Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vadå för smitta?
Har du 100 häster som gå på samma gård och dom alla har mask oavsätt mängd per individ och dom har ingen ont av det......värför ska man bry sig?
Eller hela landet för den del, har häster ingen ont av inavels parasite (som är den center sten som du och dom andra stå på) då är smitta ovasentilg, och det finns ingen anledning att testa.

Allvarligt, du gör dig dummare än vad du är. Smittan är den som kommer ur hästarna. Om 20 hästar släpper ut 0 och en häst 150 så är det inget att fundera över. Om alla 21 hästar släpper ut 150 så blir det en helt annan situation. Smittrycket blir högre och smittan blir högre hela tiden.

Därför är ALL rådgivning SPECIFIK för varje stall/hage/individ beroende på en mängd faktorer. Det går inte att säga allmänt att är det den siffran gör man på det sättet och den siffran gör man på ett annat sätt.

Återigen, provtagningen är för att hitta de stora smittspridarna och hålla efter dem för att hålla nere smittan i hagarna. I låg mängd klarar de allra flesta hästarna av att reglera mängden parasiter själva, i hög mängd blir det svårt för alla.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Halvt kl en tanke från er diskussion.

Har man två vuxna hästar som aldrig betar någon annanstans än hemma i hagarna, vilka aldrig besöks av andra hästar (eller andra tamdjur för enkelhetens skull) och de nollar vår o höst på lilla, stora och band år ut och år in.

De kan väl (har väl?) fortfarande mask till viss del? Och de maskarna kan alltså vakna och börja sprida smitta när som (tex om hästen blir sjuk kanske det är lättare de uttnyttjar det och vaknar till liv?)? Alltså måste man ändå fortsätta med träckprov (eller hur länge?)? Vilket intervall?

Nu kommer mina två viktiga frågor (den första för att jag är lat, den andra för att utnyttja marken mer):
Hur viktigt är hagmockning i det läget?
Hur viktigt är det att skilja på sommar/vinterhage? Tänker om man kan släppa över i sommarhagen vintertid när det är fruset och växla mellan vinter/sommarhage sommartid för att hålla gräset i lagom schack utan att behöva klippa ner vinterhagen hela tiden för att slippa övervuxet och ogräs när de flyttar tillbaka för vintern samt ha bete längre tid.

Mockningen är alltid bra eftersom du utökar betesområdet, hästarna undviker ju att beta runt högarna, dessutom ser det trevligare ut. Att skilja hagarna är inte lika viktigt om man vet att de nollar.

Men som du säger, ja, händer något så kan hästen plötsligt utsöndra ägg som vid sjukdom eller stress av ngt slag. Om allt är lugnt så går jag ner på varannat år att provta sådana hästar du beskriver så länge inget utöver det vanliga händer.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Två "sanningar" (?) som jag inte riktigt får ihop sinsemellan: 1) ett bete är garanterat parasitfritt om inga hästar gått där under två somrar och mellanliggande vinter eller två vintrar och mellanliggande sommar 2) maskägg dör om de kommer i minusgrader. Om de dör i minusgrader. Varför säger man då 1,5 år för att få parasitfritt? Eller kan LARVERNA överleva kyla?? Vad är det annars jag missar?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det inte så att nya bajsar på snö dör, men tex höstbajsarna som hamnar under snön kan de leva mycket längre i?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Två "sanningar" (?) som jag inte riktigt får ihop sinsemellan: 1) ett bete är garanterat parasitfritt om inga hästar gått där under två somrar och mellanliggande vinter eller två vintrar och mellanliggande sommar 2) maskägg dör om de kommer i minusgrader. Om de dör i minusgrader. Varför säger man då 1,5 år för att få parasitfritt? Eller kan LARVERNA överleva kyla?? Vad är det annars jag missar?

Du hittade lösningen själv. Äggen dör av kyla men larverna är väldigt starka och överlever länge.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Allvarligt, du gör dig dummare än vad du är. Smittan är den som kommer ur hästarna. Om 20 hästar släpper ut 0 och en häst 150 så är det inget att fundera över. Om alla 21 hästar släpper ut 150 så blir det en helt annan situation. Smittrycket blir högre och smittan blir högre hela tiden.

Därför är ALL rådgivning SPECIFIK för varje stall/hage/individ beroende på en mängd faktorer. Det går inte att säga allmänt att är det den siffran gör man på det sättet och den siffran gör man på ett annat sätt.

Återigen, provtagningen är för att hitta de stora smittspridarna och hålla efter dem för att hålla nere smittan i hagarna. I låg mängd klarar de allra flesta hästarna av att reglera mängden parasiter själva, i hög mängd blir det svårt för alla.

No dummer than telling people not too deworm untill it´s gotten so out of Control that you have to purge the horse which can have dire resluts!
The FEC numbers are only telling how many females are laying eggs, it does not tell you the total worm infestation such as non egg laying typs of ALL PARASITES! Only a blood test can tell you that, and nobody does blood test unless the animal is hospitalized.
Going from 0 - 3000+ with colici horses within a 6 month period tells me this ½on - ½off Swedish No Worming/Worming Policy is not working :meh:

PS.
Worms do not lay dormant like seeds waiting for the rains!
They are attached to the walls feeding, waiting to continue the life cycle.
If it is as long as 10 years like you say then that is a hell of a lot of eating :d
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Delvis KL


Min lille ponny som i vintras (februari) konstaterades ha Springmask tillsammans med en annan häst i hagen (av 6st) avmaskades med Noromectin.

Nu har träckprov gjorts på hästarna i hagen och min ponny hade 150 epg av blodmask, odling är gjord och jag inväntar svar på vilken sort.
Förekomst av stora blodmasken har hittats på en häst men den går inte i vår hage/flock.

En annan häst i vår hage hade 450 epg och får nog svar på odling nästa vecka.

Alla andra hästar är hittills nollade på träck- och tejpprov.


Våra hästar går i 'vinterhage' och vi har inte möjlighet att byta hage på dom, vinterhagen är stor och dom klarar sig på det som växer upp där. Detta blir ju dock lite svårare att hålla parasitfritt misstänker jag. Mocka mocka hage som gäller eller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

No it is not!
We don´t use Gram in English.
I said Excretment, should have said FEC, fecal egg Count.
Fecal same as Excretment.

Oh yes, you do have the word GRAM, as kilogram. You have the words even if you don't use them. The McMaster gives result in egg per gram.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

PS.
Worms do not lay dormant like seeds waiting for the rains!
They are attached to the walls feeding, waiting to continue the life cycle.
If it is as long as 10 years like you say then that is a hell of a lot of eating :d

But they do. Please study more. They DON'T EAT and that's why the dewormers doesn't work when they lie dormant. Now we are only talking about small strongyles.

Actually, I found an article in English that explained this very well.
Equine parasites
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Oh yes, you do have the word GRAM, as kilogram. You have the words even if you don't use them. The McMaster gives result in egg per gram.

USA tried too go over to the metric systom un the Carter Administration, it nerver really caught on.
If worm counting clinics are useing metric scales I do not know, all I know is what I´v read when discussingand Worms and it is Always FEC.:)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

But they do. Please study more. They DON'T EAT and that's why the dewormers doesn't work when they lie dormant. Now we are only talking about small strongyles.

Actually, I found an article in English that explained this very well.
Equine parasites

Tack bra läsning:
These parasites will go into hibernation when the intestinal lining is overcrowded with adult parasites. The hibernating stage represents a reservour of parasites that trickle down into the intestine where there is room created by death of the adult parasite. Following these deaths many new mature larve are able to break out into the intestinal luma and establish new colonies thus producing more eggs.
Clinical problems associated with the small stronglys (small blood Worms) are diarrea, unthrifftiness, poor growth, impaired performace, and increased risk for colic.
Du kan översätter för dom andra.

Dom har också den förmåga att stoppa ägg production tills tiden är gynsom för dess överlevnad, dels på våren.

Där har du rätt Madick, inkapslad larv :bow:
Det också styrka det som jag har sakt, hästen är full av mask och dom kan gjöra hemska skada och plåga för hästen.

Jag har ingen argument med dig Madick om Smitt, Miljö och sånt! men det är hästen valbefinnenda som kommer i första hand! och det heter "Häst Vård" ;)

ps.
tyck jag läsd att moxidectin ta encased larv.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

USA tried too go over to the metric systom un the Carter Administration, it nerver really caught on.
If worm counting clinics are useing metric scales I do not know, all I know is what I´v read when discussingand Worms and it is Always FEC.:)

FEC är fecal egg Count och måttet man får fram är EPG egg per gram.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack bra läsning:
These parasites will go into hibernation when the intestinal lining is overcrowded with adult parasites. The hibernating stage represents a reservour of parasites that trickle down into the intestine where there is room created by death of the adult parasite. Following these deaths many new mature larve are able to break out into the intestinal luma and establish new colonies thus producing more eggs.
Clinical problems associated with the small stronglys (small blood Worms) are diarrea, unthrifftiness, poor growth, impaired performace, and increased risk for colic.
Du kan översätter för dom andra.

Dom har också den förmåga att stoppa ägg production tills tiden är gynsom för dess överlevnad, dels på våren.

Där har du rätt Madick, inkapslad larv :bow:
Det också styrka det som jag har sakt, hästen är full av mask och dom kan gjöra hemska skada och plåga för hästen.

Jag har ingen argument med dig Madick om Smitt, Miljö och sånt! men det är hästen valbefinnenda som kommer i första hand! och det heter "Häst Vård" ;)

ps.
tyck jag läsd att moxidectin ta encased larv.

Moxidektin tar en del av de inkapslade larverna, de som är väg att vakna. De andra kommer du inte åt ändå hur mycket du än avlastar. Förebyggande arbete behövs så hästarna slipper smitta, dvs träckprov för att hitta smittspridarna, mockning och övrig markvård.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Slänger in en undran som jag går och grunnar lite på här hemma.
"Scenariot" är som följer: min valack, 17 år, har nollat sitt träckprov i år. (Blev ganska paff, för vanligt är att han har mellan 600-1400 EPG lilla blodmasken, jag har tolkat honom som en av de där 20% som bär 80% av smittan :p )
Så långt allt väl, tänker jag, men "kruxet" är att jag byter stall om två veckor, och jag vill undvika att få med smitta till nya stallet, om det är möjligt. (Och visst är träckprov endast en bild av hur läget ser ut just för den stund som provet är taget?)

Samtidigt känns det ju extremt onödigt (och dumt) att avmaska iom att han nollade. Borde/måste jag träckprova på nytt precis innan flytten, eller kan jag "lita" på resultatet jag fick i fredags?
Jag funderar på om den ovanligt långa köldperioden vi haft i vintras/våras kan påverka att han fick 0 EPG, och att han därför ligger "efter", och kommer uppvisa högre EPG-värde framåt sommaren?
Nya stallet har bättre förutsättningar med växlade hagar sommar/vinter och har såvitt jag vet ett mycket lägre parasittryck än nuvarande, och jag vill som sagt ogärna komma där med smitta om jag kan undvika det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det var kanske inte krångligare än så :D Tack, då gör jag så och tar det vartefter beroende på vad nästa träckprov visar.

(Och, det är kanske omöjligt att svara på misstänker jag, men hur stor är sannolikheten att det ligger väldigt mycket smitta och "vilar" i magen, på grund av t.ex. lång vinter? Han är som sagt en häst som vanligtvis har mycket EPG oavsett avmaskningstaktik och hagmockning..)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

De kan ligga och vila i mer än 10 år, ingen vet hur länge, så troligtvis har din häst det. Men om det kommer fram i år, nästa år eller aldrig mer är det ingen som kan säga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
155 383
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 086
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 734
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp