Bukefalos 28 år!

Avliva alla valpar direkt?

Sv: Avliva alla valpar direkt?

Att leka gud och ta kontrollen över liv, som redan kommit till jorden, genom att döda dem. Det anser jag är samma sak som att mörda. Så låt mig använda det uttrycket om jag vill det.

"Om man för blödig för det". Det låter som om det vore mesigt att inte klara av det. Jag tycker det är självklart att djurvänner inte klarar av det........

Så du får skriva "mörda" men vi får inte skriva "blödig". Låt oss använda det uttrycket som vi vill.

En riktig djurvän, enligt mig, är en sådan som gör vad den anser bäst för djuret och sätter sina egna känslor åt sidan.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

förstår inte riktigt hur du tänker, det finns anledningar till att valpar kan behöva avlivas (ja, avlivas, inte mördas....), men oavsett anledningen anser jag att man som uppfödare måste vara beredd att ta det ansvaret att låta valpar, som av olika skäl kan förväntas lida framöver, slippa detta. det är en HUMAN inställning och det handlar inte om att vara iskall, jag utgår från att det kommer att kännas fruktansvärt om jag skulle bli tvungen att avliva en valp, men det handlar ju om valpens bästa, en avlivad valp lider inte. och som intensivvårdsläkare är jag otroligt glad att vi har detta alternativ för våra djur, det är klart humanare än det lidande som jag ser dagligdags, hos patienter och anhöriga där man borde ha sagt stopp för länge sedan... ok, detta är en helt annan diskussion, men jag är fortfarande tacksam att det finns en smärtfri utväg för våra djur.

Självklart vore jag HELT FÖR avlivning av alla valparna om det fanns hög risk att de skulle bli sjuka/må dåligt i framtiden. Men i det här fallet ser jag det bara som att det kommer bli en konstig korsning, som ägaren är rädd kan vara svår att hitta köpare till?! Vad är då logiken i att hundarna "absolut har hög risk att bli illa behandlade i framtiden" o.s.v. Lägg ner!

Och angående att själv avliva valpar. Jag tror många kan säga att "det vore jobbigt, men skulle det behövas skulle jag klara av det". Men jag tror inte många gör det när det kommer till kritan.

Jag tror också på att hundar inte lider av att dö, men de kan lida av att leva. Dock anser jag att valparna endast bör "avlivas" om det finns otroligt hög risk för att de ska plågas och må dåligt i framtiden. Finns det en jätte-liten risk, som jag inte ens förstår existerar i detta sammanhang, tycker jag den risken är värd att ta! För den risken finns väl alltid, att hundarna hamnar i dåliga hem i slutändan och kommer att hamna på hundstall och avlivas ändå, som någon uttryckte det...
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Du är vegan också förmodar jag? Eftersom du inte står ut med att djur blir - som du kallar det - mördade.

Eller det kanske är skillnad på djur och djur? Och skillnad på att döda sina egna eller andras djur?

På den tiden då kloroform och eter var godkänt att avliva djur med, så jobbade jag i djuraffär. Och avlivade hundratals smådjur genom alla åren. Vissa gamla, vissa sjuka och vissa skulle helt enkelt bara bli mat till dom andra djuren i affären eller frysas in för att säljas som ormmat.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Så du får skriva "mörda" men vi får inte skriva "blödig". Låt oss använda det uttrycket som vi vill.

En riktig djurvän, enligt mig, är en sådan som gör vad den anser bäst för djuret och sätter sina egna känslor åt sidan.

"Vi"? Jasså, du pratar för en hel nation nu helt plötsligt. Det var du som lät oerhört kaxig, och det handlar inte om något enskilt uttryck som alla här inne använder.

En riktig djurvän är absolut den som gör vad den anser bäst för djuret och sätter sina egna känslor åt sidan, d.v.s. låter valparna födas, säljer dem och inte tänker på sig själv och vad jobbigt det kommer bli att försöka hitta hem o.s.v. Så ja, jag håller med dig! :)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Du är vegan också förmodar jag? Eftersom du inte står ut med att djur blir - som du kallar det - mördade.

Eller det kanske är skillnad på djur och djur? Och skillnad på att döda sina egna eller andras djur?

På den tiden då kloroform och eter var godkänt att avliva djur med, så jobbade jag i djuraffär. Och avlivade hundratals smådjur genom alla åren. Vissa gamla, vissa sjuka och vissa skulle helt enkelt bara bli mat till dom andra djuren i affären eller frysas in för att säljas som ormmat.

Vi är uppfödda i ett samhälle där det är fullt normalt att föda upp nötkreatur (exempelvis) endast för att sedan slakta dem och göra dem till mat på våra tallrikar, medan vi är uppfödda med att hundar är sällskapsdjur som vi älskar som om de vore våra barn.
SJÄLVKLART, reagerar jag mer på hundar som slås ihjäl än att nötkreatur slaktas. Att nötkreatur slaktas och blir till mat är ett faktum i vårt samhälle och kommer så förbli. Jag kan tycka att det är fel, men jag har accepterat det. Jag kommer dock aldrig att acceptera att hundar avlivas utan att få en chans! Hundarna har trots allt "blivit till" för att vi vill ha sällskap, och då ska de väl för tusan användas till det också.

Jaha, vad vill du säga med att du dödat djur med kloroform? Ska jag säga att du är duktig nu? Jag nöjer mig med att säga: Ok.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Vi är uppfödda i ett samhälle där det är fullt normalt att föda upp nötkreatur (exempelvis) endast för att sedan slakta dem och göra dem till mat på våra tallrikar, medan vi är uppfödda med att hundar är sällskapsdjur som vi älskar som om de vore våra barn.
SJÄLVKLART, reagerar jag mer på hundar som slås ihjäl än att nötkreatur slaktas. Att nötkreatur slaktas och blir till mat är ett faktum i vårt samhälle och kommer så förbli. Jag kan tycka att det är fel, men jag har accepterat det. Jag kommer dock aldrig att acceptera att hundar avlivas utan att få en chans! Hundarna har trots allt "blivit till" för att vi vill ha sällskap, och då ska de väl för tusan användas till det också.

Jaha, vad vill du säga med att du dödat djur med kloroform? Ska jag säga att du är duktig nu? Jag nöjer mig med att säga: Ok.

Nej, denna parning har ju inte alls "blivit till" för att vi vill ha sällskap. I dagens samhälle så gör man medvetna parningar för att få fram dom sällskapsdjuren vi vill ha - övriga har inte hem som väntar på dom krasst sett.

Nej, det var en poäng i att jag är en djurälskare men som har dödat djur ändå. Helt friska, dullt dugliga sällskapsdjur. För att det var lämpligast just då, helt enkelt.

Hur många hundar ska vi ge en chans? Vet du hur många blandisar som får chans på chans på chans - för att till sist avlivas ändå? För att korsningen är totalt galen, och ingen egentligen vill/kan ta hand om en sådan hund. För att dom duktiga som sitter på all kunskap och KAN ta hand om en knepig hund, inte skulle ta en blandras där man inte kan komma någonstans ändå?
Varför medvetet hålla liv i valpar där sannolikheten till ett livslångt och riktigt bra hem är så pass låg som den faktiskt är?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ja, alla har ju sina egna åsikter. Jag står för mina i alla fall, som vet hur svårt det är att ens sälja renrasiga valpar idag. Till riktigt bra hem då förstås, dåliga hem kryllar det av tyvärr.

Jag brukar inte leta efter enkla ursäkter direkt som uppfödare, men det får du gärna tro för att slippa kännas vid den hemska och iskalla verkligheten. Jag hade 11 st valpar hemma i 6 mån vid sista kullen, för att rätt hem inte dök upp tidigare än så. Tror du att det är roligt? Att aktivera sammanlagt 15 st hundar varje dag, att hinna med att socialträna alla, att hinna och orka med att ge dom alla egen tid och kärlek varje dag och att sen ha råd att hålla dom också förstås. Inget lätt jobb om vi säger som så.
Så nej, jag anser inte att en blandkull utan bra förutsättningar alls ska hållas levande till varje pris och att man ska kämpa i 6-12 mån kanske för att hitta ett riktigt bra hem.
Sanningen är trots allt den att dom flesta riktigt seriösa hemmen letar efter renrasiga hundar.

"Så nej, jag anser inte att en blandkull utan bra förutsättningar alls ska hållas levande till varje pris och att man ska kämpa i 6-12 mån kanske för att hitta ett riktigt bra hem."

DU har ansvar för valparna! DU har ansvar att hitta hem åt dem! Om du så måste kämpa lite extra..Det är fortfarande DITT ansvar som du får ta. Att ens argumentera för avlivning av valparna för att det är "för jobbigt" är ju väldigt märkligt.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

"Vi"? Jasså, du pratar för en hel nation nu helt plötsligt. Det var du som lät oerhört kaxig, och det handlar inte om något enskilt uttryck som alla här inne använder.

En riktig djurvän är absolut den som gör vad den anser bäst för djuret och sätter sina egna känslor åt sidan, d.v.s. låter valparna födas, säljer dem och inte tänker på sig själv och vad jobbigt det kommer bli att försöka hitta hem o.s.v. Så ja, jag håller med dig! :)

Menar du att du har facit på vad en riktig djurvän är?

Var du har du för erfarenhet av att sälja valpar?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ja, om min tik är dräktig har jag ansvar över valparna.

Men jag har inget specifikt ansvar att hitta nya hem åt dom, det enda ansvar man har som djurmänniska är att göra sitt yttersta för att dom inte ska lida. Och då kan avlivning vara ett alternativ i en del fall.

Hur många kullar har du fött upp? Hur många valpar har du ansvar över i 10-15 år till? Hur många gånger har du gått igenom fasan när en hund DU sålt helt plötsligt inte längre har det bra i det där hemmet, som du verkligen trodde på? Hur många gånger har du tagit hem en vuxen hund till din egna flock, eftersom den inte längre kan stanna kvar i sitt egna hem?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

En riktig djurvän är absolut den som gör vad den anser bäst för djuret och sätter sina egna känslor åt sidan, d.v.s. låter valparna födas, säljer dem och inte tänker på sig själv och vad jobbigt det kommer bli att försöka hitta hem o.s.v. Så ja, jag håller med dig! :)
För vissa kanske det är mer än jobbigt, ibland är det till och med omöjligt att hitta vettiga hem. Hur mycket man anstränger sig kan man inte trolla fram bra hundägare ur tomma intet. Men även om man tillslut skulle kunna hitta de där perfekta hemmen är det faktiskt inte alla som har möjlighet att föda upp en valpkull och behålla en majoritet av valparna de månader de kan ta. Hur många hundar/valpar har du förresten själv skaffat nya hem till?

Alla kan inte säga upp sig från jobbet för att vara hemma med valparna eller har råd att ha tio hundar på hunddagis eller ens råd att föda tio hundar i 6 månader och betala försäkring för allihopa. Jag hade absolut inte haft pengar till de utgifterna hur mycket jag än hade velat. Ibland får man tyvärr vara praktisk. Sen om du hade haft möjlighet att agera på ett annat sätt, bra för dig. Men att döma någon som försöker göra det bästa av en dålig situation så hårt har jag svårt att förstå, förhoppningsvis tar du inte med dig samma attityd i ditt framtida arbete.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Nej, denna parning har ju inte alls "blivit till" för att vi vill ha sällskap. I dagens samhälle så gör man medvetna parningar för att få fram dom sällskapsdjuren vi vill ha - övriga har inte hem som väntar på dom krasst sett.

Nej, det var en poäng i att jag är en djurälskare men som har dödat djur ändå. Helt friska, dullt dugliga sällskapsdjur. För att det var lämpligast just då, helt enkelt.

Hur många hundar ska vi ge en chans? Vet du hur många blandisar som får chans på chans på chans - för att till sist avlivas ändå? För att korsningen är totalt galen, och ingen egentligen vill/kan ta hand om en sådan hund. För att dom duktiga som sitter på all kunskap och KAN ta hand om en knepig hund, inte skulle ta en blandras där man inte kan komma någonstans ändå?
Varför medvetet hålla liv i valpar där sannolikheten till ett livslångt och riktigt bra hem är så pass låg som den faktiskt är?

Jag anser att ditt sätt att tänka saknar "kämparglöd". "Det är bättre att valparna avlivas eftersom de kan få dåliga hem"...Det är inställningen att "Det är bättre att ge upp än kämpa". Och det tror jag inte på.

Att avliva friska valpar p.g.a. de blir svåra att sälja, tycker jag tyder på viss "slapphet", att man inte riktigt orkar ge det som krävs. Ni kan predika hur mycket ni vill om att hundarna ändå inte kommer få bra hem o.s.v. En OERHÖRT negativ attityd för övrigt (och säg inte att jag inte ser "verkligheten", för jag tror inte på att den är så negativ som ni påstår). Men jag tror ändå att, om ni går djupare i er själva, att det mest handlar om slapphet. Även om det är en bra ursäkt att prata om att hundarna ändå inte får bra hem..Gå djupare..
Jag känner igen detta från vänner som avlivat svårsålda djur.
De har efter ett tag tröttnat på katten, skyller på allergi, vet att den blir svår att sälja. Avlivar den.
Kort därefter. Skaffar ny katt. Är plötsligt inte allergisk. Tröttnar snart igen. Avväger avlivning istället för att sälja.
En annan i närheten skaffar en hund. Tröttnar. Enklare att avliva. Avlivar.
Slapphet kallas det..
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Och ja, eftersom VI människor har ansvar för valparna gör VI det bästa vi kan för dem. Det vill säga: avliva de små stackrarna. Om det kommer 11 blandrasvalpar, hur lätt tror du det är att hitta seriösa köpare till valpar mellan wachtel(?) och sheltie? Vilken seriös hundägare vill ha en sådan? Vilken uppfödare vill ha på sitt samvete att ens uppfödning blir misshandlad eller mår dåligt? Med en renrasig hund för 12.000 vet folk oftast vad de söker och chansen för ett bra hem ökar. Men en blandras betalar man inte så mkt för = risken för dåliga hem ökar.
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva alla valpar direkt?

För vissa kanske det är mer än jobbigt, ibland är det till och med omöjligt att hitta vettiga hem. Hur mycket man anstränger sig kan man inte trolla fram bra hundägare ur tomma intet. Men även om man tillslut skulle kunna hitta de där perfekta hemmen är det faktiskt inte alla som har möjlighet att föda upp en valpkull och behålla en majoritet av valparna de månader de kan ta. Hur många hundar/valpar har du förresten själv skaffat nya hem till?

Alla kan inte säga upp sig från jobbet för att vara hemma med valparna eller har råd att ha tio hundar på hunddagis eller ens råd att föda tio hundar i 6 månader och betala försäkring för allihopa. Jag hade absolut inte haft pengar till de utgifterna hur mycket jag än hade velat. Ibland får man tyvärr vara praktisk. Sen om du hade haft möjlighet att agera på ett annat sätt, bra för dig. Men att döma någon som försöker göra det bästa av en dålig situation så hårt har jag svårt att förstå, förhoppningsvis tar du inte med dig samma attityd i ditt framtida arbete.

Jag hoppas verkligen inte att du pratar om planerade kullar nu. Herregud, har man planerat en kull så får man för tusan må för jävligt, rent ut sagt, ett bra tag, om det så behövs för att sälja valparna. Då kanske man lär sig att inte göra om det ;) Näe, men då har man faktiskt ett ansvar och då tar man det!

"Men att döma någon som försöker göra det bästa av en dålig situation så hårt, har jag svårt att förstå".
Jaha, vi ska gå in mer på individen nu. Okej, om du vill det så. På vilket sätt kämpar verkligen denna person HÅRT för att göra det bästa av den? Att fundera kring om hon ska avliva valparna eller inte? Det är inte att kämpa hårt anser jag.
För övrigt har jag inte pratat om personen i fråga utan i allmänhet kring vad jag tycker. Jag har inte dömt personen.
Och hellre dömer jag personer i mitt framtida yrke (vilket jag för övrigt inte skulle göra, men om du tror det..) än att vara iskall och sakna empati.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Yes, mitt kännetecken är att jag är slapp :D

Det är precis därför jag har 6 st mycket aktiva hundar hemma, och dessutom har valt att föda upp hundar också.

/// Bebben - slapp och lat, men som tur är så överlever hela flocken för det!
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Och ja, eftersom VI människor har ansvar för valparna gör VI det bästa vi kan för dem. Det vill säga: avliva de små stackrarna. Om det kommer 11 blandrasvalpar, hur lätt tror du det är att hitta seriösa köpare till valpar mellan wachtel(?) och sheltie? Vilken seriös hundägare vill ha en sådan? Vilken uppfödare vill ha på sitt samvete att ens uppfödning blir misshandlad eller mår dåligt? Med en renrasig hund för 12.000 vet folk oftast vad de söker och chansen för ett bra hem ökar. Men en blandras betalar man inte så mkt för = risken för dåliga hem ökar.

Se till att håll reda på era hundar från första början då, så slipper vi knäppa blandningar ;)

Idag är ju blandraser nästan lika dyra som en renrasig, så min erfarenhet är att även seriösa hundägare anser att priserna på renrasiga är för "höga" och att de på oreggade hundar är lagom. Därför väljer de att köpa en oreggad schäfer istället för en reggad renrasig.
Men självklart är det förmodligen de absolut seriösaste hundägarna, som är villiga att betala 12500 kr (som jag betalade ;)) för en hund. Med seriösa, menar jag inte att de är bättre hundägare. Men att de kanske satsar mer på hundägandet och har planer på utställning, avel o.s.v.
Dock behöver det inte vara så att övriga är mindre seriösa. De kanske bara har sämre ekonomi, alternativ inte alls är intresserad av utställning/avel. Men i övrigt är superbra hundägare!
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

en sökning på blocket under blandras ! Ger detta resultat http://www.blocket.se/hela_sverige?q=blandras&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=8&l=0&md=th
Sen skriver dom flesta ut rasnamn fasr det är typ blandraser, som rottweiler med lite bordercollie eller så !
Sen en sökning på omplacering gav detta http://www.blocket.se/hela_sverige?q=omplacering&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=8&l=0&md=th

Sen en sökning på nytt hem http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Nytt+hem+&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=8&l=0&md=th

Alla med övervägande blandras många unghundar och vuxna ! Detta är bara på blocket, gå gärna in på andra sidor och kolla så ska du se hur MÅNGA blandisar det finns som behöver hem !! Detta är VERKLIGHETEN !!

Tesora
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Menar du att du har facit på vad en riktig djurvän är?

Var du har du för erfarenhet av att sälja valpar?

Den som skrev det jag citerade hade tydligen facit (vet inte om det var du) :)
Jag har inget facit, utan utgår från mina egna åsikter. Alla är vi olika. Jag delar bara med mig av vad jag tycker är rätt eller fel, utan att utgå från ett allmänt facit. Det är MITT facit.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Yes, mitt kännetecken är att jag är slapp :D

Det är precis därför jag har 6 st mycket aktiva hundar hemma, och dessutom har valt att föda upp hundar också.

/// Bebben - slapp och lat, men som tur är så överlever hela flocken för det!

Du är säkert jätte-aktiv med dina hundar, men du föredrar kanske att lägga mer tid på dem än att sälja valpar..Vad är roligast liksom?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

en sökning på blocket under blandras ! Ger detta resultat http://www.blocket.se/hela_sverige?q=blandras&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=8&l=0&md=th
Sen skriver dom flesta ut rasnamn fasr det är typ blandraser, som rottweiler med lite bordercollie eller så !
Sen en sökning på omplacering gav detta http://www.blocket.se/hela_sverige?q=omplacering&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=8&l=0&md=th

Sen en sökning på nytt hem http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Nytt+hem+&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=8&l=0&md=th

Alla med övervägande blandras många unghundar och vuxna ! Detta är bara på blocket, gå gärna in på andra sidor och kolla så ska du se hur MÅNGA blandisar det finns som behöver hem !! Detta är VERKLIGHETEN !!

Tesora

Verkligheten är alltså att det finns MASSOR av blandraser till salu precis som det finns MASSOR av renrasiga till salu (även unghundar/vuxna)! Vad försöker du säga? Det säger mig ingenting.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Yes, mitt kännetecken är att jag är slapp :D

Det är precis därför jag har 6 st mycket aktiva hundar hemma, och dessutom har valt att föda upp hundar också.

/// Bebben - slapp och lat, men som tur är så överlever hela flocken för det!

OT
Har du också amstaff Bebben? :)
Jag har en pojk här hemma på 1,5 år :)

Jag förstår hur du och andra tänker och respekterar era åsikter, men jag har mina egna och kommer att hålla fast vi dem. Man behöver ju inte vara ovänner för det. Jag menar inte att du är dålig på något sätt. Alla är olika - det är väl något jag verkligen lärt mig på socionomutbildningen :D
 

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 800
Senast: Xomymy
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 923
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 484
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp