Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Ä

Ängslig

Jag menar inte att snåla. Jag läggar alla pengar som behövs på mina djur.

Men om jag vill avliva en råtta, vart gör jag det billigast?

Lokala lilla veterinärstationen?
Djursjukhuset?
Distriksvet?
Något annat sätt?

Det känns som att det är det humanaste just nu, han mår inte bra längre, gamlingen.
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Har gjort det nu och får inte tag på någon.. suck.
Ska fortsätta ringa runt.
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Trist att behöva avliva sina djur, men är de dåliga så måste man. :cry:
Här på smådjurskliniken kostar det 200 kr att avliva en gerbil, om man tar med dem hem efteråt. Och det brukar vi göra, för de har en vacker massgrav på landet. Månne kan en ramråtta kosta någon 50-lapp mer, men det kommer jag inte ihåg, det var några år sen jag hade tamisar.
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Har avlivat ett marsvin i våras, det kostade 100 kr hos min veterinär, då tog jag hem djuret efteråt.
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Här kostar det 300 kronor om man lämnar kvar tamråttan.

Med erfarenhet så skulle jag inte bara kolla efter vad som är billigt utan på vilket sätt dom avlivar. Jag besökte akut distriktveterinärena i stan som ville sticka direkt i hjärtat :eek::eek: . Nej nej nej, så det hade vi många diskustioner om innan jag fick som jag ville.
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Har ALDRIG hört talas om en vet som gör på det viset? Eter däremot är ju ett gammalt kännt begrepp....

Nä hellre betala nån hundralapp mer och veta att det görs på rätt sätt med sömnmedel osv osv....
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Men om jag vill avliva en råtta, vart gör jag det billigast?
Hemma på köksbänken (eller utomhus) med en tomflaska. Ett litet lätt knack på huvudet så är saken klar. Förutom att vara gratis, så är det snabbt och humant.

LIA
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Hemma på köksbänken (eller utomhus) med en tomflaska. Ett litet lätt knack på huvudet så är saken klar. Förutom att vara gratis, så är det snabbt och humant.

LIA

Usch, skulle jag aldrig våga mig på om det inte var ett nödläge. Tänk om man träffar fel? :crazy:
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

2 råttor har lämnat jordelivet ikväll. :cry:

Någon får gärna klargöra vad som hänt, för jag vet inte riktigt?
Båda är ju gamla. Den ena har blivit smalare men fortf vart hyfsat pigg och glad.
De hade löss men fick stronghold och lössen försvann, det var ganska nyligen.

Den andra har vart lite överviktig, pigg glad och busig! Även idag!
Den tunna blev plötsligt (ett par dgr sen) hängigare och smalare.
Jag tog beslut om avlivning och fick inte tag på vet. Det verkade inte superakut!

Nu ikväll när jag kollar till dem så har den knubbigt(!!!!) dött och är stel och kall. :crazy::cry: Den magre är jätteslö och andas tungt. Jag håller honom i famnen inlindad i handduk och min tröja, medan sambon tar på sig stövlar osv för att gå ut och avliva snabbt och smärtfritt. Han somnar iaf in i min famn och andas inte på någon kvart.

Jag förtår inte riktigt vad som hänt. Jag vet att den ena var dålig och han skulle ju avlivas, men den andra? Han var ute och lekte som vanligt idag!
De står varmt (inte för varmt) och har alltid färsk mat och vatten.

Jag har 2 nya pojkar att lägga kärlek på, men jag är ändå så förvirrad.

Tack för alla svar iaf.
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Det var nog mest tillfälligheter som gjorde att det blev på samma dag. Så tråkigt! :cry:
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Hur kan man träffa fel?

LIA

Självklart kan man det, och bara orsaka frakturer! Synnerligen dumt förslag i min mening, det är många unga och oerfarna besökare här som kan få för sig att testa, sen har de istället ett sjukt OCH skadat djur....:eek:
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Du har aldrig knackat en mus/råtta?
Dom unga besökarna kanske har föräldrar som hjälper dom? TS frågar efter "bästa och billigaste sättet".

LIA
 
Sv: Avliva råtta, på bästa och billigaste sätt?

Jodå vi har fått akutavliva en gång. Det var ingen kul upplevelse. :cry: Men man ska veta vad man gör. Och en förälder kanske är ännu sämre alternativ, om de inte ens är vana att hantera djuren så kommer de definitivt att hålla på fel sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 201
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 841
Senast: BernT
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 233
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp