Avliva alla valpar direkt?

Sv: Avliva alla valpar direkt?

Men i det har fallet visste de inte att hunden var tjuvparad forran det var for sent for abort spruta. Jag skulle ocksa ha svart att avliva fullt friska valpar ... men jag skulle ha annu svarare att se dem ga till mindre bra hem, eller bli avlivade senare, bara for att jag inte klarade av det medetsamma.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Fick en bild i huvudet av en tjuvparning: finsk spets/australisk terrier :eek:

Skulle något sådant hända och inte upptäckas förrän det var för sent för abortspruta så skulle då inte jag ha samvete att sälja avkommorna till någon.. Både för hundar och människors skull!

Snacka om hemsk kombo det skulle bli :crazy:

Eftersom jag (tydligen enligt vissa) då är en (is)kallhjärtad :devil: så skulle de avlivas all eftersom de föddes!

Och till de som kanske tvivlar: Jo, jag skulle kunna avliva dem själv både snabbt och smärtfritt. Vore inte de första djur som jag avlivar precis :cool:

Jag lekte själv med tanken härom dagen, jaktgolden/lancashire heeler. Vad skulle jag göra om det visade sig att tiken är dräktig och det är för sent för abortspruta. Blotta tanken på att försöka hitta en bra köpare till sådana valpar (för ärligt, vilken vettig människa skulle vilja ha en sån hund...?) känns omöjlig. En vallande apportör med terrierattityd och retrieverflams....? Och sälja valpar till tveksamma hem skulle jag inte kunna leva med, ska jag sälja valpar vill jag vara så säker jag bara kan att de hamnar i bra hem.

Omedelbar kastration och avlivning av valparna hos veterinär. (Tiken ska inte gå i avel.)

Men jag har väl redan hamnat under kategorin kallhjärtad så det kommer nog inte som någon överraskning.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Kl

Skulle här bli några fransk bulldog-amstaff (hemska tanke :eek: ) så skulle dom också få sätta livet till direkt vid födseln.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag skulle också ta bort kullen omedelbart - detta trots att mina är renrasiga(samma ras dessutom), rastypiska, häslotestade och används i praktiskt arbete. Orsaken? Hanen har C på höfterna...

Det finns så jäkla mycket hundar, det behövs inte en massa oplanerade valpar dessutom...
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Kl

Nu har jag skummat igenom vad som skrivits sen ja skrev mitt inlägg tidigare (som jag fortfarande menar!!)
Det är mycket negativitet tycker jag, Om nu valparna ska tas bort, snitta tiken.
Jag är blödig det vet jag, men då sover tiken..
Hellre det än att hon ska få föda alla valparna i magen för att sedan ha 1 eller ingen kvar :crazy:
Tänk även på risken för mjölkstockning m.m.
Hoppas iaf att det bli ett bra beslut iallafall.
Blödiga jag vill inte skriva för mycket heller om ni redan tagit beslutet..:cry:
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Tror knappast att någon veterinär skulle ställa upp med kejsarsnitt på de premisserna.
Man skall inte underskatta riskerna med ett snitt.
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Självklart finns möjlighet till planerat snitt! ;)

Finns ju både med lokalbedövning & sövning.

Så du kan inte påstå att en vetrinär inte skulle vilja snitta bara för att valparna ska tas bort så nu får du ge dig!

Finns en hel del i landet som väljer den metoden vid oplanerad dräktighet som gått för långt för spruta. (Det kan du inte säga nej till)

Risker finns ALLTID, även vid vanlig födsel!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Var får du dina sk "fakta" ifrån? Jag känner ingen vet som skulle göra det, annat än om tiken skall kastreras samtidigt.
Alla yrkesverksamma med legitimation för medicinska yrken skulle nog åka ut på baken om de gjorde ingrepp som du påstår.

Likalbedövning ges inte ens för snitt på tvåbeningar, så tyvärr, är du ute o cycklar.

Förresten, hur skulle en lokalbedövning läggas för att garantera full smärtfrihet för tiken?
Eller blandar du ihop lokalbedövning med epidural bedövning?
Oavsett så är det gravt oetiskt att göra så med en tik.
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Alla operationer innebär ju en risk, att snitta tiken "bara" för att hon ska slippa föda fram valparna försätter tiken i en onödig risk som kanske inte många veterinärer skulle ställa upp på. Tror jag PL menar.

Angående Brutals antydningar om hur lat och slapp man är som inte orkar hitta hem åt alla valpar, så kan jag bara säga såhär. Att HITTA hem är nog ingen omöjlighet, det är nog ganska lätt att hitta folk som "vill försöka", som underskattar utmaningen som en knepig korsning kan vara. Fan, tom jag själv känner så med valparna att jag skulle vilja ta hand om en "bara för att".
Men jag är ganska säker på att jag inte är skicklig nog att förvalta en jakthundskorsning, och efter ett år eller så med en massa trassel så skulle jag kanske inte orka ha den kvar. Det är ju DEN situationen man är så rädd för när man säljer djur. Inte att man blir stående med många valpar i början, utan att man får se/hör att valparna sedan far illa, flyttar mellan hem och kanske tillslut blir avlivade iaf.
Och att hitta RÄTT hem handlar liksom inte om hur hårt man kämpar/letar, det är ju inte förrän efteråt man vet om det gick bra...

Hursom, jag trodde jag uppdaterat här men det kanske inte blev?
Tiken ska få behålla en valp, tikägaren kommer att behålla den själv om inget lämpligt hem hittas. Skulle vi innan födseln hitta ytterligare hem som känns tillräckligt seriöst så sparas ytterligare någon valp.

Det närmar sig nedkomst, jag får väl uppdatera med bilder här sedan :)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Tror knappast att någon veterinär skulle ställa upp med kejsarsnitt på de premisserna.
Man skall inte underskatta riskerna med ett snitt.
PL

Men kan inte jag få fråga vad riskerna är?

Jag har letat och letat men bara hittat risker som många anser är överkomliga. I vissa fall har det stått att KS är nästan säkrare än naturlig födsel :confused:

(JAG vill inte snitta någon tik för att vi ska vara på det klara- däremot vill jag hitta argument emot KS)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Riskerna är, som vid alla större bukingrepp, chock, blödningar o infektioner, vidare får man alltid en del sammanväxningar vilket kan öka riskerna vid ev senare bukingrepp.. Jag anser inte att riskerna är jättestora, jag anser att vid krånglande valpningar är det bättre att snitta relativt snabbt än att ägna hela dagen åt att försöka spruta fram valpar. Men nog vet jag fall där tikar dött efter snitt.
Att påstå att snitt skulle vara säkrare än naturlig förlossning är bara okunnigt, gäller inte heller på människa där ändå resurserna vid komplikationer är enormt mycket större.
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Vid närmare eftertanke kan jag inte se att det skulle vara lagligt att göra på det sättet.
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Riskerna är, som vid alla större bukingrepp, chock, blödningar o infektioner, vidare får man alltid en del sammanväxningar vilket kan öka riskerna vid ev senare bukingrepp.. Jag anser inte att riskerna är jättestora, jag anser att vid krånglande valpningar är det bättre att snitta relativt snabbt än att ägna hela dagen åt att försöka spruta fram valpar. Men nog vet jag fall där tikar dött efter snitt.
Att påstå att snitt skulle vara säkrare än naturlig förlossning är bara okunnigt, gäller inte heller på människa där ändå resurserna vid komplikationer är enormt mycket större.
PL

Det är ju självklart att man vid risk för komplikationer snittar hellre än att försöka köra med frivalpning och riskera tik + valparnas liv, jag hade mest en fundering kring de raser är KS närmare kutym än ett svar på enstaka förlossningskomplikationer. I raser ex. där upp till hälften kräver KS..

TACK för svaret! :bow:
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

De raserna är ju faktiskt inte lagliga att avla vidare på, dock vet jag inte hur illa statistiken ser ut idag för de värsta raserna.
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Finns en hel del i landet som väljer den metoden vid oplanerad dräktighet som gått för långt för spruta. (Det kan du inte säga nej till)
Jag känner då inga veterinärer som skulle göra detta så visst kan jag säga nej till det!
Men visst, det finns alltid folk som skiter i lagar o etik. Obs jag reagerar inte på att valparna skall tas bort direkt utan att man skulle göra ett kejsarsnitt utan medicinsk indikation.
Du kanske skulle läsa på lite innan du säger åt andra att ge sig!
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Man snittar oftast inte ens manniskor for att ta ut ett dott foster aven om det ar precis innan det ska fodas ... man later kvinnan foda fram det den naturliga vagen. Atminstone var det flera kvinnor pa BB senast jag befann mig dar (pa grund av komplikationer i flera veckor) for 20 ar sedan som var tvungna att ga igenom det.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

De raserna är ju faktiskt inte lagliga att avla vidare på, dock vet jag inte hur illa statistiken ser ut idag för de värsta raserna.
PL

Väldigt OT för övrigt men lagligt och lagligt.. det verkar ändå inte spela någon roll i hundvärlden.

Så sent som i år (ca. en månad sedan) bestämde sig AK för att merle x merle parningar inte får göras inom alla raser, trots att man alltid vetat vad de innebär för valparna. Tidigare har rasklubbarna fått bestämma vilket betytt att merle x merle ex. har tillåtits hos Aussie och även ex. Harlequin x Harlequin hos Grand Danois.

Cirkus 2004 när alla försäkringsbolag ersatte snitt så gjorde upp till hälften av alla engelska bulldoggs snitt enligt försäkringsstatistiken, nu ligger de nere på ca. 25-30% när bara några enstaka bolag ersätter, en förändring som kom mycket snabbt (något år eller så efter) och beror snarare på att folk ersätter ur sin egna ficka och inte att plötsligt fanns det massor med frivalpande tikar ute på marknaden.

Mastino Napolitanos (Italiensk Mastiff) har sällan bra höfter, de flesta röntgade avelsdjuren ligger på D och E, C+ D och D + D parningar är vanligast. Någon enstaka A eller B höft finns. Förväntad ålder (INTE genomsnitt) är 6-8 år och de dras med diverse otrevliga sjukdomar.

Så mycket som egentligen är fruktansvärt olagligt varken anmäls eller upprör folk i hundvärlden. Hundvärlden är full med sådana exempel, jag har fler på lager kan jag lova..
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Lite skillnad på när uppfödare bryter mot rasklubbsregler o när veterinärer gör ingrepp som bryter mot djurskyddslagen.
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Lite skillnad på när uppfödare bryter mot rasklubbsregler o när veterinärer gör ingrepp som bryter mot djurskyddslagen.
PL

De raserna är ju faktiskt inte lagliga att avla vidare på, dock vet jag inte hur illa statistiken ser ut idag för de värsta raserna.

Det var detta jag svarade på! Jag antar att du då pratar om uppfödarna som avlar vidare på tikarna, för vad specifikt veterinärernas ingrepp har med olaglig avel att göra vette tusan..
 

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 731
Senast: Xomymy
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 830
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 148
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp