Bukefalos 28 år!

Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Därför ska man inte sälja dessa hästar billigt. I stället ska man lämna bort dem på foder, vilket minskar riskaen för att hästen råkar illa ut då du fortfarande är ägare.

Men om anledningen att du inte kan ha hästen kvar är att du ska flytta utomlands, hur planerar du då att följa upp att fodervärden sköter sig? Och vad ska du göra om du upptäcker att de inte sköter sig?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Nu gör du dig bara dum. Vi pratar väl inte unghästar. Vi pratar om hästar som inte har något värde på marknaden. Det är detta som gör att jag blir irriterad, du glider hela tiden från ämnet och börjar babbla om annat. Vi pratar om hästar som inte har ett värde på marknade, ingenting annat, håll dig till det.

Att du inte själv har behövt ta beslutet om ta bort eller söka fodervärd bevisar ju att du bara gissar. Många i denna tråd är i denna verklighet och vet vad det innebär, du bara målar upp en bild av något du inte har någon aning om. Men eftersom du beskriver att det går att hitta fodervärd så antog jag att du visste det. Jag skulle gärna lämna bort en häst till någon jag känner eller någon som jag vet tar väl hand om hästen. Finns inte dessa garantier så kan jag inte med rent samvete lämna bort hästen. En gammal häst som inte går att rida kostar lika mycket att hålla som en yngre frisk. De som vill ha hästar på foder tar sällan en gammal sällskapshäst. De som vill ha en sällskapshäst köper typ en shettis. Så går det till. Du tror inte att det gör det, men du har inte själv försökt. Det har jag och andra i tråden. Men ändå vet du bättre.

Jag kommer inte med gliringar mer än du själv gör, så kasta inte sten i glashus.

Du hittar ju bara på en massa strunt. Inget som du har att komma med är förankrat i verkligheten. Lägger man fram ostridbar fakta så börjar du babbla om bilkörning och gud vet vad. Vill du att folk ska köpa dina argument så får du nog lägga fram något hållbart. I denna tråden är dina åsikter i kraftig minoritet, jag tror faktiskt att det speglar verkligheten som tur är. Men så länge det fortsätter att försvinna hästar som lämnats ut på foder och slakttransporterna till Europa fortsätter finns det tyvärr fortfarande folk som resonerar lika tokigt som du. Du får tycka att jag är hur otrevlig som helst, men jag blir så himla arg när jag hör folk som tycker det är helt OK att utsätta en häst för rysk roulette. Det är just det du anser att man ska göra. Skämmes!

MAKALÖST bra skrivet! :bow:
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Du verkar ju redan ha bestämt dig för att hitta fodervärd - lägg tid & energi på det istället för att skriva här. Det kan ju finnas en plats för den här hästen nånstans.

????

Jag har inget behov av någon fodervärd. Jag vet inte ifall du blandar ihop mig med TS eller var du fått den idén ifrån?

Även ifall jag skulle haft det så måste jag säga att ditt inlägg var lite av ett lågvattenmärke.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Men om anledningen att du inte kan ha hästen kvar är att du ska flytta utomlands, hur planerar du då att följa upp att fodervärden sköter sig? Och vad ska du göra om du upptäcker att de inte sköter sig?

Man får väl hoppas att du har någon bekant eller släkting kvar som kan åka ut och kolla till hästen ibland.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Du påstår att det minskar risken att lämna ut en häst på foder istället för att skänka bort den.

Det är ju så självklart att du borde fatta det själv. Självklart minskar isken att hästen åker till Italien ifall du äger den. De flesta människor har nog lite spärrar att stjäla andras djur.


Menar du att om du lånar ut en bil på livstid till en som exporterar bilar och säljer dem på svarta marknaden så är det mindre risk att denna bilen hamnar utomlands än om du skänker bort den till personen?


Ifall man sysslar med sådant så vill man nog inte ha onödig uppmärksamhet så ifall du gjort klart att du kommer och kollar att bilen är kvar då och då så verkar det ju dumt att 'stjäla' bilen och riskera uppmärksamhet från myndigheternas sida. Sådana personer vill verka i det tysta.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag har hur många gånger som helst skrivit att man ska lämna bort 'billiga' hästar på foder. Man ska inte sälja dem, det kan jag hålla med ökar risken för problem.

Med min erfarenhet så är risken för problem med fodervärd också alldeles för stor.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Har du några bra tips på hur man hittar de där fantastiska fodervärdarna? Många hade nog hellre sett att deras hästar fått ett bra liv som sällskapshästar i stället för att slaktas, men problemet är ju att det finns många fler hästar än presumptiva fodervärdar. Dessutom är åtskilliga av dem mindre lämpliga av olika anledningar.

Visst kan man sätta in en annons, och svara på annonser själv. Har du något annat förslag?


Jag svarade på det tidigare och kopierar in det svaret här.
Det antar jag beror på hur länge man kan ha kvar sin häst.
Sen tror jag inte att annonser på internet är det bästa sättet för att hitta en fodervärd åt en sådan häst.

Jag tror att annonser på ridskolor, ridhus, landsortsaffärer och liknande kan vara ett bra sätt att hitta fodervärdar. Och givetvis att sprida det i hela bekantskapskretsen + på jobbet och andra ställen där man träffar folk.
Det kräver ju lite mer jobb än att bara sätta in en annons på internet, men det kan väl hästen vara värd.

Som jag skrivit en massa gånger så vet jag att det är svårt att hitta bra fodervärdar, men man bör i alla fall försöka.


Sedan undrar jag om du själv har suttit och ringt till blivande fodervärdars grannar...I så fall, hur blev reaktioinerna?

Jag har aldrig lämnat ut en häst på foder utan bara tagit emot så det har jag aldrig gjort.
Däremot har jag ringt till grannar när jag varit spekulant på fastigheter. De har oftas varit trevliga och kunnat lämna olika uppgifter som man kanske inte fått reda på annars. Så funkar det då så borde det ju funka i fodervärdsfallet.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Med min erfarenhet så är risken för problem med fodervärd också alldeles för stor.

Det är ju därför man ska vara noga och inte ta första bästa fodervärd. Hittar man ingen fodervärd man litar på så kan man ju börja fundera på avlivning.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Nu gör du dig bara dum. Vi pratar väl inte unghästar. Vi pratar om hästar som inte har något värde på marknaden. Det är detta som gör att jag blir irriterad, du glider hela tiden från ämnet och börjar babbla om annat. Vi pratar om hästar som inte har ett värde på marknade, ingenting annat, håll dig till det.

Ifall du ska hålla på och mästra så här så bör du ju tänka på vad du skriver själv. Att jag tog upp det där med att du inte borde våga sälja unghästar var för att du skrev så här tidigare:

Det kvittar ju om procenten av de hästar som hamnar snett är låg (vilket den inte är) det räcker ju med att en häst hamnar fel och den hästen är min. Att chansa på att lämna bort är inget jag gör. Tycker du på allvar att man ska ta ens en liten risk att hästen far illa?

Jag fetade lite för att du ska förstå varför jag skrev som jag gjorde. Ifall du inte förstår vad du själv skriver så kan jag nog tyvärr inte hjälpa så mycket mer.




Men eftersom du beskriver att det går att hitta fodervärd så antog jag att du visste det.

Jag är ju själv fodervärd åt en gammal pensionär som jag haft i flera år så jag vet mycket väl att det går. Någon lyckades ju hitta mig. Jag förstår att det är jobbigt för dig att läsa igenom hela tråden, men ska du hålla på och komma med sådana här kommentarer så vore det kanske en bra idé.



Du hittar ju bara på en massa strunt.

Du verkar ha allvarliga problem med att inte alla tycker som du. Är det så himla konstigt att inte alla har samma uppfattning i frågan?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Det är ju därför man ska vara noga och inte ta första bästa fodervärd. Hittar man ingen fodervärd man litar på så kan man ju börja fundera på avlivning.

Jag litade på henne och hon hade en bekants häst sedan några månader tidigare.

Ibland händer dessutom saker som gör att man inte kan göra alla de där kontrollerna du pratar om- någon förlorar jobbet, dör, får barn, sitter i ett förhållande där psykisk och fysisk misshandel sker. Hur mycket ork har man i sådana lägen att offra mängder med tid och pengar på att först kolla upp och sedan kolla av stup i kvarten?

Är det inte då bättre att ta sin gamla häst och avliva och bespara hästen de riskerna det finns om den hamnar fel? Är deti nte bättre att se till att inget ont kan hända hästen mer?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

lahsd

Tänk dig att du har en frisk 20-årig häst, denna häst har du tagit hand om efter den har farit illa, du har nu efter 10-års slit tått den trygg och harmonisk. Den litar inte på någon anna fullt ut och bara ett fåtal kan hantera den. Hästen är i övrigt i stort sett frisk, har bara lite mindre krämpor. Nu blir du sjuk, får cancer och kan inte ta hand om hästen och ingen i din närmsta bekantskapskrets kan göra det. De tycker hästen är för besvärlig i den mån de över huvudtaget har möjlighet. Du ligger själv på sjukhus, mår pest efter behandlingen och utsikterna för att du ska kunna ta hand om hästen det närmsta tiden är obefintlig. Hästen mår dåligt då de i stallet den är inackorderad får mer och mer problem att hantera den. Du har heller inte råd att betala för helinackordering.

Vad gör du? Lägger du verkligen all energi på att leta ett nytt hem (från sjukhuset), lånar pengar för att kunna hålla hästen och lyssnar på raporterna från stallet om hur din häst mår allt sämre eller fegar du möjligen ur och mördar din häst?


Du är duktig på att hitta olika specialfall måste jag säga. Den situationen som du beskriver vet jag nog inte hur jag skulle reagera på. Men hade jag inte haft någon bekant/anhörig som kunde hjälpa mig med hästen så är det inte omöjligt att det blivit mord.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Du är duktig på att hitta olika specialfall måste jag säga. Den situationen som du beskriver vet jag nog inte hur jag skulle reagera på. Men hade jag inte haft någon bekant/anhörig som kunde hjälpa mig med hästen så är det inte omöjligt att det blivit mord.

Jag tror jag skulle kunna våga säga att jag nogi nte har någon bekant som skulle ta sig an min häst ifall något hände mig så jag var oförmögen till att göra det.De är inte intresserade av hästar på det viset själv och det krävs rätt mycket av en när man har häst, som inte bor hemma.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Alla fall är unika, men det är ju just i sådana specialfall då man väljer att ta bort hästen utan att att leta efter ett hem, det du i inlägg efter inlägg fördömer. Specialfall uppstår hela tiden och bland gratishästarna är de väldigt stor andel.

Alla lever inte i din perfekta värld där alla hästar är lämpliga att omplacera. Och väldigt få lever i en värld där det inte är en stor risk att gratishästar har en stor risk att hamna snett.
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag litade på henne och hon hade en bekants häst sedan några månader tidigare.

Det är ju alltid tråkigt när folk som man litar på sviker. Men samtidigt så måste man ju ändå ge folk man litar på vissa förtroenden. Annars blir ju livet väldigt svårt.

Ifall du har barn så antar jag att du litar på ledarna i idrottsklubben ifall barnet åker på ett träningsläger med klubben. Med alla pedofilskandaler (en ny i Lund senast idag) så finns det ju bevisligen risker med sådant. Men ska man då vägra att låta barnet åka på lägret bara för att det finns en liten risk för att ledaren man litar på är pedofil? Jag tycker det är lite samma sak som ifall man lämnar en häst på foder till någon man litar på.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Alla fall är unika, men det är ju just i sådana specialfall då man väljer att ta bort hästen utan att att leta efter ett hem, det du i inlägg efter inlägg fördömer. Specialfall uppstår hela tiden och bland gratishästarna är väldigt stor andel.

Fast i TS fall låter det ju inte som att läget är särskilt akut. Alltså borde man ju ha lite tid att försöka hitta fodervärd. Men många kommer ändå bara med tipset 'AVLIVA'. Varför tycker inte du att man iTS fall ens ska försöka hitta en lämplig fodervärd. Man kan ju ha tur och det finns en ensam nordis några mil bort som behöver sällskap och vars ägare ser en lapp i lokala ICA-butiken.

Jag skulle tro att det är ganska sällan som man inte har tid att leta fodervärd.

Alla lever inte i din perfekta värld där alla hästar är lämpliga att omplacera.

Återigen så får jag upprepa att jag är mycket väl medveten om att det inte är lätt att hitta bra fodervärdar. Har jag någonsin påstått att det skulle vara enkelt? Du behöver inte sänka nivån som du gör här.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

För att risken är stor att hästen far illa. Du tycks inte inse att en massa gratishästar råkar illa ut.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

För att risken är stor att hästen far illa. Du tycks inte inse att en massa gratishästar råkar illa ut.

Fast just därför så ska man kolla upp fodervärden (inte ge bort gratis) väldigt noga. Ifall man inte litar på fodervärden så ska man givetvis inte ta den. Hittar man ingen fodervärd som man litar på så kan man ju börja fundera på avlivning.

Jag får uppfattningen att du inte ens skulle lämna din häst på foder till en fodervärd du verkligen litade på. Det tycker jag är tragiskt.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Nu gör du det igen, var kommer barn och pedofiler in i denna diskussionen? Varför börjar du babbla om bilar och renar och annat när du inte har argument som håller. Kan du inte hålla dig till det vi diskuterar?

Det du har fetat i svaret till mig handlar fortfarande om hästar som inte har ett värde på marknaden. Hästar som faktiskt ofta hamnar fel. Naturligtvis finns det en risk med allt man gör, det behöver du ju inte påpeka gång på gång. Men när det gäller dessa hästar som vi pratar om i denna tråd är risken STOR.

Vill du nu ha en liknelse med bilar så är det inte som att sätta sig i en bil och köra vanligt. Risken är mer lika med att ta bilen och köra mot trafiken på en motorväg utan säkerhetsbälte.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag har börjat fundera i samma banor faktiskt. Nu börjar jag undra om det inte är så att lahsd didkuterar detta för att det är roligt att vara motvalls eller nåt. Hade jag inte läst andra lika tokiga inlägg så hade jag trott det var ett troll:confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 506
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 448
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 132
Senast: Amha
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 474
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp