Bukefalos 28 år!

Avelschampionaten på Flyinge

Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag tycker det är ett konstigt synsätt bara. Att så fort det är ens egen
häst finns det anledningar men så fort man ser nåt en gång på en annan
häst har den helt fel temprament.

Titta på youtube, på filmerna där han rids i hemmamiljö (eller iaf..norrland) så
är han hur avspänd som helst.

Och du försvarade Damino rätt hårt när han skrek ut sig och hingstade bort
sig på unghästvm. Tycker du hans beteende var bättre än Sds?
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Nej det tycker jag inte.

Men diskussionen kommer att bli ungefär likadan eftersom man helt enkelt ser olika saker och fäster sig vid olika saker.

Jag hoppas på att alla de hästar som inte beter sig bra men ändå har stor begåvning skärper till sig och faktiskt börjar leverera.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Nej det tycker jag inte.

Men diskussionen kommer att bli ungefär likadan eftersom man helt enkelt ser olika saker och fäster sig vid olika saker.

Jag hoppas på att alla de hästar som inte beter sig bra men ändå har stor begåvning skärper till sig och faktiskt börjar leverera.

Vaddå börja leverera? Hästen vann ju faktiskt 3-årschampionatet! Med tanke på tongångarna här får man ju beundra de ryttare som vågar visa upp hästarna på tävlingsbanan över huvud taget. Kanske de som sitter här och pekar finger skulle vara mer kritiska mot de hingstar som INTE var med (var tog Damino SD och Maserati vägen?) samt de som var med som inte hade tillräckligt goda grundkvaliteter. Jag hör ingen klaga på Hohenstaufen som inte tog många rena skrittsteg i 7-årsfinalen. Undrar om Jan Brink själv skulle vilja betäcka med honom?
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

kl

Det man inte får glömma med CG är att han imponerade som treåring och jag har inte hört från ngt håll att han var istadig då.
Sen betäckte han mkt som treåring, 257 ston!
Som fyraåring var han inte riktigt samma hingst och brliljerade inte under ridprovet men det framkom sen, har själv pratat med hingsthållaren om ämnet, att han faktiskt inte var fräsch vilket i mångt och mkt kan förklara att han inte var hundra under ridningen.

I övrigt vet jag inte när han visat sig istadig? Visst det ser ut att finnas lite i honom när man ser på hoppfilmerna men ingen istadighet. Sen verkar hans avkommor riktigt riktigt fina.

Så jag skulle inte vilja jämföra honom rakt av med SdS. CG har dessutom i mina ögon en betydligt bättre exteriör än SdS. Jag gillar SdS stam och han är verkligen rörlig men gillar inte exteriören och jag tycker inte heller om det jag såg under ryttare på championatet. Sen är de unga och hingstar men det finns de som är ngt mer avspända och passar min smak bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Just ang H2 så uttalade sig Brink i Ridsport om att Hohensteinavkommorna
är supertrevliga men inte har det temprament som behövs för GP.
Rätt vågat sagt med tanke på att han har H2 i stallet.

Håller med dig om undran över Damino och Maserati.
de har inte betäckt så hårt så borde kunna vara ute i sporten?
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Just ang H2 så uttalade sig Brink i Ridsport om att Hohensteinavkommorna
är supertrevliga men inte har det temprament som behövs för GP.
Rätt vågat sagt med tanke på att han har H2 i stallet.

Nästan ett skämt, tycker jag. Vem ska betäcka med honom då, hade Brink tänkt? Hästar som inte har vad som krävs för att nå GP behöver vi väl inte särskilt avla fram, de finns ju ändå i massupplagor.

Håller med dig om undran över Damino och Maserati.
de har inte betäckt så hårt så borde kunna vara ute i sporten?

Nej, betäckningarna har nog inte varit ett hinder hos någon av dessa individer, det kan jag inte tänka mig.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag tolkade hans text som perfekta tanthästar.
Det finns ju dock Hohensteinavkommor som går GP nu
så vi får väl se hur rätt han får.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag menade ingen speciell häst eller hingst utan rent generellt.

Det är ju dessutom mer intressant på ett sätt tycker jag ju äldre hästarna blir. Kraven blir ju större och då får de ju bekänna färg ordentligt. Oftast så är det väl så ändå att samma hästar dyker upp i resultatlistorna i både 4-5-6-7 års. Sen faller några bort av olika skäl, skador kan ju vara ett, ägarbyten, föl etc
 
Senast ändrad:
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Just ang H2 så uttalade sig Brink i Ridsport om att Hohensteinavkommorna
är supertrevliga men inte har det temprament som behövs för GP.
Rätt vågat sagt med tanke på att han har H2 i stallet.

Det reagerade jag också på!!
Även Insterburg står ju i Tullstorps regi, dock inte JBs men samma blod.

Hörde en liten fågel som sa att H2 till salu, så han lär väl lämna landet snart... :angel:
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Håller med dig om undran över Damino och Maserati.
de har inte betäckt så hårt så borde kunna vara ute i sporten?

Maseratis två ägare ligger i en intressekonflikt, därav är han tillfälligt satt ur avel o inte heller varit ute något sedan i maj. Han är/var hos Jan Brink för värdering. Jättetrist.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Just ang H2 så uttalade sig Brink i Ridsport om att Hohensteinavkommorna
är supertrevliga men inte har det temprament som behövs för GP.
Rätt vågat sagt med tanke på att han har H2 i stallet.

Hohensteins tyska avkommeindex i Dressyr är höga 146. Ett 30-tal avkommor har placeringar i S-dressyr.
Då kan man även fundera på vad han tycker om den andra Hohenstein-sonen han har på Tullstorp, Insterburg ??
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag tycker det är ett konstigt synsätt bara. Att så fort det är ens egen
häst finns det anledningar men så fort man ser nåt en gång på en annan
häst har den helt fel temprament.

Titta på youtube, på filmerna där han rids i hemmamiljö (eller iaf..norrland) så
är han hur avspänd som helst.

Och du försvarade Damino rätt hårt när han skrek ut sig och hingstade bort
sig på unghästvm. Tycker du hans beteende var bättre än Sds?

Men jag fattar inte riktigt vad du är ute efter? Jag tog ETT föl på mitt klass I-sto med en hingst som då var bruksprovsvinnare i dressyr (som resulterade i ett klass I-föl). Hur fel kan det vara egentligen? Mitt stos ridbarhet var ju måttligt imponerande (i synnerhet eftersom jag valde att visa upp problemen), men med största sannolikhet var den helt smärtrelaterad. Hon hade bra dagar också och då var hon som en rund miljon att rida. Sen är det än en gång skillnad på ett sto som får en avkoma och en hingst som kan få väldigt många fler än så.

Vad det gäller Damino så var ju inte hans beteende särskilt fantastiskt i Verden. Men han kvalade trots allt dit och jag har fått förklaring av ägaren till varför han var så extremt hingstig. MEN jag tycker att det är mycket märkligt att man inte hört ett jota om honom nu på ett år. Jag gillar det inte och jag är nog den första att gnälla på hingstägare som inte är öppna om eventuella problem och framförallt dålig marknadsföring. Så idag hade jag troligen inte velat använda honom, även om jag verkligen gillar hingsten och hans rörelser.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Vad det gäller Damino så var ju inte hans beteende särskilt fantastiskt i Verden. Men han kvalade trots allt dit och jag har fått förklaring av ägaren till varför han var så extremt hingstig.

Jag tror inte han gjorde det. Kvalade, alltså. Han plockades in som ett av uttagningsduons många "undantag".
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Han startade i Danmark innan Verden med mkt bra %. Han stod ju inte i Sverige och kvalades inte pa tavlingar här.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Men då är/var Damino i samma sits som Sds?
De fixar kvalen men väl i final blir de lite exalterade
och hingstiga. Man kanske inte ska döma de så hårt på den gången?

Annars håller jag med dig om hingstägarnas dåliga info, det verkar
bara finnas året när de är nygodkända och "inne". Sen försvinner de..
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Men då är/var Damino i samma sits som Sds?
De fixar kvalen men väl i final blir de lite exalterade
och hingstiga. Man kanske inte ska döma de så hårt på den gången?

Annars håller jag med dig om hingstägarnas dåliga info, det verkar
bara finnas året när de är nygodkända och "inne". Sen försvinner de..

Skillnaden mellan Damino och SdS är väl att Damino mest gick och skrek men gjorde vad han skulle även om det inte blev tillräckligt avspänt och bra. SdS var ju direkt istadig och var uppe på bakbenen och vände och hade sig. Tycker att det är viss skillnad på de olika beteendena.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 418
Senast: Miiikaela_
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 497
Senast: cili
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 945
Senast: BornAgain
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
765
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp