Bukefalos 28 år!

Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

För mig är det orimligt att säga att djur som går i snårig terräng inte behöver daglig tillsyn.

Jag tycker också att det ska vara så, men tyvärr är verkligheten inte alltid sådan att det går.

Tror du verkligen att samerna har daglig tillsyn av sina renar?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Givetvis kan man lämna ut på foder där det är tillämpligt och om man så önskar, men det är ingen universallösning.

Men du kan väl ändå hålla med om att ifall man hittar en bra fodervärd så är det bättre att lämna hästen till fodervärden istället för att avliva hästen.

Sen att det kan vara svårt att hitta en bra fodervärd håller jag med om, men man bör ju åtminstone försöka.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Nej, jag kan inte hålla med om det, det beror helt på situationen. Gör jag bedömningen att det är bättre att hästen får somna in så letar jag inte efter en fodervärd och det även om hästen är frisk.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Om man har öppna hagar tror jag nog också det kan vara möjligt att ha koll på några hundra får. Men du verkar inte ha fattat att jag pratar om skogshagar där man kanske har fri sikt på 30-40 meter ifall man har tur och massor med hektar yta.

Jag förstår att du har problem med att se hur man kan sköta "daglig tillsyn" på flera djur i flock (säg 50 som ex) om man nu inte har en aning om hur hästar lever... För säg den häst som LEVER inne i skogen ? Mej veterligen är hästar BETESdjur = letar upp fria gräsytor att beta på.
Där är inte sikten så dålig. I fallet hästar har vi dessutom (till skillnad mot får/kor) ändå rätt så enkla kännetecken med olika färger (olika färger av brun tex) och vita tecken. Så att på håll se och känna av "status" på en grupp är inga som helst problem. Och som så många påpekar så lär man sej ganska snabbt vart hästarna är vid olika tidpunkter (på året / månaderna / dygnen) .
Och är de inte där de "brukar" vara så letar man upp dem !!! För är de inte där de "ska" vara så är det indikation på att något ev inte stämmer, att nånting hänt i hagen... Om de sen då tar mer än 3 timmar som du nu menar på att Lojsta russen har (som du nu gillar att ta som exempel) så struntar nog den som jobbar med det hela om de sen tog 5 timmar en dag i stället för att hitta flocken. För att hålla koll på sina djur ligger i var ägares egenintresse. Skulle aldrig tycka att "aja hittade inte mina djur på de vanliga stället (där de "alltid" står) och rycka på axlarna å bara tycka "de e nog där i morron" kollar då... Nä står de som sagt inte där de brukar får man vackert leta upp dem (självklart kollar man då de andra ställena man vet att de står) och har man tur har de bara "bytt rutt" just den dagen å hela flocken står å mumsar på annan gräsplätt och har man otur visar de sej att det faktiskt har hänt flocken nåt och då ÄR MAN GLAD att man kollat efter dem !!

Sen undrar du över vart du förolämpar folk som avlivar friska hästar istället för att till varje pris skänka/sälja "ointressanta" hästar. Så står de i ett av dina inlägg
Jag tycker nog att mina 'dumma' råd är betydligt bättre än de råd de flesta i denna tråd ger.

Jag hoppas verkligen inte att denna tråd är representativ för hur hästägare tänker. Är den det skulle jag nog aldrig våga sälja en häst. Det verkar ju som att de flesta anser att så fort hästen blir ett problem så löser man problemet genom att döda hästen trots att hästen är frisk.

För att inte bli alltför deprimerad så intalar jag mig att de flesta som postar i denna och liknande trådar är sådana som har dåligt samvete för att de dödat sina fullt friska hästar av bekvämlighetsskäl och av den anledningen måste propagera att andra ska göra samma sak.

Om det inte är förolämpande att kalla oss "realister" för att ha dåligt samvete av bekvämlighetsskäl (?) och tro att man tar den enkla vägen för att man avlivar ett djur.

Den enkla vägen för mej är att man letar upp "någon annan" som får ta svåra beslut ... Den svåra vägen är att ta sitt ansvar och verkligen se till att djuret får de bra. Och i detta fall handlar det om en ej "använd" häst på runt 20 år. Inte inriden och körd i sin "ungdom" = minst 10 år sen.
Jag är själv ett STORT fan av Nordisar (även om jag personligen bara äger Halvblod) men har även "jobbat" med både bruks och travnordisar... De är UNDERBARA i temperamentet om du vet vad du gör men en nords i fel händer kan sluta i katastrof både för ägare och häst... En "hetare" kallblodsras är svårt att hitta. Det är ingen nybörjarhäst som många verkar tro utan en fullfjärdad energimaskin som älskar att jobba. Nu kanske denna ca 20 åriga "gentlemannen" är en "lunkare" men hur vet man de ? Han har ju inte gjort ett "handtag" på minst 10 år... Och då sätta igång en sådan för att arbeta är alldeles för mkt jobb för en sån som "gratishästar" hamnar hos... Och som sällskapsdjur är de krävande. De får inte ges för mkt foder och betet får inte va för kraftigt för då får de lätt fång. Nä då väljer man nog "enklare" ras som sällskapsdjur.

Jag minns så väl när den där "dokumentären" CIRKUSHÄSTEN (http://www.sli.se/prodinfo.asp?a=W4...15010000&ss=2&otyp=product&lev=&tlang=&slang=) är ett STRÅLANDE exempel på vad som kan hända med hästar... Jag skrattade väldigt mycket under den filmen TROTS att jag egentligen borde gråtit för den är TRAGISK... Människan har inte en aning om vad hon sysslar med...

Så som svar på TS fråga... Snälla om du nu inte har hittat nån iom denna tråd som säger "jag kan ta honom" och de känns rätt så AVLIVA ... Som sagt döda djur lider inte och 20 år är en bra levnadstid.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Fast har du fåren i ett skogsbete på kanske 20 hektar så är det i praktiken omöjligt att ha någon daglig tillsyn. Jag tror inte att de bönderna är sämre djurägare än de som har fåren på en platt äng så att de kan se ifall något får beter sig underligt.

Har haft min unghäst på hingstbete på över 100 hektar ,där var det daglig tillsyn även om det tog två timmar ibland att hitta alla hästar, så omöjligt är det då rakt inte.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

knapplån

lahsd - jag börjar faktiskt bli riktigt irriterad på ditt skanderande om att lämna bort hästar på foder, vem tror du vill ha t ex en gammal ardennerhäst på foder? Du kan väl berätta om alla de hästar du har lämnat iväg på foder och haft en underbar ålderdom. Jag har då aldrig lyckats hitta någon som vill stå och betala underhåll för en häst bara för att vara snäll. Dessutom är det inte = idiotsäkert att lämna häst på foder, är en person ute efter att vara olaglig så struntar den i att hästen inte tillhör denne.

Att sälja t ex ardenner för några tusenlappar är ren idioti, dessa hästar ger ett bra pris nere i Europa till kött.

Sålde för ca tre år sen en ardenner till ett gott hem. Förra veckan hittade en bekant hästen hos en hästhandlare. Innan hon hamnat där hade hon varit hos många hästhandlare. Vi köpte tillbaka henne och fy vad jag ångrar allt hon fick genomlida.

Du tror väl inte på fullaste allvar att vi som väljer att ta bort våra hästar tar ett enkelt beslut. Nä vi väljer faktiskt att ta ett tufft beslut ist för att lämpa över problemet på någon annan. Det lätta beslutet hade varit att skänka bort hästen och intala sig att den hamnade i paradiset.

Om det hade varit idiotsäkert att lämna iväg sin häst till ett garanterat bra hem hade man väl gjort det, det fattar du väl???

Det kvittar ju om procenten av de hästar som hamnar snett är låg (vilket den inte är) det räcker ju med att en häst hamnar fel och den hästen är min. Att chansa på att lämna bort är inget jag gör. Tycker du på allvar att man ska ta ens en liten risk att hästen far illa?

Här i Skåne har "Knacken" bulvaner ute som köper billiga hästar. Jag kan lova dig att han har gjort mer olagliga saker än slaktat en foderhäst.

Du riskerar att en häst går ett hemskt öde till mötes bara den får leva, det får stå för dig. Själv tycker jag att det är horribelt att agera så.

Men alla de hästar du lämnat iväg har hamnat i paradiset, snälla berätta om dessa solskenshistorier för oss. För det kan väl ändå inte var så att du sitter och pratar om saker du inte själv har gjort som många av oss tvingas ta beslut om?

Men du ska ta mig fan inte sitta och säga att jag väljer en enkel utväg om jag tar bort en häst ist för att gambla med dens liv som en slit- och slängvara.

Du får gärna tycka som du gör men döm inte andras val. Vad du än tror så är risken väldigt stor att det går åt helsike. Sen att ta upp massa annat om att köra bil m.m. är väl bara fånigt.

Men jag väntar med spänning på solskenshistorier och tips på alla dessa änglar till fodervärldar:grin:
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

För att inte tala om de som glatt berättar om sina grannar för vilt främmande människor som ringer upp och påstår sig vilja lämna ut en foderhäst...Eller de tilltänkta fodervärdarna, hur många uppskattar att få sina grannar indragna?

Eller, om man nu försöker hitta en fodervärd till sitt gamla kallblod, hur länge måste man ha annons ute innan det är OK att ge upp och slakta? En månad? Ett halvår? Ett år?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Det är helt uppenbart att hur liten risken än är så kommer du att använda den som alibi för att döda hästen istället för att låta den få en chans till.

Och här är pudelns kärna... varför ditt resonemang skiljer sig så helt från oss andra.

Vi behöver inget ALIBI för att avliva hästen. Det finns ingen "dold agenda". Vi gör det för hästens skull. Inte för vår egen.

Är det verkligen så svårt att förstå?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag förstår att du har problem med att se hur man kan sköta "daglig tillsyn" på flera djur i flock (säg 50 som ex) om man nu inte har en aning om hur hästar lever... För säg den häst som LEVER inne i skogen ? Mej veterligen är hästar BETESdjur = letar upp fria gräsytor att beta på.


Hur ofta hittar man stora gräsytor i en skog? Visst kan det finnas en hel del öppna platser, men de är ofta ganska små, men är det många djur så lär de ju bli avbetade snabbt. Det brukar faktiskt kunna finnas mycket gräs inne bland träden i vissa skogar. Jag antar att det är sådana skogar man använder till skogsbeten. Jordbruksverket ställer ju också vissa krav på skogen för att man ska få EU-bidrag för skogsbeten.
Jag har en del skogsbeten i närheten av där jag bor. Inga hästar går i dem vad jag vet, däremot får och nöt. I dessa skogar finns inga stora betesängar kan jag lova. Hade det funnits det hade de ju blivit uppodlade för länge sedan. De öppna platser som finns är oftast öppna för att inte träd kan växa där och på sådana ställen brukar inte heller betet vara så bra.



Sen undrar du över vart du förolämpar folk som avlivar friska hästar istället för att till varje pris skänka/sälja "ointressanta" hästar. Så står de i ett av dina inlägg


Om det inte är förolämpande att kalla oss "realister" för att ha dåligt samvete av bekvämlighetsskäl (?) och tro att man tar den enkla vägen för att man avlivar ett djur.

Ifall du vet med dig att du fattat rätt beslut så kan jag inte se att du skulle bli förolämpad av vad jag skrivit, eller så är du väldigt lättkränkt. Du måste väl ändå kunna acceptera att andra inte tycker precis som du i frågan. För att förtydliga så har jag inte haft som avsikt att förolämpa någon.

Och som sällskapsdjur är de krävande. De får inte ges för mkt foder och betet får inte va för kraftigt för då får de lätt fång. Nä då väljer man nog "enklare" ras som sällskapsdjur.

Har du inte tänkt på att även folk som har en nordis behöver en sällskapshäst? Då passar ju en annan nordis alldeles utmärkt.
Sen vet jag mycket väl att det är svårt att hitta någon bra fodervärd, men man bör i alla fall anstränga sig och försöka hitta en. Sen ifall det inte går kan det ju bli så att man blir tvungen att avliva hästen. Det känns som att många i tråden inte ens tycker det är värt att försöka eftersom man bestämt i förväg att det inte går.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

lahsd - jag börjar faktiskt bli riktigt irriterad på ditt skanderande om att lämna bort hästar på foder, vem tror du vill ha t ex en gammal ardennerhäst på foder? Du kan väl berätta om alla de hästar du har lämnat iväg på foder och haft en underbar ålderdom. Jag har då aldrig lyckats hitta någon som vill stå och betala underhåll för en häst bara för att vara snäll.

Det handlar ju inte bara om att vara snäll. Det handlar om att det finns folk som behöver en sällskapshäst. Jag har aldrig lämnat någon häst på foder. Var har du fått det ifrån? Däremot har jag en pensionär hos mig som jag tagit emot på foder som sällskapshäst. Så bevisligen finns det folk som tar emot pensionärshästar. Om du hade läst tråden lite noggrannare så hade du vetat detta och inte behövt komma med dina gliringar. Det finns fler som liksom jag bor på egna gårdar och har en häst. Dessa behöver sällskapshästar och kan ofta hålla dessa sällskapshästar väldigt billigt.



Att sälja t ex ardenner för några tusenlappar är ren idioti, dessa hästar ger ett bra pris nere i Europa till kött.

Därför ska man inte sälja dessa hästar billigt. I stället ska man lämna bort dem på foder, vilket minskar riskaen för att hästen råkar illa ut då du fortfarande är ägare.


Du tror väl inte på fullaste allvar att vi som väljer att ta bort våra hästar tar ett enkelt beslut. Nä vi väljer faktiskt att ta ett tufft beslut ist för att lämpa över problemet på någon annan. Det lätta beslutet hade varit att skänka bort hästen och intala sig att den hamnade i paradiset.

Nej jag tror verkligen inte det är ett enkelt beslut. Eftersom det inte är det så borde ju det vara ett argument för att man åtminstone ska försöka hitta en bra fodervärd åt hästen (inte skänka bort). Ifall man inte lyckas hitta någon bra fodervärd så har man ju ändå försökt.

Om det hade varit idiotsäkert att lämna iväg sin häst till ett garanterat bra hem hade man väl gjort det, det fattar du väl???

Tyvärr är inget idiotsäkert när det gäller hästar. Det är inte idiotsäkert att släppa ut hästen på sommarbete heller. Risken för hästen är antagligen betydligt större på ett sommarbete jämfört med ifall man har den kvar i stallet. De flesta tycker dock att det är värt att ta den risken.

Det kvittar ju om procenten av de hästar som hamnar snett är låg (vilket den inte är) det räcker ju med att en häst hamnar fel och den hästen är min. Att chansa på att lämna bort är inget jag gör. Tycker du på allvar att man ska ta ens en liten risk att hästen far illa?

Med det resonemanget kan du ju inte heller sälja en unghäst. Det finns unghästar som råkar illa ut hos sina nya ägare. Så då antar jag att du tycker att man aldrig ska sälja hästar. Inser du inte hur orimligt ditt resonemang är?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Vi behöver inget ALIBI för att avliva hästen. Det finns ingen "dold agenda". Vi gör det för hästens skull. Inte för vår egen.

Är det verkligen så svårt att förstå?

Det enda jag har svårt att förstå är att vissa verkar tycka att man inte ens ska försöka hitta en bra fodervärd. Det kostar inte så mycket att försöka. Hittar man inte någon man tycker duger då kan man fundera på avlivning.

Det är den tråkiga inställningen att många bestämt sig redan från början att det inte går jag tycker är tragisk.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Eller, om man nu försöker hitta en fodervärd till sitt gamla kallblod, hur länge måste man ha annons ute innan det är OK att ge upp och slakta? En månad? Ett halvår? Ett år?

Det antar jag beror på hur länge man kan ha kvar sin häst.
Sen tror jag inte att annonser på internet är det bästa sättet för att hitta en fodervärd åt en sådan häst.

Jag tror att annonser på ridskolor, ridhus, landsortsaffärer och liknande kan vara ett bra sätt att hitta fodervärdar. Och givetvis att sprida det i hela bekantskapskretsen + på jobbet och andra ställen där man träffar folk.
Det kräver ju lite mer jobb än att bara sätta in en annons på internet, men det kan väl hästen vara värd.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Det enda jag har svårt att förstå är att vissa verkar tycka att man inte ens ska försöka hitta en bra fodervärd. Det kostar inte så mycket att försöka. Hittar man inte någon man tycker duger då kan man fundera på avlivning.

Det är den tråkiga inställningen att många bestämt sig redan från början att det inte går jag tycker är tragisk.

Du verkar ju redan ha bestämt dig för att hitta fodervärd - lägg tid & energi på det istället för att skriva här. Det kan ju finnas en plats för den här hästen nånstans.

Men annars håller jag med de flesta andra här - beslutet att avliva ett älskat djur är något av de svåraste beslut man ställs inför och inget man gör lättvindigt.
Det är också den frågan man måste ställa sig innan man ens skaffar ett djur: När den dagen kommer, klarar jag då av att avliva djuret?

Och när en ansvarsfull djurägare avlivar ett djur, gör man det för djurets skull - inte för sin egen bekvämlighets skull.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Du påstår att det minskar risken att lämna ut en häst på foder istället för att skänka bort den.

Menar du att om du lånar ut en bil på livstid till en som exporterar bilar och säljer dem på svarta marknaden så är det mindre risk att denna bilen hamnar utomlands än om du skänker bort den till personen?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Har du några bra tips på hur man hittar de där fantastiska fodervärdarna? Många hade nog hellre sett att deras hästar fått ett bra liv som sällskapshästar i stället för att slaktas, men problemet är ju att det finns många fler hästar än presumptiva fodervärdar. Dessutom är åtskilliga av dem mindre lämpliga av olika anledningar.

Visst kan man sätta in en annons, och svara på annonser själv. Har du något annat förslag?

Sedan undrar jag om du själv har suttit och ringt till blivande fodervärdars grannar...I så fall, hur blev reaktioinerna?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

KL

lahsd

Tänk dig att du har en frisk 20-årig häst, denna häst har du tagit hand om efter den har farit illa, du har nu efter 10-års slit tått den trygg och harmonisk. Den litar inte på någon anna fullt ut och bara ett fåtal kan hantera den. Hästen är i övrigt i stort sett frisk, har bara lite mindre krämpor. Nu blir du sjuk, får cancer och kan inte ta hand om hästen och ingen i din närmsta bekantskapskrets kan göra det. De tycker hästen är för besvärlig i den mån de över huvudtaget har möjlighet. Du ligger själv på sjukhus, mår pest efter behandlingen och utsikterna för att du ska kunna ta hand om hästen det närmsta tiden är obefintlig. Hästen mår dåligt då de i stallet den är inackorderad får mer och mer problem att hantera den. Du har heller inte råd att betala för helinackordering.

Vad gör du? Lägger du verkligen all energi på att leta ett nytt hem (från sjukhuset), lånar pengar för att kunna hålla hästen och lyssnar på raporterna från stallet om hur din häst mår allt sämre eller fegar du möjligen ur och mördar din häst?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Hittar man inte någon man tycker duger då kan man fundera på avlivning.

Någon man tycker duger är inte tillräckligt. Inte för mig. Du kan aldrig veta. (Enda undantag är närmaste vänner/familj)
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Det är ju enkelt, du annonserar, får 50 svar, sorterar ut de 10 bästa och åker land och rike kring för att hälsa på grannar till dessa. De 5- bästa alternativen lämnar du sedan till en privat utredare. Denna kommer fram till att 2 ställen är möjliga. Du kontakter dessa men de tackar nej då det redan fått foderhästar från bekantskapskretsen. Två månade efter första annonsen och 50.000 kr fattigare sätter du in en ny annons....

Eller så får du 10 svar, 5 är under 12 år och vill ha en sommar häst, 2 är bara nyfikna, 2 vill inte ha hästen när allt kommer omkring. Ett ställe verkar toppen, hästen ska få det hur bra som helst, det spelar ingen som helst roll om hästen besiktigas, är hingst 22 år, folkilsken och halt. Stället ligger 3 mil från knorrevången.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Nu gör du dig bara dum. Vi pratar väl inte unghästar. Vi pratar om hästar som inte har något värde på marknaden. Det är detta som gör att jag blir irriterad, du glider hela tiden från ämnet och börjar babbla om annat. Vi pratar om hästar som inte har ett värde på marknade, ingenting annat, håll dig till det.

Att du inte själv har behövt ta beslutet om ta bort eller söka fodervärd bevisar ju att du bara gissar. Många i denna tråd är i denna verklighet och vet vad det innebär, du bara målar upp en bild av något du inte har någon aning om. Men eftersom du beskriver att det går att hitta fodervärd så antog jag att du visste det. Jag skulle gärna lämna bort en häst till någon jag känner eller någon som jag vet tar väl hand om hästen. Finns inte dessa garantier så kan jag inte med rent samvete lämna bort hästen. En gammal häst som inte går att rida kostar lika mycket att hålla som en yngre frisk. De som vill ha hästar på foder tar sällan en gammal sällskapshäst. De som vill ha en sällskapshäst köper typ en shettis. Så går det till. Du tror inte att det gör det, men du har inte själv försökt. Det har jag och andra i tråden. Men ändå vet du bättre.

Jag kommer inte med gliringar mer än du själv gör, så kasta inte sten i glashus.

Du hittar ju bara på en massa strunt. Inget som du har att komma med är förankrat i verkligheten. Lägger man fram ostridbar fakta så börjar du babbla om bilkörning och gud vet vad. Vill du att folk ska köpa dina argument så får du nog lägga fram något hållbart. I denna tråden är dina åsikter i kraftig minoritet, jag tror faktiskt att det speglar verkligheten som tur är. Men så länge det fortsätter att försvinna hästar som lämnats ut på foder och slakttransporterna till Europa fortsätter finns det tyvärr fortfarande folk som resonerar lika tokigt som du. Du får tycka att jag är hur otrevlig som helst, men jag blir så himla arg när jag hör folk som tycker det är helt OK att utsätta en häst för rysk roulette. Det är just det du anser att man ska göra. Skämmes!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 503
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 251
Senast: Amha
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 590
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp