Avliva alla valpar direkt?

Sv: Avliva alla valpar direkt?

Tyvärr har reglerna i djurskyddslagen mot avel på sjukliga individer aldrig utnyttjats enda försöket jag kan påminna mig är belgian bluefallet o det höll inte. Detta är dock inte det ämne jag diskuterar i just den här tråden.
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ops menade verkligen inte lokalbedöving utan ryggmärgsbedövning!
(Bara för att rätta)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Haha, jo jag kan säga åt dig!!
Läs på mer & ring runt till olika djursjukhus!! (Syftar inte på någon hemma vet)
Har du aldrig hört talas om Planerat Snitt?! Allvarligt.
Du säger emot fel människa! Här finns både stor kunskap & erfarenhet!
Ring runt & hör dig för vet jag, innan du yttrar dig & läs på massor ;)

När du även är igång så lär dig mer om valpningsproblem
Du verkar ju vara som en terrier som vet allt :p
Men ingen vet allt & ingen kan lära sig för mycket...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Man har ansvar för sina djur. Min förra tik blev tjyvparad och vi behöll valparna. Hade aldrig tagit bort valparna på en gång, skulle inte kunna göra så mot min tik. De har väl känslor de med.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Vad har du för "stor kunskap & erfarenhet"?

Planerade snitt gör man ibland inom humanvården, jag har hittills aldrig hört någon som pratat om planerade snitt på hundar. Det skulle isåfall handla om raser som p.g.a rasens utseende inte kan föda fram hundarna naturlig väg p.g.a huvudets storlek på valparna.

Sen att be en veterinär läsa på mer om valpningsproblem tycker jag är lite roligt. Jag tror nog att P_L har stött på det mesta inom valpningsproblem (snarare fler problemvalpningar än normala valpningar).
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Man har ansvar för sina djur. Min förra tik blev tjyvparad och vi behöll valparna. Hade aldrig tagit bort valparna på en gång, skulle inte kunna göra så mot min tik. De har väl känslor de med.

Hittade ni lätt bra hem till valparna? Var de en lika "krånglig" korsning som den TS berättade om, och hur många valpar fick din tik?

Att många rekommenderar avlivning av valparna är ju problemet att hitta bra hem till "svåra" blandraser. Det är svårt nog för uppfödare av renrasiga hundar, och blandningar av två raser som ligger nära varandra.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag vet mycket väl att han är vetrinär :cool:
Blir bara så irriterad, jag sa att det fanns "planerat snitt"
Vilket är korrekt!
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Herregud, ja men så va det ju buke..

I dagligt tal används ofta benämningen ryggmärgsbedövning
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Tänkte bara att du i dagligt tal ville svänga dig med rätta namnet på det du pratar om.

Ofta används det inte, men felaktig användning av vissa :)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

En vetrinär som förnekar något som är korrekt viker jag inte för.
Han har ju även tidigare klassats som terrier...
Men som sagt ingen kan lära sig för mycket!
-

Hoppas iaf det är väl med tiken, någon som hört något?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Tänkte bara att du i dagligt tal ville svänga dig med rätta namnet på det du pratar om.

Ofta används det inte, men felaktig användning av vissa :)

Jo precis felaktigt ord som ofta används, men du förstod iaf vad jag menade:)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag vet mycket väl att han är vetrinär :cool:
Blir bara så irriterad, jag sa att det fanns "planerat snitt"
Vilket är korrekt!

Ja, inom humanvården finns det planerat snitt. Men PL säger ju också att planerat snitt på icke medicinska grunder är olagligt. På vilka medicinska grunder skulle du säga att tiken i det här fallet skulle behöva genomgå ett snitt?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag har inte sagt att hon ska, jag sa att jag va blödig ;)
För beslutet är ju förmodligen redan taget?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

En vetrinär som förnekar något som är korrekt viker jag inte för.

Fast det han säger är att planerade snitt utan medicinska grunder inte är tillåtna på hund.

Till medicinska grunder räknas trånga bäcken och andra problem med tik eller valpar.

Vilka medicinska grunder menar du att en fullt frisk tik där det inte föreligger några som helst anatomiska hinder för en naturlig valpning har :confused:
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Så du menar att stövare blandat med ex. sheltie är en hund som passar många? :confused:

Den hund som jag har tyckt varit lättast/trevligast att ha var blandning mellan stövare och labrador. Också tjuvparning och det blev många valpar och allla hittade nya hem:-)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

KL

Det är kanske bara jag som är blödig, men är det ingen som tycker det är konstigt att bara döda flera friska valpar? För mig känns det inte rätt.

+1 på det!!

Jag kan tillägga att min cockertik miste alla sina valpar senaste gången hon var dräktig. Hon var riktigt ledsen!! Jag skulle aldrig utsätta min tik för nåt sånt avsiktligt...
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Det heter ryggbedövning!
(Bara för att rätta)

Om vi skall vara petiga så heter det epiduralbedövning, vilket jag skrev i förta svaret till den som anser sig veta/kunna så mycket.
Har aldrig hört talas om att man gör det på hund, den lär ju få sövas innan man kan lägga bedövningen öht.
Det är inte bara terriers som är envisa, vissa medlemmmar verkar tro att de kan allt o vet allt bättre än alla andra, trots att de uppenbarligen pratar i natmössan.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 730
Senast: Xomymy
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 830
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 147
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp