Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Se man parasit i skiten är det bra tecken att hästen var propp-full och då kan man fråga hur mycket skada som finns.
 
Se man parasit i skiten är det bra tecken att hästen var propp-full och då kan man fråga hur mycket skada som finns.
Absolut inte. Det finns ingen som helst korrelation till mängden mask som kommer ut och hur mycket det finns i tarmarna. Det kan komma ut en blaffa med 10 maskar och det var allt som fanns, det kan också komma ut en enstaka mask och så finns det flera tusen. MASKAR SKADAR INTE HÄSTEN i de allra flesta fall. Ju mer vi behandlar friska djur, desto mindre kommer vi kunna hjälpa de som faktiskt blir dåliga.

FÖREBYGG istället för behandla om du är så rädd. Dvs mocka, plocka ägg och ta hand om markerna. Se till att de aldrig kommer in i hästen.
 
Räcker Fyrantel mot stora blodmasken?
Efter provsvar med blodmaskförekomst avmaskade jag mina 4 hästar med Fyrantel. Odlingssvar visar förekomst av stor blodmask på allihopa. De går i samma hage, vinterhage och sommarhage. Hur bör jag tänka nu när jag ringer veterinären om mera avmaskningsmedel? Fyrantel tar väl stor blodmask, men inte alla stadier? Ska jag ge samma medel igen eller är det bättre med ivermektinpreparat för att bli av med eländet? Hur många gånger bör jag avmaska under sommaren och när ska jag provta nästa gång?
 
Räcker Fyrantel mot stora blodmasken?
Efter provsvar med blodmaskförekomst avmaskade jag mina 4 hästar med Fyrantel. Odlingssvar visar förekomst av stor blodmask på allihopa. De går i samma hage, vinterhage och sommarhage. Hur bör jag tänka nu när jag ringer veterinären om mera avmaskningsmedel? Fyrantel tar väl stor blodmask, men inte alla stadier? Ska jag ge samma medel igen eller är det bättre med ivermektinpreparat för att bli av med eländet? Hur många gånger bör jag avmaska under sommaren och när ska jag provta nästa gång?
Precis som du säger tar det bara vuxna stora blodmaskar, dvs 4 veckor efter avmaskning finns det nya som släpper ut ägg. Du behöver ett ivermektin-preparat och så jobba hårt med hagen. Mocka, slå ner rator osv (läs gärna tidigare inlägg). En avmaskning till hösten igen också. Farligast är stora blodmasken de tre första veckorna efter upplockad smitta så jobba mest med att sanera hagen. Börja fundera på om du på något sätt kan dela upp i vinter och sommarhage i fortsättningen.
 
Precis som du säger tar det bara vuxna stora blodmaskar, dvs 4 veckor efter avmaskning finns det nya som släpper ut ägg. Du behöver ett ivermektin-preparat och så jobba hårt med hagen. Mocka, slå ner rator osv (läs gärna tidigare inlägg). En avmaskning till hösten igen också. Farligast är stora blodmasken de tre första veckorna efter upplockad smitta så jobba mest med att sanera hagen. Börja fundera på om du på något sätt kan dela upp i vinter och sommarhage i fortsättningen.
 
Tack för snabbt och tydligt svar. En omgång ivermektin fyra veckor efter att jag gav fyrantel och sedan en gång till i höst då? Ny provtagning och odling nästa vår? Var otydlig om hagarna. Alla hästar går i samma hage, men de har en sommar- och en vinterhage. Vinterhagen är på en knapp hektar så den kan jag mocka och putsa under sommaren. Sommarhagen är på över 2 hektar och rätt kuperad, kan putsas till viss del men inte överallt. Ska göra så gott jag kan med den. Tack igen!
 
@Madick Kan du hjälpa mig? 12-årig minishettis som inte blivit avmaskad på sådär 8 år. Ful päls,mager och bukig. Fick hästen för 3v sen då ägaren äntl förstått att de inte kan sköta hästar. Fick Ivomec Comp utskriven av vet. Hon brukar kräva träckprov först (som jag normalt tar på våra hästar)men i det här fallet valde vi att avmaska utan. Räcker detta eller ger man en omgång till? Eller till hösten för ev bandmask?? Hon kunde inte svara på detta..
 
@Madick Kan du hjälpa mig? 12-årig minishettis som inte blivit avmaskad på sådär 8 år. Ful päls,mager och bukig. Fick hästen för 3v sen då ägaren äntl förstått att de inte kan sköta hästar. Fick Ivomec Comp utskriven av vet. Hon brukar kräva träckprov först (som jag normalt tar på våra hästar)men i det här fallet valde vi att avmaska utan. Räcker detta eller ger man en omgång till? Eller till hösten för ev bandmask?? Hon kunde inte svara på detta..
Bra val av veterinären! Jag skulle göra ett träckprov när det gått 9-10 veckor för att se, inget mer comp utan rent ivermektin om du ska avmaska om igen.
 
Det är inte ovanligt, men om hästen inte har symptom så finns ingen anledning att leta.
Hästen har enormt svårt att lägga på sig trots fri tillgång på mat men är fin i pälsen, inga andra kända fel. Borde han vara matt i pälsen, bukig eller andra symtom om det är bandmask?
 
Hästen har enormt svårt att lägga på sig trots fri tillgång på mat men är fin i pälsen, inga andra kända fel. Borde han vara matt i pälsen, bukig eller andra symtom om det är bandmask?
Dåligt hull eller snabb avmagring kan vara enda symptomet, det kan också vara förstoppningskolik och/eller dålig päls. Om hästen bara har bandmask använder man Droncit.
 
Dåligt hull eller snabb avmagring kan vara enda symptomet, det kan också vara förstoppningskolik och/eller dålig päls. Om hästen bara har bandmask använder man Droncit.
Ok tack för svar, får höra om de kan analysera mot bandmask också annars får jag väl skicka nytt prov.
 
Hej!

Jag fortsätter på bandmasktemat. Visst är det dom som inte alltid syns på träckprov?
Vår nye stjärna går inte upp som jag vill, trots fri tillgång på silage, bete ca 3 timmar/dag och både olja och lusern. Kan det vara läge att blodprova? För visst syns bandmaskarna på blodprov alltid?

/Lavinia, som hoppas att heltid på bete kommer lösa hullet men dit är det en vecka kvar.
 
Bandmasken släpper ägg i omgångar så den kan missas på träckprov. Flest ägg släpps på våren så nu är den svårare att se. Jag skulle faktiskt välja att avmaska på symptom om du inte avmaskat mot bandmask på länge.
 
Hej!

Vi vet ju inte vad han maskats med tidigare, men han sätter inte hull som vi vill trots fri tillgång och rätt mycket annan mat(som han äter låååångsamt och med mycket filosoferande). Så det kanske vore en idé att maska mot band också alltså?

/Lavinia

Bandmasken släpper ägg i omgångar så den kan missas på träckprov. Flest ägg släpps på våren så nu är den svårare att se. Jag skulle faktiskt välja att avmaska på symptom om du inte avmaskat mot bandmask på länge.
 
Hej!

Vi vet ju inte vad han maskats med tidigare, men han sätter inte hull som vi vill trots fri tillgång och rätt mycket annan mat(som han äter låååångsamt och med mycket filosoferande). Så det kanske vore en idé att maska mot band också alltså?

/Lavinia
Klart värt om du ändå ska avmaska.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 427
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 418
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 735
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp