter gott, får prova detta. 😀🙏🏻
 
Tunt skivade (0,5cm) sprid ut dem och salta, låt dem ligga en halvtimme och torka sen med hushållspapper. Panera eller ännu bättre gör en frityrsmet och fritera. 🤤

Generellt sett så passar aubergine väldigt bra med rökigare smak.

Man kan också först baka dem i ugn (delade på mitten, insmord i olivolja och med snittytan ner och tillaga i ugn), använd en gaffel till att dra ut innanmätet, blanda med grönsaker och krydda rikligt. Tillbaka ner i skalet och på med ost för att gratinera i ugnen.
Jag gör något som vi i familjen vanvördigt kallar för "oljeskadad Aubergine".

Samma början som @Pilot, med skivor och lite salt, men vi skippar frityrsmeten och "friterar" i stekpanna (gjutjärn eller annan extra värmetålig stekpannan/låg gryta) med olivolja, tar upp och lägger på hushållspapper att rinna av. De ska bli bruna och krispiga utanpå och krämiga inuti. Vänds en eller flera gånger, fritera lite i taget så taget så att oljan inte blir för kall och det går att hålla koll på skivorna individuellt.

Skulle det bli något över (händer egentligen aldrig, spelar ingen roll hur mycket man försöker göra, det är helt enkelt för gott) kan skivorna läggas in i en mild vinägrett med balsamico lite vitlök och svartpeppar.

Äts med fördel till "grillat". Funkar både kallt och varmt.

En varning är på sin plats: när man lägger ner aubergineskivorna i den heta stekpannan, så kan det stänka rejält om man inte lyckats torka bort
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
19 115
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 183
Senast: Rosett
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 888
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp