Australisk terrier?

ylvali2

Trådstartare
Visst fanns det någon / några här som hade australisk terrier? Jag har plötsligt börjat fundera på sådana igen. Vill veta allt som är värt att veta!
 
Ja, jag har en aussietik. Hon är min andra hund och jag skaffade henne efter att bl.a. ha läst om @cirkus tik, och eftersom det bor en annan trevlig tik i min närhet som jag gullat lite med. Jag hade tidigare en västgötaspets som stod mig oerhört nära och när han dog ville jag ha en ny hund som skulle vara på sina egna premisser, inte som ersättare för vätten.

Jag har aldrig ångrat mitt val, det är en oerhört vänlig och charmig hund. Inte lika förig som en vallhund, men alltid pigg och glad och busig. Oerhört spänstig dessutom (till skillnad från matte). Det är min första terrier och jag var lite orolig ändå för det där med terriertemperament som man hört så mycket om, men det hade jag inte behövt vara, hon älskar allt och alla, vare sig de vill eller inte :) - och hon har fått min kollega som pre-Loppan var tämligen hundrädd att smälta totalt. Synnerligen barnkär. Behändig i storlek, även om just min är större än standard.

Det är lite teflon över henne, att hon aldrig fått mat vid bordet till exempel får henne inte att misströsta om att just idag är dagen då matte blivit tillräckligt senil och matar vid bordet, eller att husse inte gillar att bli slickad på tårna nu heller fast han sa till för fjortonde gången för ett par minuter sedan. Det är ett helt annat sätt att förhålla sig till henne än till min vätte och matte får träna på sitt tålamod emellanåt vilket nog kan vara synnerligen nyttigt för matte...

Hon är stark och snabb och ser alltid ut som en 80-tals Farrah Fawcett i frisyren. Och hon är alldeles, alldeles underbar.
20171222_125224.jpg
 
Ja, jag har en aussietik. Hon är min andra hund och jag skaffade henne efter att bl.a. ha läst om @cirkus tik, och eftersom det bor en annan trevlig tik i min närhet som jag gullat lite med. Jag hade tidigare en västgötaspets som stod mig oerhört nära och när han dog ville jag ha en ny hund som skulle vara på sina egna premisser, inte som ersättare för vätten.

Jag har aldrig ångrat mitt val, det är en oerhört vänlig och charmig hund. Inte lika förig som en vallhund, men alltid pigg och glad och busig. Oerhört spänstig dessutom (till skillnad från matte). Det är min första terrier och jag var lite orolig ändå för det där med terriertemperament som man hört så mycket om, men det hade jag inte behövt vara, hon älskar allt och alla, vare sig de vill eller inte :) - och hon har fått min kollega som pre-Loppan var tämligen hundrädd att smälta totalt. Synnerligen barnkär. Behändig i storlek, även om just min är större än standard.

Det är lite teflon över henne, att hon aldrig fått mat vid bordet till exempel får henne inte att misströsta om att just idag är dagen då matte blivit tillräckligt senil och matar vid bordet, eller att husse inte gillar att bli slickad på tårna nu heller fast han sa till för fjortonde gången för ett par minuter sedan. Det är ett helt annat sätt att förhålla sig till henne än till min vätte och matte får träna på sitt tålamod emellanåt vilket nog kan vara synnerligen nyttigt för matte...

Hon är stark och snabb och ser alltid ut som en 80-tals Farrah Fawcett i frisyren. Och hon är alldeles, alldeles underbar.
20171222_125224.jpg
:love::love:

Så söt och jag började gråta för jag tänker på min älskade lilla Dagmar och saknar henne så
 
27-9036-1.jpg
DSC01713.jpg
sby100502013.jpg
sby100502027.jpg
090517-Buster287.jpg
090517-Buster227.jpg
Diverse2269.jpg


Som jag saknar henne, min Tullemor. Enkel att ha med på allt, gick lös överallt. Gillade sina människor, hade inte så stort behov av andra. Älskade min pappa mest av alla, hade hon fått välja hade hon bott med honom och varit med honom på jobbet (sista året fick hon både bo med honom och vara med på jobbet :heart ) Uthållig, robust soffpotatis. Perfekt stallhund, var med på ridtureer, sen sov hon där eller jagade möss.
 
Men åååh nu vill jag verkligen ha en! Skulle egentligen vilja ha en vuxen hund, men antar att det är svårt att hitta omplaceringar i en så numerärt liten ras.
 
Men åååh nu vill jag verkligen ha en! Skulle egentligen vilja ha en vuxen hund, men antar att det är svårt att hitta omplaceringar i en så numerärt liten ras.

Inte egentligen, brukar dyka upp ffa "pensionerade" avelstikar eller unghundar som inte ska gå i avel emellanåt. Såg en vuxen som sökte nytt hem för bara nån vecka sen.

Både @cirkus och @YorkWann har fått tag på vuxna hundar, om än inte gamla sådana :)
 
Var ska man hänga för att hitta sådana?

De bukehängde med mig när jag fortfarande födde upp rasen för "100 år sen" :D men störst chans att hitta en unghund/vuxen för omplacering är fortfarande genom uppfödare, så kontakta olika uppfödare, hör om de vet om någon lämplig och anmäl intresse för en unghund/vuxen så vet de ju om att du finns :)
 
Visst fanns det någon / några här som hade australisk terrier? Jag har plötsligt börjat fundera på sådana igen. Vill veta allt som är värt att veta!

Min var sån stor personlighet i liten förpackning :) Hon krävde ingenting bortsett från gos, mat, uppmärksamhet och kisserundor, men hon hängde med på allt. Hon var tålig, även om hon var liten (vissa små hundar kan jag uppleva som bräckliga). Fällde inte, men behövde ryckas ibland. Var jättegosig med sina personer, men var inte alls översocial med gäster, hälsade och gick därifrån (bortsett från pappa då, det var hennes person). Gick lös överallt, max en meter ifrån mig, funkade bra med alla andra djur (hundar, katter, hästar, fåglar etc).

Jag har inte velat ha en till (just nu) för jag vill ha en som är precis som hon var, och det känner jag inte är riktigt schysst. Nu har jag labbe, men när man blir äldre och inte vill träna hund på det sättet längre så kommer jag skaffa en till.
 
Jag har inte velat ha en till (just nu) för jag vill ha en som är precis som hon var, och det känner jag inte är riktigt schysst.

Jag känner exakt samma sak.
Jag har en silky och en chihuahua.
Om jag nånsin skaffar en till hund så blir det garanterat en aussie
 
Jag känner exakt samma sak.
Jag har en silky och en chihuahua.
Om jag nånsin skaffar en till hund så blir det garanterat en aussie
Det var precis så jag kände när min västgötaspets dog, och att byta till australisk terrier blev ju synnerligen bra, så jag förstår precis dig och @YorkWann . Nu har Loppan inte ens fyllt två så jag hoppas får ha henne i massor av år ännu, men hur jag gör sen, det vet jag inte. För jag vill också ha precis en sån som hon.
 
Nu har jag labbe, men när man blir äldre och inte vill träna hund på det sättet längre så kommer jag skaffa en till.

Man skaffar nog inte en liten aussie om man vill träna "på det sättet", det håller jag verkligen med om. Vi tränar, men några ambitioner att komma ut på tävlingsbanor finns inte. Fast det hade det inte gjort ändå och det beror på matten som jag emellanåt fruktar är helt obildbar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: kamomillo
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 211
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp