Bukefalos 28 år!

Avelschampionaten på Flyinge

Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag hittar ingenstans i det du citerat av mig - att jag använder frasen "snäll".

Vad jag försöker skriva är att jag känner mig mer "förlåtande" när det just kommer till unghästar som inte har rutin. Klart att det krånglar ibland! Men jag vill inte att det ska krångla ofta/hela tiden, att det beteendet upprepas hos en godkänd Hingst...

Jag ser på en godkänd hingst med perspektivet "passar han mina ston?" och då ligger just SdS lågt hos mig av flera anledningar. Så som han var på Breeders gjorde inte att han steg i graderna hos mig. Han kanske aldrig mer kommer visa ett sådant beteende igen och då är ju det jättebra!
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag hittar ingenstans i det du citerat av mig - att jag använder frasen "snäll".

Jag har inte citerat dig, det var ett missförstånd.
Jag har all förståelse för om man väljer en annan hingst, av olika anledningar, men det känns inte i tråden som om tonen är särskilt förlåtande. Jag vet inte ens om "snälla" unghingstar som aldrig ens tänker tanken på att vara hingstiga hör hemma i aveln heller - vi vill ju inte avla bort könsdriften.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Brinken rider med ett jäkla tryck i sitt säte för att få fram det han får fram och så fantastiskt mycket tryck får han inte fram så att man baxnar.. och sen då när det krävs mer och mer , vad skall man göra då och framförallt VEM skall göra det? Jämför då med de hästar som går med mer tryck fast ryttaren får sitta helt still.

Därför tror inte JAG så mkt på hingsten... Dessutom litar inte jag blint på alla hingsthållare och affärsmän som promotar sina hingstar, dom har en tendens att överdriva... utan jag vill bilda mig en egen uppfattning.. men det verkar jag vara ensam om :grin:

Tiden får väl utvisa som med allt annat.

Aha då förstår jag hur du tänker! Självklart ska man bilda sig en egen uppfattning och jag litar verkligen inte blint på alla hingsthållare. :)
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

men.. om du inte gillar istadighet och humör, varför avlade du på ditt sto som var just sån?
stoet präglar ofta sin avkomma mer socialt än hingsten.

jag red tidigare ett sto som kunde vara en riktig bitch vid hantering och mot andra hästar
men vid ridning var hon fantastisk! Ett vasst temprament och ridbarhet är inte samma sak.

Mitt stos humör var nog allt mest smärtrelaterat. Jag känner ju hela stolinjen otroligt väl och alla har varit väldigt snälla hästar. Hennes morbror är tex polishäst i Malmö och hennes mormor gick på ridskola. I vilket fall som var fölet världens snällaste och är tydligen fortfarande lika mild hos sin nya ägare som är jättenöjd med honom:).

Håller med om att ett vasst temperament och ridbarhet inte är samma sak, men istadighet och ridbarhet går för mig inte heller hand i hand.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Fiorano, fast din unghäst är varken hingst eller inriden, du vet
inte hur han hade uppfört sig på ett fullsatt flyinge som fyraårig hingst.

Jag håller med hiddeous och tycker man ska vara försiktig med att
jämföra sin häst hemma i hagen jämfört med miljön på Flyinge.

/ponte som lag till Sds på hingstlistan pga den fantastiska uppförsbacken och lättheten.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Mitt stos humör var nog allt mest smärtrelaterat. Jag känner ju hela stolinjen otroligt väl och alla har varit väldigt snälla hästar. Hennes morbror är tex polishäst i Malmö och hennes mormor gick på ridskola. I vilket fall som var fölet världens snällaste och är tydligen fortfarande lika mild hos sin nya ägare som är jättenöjd med honom:).

Håller med om att ett vasst temperament och ridbarhet inte är samma sak, men istadighet och ridbarhet går för mig inte heller hand i hand.

Nej, inte om hästen genomgående är istadig. SdS gick ju efter ett par minuter och gjorde sin ryttare väldigt lycklig. Sedan får jag nog lägga till att polis- och ridskolehästar inte heller riktigt signalerar påverkbarhet och elektricitet för mig.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Tittade på klippet från flyinge och det jag ser är en dispyt på ca 10 sek med ryttaren.
finns det mer? han surar emot men när ryttaren är bestämd så fogar han sig.
Är det den händelsen som folk reagerar på?

hur många hästar hade inte skickat ut ett bakben när ryttaren trycker in sporrarna?
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

hur många hästar hade inte skickat ut ett bakben när ryttaren trycker in sporrarna?

Nej, jag säger detsamma. Huvudsaken är ju att den reagerar, och att den inte gillar att bli stucken känns rätt logiskt. Var det inte Twilight, förresten, som ruttnade ihop helt och skickade av sin testryttare? Jag vet att en annan fyra-åring som förbereddes inför denna slutomgång just hade tränats att tåla testryttarnas ridstil med en hel del ben, just för att de inte skulle sura ihop. De flesta hästar rids inte så till vardags.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Om du menar SdS så visade han istadigheten mest med sin egen ryttare när de visade arenan - det syns alltså inte på filmen alls, eller rättare sagt hon kom till ett hörn där han låste sig och blev istadig, for omkring, reste sig, bockade och betedde sig rätt illa, testryttaren som stod på backen fick leda honom därifrån så gott det gick, sedan så fick de ta rygg på Yoshi och Susanne Gielen. Inget av detta är fångat på filmen. Notera också att på filmen så filmas Yoshi först ganska länge medan Sds och hans testryttare for omkring i nån sorts balanstrav och hon verkligen försökte få honom att lyssna i allafall lite. Det bättrade sig och hon var tvungen att vara lite sträng. I övrigt så hade bägge testryttarna en mjuk och fin ridstil. Det ni ser på filmen som ser ut som mjukhet och uppförsbacke ser jag som spänningar.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*delvis KL*
Känns som att det här har tagit väldigt stora proportioner att en superladdad unghingst visar humör..jag var där och jag såg inga bockningar eller resningar. Det jag såg var att han lättade fram några gånger, stannade, backade när hon tryckte på honom tills han tog följe med Yoshi. Jessica fick handräckning med att hålla honom så han inte skulle backa in i staketet två gånger.
När första testryttaren satt upp tog det en liten stund innan han lugnade sej, men jag såg inte det helt okontrollerade som du såg.

Tycker det är synd att döma en fin unghingst utefter några minuters protester.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Fiorano, fast din unghäst är varken hingst eller inriden, du vet
inte hur han hade uppfört sig på ett fullsatt flyinge som fyraårig hingst.

/ponte som lag till Sds på hingstlistan pga den fantastiska uppförsbacken och lättheten.

Jo han är hingst och ska tydligen få vara det ett tag till eftersom han är så himla snäll. Sen förstår jag inte påhoppet på mig om min uppfödning bara för att jag inte anser att hästar som är istadiga ska ha en 9 på ridbarheten? Såg SdS på bruks i år och hade förväntat mig något alldeles extra efter allt jag läst och hört. Men jag gillar inte spänningen i honom och jag tycker att hans exteriör inte hör hemma i aveln.

Dessutom kommer det inte bli fler hästar i "min" stolinje. Den dog med Tetris.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Det var inget påhopp men jag blir förvånad över att man hackar ned på en hingst men betäcker sitt egna sto med resonemanget "det verkade bli bra iaf".

cirkus, ang uppförsbacken så fick jag refererat till mig att det var domaren som kommenterade just det, att han har en fantastisk uppförsbacke. Visst är han spänd men jag har också sett andra videor på andra visningar där han visar sig otroligt avslappnad så jag tror att det beror på miljön.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Vi ser olika saker helt enkelt. Jag dömer inte mer än det jag ser. Jag hoppas att han kommer att visa sig bättre in framtiden.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Det blir lite samma diskussion som om huruvida Corlensky G har taskig ridbarhet eller inte.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

skulle du jämställa dem?
Jag såg Corlensky live och vad jag såg nu av Sds på filmen
var det inte i närheten.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Det var inget påhopp men jag blir förvånad över att man hackar ned på en hingst men betäcker sitt egna sto med resonemanget "det verkade bli bra iaf".

Men allvarligt? När har jag någonsin i mitt resonemang uttryckt känslan av "det verkade bli bra iaf"? Oavsett du tycker att mitt sto var istadig (kan sätta pengar på att våra ridproblem var helt smärtrelaterade) så kvarstår faktum att hon var bedömd i klass I och betäcktes med en hingst som var bruksprovsetta. Fölet blev i sin tur bedömd som klass I och är såld till ryttare som stadigt tävlar msv dressyr. I ALLA trådar jag har skrivit om betäckning och avelsmål har det varit att jag ville föda upp en häst med talang att tävla msv. Helst till mig själv, men han blir alldeles för stor för mig.

Att jag som du uttrycker det "hackar ner" på SdS så handlar det om honom som exempel, det finns andra hingstar som fått rätt höga ridbarhetspoäng trots märkligt beteende. Jag ifrågasätter en avel som kan ge höga ridbarhetspoäng på en istadig häst. Får jag inte göra det för att jag, i ditt tycke, har avlat på fel material?
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Men du såg inte vad som hände INNAN filmen, det är liksom det som är det väsentliga.

Och jag såg också CG live, fler än en gång faktiskt
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 494
Senast: cili
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 942
Senast: BornAgain
·
  • Artikel
Dagbok Min morsa passade W igår och passade på att dumpa massa gamla bilder hemma hos oss. Kom att tänka på hur det var att kolla gamla...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: miumiu
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp