Bukefalos 28 år!

Avelschampionaten på Flyinge

Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag tror inte att jag kommer köpa halvblod jag heller i framtiden. Jag träffar ofta på mediokra hästar varav vissa är farliga att
ha att göra med/rida, på grund av deras skarpa temprament och på grund av att de inte har en ryttare som kan hantera hästens
temprament, men hopptekniken/gångarterna räcker inte på långa vägar till för de ska få en plats hos en ryttare som kan hantera den.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*kl*

Och så finns det hästar med en massa kapacitet som är jättesnälla och trevliga att hålla på med också. :p

Förlåt, jag kunde inte låta bli. ;) ;) ;)

Jag tycker dessa diskussioner om stora hästars temperament är så intressanta. Jag köper fortfarande inte att kapacitet = knasig, jag gör bara inte det. :)
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Spännande att du vs Jan Brink kan avgöra att den hästen inte kommer räcka till. Hur många grand prix-hästar har du utbildat och hur många årgångschampionat och bruksprovshingstar har du tagit fram? Tycker att spekulationen är rätt intressant. Jag personligen tycker att JJ Rayban och Isac spelar en helt egen division än resterande!

Var har skrivit att jag har avgjort att hästen inte kommer räcka?

Jag skrev att det kan man bara spekulera i och att jag personligen inte tror det.

Du tror väl inte att Brinken sitter och säger att denna hingsten kommer inte räcka även om han nu skulle tycka det eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*kl*

Och så finns det hästar med en massa kapacitet som är jättesnälla och trevliga att hålla på med också. :p

Förlåt, jag kunde inte låta bli. ;) ;) ;)

Jag tycker dessa diskussioner om stora hästars temperament är så intressanta. Jag köper fortfarande inte att kapacitet = knasig, jag gör bara inte det. :)

Naturligtvis finns det trevliga hästar med mycket kapacitet. Men om vi fortsätter avla på, och premiera hästar med den typen av beteende som SdS så uppenbarligen visade så är vi ju fel ute. Det finns för mig ett stort problem med ridbarhetsbetyget och det är att det inte handlar om hur trevlig hästen egentligen är att rida-den kan ju uppenbarligen bete sig lite hur som helst. Det handlar bara om kapaciteten och om ett proffs vill rida hästen. Än igen så är en liten del av köparkretsen just proffs.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Frågan är hur Sds skulle vara som valack ,det vet man ju inte ?
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Och även hur han är annars? Vad jag vet är detta en engångsföreteelse?
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Resten av de visade hingstarna ( om vi nu skall prata om såna vi avlar på) visade inte några istadiga eller dumma tendenser, vissa var lite spända andra var lite matta, såsom unga hästar är mest efter en sån tuff vecka.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Var har skrivit att jag har avgjort att hästen inte kommer räcka?

Jag skrev att det kan man bara spekulera i och att jag personligen inte tror det.

Du tror väl inte att Brinken sitter och säger att denna hingsten kommer inte räcka även om han nu skulle tycka det eller inte.

Vad är det som gör att du personligen inte tror att han har vad som krävs för de högre klasserna?

Skulle gärna vilja veta vad det är ni ser/inte ser ni som tror att bla han inte kommer räcka hela vägen?

Jag är inte så duktig så jag kan avgöra det, det enda jag ser är en häst som rör sig väl genom kroppen och som ser avspänd, positiv och harmonisk ut.. Måste de gå med mkt electricitet för att nå de högre klasserna? Kan de inte klara det genom att vara avspända och arbetsvilliga utan så mkt nerv?

Jag har bara sett filmen på honom men jag måste säga att jag blir väldigt ridsugen när jag ser honom, tycker att han ser skittrevlig ut!:love:
Bellagio är fenomenal men jag sitter nog inte kvar på en sån häst:D

Det enda jag kan tro är att Jan Brink är mån om sitt varumärke och jag tror faktiskt inte att han skulle ha hingstar i sitt stall som han inte tror på. Han har vid flertalet tillfällen sagt att Rayban är en världshäst, menar du då att han står och ljuger folket rakt upp i ansiktet? Det tror faktiskt inte jag för det vore förödande för honom som företagare om inte annat sen tror jag att han har en rätt stor yrkesstolthet också.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Vad gäller SdS så såg jag honom på hingstvisningen hos JB och hans temperament imponerade inte där heller. Nu är han ung, och oerfaren, men hans istadighet känner jag väl igen från mitt eget sto och jag tror inte det är ngt som försvinner med åldern, tyvärr. Tycker det är en fantastiskt vacker häst, som har en fantastisk historia bakom sig, och jag är glad för hans ägares skull att han är så fin, men eftersom jag har det sto jag har så väljer jag bort honom på grund av temperamentet. :(
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Exakt, en av några hundra beter sig illa och då är alla koko.
Att köpa halvblod står väl var och en fri? Jag vet många med
mig som välkomnar hästar med egen motor som hellre är tittig
än trög.

Testryttaren sa själv att att Sds var hingstkaxig men tyckte inte
det var några större problem.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Det enda jag kan tro är att Jan Brink är mån om sitt varumärke och jag tror faktiskt inte att han skulle ha hingstar i sitt stall som han inte tror på. Han har vid flertalet tillfällen sagt att Rayban är en världshäst, menar du då att han står och ljuger folket rakt upp i ansiktet? Det tror faktiskt inte jag för det vore förödande för honom som företagare om inte annat sen tror jag att han har en rätt stor yrkesstolthet också.

Hur blev mitt inlägg till att jag påstår att Jan Brink står och ljuger folk rakt upp i ansiktet :mad:

Han trodde Biggles skulle bli en världshäst också, kommer han bli det? Troligtvis inte....

Man kan aldrig sia om vad som kommer ske i framtiden, man kan bara spekulera och tro.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

KL

Alltså jag tycker det är väl krasst att helt bojkotta halvbloden för att de skulle vara svåra. Majoriteten av de unga hästarna som visades uppförde sig otroligt bra med guldstjärna i kanten.

Jag har liksom Victovie den åsikten att nerv och till viss del temperament måste finnas där för att de ska kunna hävda sig internationellt. Det finns redan många otroligt beskedliga hästar som rör sig trevligt men inte wow, vilka jag absolut tror kommer kunna prestera fint i framtiden men fortfarande inte konkurera med våra utländska konkurenter. Man får inte glömma att det är Sveriges bästa hästar som har visats och samtliga har något inom sporten att tillföra. Ray Ban är inte min personliga favorit, men han rör sig väldigt fint genom kroppen, är bärig och visar jätte fina övergångar - självklart ska det premieras! SdS är också än jätte intressant häst att titta på, har en otroligt fin mekanik i traven och jag kan absolut se mellan fingrarna för hans istadighet, däremot blev jag besviken på hans galopp där han jämfört med många andra inte kunde visa ett större register.

Någon sa tidigare att majoriteten av ryttarna i Sverige är hobbyryttare som inte kan hantera de här svåra hästarna, så må vara sant. Men inte tusan ska vi behöva backa vår avel för att ta fram "tråkiga" hästar för att det är där målgruppen finns? Däremot är det självklart upp till stoägarna att göra kloka hingstval med tanke på vad de själva har för sto, med hänsyn till temperament, exteriör m.m. Sedan tror jag dock att många av hästarna som visades är ursnälla och hade passat vilken hobbyryttare som helst, tror snarare det är en bråkdel som endast är passande för proffs.

Jag tror som någon tidigare sagt att bekymret inte ligger i att de nu framavlade hästarna är svåra utan att potentiella köpare letar fel sorts hästar, de vill ha de där spektakulära gångarterna som de många gånger senare inte kan hantera. På annonsmarknaden tycker jag det kokar över med medelmåttor som säkerligen passar utmärkt för kleti och pleti. Så att vi ska börja avla med sikte på att ta fram sådana hästar tycker jag vore bra tråkigt.

Nu halkade jag säkert ifrån ämnet, men jag vill se mer av våra svenska hästar i toppen även internationellt och då tror jag vi behöver lite mer nerv och lite mer driv för att så småningom kunna mäta oss med våra konkurrenter.

Sedan vill jag åter igen säga att det var våra bästa unghästar som visades och alla har kommit dit av en anledning, att de är bra! Sedan betyder inte det att alla går hela vägen men om några gör det så är hälften vunnet!
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Hur blev mitt inlägg till att jag påstår att Jan Brink står och ljuger folk rakt upp i ansiktet :mad:

Han trodde Biggles skulle bli en världshäst också, kommer han bli det? Troligtvis inte....

Man kan aldrig sia om vad som kommer ske i framtiden, man kan bara spekulera och tro.

Eftersom du skriver att du inte tror att han skulle säga om hingsten inte räcker hela vägen så innebär det att han isf skulle ljuga då han säger sig tro att han ska bli en världshäst. Han säger hit och dit men förstår du vad jag menar? :)

Biggles går iaf GP sen ska de väl ha en ryttare som är en världsryttare för att nå dit?

Men vilka egenskaper är det Rayban saknar som du känner till men Brinken har missat, du har fortfarande inte svarat på det?
 
Senast ändrad:
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Någon sa tidigare att majoriteten av ryttarna i Sverige är hobbyryttare som inte kan hantera de här svåra hästarna, så må vara sant. Men inte tusan ska vi behöva backa vår avel för att ta fram "tråkiga" hästar för att det är där målgruppen finns? Däremot är det självklart upp till stoägarna att göra kloka hingstval med tanke på vad de själva har för sto, med hänsyn till temperament, exteriör m.m. Sedan tror jag dock att många av hästarna som visades är ursnälla och hade passat vilken hobbyryttare som helst, tror snarare det är en bråkdel som endast är passande för proffs.

Jag tror som någon tidigare sagt att bekymret inte ligger i att de nu framavlade hästarna är svåra utan att potentiella köpare letar fel sorts hästar, de vill ha de där spektakulära gångarterna som de många gånger senare inte kan hantera. På annonsmarknaden tycker jag det kokar över med medelmåttor som säkerligen passar utmärkt för kleti och pleti. Så att vi ska börja avla med sikte på att ta fram sådana hästar tycker jag vore bra tråkigt.

Min poäng är att stoägare naturligtvis gärna använder hingstar som får höga poäng på ridbarhetsbetygen, men om en hingst som får en 9 för ridbarheten är en istadig historia men ändå får en massa ston blir det ett problem för hela aveln. Sen undrar jag varför en häst med bättre psyke är synonymt med tråkig? Inte vill väl nån ha en tråkig häst, men kanske inte supertoppad och istadig heller.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

men.. om du inte gillar istadighet och humör, varför avlade du på ditt sto som var just sån?
stoet präglar ofta sin avkomma mer socialt än hingsten.

jag red tidigare ett sto som kunde vara en riktig bitch vid hantering och mot andra hästar
men vid ridning var hon fantastisk! Ett vasst temprament och ridbarhet är inte samma sak.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Eftersom du skriver att du inte tror att han skulle säga om hingsten inte räcker hela vägen så innebär det att han isf skulle ljuga då han säger sig tro att han ska bli en världshäst. Han säger hit och dit men förstår du vad jag menar? :)

Biggles går iaf GP sen ska de väl ha en ryttare som är en världsryttare för att nå dit?

Men vilka egenskaper är det Rayban saknar som du känner till men Brinken har missat, du har fortfarande inte svarat på det?

Brinken rider med ett jäkla tryck i sitt säte för att få fram det han får fram och så fantastiskt mycket tryck får han inte fram så att man baxnar.. och sen då när det krävs mer och mer , vad skall man göra då och framförallt VEM skall göra det? Jämför då med de hästar som går med mer tryck fast ryttaren får sitta helt still.

Därför tror inte JAG så mkt på hingsten... Dessutom litar inte jag blint på alla hingsthållare och affärsmän som promotar sina hingstar, dom har en tendens att överdriva... utan jag vill bilda mig en egen uppfattning.. men det verkar jag vara ensam om :grin:

Tiden får väl utvisa som med allt annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Felformulerat från min sida, menar givetvis inte att en lätthanterad häst betyder att den är tråkig. Givetvis kan en otroligt trevlig och lätt individ nå absoluta toppen, det säger jag ingenting om men under denna visning är det fortfarande unga hästar som visas och om alla vore lugna och beskedliga så skulle iaf jag reagera, det är hästar som fortfarande är under utbildning i nya miljöer.

Mitt ena sto har mycket nerv och kan bli svår i vissa situationer, framförallt vid hantering från marken. Dock är hon otroligt ridbar, vänlig i sinnet men väldigt känslig vilket gör att det ibland ryker ur öronen. En sådan häst kanske inte är optimal för alla (menar inte på något vis att jag är världsbäst, jag kan lova att jag har slitit mitt hår många gånger!) men det var en sådan häst jag sökte för jag ville ha mycket eget driv, kvicka ben och känslighet och då fick jag resten på köpet. Jag har fått lära mig att rida bättre och vara otroligt konsekvent vid hantering. Hade jag inte rett upp denna häst hade jag inte funnit någon prestige i att mot alla odds behålla vilket jag tror många gör, ofta med tråkiga slutresultat.

Så precis som Ponteveccio vill jag inte heller koppla samman ridbarhet och temperament. MEN jag förstår din poäng med att många stoägare säkert blundar för fakta om de ser ett fint gångarts- och ridbarhetsbetyg. Men då tycker jag snarare att det är där bekymret ligger. Alla stoägare måste veta vad de har för sto i stallet och vad de vill ha fram för avkomma och därefter göra sitt hingstval, kanske inte bara genom att se på siffror utan ta kontakt med hingsthållaren och få värdefull information.

Förstår inte hur jag kunde hamna i en avelsdiskussion, det är inte riktigt mitt hemma-område men reagerade bara på det som sas om halvblod generellt, vilket jag tyckte var tråkigt då det absolut finns både framstående, hållbara, rörliga och SNÄLLA halvblod (även om jag bara lyckas ha tyskar i stallet..:angel:).
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*kl*

Och så finns det hästar med en massa kapacitet som är jättesnälla och trevliga att hålla på med också. :p

Förlåt, jag kunde inte låta bli. ;) ;) ;)

Jag tycker dessa diskussioner om stora hästars temperament är så intressanta. Jag köper fortfarande inte att kapacitet = knasig, jag gör bara inte det. :)

:bow::bow::bow:

Jag håller med till punkt och pricka!

Dock ska jag medge att just istadighet är ett sådant beteende som gör att jag lägger den hingsten på minnet och sätter det beteendet på hingstens "minuskonto". Jag är petig med temperamentet till de ston jag har i avel. Är det en ung hingst så hoppas jag att han bättrar sig med åren och gör han det kanske jag väljer att använda honom någon gång i framtiden.

Just SdS har andra exteriöra avvikelser som gör att jag nog aldrig kommer välja honom som hingst till något av mina ston. Har man ett "toppensto" med väldigt gpd exteriör och att bra temperament kanske man ser honom med nadra ögon. Hans exteriör och spänning är ingenting som attraherar mig.

Nu är jag ju partisk:angel: men Bellagio gjorde mig inte besviken! Visst - han kunde vara mer avspänd men han använde ändå sina nerver på ett "bättre" sätt än SdS enligt mig. Han var samerbetsvillig medans SdS blockerade bort sin ryttare. Hans enda minus enligt mig är skritten - tur att mitt sto har en bra skritt;) Det börjar känans riktigt spännande vad som kommer pluppa ut i vår!
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Dock ska jag medge att just istadighet är ett sådant beteende som gör att jag lägger den hingsten på minnet och sätter det beteendet på hingstens "minuskonto". Jag är petig med temperamentet till de ston jag har i avel. Är det en ung hingst så hoppas jag att han bättrar sig med åren och gör han det kanske jag väljer att använda honom någon gång i framtiden.

Fast - vaddå snäll? Vad menar vi med det begreppet, egentligen? En häst som är i full tävlingskondition, har begränsat med tävlingsrutin och som är fyra år - är det så konstigt om den krånglar ibland? :confused: Jag undrar vilken framgångsrik grandprix-häst som INTE har visat upp det beteendet någonsin i sin ungdoms dagar. Det måste väl vara unikt i så fall. Min egen valack straffade ut sig som 4-åring med istadigt beteende - han blev istadig när han blev nervös. I dag går han som en klocka!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kan inte vara glad just nu. Häggen blommar, barnen leker. De blåser maskrosfrön, äter jordgubbar, badar. Jag stryker fingrarna genom...
Svar
10
· Visningar
1 389
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Miiikaela_
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 532
Senast: cili
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 975
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp