Avlivning/blodspill

Tänkte på det här med att det ska vara så känsligt om hästen känner blodlukt, ni som tänker så, varför är det så känsligt just när det varit en avlivning? Det finns ju många många sammanhang som hästar känner blodlukter i annars och då behandlar man och hanterar mitt bland andra hästar utan problem. Är ju ingen som skulle komma på tanken att 'näe, vi får sonda hästen utanför stallet ifall det börjar blöda för hästarna kan bli oroliga i stallet om dom känner blodlukt'. För när jag var med om det där var det mycket blod, det var såpass att jag var tvungen att gå ut därifrån och åka hem. Hästarna dock stod där i sina boxar och åt och tittade på utan att röra en min.

Visst, hästar reagerar ofta på starka dofter, min reagerade starkt när någon av hans kompisar fått vitlök i maten och sedan gick fram och ville klia på min häst, då fnös min häst åt den som bara den, hela hans kompis stank ju vitlök så jag förstår reaktionen. Det är ju inte så att om hästen reagerar på blodlukten att den reagerar för att det är blod utan för att oj, vad det luktar udda där, isåfall. Det är ju inte så att dom blir traumatiserade av det.

Finns det någon anledning till att täcka över det så är det isåfall för att det kan finnas känsliga personer som inte ska behöva se det. Det är en anledning till att försöka täcka över och få bort blodet så mycket det går.

Djur är en annan anledning, åtminstone för mig, att ta bort pölen så gott det går (jag öser spån, skottar bort och slänger på gödselstacken, och så spån över pölen).
 
En av mina hästar hade troligen sprungit frustande ett bra tag om det fanns en plats täckt med spån i hagen men så är han sjukligt markskygg oxå, dom andra 2 hade hängt på andra hästen en liten stund och sedan inte brytt sig.

Efter som jaktlaget flår och styckar här finns det här mycket lukt av blod, kött, inälvor, skinn från olika vilt mm och ända gången förbi ridande påstår att deras hästar reagerar är när ryttaren vet om att vi har vilt hemma men dom flesta gångerna vet inte ryttarna om det och hästarna går förbi gården utan bekymmer.
 
dumt. jag hade nog stängslat in blodpölen lite så att man slipper råka trampa i det åtminstone.
är lite svårt att ta bort en blodpöl ;). men man hade ju kunnat bulta och avbloda på en grässplätt utanför hagen.
Hästen kanske reagerade på det ljusa spånet i hagen?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 056
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 706
Senast: YlvaG
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp