Bukefalos 28 år!

Avlivning pga. åldersskäl.

Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Nu har jag bestämt mig för att avliva gammelgrisen, ska ringa veterinären imorgon. Svårare beslut blir det med ponnyn som också börjar falla ur. Veterinären ska kolla honom samtidigt som han ändå är här för grisen, han kan ju lyssna på lungorna och jämföra med tidigare om det blivit sämre. Det är svårt att veta om ponnyn lider av sina luftrörsproblem. Han har missljud enligt vet. både på inandning och utandning, inte lönt att behandla eller utreda vidare på en sån gammal ponny. Men då får man ju se till att avliva i tid istället. Att inte få luft ordentligt är ju ett otroligt lidande, även om han kan gå undan och vila när han vill. Han kommer bara att bli sämre och sämre enligt veterinären. Ska man bespara honom att bli sämre? Egentligen så tycker jag det, men med den här ponnyn är det svårt. Jag vet ju att han var på väg att avlivas förra hösten för att sen piggna till rejält och fungera som ridhäst fram tills nu. Vad är ett till hästår värt om han inte känner att han orkar röra på sig och rymma och jävlas som vanligt? Vem mår bättre av att han ska få ytterligare mer tid att piggna på sig; ponnyn som kanske har svårt med andningen, eller jag, som bara väntar på att han ska bli sämre? Jag brukar inte ha svårt med såna här beslut, fattar inte varför det är så jobbigt med just den här gamla ponnyn.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Du får komma ihåg att även om det alltid kommer finnas funderingar över om du gjorde rätt som tog bort honom just då, så kan du i alla fall vara bombsäker på att han aldrig behövde gå för långt, bli för dålig eller att du väntade för länge.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Usch vad tråkigt. :(

Angående ponnyn så vänta först med att höra vad veterinären säger. Kanske fundera över olika scenarion och vilka beslut du vill ta beroende på dem. T ex om vet säger att ponnyn är oförändrad, lite sämre eller mycket sämre. Så har du redan lite tankar om vad du vill göra när vet tittat på ponnyn.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

KL

Står inför ett dilemma och vet inte hur jag ska göra. Skulle ni hellre omplacera eller avliva dessa två exempel?

Kastrerad hane, 12 år, har astma men är symptomfri med pappersströ. Han har urinsten till och från, men får struvitfoder mot det. Är av den atletiska sorten, alltid i rörelse och man får hålla koll så han inte blir för tunn.

Kastrerad hane, 16 år. Visar mer ålderstecken. Stel i lederna och struttig i gången när han legat ned länge. Rösten sviker ibland. Haltar ibland när han dragit ett race. Sover mycket, men det har han alltid gjort. Bra hull, glans i pälsen och pigg i ögonen.

Jag står inför problemet att jag ska flytta långt bort och inte har möjlighet att ta med mig dem. Har annonserat och försökt kränga iväg dem till släkt, vänner och bekanta men inte en själ har visat intresse. Viktigast för mig är att de får det bra. Jag vet ju att man inte lider när man är död.

Hur skulle ni göra?
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Jag är nog en hemsk människa enligt många.. Men om du inte hittar något hem som du känner är helt rätt så tycker jag att det är bättre att låta dom somna in. Gamla lite halvkrassliga djur förtjänar bättre än att vandra omkring. :(
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Å Stormkast, beklagar sorgen vet precis hur det känns :( men du gjorde helt rätt! Det är starkt gjort att ta det beslutet åt dit djur! *kramar*
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Jag tänker lite som så att det inte känns helt ok att ge bort djur som inte är riktigt friska, om det inte är ån som känner djuren sen innan o sådär som är helt med på noterna. Och även om man känner sig ruskigt grym som tar bort djur för att det inte passar längre att ha kvar dom (om du förstår hur jag menar) så är det inget djuren vet om. De är ju dessutom inte helt friska och inga ungdomar heller.

Jag känner mig som värsta bödeln i den här tråden men ja.... Ibland är avlivning det bästa alternativet.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Nu är veterinär bokad till gammelsuggan, kommer på torsdag. Synd att behöva vänta så länge men grisen är ändå glad och äter bra, så hon får rejält med butta nu de sista dagarna.
Jag hann inte prata om gammelponnyn med veterinären men har ändå tagit beslutet att faktiskt avliva. Jag vill inte att han ska lida, jag vill inte ta den risken. Han fixar att gå runt i hagen nu i sig egen takt, men hur jobbigt blir det inte till vintern om det kommer snö att pulsa runt i? Och då blir det jobbigare att gräva också. Näe, jag ska följa mitt eget råd och ta bort innan lidande uppstår, om det ändå är det som väntar.
Ska faktiskt ta och beställa mig en egen bult, det hade varit så mycket lättare då. Det är beslutet och väntan som är värst, jag hade helst gått ut och avlivat själv direkt.
Jag väntar nu på samtal från skånes djurpark när och om de kan ta emot ponnyn, vet inte om de måste avliva själv eller om man kan köra dit efter avblodning. Vill inte att han ska stå levande i transport om han har problem med lungorna.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Nu är gammelsuggan borta.. :(
Jag vart arg på veterinären, han avrådde mig från att avliva och ville istället att hon skulle gå på smärtlindrande livet ut. Det finns många hundar som man gör så med när de är lite halta på ålderns höst. Hallå?? Det här är ingen hund! Det här är en gammal gris som går på stora ytor, som nu inte orkar hänga med sina kompisar, som går på knä på sitt halta ben, som lägger sig ner när hon betar!! Hon har inte blivit bättre på långa antibiotikakurer och blir inte ens helt smärtfri på butta. Benet är brutet + en förmodad kronisk ledinflammation. Jag fick förklara för veterinären att det här går bara åt ett håll, hon kommer inte att bli bättre, och jag vill bespara henne att bli sämre. Då gick han motvilligt med på att avliva. Beslutet jag har tagit är tillräckligt jobbigt, jag hade behövt lite stöd från veterinären. Faan att man inte har en bultpistol hemma själv.

Kan ju tillägga att veterinären annars är toppen, och att jag vet om att han är extremt blödig att avliva vissa djur. Men han kan ju ändå tänka sig lite för, han vet att jag inte avlivar djur i onödan direkt.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Trist att behöva dividera med veterinären om att faktiskt få avliva ett gammalt djur. Och brutet ben låter ju inte som något man kan låta djuret leva med? :crazy:


Angående att ha egen bult- är du utbildad?
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Ett brutet ben som läkt fel och en ledinflammation är inget som man behandlar med smärtstillande livet ut, det tycker inte jag. Hade man gjort det med en häst? Knappast.

Jag har utbildning sen måånga år tillbaka, men skulle nog behöva fräscha upp minnet. Inte för att man måste ha en utbildning, det räcker ju med att veta vad man gör.. men man vill ju knappast misslyckas.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Nä det är väl "väl förtrogen" eller något sådant det står om kunskaperna man ska ha. Var mest nyfiken! :)

Nej usch det låter inte som något man ska göra något annat åt än ta bort. Illa av veterinären. :(
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Veterinären är faktiskt egentligen världens bästa, men han verkar uppenbarligen ha svårt för att avliva djur.

Jag har bokat tid till gammelponnyn också, 7/11 på Skånes djurpark. Min veterinär kommer veckan innan och ska ändå vaccinera, och då får han avgöra om ponnyn är tillräckligt frisk för att åka en timmas transport. Är han inte det så blir det till att avliva här hemma istället. Två gamlingar borta till vintern, kommer kännas tomt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 130
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 639
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp