Bukefalos 28 år!

Avliva alla valpar direkt?

Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag hoppas verkligen inte att du pratar om planerade kullar nu. Herregud, har man planerat en kull så får man för tusan må för jävligt, rent ut sagt, ett bra tag, om det så behövs för att sälja valparna. Då kanske man lär sig att inte göra om det ;) Näe, men då har man faktiskt ett ansvar och då tar man det!

"Men att döma någon som försöker göra det bästa av en dålig situation så hårt, har jag svårt att förstå".
Jaha, vi ska gå in mer på individen nu. Okej, om du vill det så. På vilket sätt kämpar verkligen denna person HÅRT för att göra det bästa av den? Att fundera kring om hon ska avliva valparna eller inte? Det är inte att kämpa hårt anser jag.
För övrigt har jag inte pratat om personen i fråga utan i allmänhet kring vad jag tycker. Jag har inte dömt personen.
Och hellre dömer jag personer i mitt framtida yrke (vilket jag för övrigt inte skulle göra, men om du tror det..) än att vara iskall och sakna empati.
Mig veterligt är inte kullen i tråden planerad, så nej pratar inte om en planerad kull.

Du har väl ingen aning om hur personen i kämpat för att lösa situationen? Du har väl ingen aning om hur deras situation ser ut, varken ekonomiskt och på ett personligt plan? I trådstarten får du enbart veta att de kommer bli svårt att ens behålla en valp på grund av jobbsituationen och TS undrar om man måste behålla en valp och det utifrån vad som är bäst för tiken.

Vem menar du är iskall och saknar empati då?

Sen svarade du aldrig på hur många hundar du själv försökt att omplacera? Eftersom du så tvärsäkert kan uttala dig om hur lätt det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag tror jag har fått mitt sagt i denna tråd och tror inte vi kommer så mycket längre här.

Jag håller fast vid att det aldrig är ok att avliva friska valpar om det inte är en farlig korsning, eller ohälsosam på något sätt.
Ni tycker att det kan vara ok om det finns en hög risk att valparna hamnar i dåliga hem och blir utsatta för mycket dåligt/avlivas till sist ändå.
Och jag håller fast vid att jag inte anser en riktig djurvän är kapabel att döda sina hundvalpar. Ni tycker att man även som djurvän kan lägga känslorna åt sidan och döda hundvalparna.

Vi kommer nog inte längre.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ni tycker att man även som djurvän kan lägga känslorna åt sidan och döda hundvalparna.
Jag vet att man som djurvän kan lägga känslorna åt sidan och göra det bästa för sina djur, har själv fått avliva ett djur hemma. Det var ärligt talat det mest fruktansvärda jag någonsin gjort men jag hade ändå gjort samma sak igen om jag stod inför de valet. Sen har jag en vän som nästan alltid gör det själv, hon vet vad hon gör och det går snabbt och smärtfritt utan den stress det ofta innebär att ta djuret till en veterinär. Om hon är mindre blödig än mig, antagligen men mindre djurvän, knappast. :)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Yes, mitt kännetecken är att jag är slapp :D

Det är precis därför jag har 6 st mycket aktiva hundar hemma, och dessutom har valt att föda upp hundar också.

/// Bebben - slapp och lat, men som tur är så överlever hela flocken för det!
Glöm inte att du ger upp lätt också. ;)

Känner också igen mig, helt klart. Slapp, ger upp lätt och avlivar så fort jag får chansen.*sneglar på den galna Amstaffmixen som ligger i sängen och som bott här 1½ år nu i väntan på det perfekta hemmet*
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Du är säkert jätte-aktiv med dina hundar, men du föredrar kanske att lägga mer tid på dem än att sälja valpar..Vad är roligast liksom?

Jag är uppväxt med uppfödning, och har varit med om att ta fram och sälja hundratals valpar än så länge - så rent personligen älskar jag verkligen att föda upp! Dock så har jag en realistisk hållning bara, och den har jag lärt mig just efter alla år med uppfödning (Av flera olika raser) :)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

OT
Har du också amstaff Bebben? :)
Jag har en pojk här hemma på 1,5 år :)

Jag förstår hur du och andra tänker och respekterar era åsikter, men jag har mina egna och kommer att hålla fast vi dem. Man behöver ju inte vara ovänner för det. Jag menar inte att du är dålig på något sätt. Alla är olika - det är väl något jag verkligen lärt mig på socionomutbildningen :D

Japp, det är sådana dårar som huset är fullt av :) Och sådana som jag föder upp och säljer också, för den delen.

Så när jag hade så många hundar hemma sist, för att rätt köpare inte dök upp - så satt jag med 15 st högaktiva Amstaffar hemma i över ett halvår. Just bara för att jag inte ger upp ;)

Ovän blir jag sällan med någon här! Jag myntade för många år sedan ett uttryck som fortfarande hänger med, och jag står för det lika mycket än idag...
Det är ju bara ett jävla internetforum ;)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

OT
Har du också amstaff Bebben? :)
Jag har en pojk här hemma på 1,5 år :)

Jag förstår hur du och andra tänker och respekterar era åsikter, men jag har mina egna och kommer att hålla fast vi dem. Man behöver ju inte vara ovänner för det. Jag menar inte att du är dålig på något sätt. Alla är olika - det är väl något jag verkligen lärt mig på socionomutbildningen :D

Då borde du ha förstått att människor har olika förutsättningar, kullen som diskuteras här är oplanerad och kan verkligen vara av en knepig blandning. Jag har hjälpt till mycket på ett hundstall och att hitta garanterat goda hem åt knepiga blandningar är mycket svårt.

Sen tycker jag personligen att du har en rätt märklig syn på djur då du särskiljer så hår på sällskapsdjur och boskapsdjur och det Inte genom relationen utan genom arten.
Ett djur av arten HUND är tydligen mer värt än ett djur av arten KO bara genom att de är vad de är och inte genom att värdet står i relation till relationen mellan indviderna människa och djur.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

"Vi"? Jasså, du pratar för en hel nation nu helt plötsligt. Det var du som lät oerhört kaxig, och det handlar inte om något enskilt uttryck som alla här inne använder.

En riktig djurvän är absolut den som gör vad den anser bäst för djuret och sätter sina egna känslor åt sidan, d.v.s. låter valparna födas, säljer dem och inte tänker på sig själv och vad jobbigt det kommer bli att försöka hitta hem o.s.v. Så ja, jag håller med dig! :)

Nej jag talar för dem i tråden som använt ordet, det är faktiskt inte bara jag.

Det fetmarkerade är väl inte det som är problemet?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

SJÄLVKLART, reagerar jag mer på hundar som slås ihjäl än att nötkreatur slaktas. Att nötkreatur slaktas och blir till mat är ett faktum i vårt samhälle och kommer så förbli. Jag kan tycka att det är fel, men jag har accepterat det. Jag kommer dock aldrig att acceptera att hundar avlivas utan att få en chans! Hundarna har trots allt "blivit till" för att vi vill ha sällskap, och då ska de väl för tusan användas till det också.

Så djur är olika mycket värda? Där bekräftar du för mig att din inställning till avlivning av hundar är just - blödig. Om det ändå är ok för dig att "massmörda" (:p) kossor, grisar, hästar, höns, kycklingar, lamm osv.... Här sätter du dina egna känslor främst, inte djurens.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag hade väl fått behålla valparna tills jag hittat hem till dem helt enkelt.

KAN du det? Jag menar, kan du gå hemma eller har möjlighet att fixa hundvakt till en hel flock medan du är på jobb/skola i ett halvår om det är vad som krävs? Nyfiken och ärlig undran.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

KAN du det? Jag menar, kan du gå hemma eller har möjlighet att fixa hundvakt till en hel flock medan du är på jobb/skola i ett halvår om det är vad som krävs? Nyfiken och ärlig undran.
Det är jag också nyfiken på, Brutal har ju tyvärr inte heller svarat på den frågan.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Men självklart är det förmodligen de absolut seriösaste hundägarna, som är villiga att betala 12500 kr (som jag betalade ;)) för en hund. Med seriösa, menar jag inte att de är bättre hundägare. Men att de kanske satsar mer på hundägandet och har planer på utställning, avel o.s.v.
Dock behöver det inte vara så att övriga är mindre seriösa. De kanske bara har sämre ekonomi, alternativ inte alls är intresserad av utställning/avel. Men i övrigt är superbra hundägare!

Har inte alls tänkt lägga mig i diskussionen om att avliva eller inte avliva valpar. Men håller med Bebben och övriga.

På dig låter det som att bara riktigt seriösa hundägare betalar 12500 kr för en hund och att man bara är riktigt seriös om man är intresserad av utställning och avel?
Dom som vill ha en bra familjehund då? Eller aktiv sällskapshund/hobbyhund? Som betalar för en reggad renrasig hund. Är dom mindre seriösa?
Jag betalade "bara" 10 000 kr för min reggade renrasiga flatte från seriös kennel som har hållit på med uppfödning i 40 år. Är jag då mindre seriös för att jag inte betalade lika mycket som du ( men priset beror ju också lite på vad det är för ras)? Eller är jag mindre seriös för att jag inte tänker jaga runt i utställningsringen och få champion och allt vad det är? Eller använda till hunden till avel?

För övrigt älskar jag min hund och han är en familjemedlem. Men han är och förblir en hund, jag kommer aldrig tänka på honom som ett barn. (som du nämnde nåt om i tidigare inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Vad gjor man om man bara inte har rad att ta flera valpar till veterinar och kopa mat till dem alla. Min rottis kom fran en kull med 9 valpar:eek: Tank om man blir sittande med alla och inte har stor nog bostad? Eller pengar att ge dem alla ordentlig mat och veterinar vard?

Min rottis ar inte heller kastrerad och jag haller ett 'eagle eye' pa henne nar hon loper, men tank om en kompis skulle komma och slappa ut henne och den intakta Jack Russel som ibland ar i grannskapet kom just da? Det SKA inte handa ... men olyckor hander, det ar darfor det heter olycka ...
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Fick en bild i huvudet av en tjuvparning: finsk spets/australisk terrier :eek:

Skulle något sådant hända och inte upptäckas förrän det var för sent för abortspruta så skulle då inte jag ha samvete att sälja avkommorna till någon.. Både för hundar och människors skull!

Snacka om hemsk kombo det skulle bli :crazy:

Eftersom jag (tydligen enligt vissa) då är en (is)kallhjärtad :devil: så skulle de avlivas all eftersom de föddes!

Och till de som kanske tvivlar: Jo, jag skulle kunna avliva dem själv både snabbt och smärtfritt. Vore inte de första djur som jag avlivar precis :cool:
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

KL
Brutal borde byta nick till blödig, o upplysa ev arbetsgivare om att h*n inte kan skilja på barn o hundar..
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Helt ärligt så skulle jag faktiskt kunna det. Jobbar nattetid och är hemma på dagarna. Hade väl fått bygga en stor hundgård också!

Nu är detta scenario högst hypotetiskt då jag aldrig skulle sätta mig i en sådan situation. Skulle någon av mina tikar bli tjuvparade så skulle jag ge en abortspruta.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Vill också klargöra att jag inte tycker det är fel att avliva valparna! Jag är medveten om hur svårt det är att hitta bra hem till blandrasvalpar och väljer man att avliva en hel kull så lägger jag ingen värdering i det. Jag menar bara att för mig personligen så hade det varit mycket svårt att avliva fullt friska valpar.
Jag är nog lite blödig!
 

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 796
Senast: Xomymy
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 916
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 454
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp